Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Är finewines.se för "avancerat"?

Mattias Schyberg

Administratör
Amen brotha...
Jag dricker och utforskar fortfarande viner under 100 kr. Brukar dock oftast inte skriva om dom eftersom 80% av gångerna så brukar dom inte leverera. Dock så finns det en salig blandning på mitt instagramkonto som jag använder som minnesbank.
Jag kan tycka att även vin som inte levererar kan vara intressanta ur ett diskussionsperspektiv ibland. Vin "under hundralappen" är ju inte nödvändigtvis skräp heller. Men visst, seriösa vin brukar sällan hamna i den kategorin. Men ibland kan det vara intressant ändå. Upplevelsen är det som räknas.
Samt flaming om någon insisterar på att ha objektivt fel. Och att trolla de som insisterar på att ha rätt. Och att posta bilder på katter:
h9415A50D
Exakt, och humor skall inte glömmas, det är ju inte politik vi diskuterar utan enbart en njutningsprodukt.
 
Trådskapare
A
Katter kanske är det vi ska börja med. Läste att kattbilder gör att vi som människor blir mer kreativa och glada ==> ping @Jimmy Forsman

Annars så ser jag fram mot fler tips och diskussioner kring viner som jag borde prova. Även om jag föredrar klassiska viner och distrikt så kommer det alltid guldkorn som man missar. Diskussioner om nyheter på Systembolaget, nätleverantörer och resor tillhör de som ger väldigt mycket.

Också i de klassiska distrikten händer saker. Tycker exempelvis diskussionen om nya producenter i Bourgogne var bra. Det finns många som kan ge och bidra och även om man inte har lång erfarenhet kan man bidra och bredda diskussionen. Tänker tillbaka på när jag startade min vinresa och kan bara önska att det funnits forum av typen finewines.se vid den tiden.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Finns det ngt visionsdokument eller liknande för Finewines?
Om målet är att samla så många som möjligt, är kissekatter alldeles briljant :D
image.jpg

Men, jag kröp ut ur CellarTracker just för att det plötsligt visade sig finnas ett svenskspråkigt vinnördforum. Numer följer jag egentligen enbart en tråd enbart på CT Forum, mer ryms inte i mitt liv rent tidsmässigt. För nu är jag ju här... I Yokohama, men samtidigt i Sverige.

Och här:
...finns det fortfarande en rackarns massa pervotrådar om Champ och Burg som jag inte ens klickat på, eftersom de ju inte intresserar min svårerigerade tunga. Och jag vill ju inte gärna känna mig smutsig. De trådar som intresserar mig har jag tom dristat mig att kommentera i. Blir ju då enklare hitta igen mina utvalda trådar iom att jag får en microavatar på de ämnen jag är/varit delaktig i.
Gillar att skriva, tycka, dela idéer, få input/feedback och testa teorier bland vänner.

Och detta forum är ett forum bland vänner som inte tycker det minsta lika om egentligen någonting, men som VERKLIGEN gillar vin.
Mums!
 
Last edited:
Trådskapare
A
Finns det ngt visionsdokument eller liknande för Finewines?
Om målet är att samla så många som möjligt, är kissekatter alldeles briljant :D
Visa bifogad bild 527
Men, jag kröp ut ur CellarTracker just för att det plötsligt visade sig finnas ett svenskspråkigt vinnördforum. Numer följer jag egentligen enbart en tråd enbart på CT Forum, mer ryms inte i mitt liv rent tidsmässigt. För nu är jag ju här... I Yokohama, men samtidigt i Sverige.

Och här:
...finns det fortfarande en rackarns massa pervotrådar om Champ och Burg som jag inte ens klickat på, eftersom de ju inte intresserar min svårerigerade tunga. Och jag vill ju inte gärna känna mig smutsig. De trådar som intresserar mig har jag tom dristat mig att kommentera i. Blir ju då enklare hitta igen mina utvalda trådar iom att jag får en microavatar på de ämnen jag är/varit delaktig i.
Gillar att skriva, tycka, dela idéer, få input/feedback och testa teorier bland vänner.

Och detta forum är ett forum bland vänner som inte tycker det minsta lika om egentligen någonting, men som VERKLIGEN gillar vin.
Mums!

Så en kort fråga, HUR hittade du finewines?

PS. Trevlig kisse :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Så en kort fråga, HUR hittade du finewines?
Jag minns faktiskt inte, men antar att det var surfträff på något vin jag var intresserad av eller att forumet kom upp på någon vinaktivitet i Sverige. Men, efter att ha läst några trådar så började jag skriva. Och kände väl direkt att det saknades en mattråd om japansk mat.

Och eftersom jag ej blev halshuggen av att dissa Bourgogne, så kändes det högt i tak. Me like :D
 
Trådskapare
A
Jimmy och jag ställde följande fråga på Facebook

finewines.se är Sveriges största vinforum by far och då är det fortfarande nästan helt okänt för den stora massan av konsumenter i Sverige.

Vi har nästan 6 tusen unika besökare per månad som surfar in 16 200 gånger, tittar på cirka 80 tusen sidor och spenderar den helt sanslösa tiden 8 minuter på siten i genomsnitt.

Att inte Sveriges vinimportörer förstår potentialen som finns att marknadsföra vinprovningar, events, mässor till de 6000 människor som står för den berömda kategorin "finvinsdrickare" i Sverige är väldigt konstigt.

Vi har också problemet att människor surfar men inte deltar i diskussionerna. Det kan bero på att man inte tycker att man kan bidra, det kan bero på att man är rädd att göra bort sig. Det kan också bero på att inte en jäkel har koll på att vi finns.

Om du är intresserad av goda viner ur flaska, oavsett vilken nivå då befinner dig på eller vilken prisklass du handlar i, så är du välkommen in och delta. Intresset förenar oss och man lär sig alltid mer av att bolla med likasinnade.

Ni som redan är inne på forumet får gärna hjälpa till att sprida det vidare. Gilla och dela gärna det här meddelandet.

En LÅNG diskussion följde och som Alf pekar på, den borde föras på forumet så postar den här. Har editerat bort några poster för läsbarhetens skull då den i FB förs i ett "privat" rum

· Erica Landin Ja det är lite nördigt, lite för mycket VÄLDIG fine wines för att de flesta ska känna sig bekväma att kommentera skulle jag gissa. Och dryga kommentarer som den ovan. Även om just Christoffer kan ta det Det är inte alla 6000 som läser som dricker på det sättet skulle jag gissa. Säkert en fråga om kritiska massor...

Anders Landström Sedan får du läsa ämnet Erica, en sansad debatt om Amarone är inte att vara spydig. Tanken med ett forum är ju att man har olika åsikter, själva motpolen till en blogg

Magnus Ericsson Det är svårt att locka större grupper att aktivt delta i diskussioner om vin. Jag tycker ändå att finewines har lyckats bra med att nå ut till en ganska stor del vinnördar - men tror som Erica Landin att de flesta helt enkelt inte vågar ge sig in i diskussionerna (eller starta dem) med rädsla för att göra bort sig.
Jag har upplevt detsamma när det gäller Uppkorkat. I början försökte jag få till ett samtal med läsarna - dels i kommentarstrådarna och dels på FB-sidan. Jag ville snacka med både nybörjare och etablerade vinnördar. Men idag har jag väldigt bra läsning på bloggen men väldigt få som kommenterar och på FB-sidan är det mest redan etablerade vinnördar som är med och diskuterar.

Anders Landström Vilket är synd Magnus, de flesta som är intresserade av vin är också intresserade av diskussion. Varför är just vin ett område där diskussion förknippas med "ångest". Det gäller ju inte exempelvis whisky eller öl på samma sätt

Jimmy Forsman Ty svensken äro blyg och göro sig icke gärna till åtlöje.
Jag förstår det, jag förstår tjusningen i att läsa, samla information och lära sig på den vägen. Det är helt naturligt, det är trots allt inte alla som har behovet av att synas, tjafsa och prata om sina senaste erövringar.

Och vi riktar oss helt klart till ett ganska litet segment på den svenska marknaden. Det är trots allt en skillnad mellan att vilja dricka ett glas vadsomhelst till fredagsmiddagen och att sitta och snyfta ned sig över en Enchentelurs 59 på magnum. Helt klart. Har man inte intresset och vill prova någonting MER än vadsomhelst så får man antagligen inte ut mer än frustration av att ens gå in på forumet.

De blyga som dock har vågat ta steget har väldigt snabbt tagit sig in i värmen. De märker att världen inte är lika hård och ogästvänlig som de varit rädda för. Utan faktiskt är ganska snel (ironisk stavning).

Jag tror inte att rätt väg att vandra är att sänka nivån, eller snarare, det går inte att sänka nivån. Däremot kan man öppna upp för mer inkluderande vinrecensioner, tips och tricks, trådar om vinner som prismässigt befinner sig inom räckhåll för en aspirerande vinnörd. Inte entrylevel, men inte 200 spänn heller. Säg att man försöker få folk att nosa runt 130 istället för 99.

Undrar om vi känner några vinskribenter som skulle kunna tänka sig ett extraknäck. Vad tror Landström, känner vi några sådana?

Magnus Ericsson Nej håller med Anders - men det är väldigt många vinnördar som uttrycker sig jäkligt tvärsäkert och macho (har varit likadan själv) - och det är inte så inkluderande (för att snudda vid ett krönikeämne som jag hade för någon vecka sedan). Det är mycket "folk dricker bara skit" och "det är för de okunniga" etc istället för "fan - det här är för jäkla fräckt - det här skulle ni prova!!!".

Erica Landin Tror Jimmy har en poäng med sitt gammeldags citat Jag håller även med Magnus här ovan. Är inte det minsta rädd för att Christoffer inte ska klara lite gnabb, jag tår själv rätt mycket som du vet och kan med glädje ge tillbaka. Grejen är väl att läser man det och inte har den relationen till de som skriver så kanske man inte är redo att ge sig in. Precis som Magnus säger, det är en hel del dissningar hit och dit och den som inte är del i gänget kan bli osäker. Men rent generellt är det svårt att få kommentarer. Hade 14 000 unika läsare på min blogg under mellandagarna - två, kanske tre kommenterade.

Magnus Ericsson Nej jag tror inte heller på att sänka nivån Jimmy och Anders . Men bästa och roligaste vinupplevelserna mellan 100 och 150 vore väl ett bra ämne? Men det kanske ni redan har debatterat!
Mer kontroversiellt - "vem fan behöver pinot när det finns grenache"!?

Erica Landin Jimmy - tror det viktiga är att värma upp de där som inte dricker vadsomhelst och inte heller Enchanteleurs på magnum. Ni vet lika väl som jag att de flesta vininteresserade befinner sig där.

Du säger att de som vågar ta steget märker att det inte är ogästvänligt. Jag håller med. Men vågar man ta steget om man inte dricker dyr Bourgogne och rara bubblor? Någon som har smakat Krug en gång i livet skulle säkert få mycket ut av att delta men poängen är kanske att det är lite avskräckande. Men som sagt, frågan är hur många av de med ett något mer normalt vinintresse (för ärligt talat, ingen av oss har ett "normalt" vinintresse ) som vill göra mer än läsa?

Erica Landin Asgarv - ja Magnus, om du vill få igång debatt är detta ett bra tema. Vill du känna dig välkommen på nästa finewinesmässa är det kanske mindre strategiskt!!

Jimmy Forsman Finns ju ett annat problem och det är att vinintresse inte är någonting man får ha. Kolla bara på skillnaden mellan vinnördar och ölnördar exempelvis.

Samtidigt är det jäkligt häftigt att kolla på konsumtionsmönster. När ölnördar vaknar till runt jul och påsksläppen så hetsar de om att det "kommer att bli så jäkla dyrt, säkert 1500 kronor" och de köper på sig massor med blandade öl, en flaska av varje. Medan vinnördar köper minst två och ofta sex flaskor av varje vin. För massor med mer pengar.

Och däri ligger ett stor del av kruxet. Det är i sverige inte ok att spendera så mycket pengar på alkohol.

Det är att förhäva sig. Fortfarande.

Anders Landström De flesta vill väl läsa, men läsandet skapar normalt sett frågor, som man vill diskutera. Söker fortfarande efter länken till att just vin är ett område där man "bara" läser. Det gäller väldigt få andra intresseområden.

Magnus Ericsson Fast jag vet inte - kommenteras det mycket i matbloggarna och på matforumen? Någon som vet?

Erica Landin Ja, jag tror nyckeln är tonen och det lite nedlåtande sättet mot "ej närvarande" som dricker skräp. Samt att folk rent generellt kommenterar mycket mer sällan än man tycker de borde.

Erica Landin Den andra biten av min kommentar är nog ändå den största. Det är en grej att snacka när man sitter ihop, men att logga in, skriva, ha det kvar för tid och evighet… Det är svårare.

Erica Landin Skulle inte vara så oroad av det du skriver där Jimmy, är man inne på forumet och läser har man nog till stor del tagit sig förbi det. Men tillexempel att förvänta sig att alla som är vinintresserade även samlar och köper i 6-pack tror jag är fel.

Jimmy Forsman Det förväntar jag mig inte. Jag skrev faktiskt "minst 2", vilket väldigt ofta är sant.

Jimmy Forsman Och det handlade om jämförelsen i inköpsmönster. Vinmänniskor köper oftare hela kollin än ölmänniskor gör. Om man inte räknar lådor med hof och dylikt.

Erica Landin Ja av den enkla anledningen att vin är intressant att lagra och öl är färskvara Men jag köper oftast en. Inte för att jag inte förstår poängen med 2, 6 eller 12 men för att det finns så himla mycket vin att prova och samtidigt är såååå vääääldigt trångt i min vinkyl...

Erica Landin Men jag förlorar massor på det.

Jimmy Forsman Öl är absolut inte en färskvara. De kan verkligen lagras länge. Speciellt belgare. Sjuuuukt gott med lagrad öl.

Anders Landström Poängen med 2-3-6-12 är att du kan följa vinets utveckling. Och öl lagras visst. Fråga ölnördar

Erica Landin Jaja, jag vet, men inte på samma sätt och inte alla ölsorter… Och säkert mycket färre som gör det. Men ja, jag VET poängen med 2,3,6,12 jag har bara inte RÅD eller PLATS. Precis som större delen av de 6000 som inte kommenterar på forumet, ok? ;P

Magnus Ericsson Att det är dyrt är ett problem. Att det dessutom finns en massa måsten och tabun gör det också lite svårare. Lite macho och mansdominerat är det också (som när det gäller så många andra nördiga intressen).
Och det är lätt att bli frälst åt antingen det ena eller andra hållet. Ta bara naturvinsdiskussionen här i Sverige. Har träffat människor som inte dricker sk naturviner av princip (eller pga att de blir "dåliga" av det) och andra som inte dricker något annat än vin natur eftersom de inte tål något annat (!!!???).
Själv dricker jag allt som är bra, kul, intressant,spännande eller fantastiskt. Hell - jag kan tom dricka sådant jag aldrig skulle köpa själv om jag blir bjuden på det - och det utan att rynka på näsan.
Däremot har jag svårt att dricka något bara för att det är "fint".

Erica Landin Ge mig annars en annan förklaring till varför de flesta ölnördar köper en av varje?

Anders Landström Känner inte så många ölnördar Erica så kan inte svara på den frågan.

Erica Landin Jag håller med dig om allt, Magnus. Utom det sista. Jag dricker hellre ett vin bara för att det är "fint" än vad som helst som serveras gratis på konferens. Typ.

Anders Landström Sedan dricker du visst saker bara för det är "fint" Magnus, Kommer ihåg någon sjukt dyr cognac du gladeligen svepte i dig

Jimmy Forsman Joserru. Det beror till stor del på untappd. Man hetsar att prova av nya ölsorter och bocka av dem där. 10 personer kan dela på en halvlitersflaska och sen kan de bocka av den bärsen och jaga vidare. Kolla exempelvis ute på öl och whiskeymässan. Alla står och bockar av bärs i realtid.

Sen kommer det så jäkla mycket nya öl hela tiden, mycket för att många av "kultbryggerierna" som finns därute är små, så små att de inte klarar av att underhålla efterfrågan av sina storsäljare. De har helt enkelt inte kapaciteten att brygga stora volymer av en basbryggd. Istället väljer många att skapa flera specialbrygder för att underhålla kundkretsen och ge dem någonting nytt.

Så det blir mer och fler olika ölsorter att prova.

Det krävs att man blir enorma, som exempelvis Sierra Nevada för att man ska kunna ha en stor och ökande basrange och fortfarande kunna skicka ut säsong och specialbrygder.

Magnus Ericsson Köper sällan mer än två av just de skälen som Erica nämner. Pengar, plats och därför att jag vill ha variation (förmodligen i den ordningen). Ofta ångrar jag att jag inte köpte fler - men bara till dess att jag köper nästa flaska som jag aldrig tidigare provat.
Jag tror att Alf Tumble skriver om detta i sin bok Drick! Att han har få vinnördskompisar som samlar på eller lagrar vin.

Erica Landin Nej men du kunde säga att de flesta ölnördar lagrar öl i stor utsträckning, typ jämförbart med vin, så du får välja - antingen är det ett sannolikt argument för varför de köper en åt gången eller så är det inte sannolikt. Går inte att BÅDE dissa mitt argument och hävda att du saknar statistiskt underlag för motargumentet

Erica Landin Men det finns ju oändligt många fler viner än det finns ölsorter?

Magnus Ericsson Nej du den provade jag faktiskt i SBs bunker. Det var faktiskt arbete Anders !

Jimmy Forsman Men många av alfs vinnördskompisar, precis som du och Erika, är ju i branchen. Möjligheten att prova viner är helt enorm för er. Det är skillnad på att vara en professionell nörd och att vara en vanlig nörd. En vanlig nörd tenderar att gå ner ännu mer på djupet och köpa, försvara (och förvara) sina viner.

Det är skillnad på de tu.

Och erika. Ja, finns jättemånga vinsorter. Många av dem är skit. Och öl är också otroligt häftigt och trendigt nu. Det gör att de kan tälja ordentligt nu.

Erica Landin Men ni ser, ni har ställt en fråga, jag och Magnus kommer med vår syn på saken. Ni argumenterar emot och säger, till del och med ungefär samma vikt bakom argumenten, att vi har fel eller inte gör vad vi säger. Jag har inte tagit det minsta illa upp men vill bara påpeka att det är den sortens argumentation som gör att många skyggar från diskussion! Man hamnar i försvarsposition när man vill bidra, lix.

Magnus Ericsson Haha Erica - jag tänkte inte på dåliga konferensviner - jag tänkte på viner som man blir bjuden på av släktingar, vänner etc.
Men det är klart att jag också vill dricka "fina" viner - även om jag inte gillar uttrycket. Champagne anses ju fint och det hade jag gärna druckit varje dag!

Jimmy Forsman Eh, va? jag svarar ju på dina frågor. Kan problemet ligga i att vi inte kan diskutera i sverige?

Magnus Ericsson Jag säger bara peace!

Erica Landin Tror du ser det från en något begränsad referenspunkt trots din otroligt gedigna tid i branschen, eller så har ni definierat nörd rätt tight här… Men - eureka - här kanske nyckeln ligger. Bland de 6000 som läser har ni främst vinintresserade, bland de som diskuterar har vi vinnördarna. Man får inte de vinintresserade att interagera stort och brett med vinnördarna. Vad sägs om den teorin?

Erica Landin Jag har både vinnördskompisar som är i branschen och utanför. Både de som går på djupet (som ni) och de som går brett (som jag och Magnus). Men helt ärligt, vi skulle kanske få in mer diskussioner om det var fler tjejer? Tjejer är ju kommunikativa som fasen. Var är vinnördstjejerna???

Anders Landström Det är diskussion som är intressant. Det är så vi lär oss. Om man inte ifrågasätter och vrider på frågorna så kommer man ju inte till insikt

Anders Landström Det undrar vi också Erica,

Jimmy Forsman Jupp. Och jag kom precis till insikt om att jag måste hem. Kan inte sitta kvar på kontoret längre nu. Usch.

Erica Landin Det håller jag med om, Anders!

Erica Landin Killar tenderar ju att bli liiiite nördigare än tjejer, över lag, men ändå. Fler tjejer på finewines.se!

Anders Landström Killar tenderar till att bli MYCKET nördigare än tjejer. Varför vet jag inte och vill inte ge mig in i en genusdiskussion just nu

Anders Landström Men för att avsluta, vi pratar faktiskt om andra viner än Bourgogne och Champagne på finewines.se

http://www.finewines.se/.../veckans-bortgloemda.../

Rioja är inte hett inom vinvärlden för tillfället. Detta trots att de ofta är my...Visa mer

Magnus Ericsson Vad tror ni om jag laddar upp Lasse Stefanz-bilden i amarone-diskussionen?

Anders Landström Vi lovar att inkludera dig i diskussionen Magnus

Anders Landström Men du är sent på, tog tidigt inspiration av Erica och startade en diskussion om det. Vet att jag inte var så inkluderande i den www.finewines.se/threads/lasse-stefanz-amarone.1988/

Magnus Ericsson Kul att snacka med er!!!

Erica Landin GIllar att jag är taggad i bilden… Suck.

Anders Landström Tror faktiskt Magnus att med den nya generation vinskribenter som är på plats så kommer vi gradvis att se en mer avslappnad syn på vin. Kommer ta tid men resan har börjat

Erica Landin Aw, den tar JAG åt mig på

Anders Landström Kan både Erica, Magnus, Alf och Sofia ta åt er av

Sofia Ander Man tackar vi äro #winelovers hela bunten!

Per Karlsson Jaha, ja. Jag kan val borja med att saga att jag tycker forumet pa manga satt ar utmarkt. Och att de som driver det gor en stor insats.

Sen kan jag saga att jag inte besoker det ofta sa mina synpunkter pa det ar grundade pa lite nedslag nu och da.

I praktiken ar det nog valdigt fa vinintresseade som ar intresseade av den typ av diskussionr som man oftast ser dar. De har en tendens att snabbt degenerera till irrelevanta utvaxlingar. Med ibland grova eller arroganta ord. Med mycket som refererar till sadant som man bara fattar om man kanner personerna baka. Mycket internsnack. Ganska lika den har FB traden faktiskt.

Det ar nog ocksa ganska likt vad som hander med de flesta forum. Jag tror kanske inte att ett forum ar nagot som man effektivt kan na ut till "stora massan" av vinintresserade med. De flesta vinintresserade ar faktiskt inte roade av att fora den typen av diskussioner som forekommer pa forum i allmanhet och fienwines i synnerhet.

Sen ska man val ocksa halla i minnet att "6000 unika" faktiskt inte betyder 6000 olika personer. Om jag inte minns fel sa har val analytics en time-out pa 30 minuter. sedan ar man en ny "unik" nar man kommer tillbaks.

med andra ord, Anders Landström, sa ar kanske inte ett forum ar ratt vrktyg om du vill na ett storre antal vinalskare.

undrar ocksa vad motivationen bakom den onska ar. det kanske kan leda till ett battre svar om hur man kan gora.

Precis som Magnus Ericsson & Erica Landin kan jag konstatera att det ar mycket svar att engagera lasare och fa en diskussion. Kanske beror det pa att de inte ar intresserade av att diskutera.

Per Karlsson PS: beklagar den usla skrivstilen, men ar pa resa med skruttdator & lite tid till finjusteringar...

Alf Tumble Hur vore det om det här kommentarsfältet postades på forumet, till att börja med?

Johan Sellberg Håller med... Klipp o klistra!
 

Erica L

Medlem
Har ju diskuterat detta med dig på fejjan, så det kanske redan står, men tror Larseman summerar det ganska bra ändå… Jag har själv inga problem men ni som känner mig vet varför :) Vad gäller bloggare får du dem knappast nyfikna på att hoppa på ett samarbete genom att säga att de (vi) främst är intresserade av monolog, Anders. Den sortens kommentarer stänger dörrar, speciellt när den kommer från administratör. Tror många bloggare skulle vilja diskutera mer men det blir inte så mycket diskussion på vinbloggar, utom för den innersta kretsen. Att flytta trafiken hit till finewines motverkar däremot möjligheten att driva trafik till bloggen. Jag som bloggar under plattform (blogg.alltommat.se/vinkarlek) är beroende av läsarsiffror. Om man fortsätter med kopplingen till Flashback så är ju risken att man som bloggare slänger upp ett entusiastisk inlägg och får någonting om bakfoten. I sann flashbackton (som även finns här även om jag för det mesta tycker det är positiva tongångar) kan man då snabbt bli omyndigförklarad. Då håller man sig hellre ett steg längre bort och behåller entusiasmen. Just mitt bloggande vänder sig, pga plattform, mer till den som är mer nybörjare. Viner helst under 200 kr. Mina artiklar i tryck får ni däremot hoppa på bäst ni vill även om jag såklart föredrar konstruktiv kritik ;)
 
Trådskapare
A
Har ju diskuterat detta med dig på fejjan, så det kanske redan står, men tror Larseman summerar det ganska bra ändå… Jag har själv inga problem men ni som känner mig vet varför :) Vad gäller bloggare får du dem knappast nyfikna på att hoppa på ett samarbete genom att säga att de (vi) främst är intresserade av monolog, Anders. Den sortens kommentarer stänger dörrar, speciellt när den kommer från administratör. Tror många bloggare skulle vilja diskutera mer men det blir inte så mycket diskussion på vinbloggar, utom för den innersta kretsen. Att flytta trafiken hit till finewines motverkar däremot möjligheten att driva trafik till bloggen. Jag som bloggar under plattform (blogg.alltommat.se/vinkarlek) är beroende av läsarsiffror. Om man fortsätter med kopplingen till Flashback så är ju risken att man som bloggare slänger upp ett entusiastisk inlägg och får någonting om bakfoten. I sann flashbackton (som även finns här även om jag för det mesta tycker det är positiva tongångar) kan man då snabbt bli omyndigförklarad. Då håller man sig hellre ett steg längre bort och behåller entusiasmen. Just mitt bloggande vänder sig, pga plattform, mer till den som är mer nybörjare. Viner helst under 200 kr. Mina artiklar i tryck får ni däremot hoppa på bäst ni vill även om jag såklart föredrar konstruktiv kritik ;)

Tack Erica

Jag tycker att det är intressant att många bloggare vill ha mer trafik, men vill inte att delta i andra forum (forum=rum) annat än om de får en direkt länk. Det är faktiskt kontraproduktivt och stämmer inte alls med hur trafik på nätet genereras. Det är snarare så att ju mer material som sprids, med länkar naturligtvis och på desto fler platser "din" blogg diskuteras, desto mer trafik får man.

Håller med om att jag kanske stänger dörrar men det är faktumet ovan som gör att jag fäller kommentaren, kanske också för att provocera lite. En stor mängd bloggar länkar knappt andra sidor. Varför vet jag inte, men jag tror att man är rädd att tappa trafik när det egentligen är tvärt om. Och det är väl där dialogen egentligen ska starta. Hur får vi igång vindiskussionen i Sverige. Twitter i alla ära men på 140 tecken är det svårt att diskutera några mer intressanta saker.
 

Erica L

Medlem
Då är det mer produktivt att säga typ "om vinbloggare ville engagera sig här och lägga delar av sina inlägg för diskussion skulle det generera mer trafik till deras bloggar" än att säga "vinbloggare är bara intresserade av monolog". Vilket jag skulle hävda inte stämmer. Men för mig vore det tidsmässigt svårt att lägga in inlägg även här. Ser jag ett tema som intresserar dyker jag kanske in, men som du vet är det lättare att aktivera sig på twitter (ibland) eller facebook (ofta) för att diskutera artiklar, snarare än att ens diskutera dem på bloggen som har skrivit orginaltexten! Helt enkelt ett brett internetbeteende som är svårt att vända.
 

Erica L

Medlem
Men jag gillar att du har ett mål - att få igång vindialogen i Sverige! Utmärkt! Kunde ju annars tolkas som att ni främst vill ha mer trafik till sajten. ;)
 

Erica L

Medlem
Kan ni inte ha ett ROSA forum där man diskuterar boxdesign och moscato d'asti? Tror det skulle locka mer vintjejer. Det gör jag. Verkligen.
 

Vino fino

Medlem
När man läser den här tråden slås man snabbt av hur grunddiskussionen (är finewines för avancerat?) snabbt degenererar till en massa internt snack om bloggandets villkor etc. Dvs. just sånt "avancerat" navelskåderi och pseudodebatterande som vanliga läsare/forumdeltagare är totalt ointresserade av... men som vissa av någon anledning anser att finewines står för (!). Snacka om ironi.

Nä, fortsätt i samma stil Anders! På ditt forum diskuterar vi vin: passionerat, intresserat, insiktsfullt. Vi har inte tid att lyssna på gnäll om bloggande hit eller twitter dit--- vi vill diskutera vin. Om bloggosfären inte vill vara med, tråkigt för dem.
 

Erica L

Medlem
Just den här tråden diskuterar varför inte fler läsare engagerar sig på finewines.se och varför man inte kan få med bloggare - jag erbjuder min syn på det, att ta åt sig eller förkasta. Det är väl bättre att jag förklarar varför det är svårt för en bloggare att förlägga sin diskussion hit så man kan leta efter lösningar (om man nu vill ha bloggarna, det vill ju tydligen inte du!) än att - vilket hade varit mycket lättare - inte gå in i debatten. Det är ju det som är grejen med hela frågeställningen, fler ska kunna diskutera utan att känna sig påhoppade när de kommer med en avvikande inställning. Jag försöker vara konstruktiv, jag gnäller inte. Mig är det faktiskt sak samma om det kommer fler kommentarer här eller inte, men jag ville hjälpa Anders. Med kommentarer som din känner jag också att "det kan vara" för det finns som sagt andra ställen att diskutera på.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Kan vi inte bara ha en blogg del som länkar till bra vinbloggar? då kanske dom får fler besökare?
Så släpper vi resten och bara njuter av viner.
Vi kan ju alla tipsa vin intresserade om sidans existens om det är fler medlemmar vi vill ha.
Jag brukar alltid prata om finewines om jag snackar med någon vinintresserad.
 
Trådskapare
A
Då är det mer produktivt att säga typ "om vinbloggare ville engagera sig här och lägga delar av sina inlägg för diskussion skulle det generera mer trafik till deras bloggar" än att säga "vinbloggare är bara intresserade av monolog". Vilket jag skulle hävda inte stämmer. Men för mig vore det tidsmässigt svårt att lägga in inlägg även här. Ser jag ett tema som intresserar dyker jag kanske in, men som du vet är det lättare att aktivera sig på twitter (ibland) eller facebook (ofta) för att diskutera artiklar, snarare än att ens diskutera dem på bloggen som har skrivit orginaltexten! Helt enkelt ett brett internetbeteende som är svårt att vända.
Där kanske du har en poäng. Det finns för många sidor. Frågan är bara vad som lämpar sig för vad. Twitter tycker jag har blivit allt mer snuttifierat och Facebook är ju riktad mot personer man redan känner. Det är där jag skulle vilja ha en mer öppen plattform

Men jag gillar att du har ett mål - att få igång vindialogen i Sverige! Utmärkt! Kunde ju annars tolkas som att ni främst vill ha mer trafik till sajten. ;)

Absolut vill vi ha igång dialogen och absolut vill vi ha mer trafik. Dock för att främja det förstnämnda. Som du vet så kör vi finewines.se med privata medel, dvs helt ideellt. Trots det bjuder vi in leverantörer då utomlands tar de en stor del av dialogen, mycket pga att de är engagerande och intresserade av vin. Det finns också i Sverige men då vi har ett monopol ser diskussionen annorlunda ut i Sverige. Vi har för övrigt också en hel del person från SB som hänger här. Det tycker jag är verkligen är kul då många vinintresserade och kunniga jobbar där.

När man läser den här tråden slås man snabbt av hur grunddiskussionen (är finewines för avancerat?) snabbt degenererar till en massa internt snack om bloggandets villkor etc. Dvs. just sånt "avancerat" navelskåderi och pseudodebatterande som vanliga läsare/forumdeltagare är totalt ointresserade av... men som vissa av någon anledning anser att finewines står för (!). Snacka om ironi.

Nä, fortsätt i samma stil Anders! På ditt forum diskuterar vi vin: passionerat, intresserat, insiktsfullt. Vi har inte tid att lyssna på gnäll om bloggande hit eller twitter dit--- vi vill diskutera vin. Om bloggosfären inte vill vara med, tråkigt för dem.

Tack för positiv feedback. Tror att hela ämnet är hur vi skapar en bättre dialog. Som företrädare för finewines.se tror jag naturligtvis att vi har en större roll att spela. Det finns forum för akvariefiskar, hamstrar, modelltåg, klockor, öl, whisky etc där diskussionen pågår. För vin verkar det finnas en hållning att vin diskuteras inte, iallafall inte på samma sätt. Utan istället så är det mer att några få berättar och andra lyssnar. Bloggar eller forum, gör egentligen detsamma, det är diskussionen jag tycker är intressant.
 
Last edited:

Aqua Vitae

Medlem
Några tankar och reflektioner utifrån en intressant diskussion, har varit reggad på finewines.se sedan 2009 men har nog inte varit den mest aktiva, läser jag rätt har det blivit ett drygt 60-tal aktiviteter.

Tror att det finns vissa som tilltalas av forumliv och andra inte. Vissa, sannolikt de flesta, blir lurkers – dvs är inne och läser och följer diskussioner men deltar inte i dem, några blir hyfsat aktiva och ett fåtal drivande (dvs skriver mycket). Tittar jag på andra forum är fördelningen ungefär densamma som den du beskriver här. Andra hittar andra typer av fora att antingen skriva av sig, bloggar/hemsidor med mera, eller via twitter, facebookgrupper eller gör det oralt via IRL-möten.

Personligen använder jag flera plattformar för olika typer av kommunikation. Bloggen når vissa, relativt få kommenterar där men ganska många tar kontakt via mail eller twitter. På twitter fungerar vissa diskussioner och på facebook andra och forum som finewines för ytterligare andra. Att det inte blivit mer forumet beror för min del inte på brist på bra ämnen eller diskussioner utan snarare pga brist på tid.

Vill man få mer aktiva besökare och fler som kanske inte är fullt så insatta eller nördiga (personligen älskar jag de diskussionerna för det där man kan hitta de riktiga guldkornen) tror jag att man behöver skapa trådar som är mer allmänna och inbjudande. Typ frågor & svar, lämna tips på bästa vinerna mellan 100-150 kronor etc. Jag har varit med på andra forum och försökt detta – det kräver en stor insats av forumet och främst administratörerna, att skapa trådar, svara eller folk som kan och vill svara med mera. De flesta ”nördar” kommer sannolikt inte intressera sig för dessa men det kan vara en väg att bredda forumet om det är det man vill.

Du ställer också frågan varför:

inte Sveriges vinimportörer förstår potentialen som finns att marknadsföra vinprovningar, events, mässor till de 6000 människor som står för den berömda kategorin "finvinsdrickare" i Sverige är väldigt konstigt.

Jag håller med men förstår också att det kan kännas svårt för importörer och arrangörer att ta sig in i ett forum. Det finns en stor risk att det slår tillbaka och att det uppfattas som om man försöker köpa medlemmarna eller bara göra reklam. Det är trots allt ganska få importörer som är reellt bra kommunikatörer.

Magnus Reuterdahl
 
Toppen