Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

2017 års bästa viner

Gomseglet

Medlem
Jaha ja. Jag har ju inte druckit Petrus 1947 i år heller... Men vem vet, så obskyr som framtiden ser ut.

Ett femtiotal viner har jag i alla fall druckit, och jag har provat noll. Det kanske är dags för Munskänkskurs väl förkylningssäsongen släpper.
2017 var ju året när jag registrerade mig på det här forumet, och på CellarTracker, för att reda i det här med vindrickandet. Det var bra beslut!

Bästa vita: 2015 Martin Müllen Trarbacher Hühnerberg Riesling Spätlese. Perfekt för den där sommardagen, med mer av allt, lassar på 100 Oechsle sötma och avslutar med syra som en sommarskymning. Ungt, ungt och det var bra så, men framtiden kan inte komma snart nog.

Bästa röda: 2006 Guastaferro Taurasi Primum Riserva. Röda frukter, läder och alkohol i näsan, jordgubbar på gränsen att mogna och lång lång eftersmak av gummi, mandel och jord i munnen. Torra tanniner. Skulle egentligen också ha legat längre, men jag är glad att jag drack det när det är på krigsstigen.

Bästa med kolsyra: Jacquesson Cuvée 739. Jag anar ett mönster i att det här också borde sparats längre, men gott var det, med jäsande deg, äpple och bär i näsan, mera äpplen och mycket lakrits i munnen. Slog igenom min nyårsförkylning, bara det ett bra betyg.
 

Göran

Medlem
Bästa vita: 2015 Martin Müllen Trarbacher Hühnerberg Riesling Spätlese. Perfekt för den där sommardagen, med mer av allt, lassar på 100 Oechsle sötma och avslutar med syra som en sommarskymning. Ungt, ungt och det var bra så, men framtiden kan inte komma snart nog.
Wow, min favoritbonde och ett favoritvin odlat ca 100 meter från torpet. Har du känt hans torra Riesling A från samma läge?
 

Jos

Medlem
Bästa vita: Mest imponerande måste vara Arnaud Ente Bourgogne Blanc 2013 med tanke på att det är hans enklaste vin. Meursault 2012 från samma producent var också riktigt bra.

Sen har det blivit så mycket gott vitt så svårt att välja ut en... Men tror nog Comtes Lafon Meursault 2010 smakat enskilt bäst. Pernot Belicard Puligny Montrachet 2013 var också otroligt bra i den lägre prisklassen.

Bästa röda:
Mest otippade är Henri Bonneau CdP Reserve des Celestins 2010 då det var magiskt bra trots att jag inte är så förtjust i CdP längre.

Förstaplatsen går dock till Cheval Blanc 1975 tätt följd av DRC La Tache 2014 och Grange 1977. Mest imponerande går kanske egentligen till nyss nämnda Cheval Blanc tack vare åldern men annars går den platsen till Le Clarence de Haut-Brion 2008 som var otroligt gott.

Bästa bubbel: Har blivit väldigt mycket gott bubbel 2017 men de jag kommer ihåg som bäst får nog bli
Selosse Les Carelles deg 2015
Henriot Enchanteleurs 1996
Billecart-Salmon BdB 2004 på magnum
Krug 2000
Dom Perignon 1996
Savart La Dame de Couer 2007
Winston 2002
 
Last edited:

Gomseglet

Medlem
Wow, min favoritbonde och ett favoritvin odlat ca 100 meter från torpet. Har du känt hans torra Riesling A från samma läge?

Du har alltså en stuga i Traben-Trarbach? Om jag ändå...

Nej, det har jag inte, men jag har inhandlat Spätlese trocken "3te terrasse" från samma läge. Det väntar jag med i några år till, men förväntningarna är ju skyhöga.
Jag köpte lite vin från Müllen eftersom han alltid får så höga poäng i MFW, och lite har blivit mer. Där var vi helt överens, MFW och jag.

Tillägg: Och du och jag, uppenbarligen!
 

Asplund

Medlem
Champagne: Jacques Selosse Exquise, har tyvärr tappat noterna om när den var degad men baserat på min ringa erfarenhet av Selosse så kanske -10. Lite otippat skulle jag nästan lika gärna satt Soldati la Scolca Rosato -89 som bäst bubblet under året.
Rött: Lorenzo Accomasso Barolo Riserva Vigneto Rocchette 2006. Letar äldre årgångar tror att det kan vara hur bra som helst
Vitt: Ett av de bestående minnena är alla goda -15 Rieslingar under året jag druckit, 2015 Prager Riesling Smaragd Wachstum Bodenstein var bland de bättre
Sött: Få prövade men 1946 Bodegas Toro Albala Don P.X. Reserva Especial var något speciellt.

Edit: lägger in en till på Rött: Giuseppe Mascarello Barolo Monprivato 2006
 
Last edited:

Silex

Medlem
Lite olika viner som står ut om man ser till rena poäng på CT eller om jag bara minns vad som överraskat och varit minnesvärt även om de inte fått högsta poäng.

Champagne: Delad plats mellan Selosse Substance (Deg 15) och Heidsieck Blanc des Millenaires -95
Annat som sticker ut - flera flaskor Damien Hugot 2006, Selosse Initial, Roses de Jeanne Val Vilaine -12

Bästa Rött: Chateau Léoville-Barton 2003
Annat jag minns som riktigt bra - Gonon St. Joseph 2012, Julia Bertram Spätburgunder Ahrweiler 2013

Druckit ganska lite vitt, sött och starkt i år av någon anledning. I alla fall inget som får särskilt höga poäng. Mer vardagliga viner som jag minns är Labet Les Varron 2010 och Ganevat Kopin - den senare ren drickglädje i en flaska med etikett som gör en glad.
 
Årets røde:
DRC La Tache 2010.
Ufattelig dyp og tiltalende på duft.
Mørke bringebær, Pinotparfyme, lekker spice , edelt trevirke og hint av mint.
Lag på lag med med nyanser som er vanskelig å beskrive.
Ungdommelig.
Dette er helt latterlig bra!
Så fort dråpene treffer tungen, brer den seg ut og dekker det som dekkes kan.
Kraft og eleganse hånd i hånd.
Dette er så konsentrert uten å bli tung på labben.
Definitivt på den unge siden, men leverer uten harde kanter.
Sofistikert.
Lineær gjennom hele kurven.
En lengde på ettersmaken som overgår hentesveisen til Donald Trump.
Markante tanniner i finish.
Helt drøy vin! 99p
Runners up:
Cheval Blanc 85
Latour 85
Haut Brion 89
Comte Liger-Belair La Romanee 2013.

Årets hvite:
Leflaive Chevalier-Montrachet 2014.
Smertelig ung, men relativt åpen nese.
Klokkeren hvit frukt, stein, hint av blomster og svakt spice.
Tåredryppende vakkert.
En helt vanvittig intens munnfølelse!
Flytende hyperkonsentrerte mineraler.
Voldsom konsentrasjon, men med en luftighet og friskhet som gjør dette særdeles elegant.
Dupper aldri i smakskurven, og ender i en ekstremt lang presis finish.
Elektriske støt i et par minutter.
Vanskelig å få det bedre!
Kan gjerne ligge, men ingen skam å drikke. 98p
Runner up:
Henri Boillot Montrachet 2006.

Årets musserende:
Selosse Chemin de Chalons.
Gogget Februar 2015.
Fantastisk vakker og intens nese.
Floral, Amalfisitroner, svakt spice og krittmineraler.
Utrolig rent.
Leken munnfølese.
Fresh!
Herlig konsentrasjon og utrolig presis.
Nydelig balanse.
Meget lang med syre og mineraler som kiler i minutter. 97p
Runner ups: mange

Årets søte:
Suduiraut 2001.
Flytende gull - ikke mer å si. 96p
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Kul, råkar ha tre flaskor liggandes... Är det läge att öppna?
Helt klart! Riktigt bra nu, men som Jos säger så kommer den såklart bli bättre!
Men hej, du har ju 3 så ingen plopp-skräck då!

funkar absolut att dricka nu till skillnad från många 2006or, 2005or ex.
Korrekt! 08:rna tycker jag generellt är både mjukare och öppnare än det flesta från dom två årgångarna
 
Last edited:
Champagne
2008 Louis Roederer

Vitt, lättare
2006 Château Pape Clement Blanc

Vitt, tyngre
2010 Pierre-Yves Colin-Morey Meursault Charmes PC

Rött, lättare
2010 Clos Rougeard Saumur Champigny

Rött, tyngre
2001 Poderi Aldo Conterno Barolo Bussia Colonnello

Sött
2008 Kiona Red Mountain Ice wine
 

Kalle A

Medlem
Kul tråd. Får hålla mig till det som jag druckit "privat" och som går att skylta med... (tex är ju en egenöppnad flaska i källaren hos en känd champagneproducent svårslaget som upplevelse...)

Champagne: Louis Roederer 2008 - Vet inte när jag ska våga mig på att öppna mina 2 flaskor. Kommer att gråta en liten tår när den sista är drucken i alla fall.

Vitt: Ch Couhins-Lurton 2007 - mest för att aldrig har väl S Blanc smakat så mycket S Blanc:) Det var verkligen som att dricka själva beskrivningen av hur druvan ska smaka. Kanske inte det strikt godaste vinet, men det klart roligaste.

Rött: Renato Ratti Rocche Barolo 2004 - den bästa Barolo jag smakat! Tack Munskänkarna i Karlshamn för att ni har en "vinfond" där man köpt in viner för lagring, från det överskott som man går med på sina provningar:kyss:

Sött: Dricker sällan sött så här är det bara mina "egna" viner som tävlar.. Hanewald-Schwerdt Eiswine 2009. Med en personlig historia av vinmakaren och vetskapen att jag drack en av de sista 5 flaskorna som fanns kvar av denna så sitter den kvar i minnet för lång tid framöver;)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
-Fast öppnar jag en har jag ju bara två kvar! :neej:
Nu öppnar du en, dom är gjorde för att drickas. Punkt slut!
Jag, Draken Smaug, Joakim von Anka och @Kostjan -vet-vem har full sympati för @Emanuel :s inställning, även om det förstås är Kostjan som har rätt... :D
Tack vare Coravin kan man ju numera också välja att ha 2,8 flaskor kvar.
 
Toppen