Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

101 Viner du måste dricka innan du dör

magnum

Epernay, Frankrike
Självklart är det upp till var och en att lista precis det man vill och basunera ut de favoritflaskor man har druckit helt vilkorslöst.

Jag kan se syftet med en sådan tråd, men inte vad det har med denna tråd att göra, där syftet är att lista 101 viner en vinnörd "bör" hinna prova under sin livstid typ, vilket mer handlar om vinvärldens klassiker och ikonviner (om nu min tolkning inte är fel vill säga?).

Men tro mig, jag ser inga problem med 101 favoritviner från Grekland om någon känner lust för att lista det också. ;)


Ser inte någon poäng med att bryta upp tråden, var och en skriver väl vad den vill rörande sina 101 viner. Den som vill får gärna starta en ny tråd och om den passar bättre för vissa inlägg här så flyttar jag gärna dessa dit. :)

Men visst hjälper jag gärna till om ni har ett förslag på hur en ny tråd borde författas?
Men du skrev ju nyss att du inte såg någon mening med de champagner som listats att finnas med i tråden!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Mitt förslag är att den som väl får ihop en komplett lista postar denna i en ny tråd (jag skapar gärna en uppsamlingstråd för detta om ni vill?) och så har vi kvar denna för allmänt pladder! :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Självklart, enligt @Grapeskull plan skulle det vara 15 mousserande så gäller den planen och det kommer fler förslag så måste övertaliga väljas bort.
Ännu bättre är om vi gör individuella listor, för vem skall annars avgöra vilka viner som borde finnas med?

Stafettprincipen kan såklart fungera, men det kanske borde vara en egen tråd i så fall kan jag tycka. :)
 

Segol

Medlem
Självklart, enligt @Grapeskull plan skulle det vara 15 mousserande så gäller den planen och det kommer fler förslag så måste övertaliga väljas bort.
Varav max 3st får kosta över 500kr så enligt det urvalet är det bara att börja plocka bort några av de som nämnts och lägga till annat...
 

magnum

Epernay, Frankrike
Varav max 3st får kosta över 500kr så enligt det urvalet är det bara att börja plocka bort några av de som nämnts och lägga till annat...
Exakt, fast där bör det väl vara lite enighet kring det. Rimligt är kanske att varje vin är utan årgång.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Ännu bättre är om vi gör individuella listor, för vem skall annars avgöra vilka viner som borde finnas med?

Stafettprincipen kan såklart fungera, men det kanske borde vara en egen tråd i så fall kan jag tycka. :)
Blir ruggigt mycket listor (och grymt med viner som skall drickas...), vi kan väl rösta om vi inte kan enas på annat sätt. Hursom nu går jag och äter middag förmodligen blir det Singha som dryck!
 
Om man tänker sig motsvarande måste-listor för litteratur och klassisk musik blir det ju ofrånkomligt att urvalen frånsett kvalitetskravet också får en sorts "allmänbildningsfokus": det här bör du ha läst/hört för att räknas som bildad.
Den vinkeln måste väl också finnas med när vi väljer vin...
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Vara bara ett förslag!
Jo jag förstår men jag tänkte bara att om jag rekomenderat Dom perignon och någon går och dricker en dompa 2000 så kommer den personen antagligen bli besviken. Men samtidigt så blir det ju tufft att skaffa alla gamla årgångar om man skriver ner dom.
 

kayaker

Cyklist
Om man tänker sig motsvarande måste-listor för litteratur och klassisk musik blir det ju ofrånkomligt att urvalen frånsett kvalitetskravet också får en sorts "allmänbildningsfokus": det här bör du ha läst/hört för att räknas som bildad.
Den vinkeln måste väl också finnas med när vi väljer vin...
Det var lite det jag syftade på och saknade, men du formulerade det mycket bättre än vad jag lyckades med mitt i natten.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jo jag förstår men jag tänkte bara att om jag rekomenderat Dom perignon och någon går och dricker en dompa 2000 så kommer den personen antagligen bli besviken. Men samtidigt så blir det ju tufft att skaffa alla gamla årgångar om man skriver ner dom.
Håller med, Dom Perignon (great years 96,95,90,88 .... om man nu tycker så)
 

Silex

Medlem
Den här tråden dog ju lite när champagnefantasterna tog över och sedan skapade sin egen lista. I väntan på att Grapeskull färdigställer sin lista så tycker jag det kan vara värt att fundera över lite viner som jag tycker vore intressanta för alla vinnördar att i alla fall prova någon gång av någon årgång för att de är intressanta, unika eller anses "bäst" i sin kategori. Börjar med några här som jag i alla fall vill prova eller är glad att ha provat:
Chateau d'Yquem
Någon av Guigals Cote-Rotie La-La-La (eller alla tre)
Vega Sicilia Unico
Alla Bordeaux premier cru
Chateau Petrus
Något vin från DRC
Clos de la Coulée de Serrant
Grange
Henschke Hill of Grace
Opus One
Dominus
 

kayaker

Cyklist
Fyller på med lite ikonviner m.m:
  • Château Cheval Blanc
  • Screaming Eagle
  • Egon Müller Scharzhofberger Beerenauslese, Trockenbeerenauslese eller Eiswein
  • Henri Jayer Vosne-Romanée 1er Cru Cros-Parantoux
  • Domaine Leflaive Montrachet
  • Domaine Coche-Dury Meursault, valfri premier cru.
  • Harlan eller Bond
  • Sine Qua Non
  • Shafer Hillside Select
  • Pingus
  • Simon Maye Syrah Vieilles Vignes
  • Eben Sadie Columella
  • Alvaro Palacios L'Ermita
  • Sassicaia
  • Ornellaia
 
Toppen