Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

2017 års bästa viner

Kostjan

Mot bättre vetande
Jag, Draken Smaug, Joakim von Anka och @Kostjan -vet-vem har full sympati för @Emanuel :s inställning, även om det förstås är Kostjan som har rätt... :D
Tack vare Coravin kan man ju numera också välja att ha 2,8 flaskor kvar.
Haha! Vi har väl alla en skadad samlar-gen:D Vissa bara mer än andra...;)
Men har jag 3 st av något brukar en ploppas ganska tidigt för en så kallad "kvalitetscheck"
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Nu öppnar du en, dom är gjorde för att drickas. Punkt slut!
Befinner mig på gamla nordsjön på säkert avstånd från källaren så ingen risk att man faller för grupptrycket här inte :ängel:

Tack vare Coravin kan man ju numera också välja att ha 2,8 flaskor kvar.
Ja, om detta tvistar ju de lärde... Och några till. Har dock ett par flaskor coravinade där jag tar ett glas varannan månad för att se hur de utvecklas. Får se efter ett halvår om jag vågar lite på den nya tekniken :)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Haha! Vi har väl alla en skadad samlar-gen:D Vissa bara mer än andra...;)
Men har jag 3 st av något brukar en ploppas ganska tidigt för en så kallad "kvalitetscheck"
-Sällskapet måste ju vara rätt också, kan ju inte öppna en sån flaska med vanliga människor, måste ju vara med någon nördig nog att förstå storheten :)
 

Hipshot

Medlem
Bubbel
NV Krug Champagne Brut Grande Cuvée Edition

Rött
Kan inte välja :)
1969 Viuva José Gomes da Silva & Filhos Colares Reserva Tinto
2012 Prats and Symington Douro Chryseia
2007 Terroir Al Limit Soc. Lda. Priorat L'Arbossar

Vitt
2015 Willi Schaefer Graacher Himmelreich Riesling Spätlese

Sött
1967 Domaine des Baumard Quarts de Chaume
 

Ekdahl

Medlem
Jag tror faktisk jag kan dra till med att 2017 var all time high i vinväg för mig. Provat och druckit mer än någonsin och framför allt bättre än någonsin. Har gett 68 viner 91 p eller mer (och jag brukar vara ganska försiktig med höga poäng). Framför allt är det Champagner som sticker ut, har varit på några riktigt bra tillställningar hos @Sörplarn mm. På topp 1-15 kommer bara Champagner faktiskt.

Gör ingen åtskillnad på det jag druckit och provat ordentligt (men inte inkluderat det som är provat under "mingelsammanhang").

Topp 3 Champagne
1. Henriot Rosé Millésime 1988 (Magnum), 96p
2. Selosse Sous le Mont, deg feb 2013, 95p
3. Selosse Rosé, 95p

Topp 3 vita
1. Albert Boxler Riesling Sommerberg E 2009, 93p
2. Keller Riesling von der Fels 2010, 93p
3. Mullineux Quartz Chenin, 2013 93p

Topp 3 röda
1. Felton Road Block 5 Pinot Noir 2014, 93p
2. Littorai Les Larmes 2014, 93p
3. Château Monbousquet 2009, 93p

Årets positiva överraskningar
1. Larmandier-Bernier Vieille Vigne du Levant 2008 (tog sin plats bland betydligt tyngre motståndare och trots sin ungdom)
2. Campo Al Pero Dorianae Bolgheri Superiore 2008 (okänd producent som knockade mig, köpt på stormarknaden i nära Bolgheri och känner att det blir svårt att hitta denna igen)
3. Buitenverwachting Chardonnay 2015 (bra kraft och flörtig på rätt sätt nya världen Chard, ett kap för 169 kr)

Årets flopp
1-3. Salon 2006 (vad kan man säga, bottenplats bland 15-20 Champagner. Trodde inte ens det var Champagne)

2018 blir det en quest att prova fler bra vita viner, lite nedslående att jag hade så få höga vita toppar 2017.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Föjler @MartinE och listar 10 skumpor. Ser att en del listar Salon 96 men den var alldeles för ung och vresig i min smak. Har ingen databas på anteckningarna men tror jag fått med alla toppar.

  1. Billecart GC 96 - 98 p och bland det bästa jag druckit, varför har de slutat med denna!? :mad:
  2. Billecart NF 96 - Yngre, fruktigare och nästan lika bra
  3. Selosse Rosé - En champagne resten av livet och jag väljer denna
  4. Bollinger RD 96
  5. Bolinger GA Rosé 96
  6. Henriot Rosé 88 magnum
  7. Selosse Sous le Mount
  8. Laurent-Perrier Alexandria Rosé 04
  9. Pierre Peters 96
  10. Dom Ruinart Rosé 02
Vitt
  1. Zind-Humbrecht Clos Saint Urbain 2012
  2. DRC Montrachet 2004
  3. FX Pichler M Riesling 2015 - föredrar den före Unendlich 2000
Rött
  1. Masseto 2004 - Bland de bästa röda jag druckit
  2. Guigal La Turque 2000
  3. Haut-Brion 2004
Sött
  1. Selosse Exquise
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Verkar variera otroligt mycket! Den flaska jag drack var en perfekt mogen BdB med honung och nötter!
Jag har någorlunda liknande intryck av var Selosse 1996 befinner sig i mognadsfas idag - baserat på en flaska provad 2016 och en flaska 2017. Kanske inte fullt så mogen som @Kostjan skriver, men klart tillgänglig. 2016 blev jag lite förvånad över att "oj, vad den här var god och tillgänglig" medan det ca 5 år tidigare verkade som att "den här kommer att ta decennier på sig att bli mogen". Men det är klart, ligger de extremt kallt kan det kanske gå långsammare. Den flaska som öppnades 2017 kom dock från en person som har en riktigt sval källare.

Annars kan ju @Crist(al)ian 77 :s lista sammanfattas så här: 96 - 96 - 96 - 96 - 96 - 88 - Selosse - Selosse - Selosse - åsså två andra prestigeroséer... :)
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag har någorlunda liknande intryck av var Selosse 1996 befinner sig i mognadsfas idag - baserat på en flaska provad 2016 och en flaska 2017. Kanske inte fullt så mogen som @Kostjan skriver, men klart tillgänglig. 2016 blev jag lite förvånad över att "oj, vad den här var god och tillgänglig" medan det ca 5 år tidigare verkade som att "den här kommer att ta decennier på sig att bli mogen". Men det är klart, ligger de extremt kallt kan det kanske gå långsammare. Den flaska som öppnades 2017 kom dock från en person som har en riktigt sval källare.

Annars kan ju @Crist(al)ian 77 :s lista sammanfattas så här: 96 - 96 - 96 - 96 - 96 - 88 - Selosse - Selosse - Selosse - åsså två andra prestigeroséer... :)
Salon 96 menar du?

@Jesper intryck av en annan Salon 96 var dock att den var perfekt och liknar övrigas omdöme.

Ha ha, bra sammanfattning beror på att jag drack alla 88or och Dom Ruinart Rosé 96 förra året...
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Hepp!

Nu har även jag funderat lite.

Topp 3 2017
1. 1961 Pieper-Heisieck Florens-Louis
2. 1995 CH BDM
3. Selosse "Extra Brut" deg 1998.

Minnesvärt rött:
1986 Chateau Belair (BDX som är på sin topp är vansinnigt gott)

Annat som jag minns som väldigt bra:
1996 Duval Leroy, 2008 Paul Dethune L'ancienne, Massa goda Selossar av varierande degdatum.
 
Toppen