Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

2017 års bästa viner

Ekdahl

Medlem
Svårt att hålla sig till ett vin per kategori det gångna året.
Vitt
2016 Hamilton Russel Estate Chardonnay
Är detta samma vin som kommer på små partier på fredag? Om det var ditt bästa vita under 2017 måste det vara magiskt med tanke på vilka viner du normalt dricker. Blir att plocka på sig ett gäng antar jag, 279 kr är väl ett konkurrenskraftigt pris också? Eller har du bättre källor att rekommendera?
 

chambertin

Medlem
Är detta samma vin som kommer på små partier på fredag? Om det var ditt bästa vita under 2017 måste det vara magiskt med tanke på vilka viner du normalt dricker. Blir att plocka på sig ett gäng antar jag, 279 kr är väl ett konkurrenskraftigt pris också? Eller har du bättre källor att rekommendera?
Ja Hamilton Russel Estate gör bara en Chardonnay resp Pinot Noir så det är samma vin. Magisk är det långt ifrån och på den torra vita sidan så har jag inte druckit speciellt mycket upphetsande viner under 2017 därav det relativt "enkla" vinet i den kategorin. 279kr är defintivt ett bra pris och 2016 i Hemel-en-Aarde är väldigt bra bland många odlare för både Ch och PN. Tycker absolut du skall köpa några flaskor av det och sök gärna upp några av deras 2016 Pinot Noir också.
 

Ekdahl

Medlem
Ja Hamilton Russel Estate gör bara en Chardonnay resp Pinot Noir så det är samma vin. Magisk är det långt ifrån och på den torra vita sidan så har jag inte druckit speciellt mycket upphetsande viner under 2017 därav det relativt "enkla" vinet i den kategorin. 279kr är defintivt ett bra pris och 2016 i Hemel-en-Aarde är väldigt bra bland många odlare för både Ch och PN. Tycker absolut du skall köpa några flaskor av det och sök gärna upp några av deras 2016 Pinot Noir också.
Tack, blir lite inköp. Extra intressant att den imponerade för att vara så pass ung.
 

Ekdahl

Medlem
Ja Hamilton Russel Estate gör bara en Chardonnay resp Pinot Noir så det är samma vin. Magisk är det långt ifrån och på den torra vita sidan så har jag inte druckit speciellt mycket upphetsande viner under 2017 därav det relativt "enkla" vinet i den kategorin. 279kr är defintivt ett bra pris och 2016 i Hemel-en-Aarde är väldigt bra bland många odlare för både Ch och PN. Tycker absolut du skall köpa några flaskor av det och sök gärna upp några av deras 2016 Pinot Noir också.
Det blev några inköp av Hamilton-R Chard 2016.
Men något mystiskt hände idag när jag flyttade om lite flaskor i källaren, vad ligger där? Två flaskor Hamilton-R Chard 2015. Inget minne av att jag köpt dem, inte listade i min excel (där jag har alla källarviner), inget i gamla saldon från beställningar från SB or elsewhere, inget minne att jag köpt dem.... Gillar sådana överraskningar :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det blev några inköp av Hamilton-R Chard 2016.
Men något mystiskt hände idag när jag flyttade om lite flaskor i källaren, vad ligger där? Två flaskor Hamilton-R Chard 2015. Inget minne av att jag köpt dem, inte listade i min excel (där jag har alla källarviner), inget i gamla saldon från beställningar från SB or elsewhere, inget minne att jag köpt dem.... Gillar sådana överraskningar :)
Fördelen med kaos!
 

Ekdahl

Medlem
Fördelen med kaos!
Ja, har absolut kaos i källaren (men lite mindre efter idag). Men därför har jag allt noggrant nerplitat i excel. Och med tanke på hur ungt vinet är måste jag köpt det under 2017. När man inte ens minns vad man köpt för 6-9 månader sedan, är det ytterligare en anledning att dra ner på inköpen. Hittade desstutom två flaskor av en skumpa som jag bara borde haft en av enligt excelen. Men å andra sidan gick en flaska sönder (en billigare som tur var). You win some, you lose some... :p
 

chambertin

Medlem
Det blev några inköp av Hamilton-R Chard 2016.
Men något mystiskt hände idag när jag flyttade om lite flaskor i källaren, vad ligger där? Två flaskor Hamilton-R Chard 2015. Inget minne av att jag köpt dem, inte listade i min excel (där jag har alla källarviner), inget i gamla saldon från beställningar från SB or elsewhere, inget minne att jag köpt dem.... Gillar sådana överraskningar :)
Härligt !
2015 är väldigt bra (vissa säger bättre än -16) den också.
Hörde häromdagen att Hemel-en-Arde lyckats väldigt bra även med -17.
 
Toppen