Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Är finewines.se för "avancerat"?

Mattias Schyberg

Administratör
Skönt att se lite närvaro från bloggosfären. Bra diskussioner tycker jag. Mitt problem med bloggar är att det känns som att "göra intrång" i någons vardagsrum när man kommenterar. Det blir med andra ord inte på lika villkor om en diskussion hettar till då bloggaren kan censurera inläggen som de behagar. Vilket inte är konstigt, men problematiskt för mig. Skriver jag en harang med tankar så vill inte jag att någon annan "äger" dessa ord utan snarare att det är mitt egna avtryck i din fria världen. visst, man kan bli censurerad på ett forum också, men där är det vanligtvis från en oberoende person.
 
Last edited:
Trådskapare
A
Några tankar och reflektioner utifrån en intressant diskussion, har varit reggad på finewines.se sedan 2009 men har nog inte varit den mest aktiva, läser jag rätt har det blivit ett drygt 60-tal aktiviteter.

Tror att det finns vissa som tilltalas av forumliv och andra inte. Vissa, sannolikt de flesta, blir lurkers – dvs är inne och läser och följer diskussioner men deltar inte i dem, några blir hyfsat aktiva och ett fåtal drivande (dvs skriver mycket). Tittar jag på andra forum är fördelningen ungefär densamma som den du beskriver här. Andra hittar andra typer av fora att antingen skriva av sig, bloggar/hemsidor med mera, eller via twitter, facebookgrupper eller gör det oralt via IRL-möten.

Personligen använder jag flera plattformar för olika typer av kommunikation. Bloggen når vissa, relativt få kommenterar där men ganska många tar kontakt via mail eller twitter. På twitter fungerar vissa diskussioner och på facebook andra och forum som finewines för ytterligare andra. Att det inte blivit mer forumet beror för min del inte på brist på bra ämnen eller diskussioner utan snarare pga brist på tid.

Vill man få mer aktiva besökare och fler som kanske inte är fullt så insatta eller nördiga (personligen älskar jag de diskussionerna för det där man kan hitta de riktiga guldkornen) tror jag att man behöver skapa trådar som är mer allmänna och inbjudande. Typ frågor & svar, lämna tips på bästa vinerna mellan 100-150 kronor etc. Jag har varit med på andra forum och försökt detta – det kräver en stor insats av forumet och främst administratörerna, att skapa trådar, svara eller folk som kan och vill svara med mera. De flesta ”nördar” kommer sannolikt inte intressera sig för dessa men det kan vara en väg att bredda forumet om det är det man vill.

Du ställer också frågan varför:



Jag håller med men förstår också att det kan kännas svårt för importörer och arrangörer att ta sig in i ett forum. Det finns en stor risk att det slår tillbaka och att det uppfattas som om man försöker köpa medlemmarna eller bara göra reklam. Det är trots allt ganska få importörer som är reellt bra kommunikatörer.

Magnus Reuterdahl

Håller med dig om dina synpunkter och framförallt den sistnämnda. Väldigt få importörer är bra kommunikatörer. Det är mycket intressant då det skulle vara förhållandevis enkelt att skapa en kommunikation med sina kunder. Det verkar som att många nöjer sig med att etablera en FB-sida och då är man "sociala".

Det kan ju också vara en av orsakerna till att dialogen i vinsverige kanske inte tar fart. Basen för vinkommunikationen har varit skribenter som Kronstam etc och de har etablerat ett sätt att kommunicera. Om monopolet skulle falla tror jag det skulle bli en snabb omställning bland många importörer. Inte säkert alla skulle klara av den.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Skönt att se lite närvaro från bloggosfären. Bra diskussioner tycker jag. Mitt problem med bloggar är att det känns som att "göra intrång" i någons vardagsrum när man kommenterar. Det blir med andra ord inte på lika villkor om en diskussion hettar till då bloggaren kan censurera inläggen som de behagar. Vilket inte är konstigt, men problematiskt för mig. Skriver jag en harang med tankar så vill inte jag att någon annan "äger" dessa ord utan snarare att det är mitt egna avtryck i din fria världen. visst, man kan bli censurerad på ett forum också, men där är det vanligtvis från en oberoende person.
...och en farbroderlig klapp på huvudet om man råkar framföra felaktiga idéer.
Här på FW är det högt i tak och knappast ens någons mark.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
...och jag adderar också min Favvo-katt,
...som gärna stryker sig mot mig då någon dricker...
...Bourgogne eller söta viner med låg syra.

image.jpg
 

Sundbom

Medlem
Intressant diskussion. Tror att det tar sin lilla tid att få upp intresset för forumet.

Jag hängde massor på whiskyforum.se från 2009-2012 och där var det riktigt mycket aktivitet. Speciellt om man ser på hur stort whiskyintresset är jämfört med vinintresset i landet. Astronomisk skillnad. Tyvärr är det så mycket annat som lockar med bloggar, FB och framförallt twitter. Kikar jag in på whiskyforumet idag så är det betydligt tråkigare diskussioner. Dessutom så skriver de som var mest aktiva då, mindre och mindre. Tror tyvärr att det är ett tecken i sociala medier-tiden. En annan skillnad med det forumet är att det inte är tabu att snacka om byten och försäljningar i whiskyforumet. Har köpt och sålt massor där genom åren. Men det där är en lagfråga som såklart är knepig för de drivande här. Hade jag drivit forumet hade jag också varit tveksam.

Jag märker själv att jag inte har tålamod för att starta en dvd-skiva åt barnen när det idag är så enkelt att dutta igång en netflix-film på surfplattan. Lika med vinintresset. Twitter är jävligt lätt att att snabbt kolla. Att gå in på forumet känns ibland lite jobbigt. Synd, för twitter lämpar sig inte för diskussion på samma sätt.

Som det är idag så följer jag 10-15 bloggar, och skriver lite själv ibland. Kikar in på forumet någon gång per dag, men skriver sällan. Tyvärr så räcker tiden inte till. Men visst finns utrymme för intressanta diskussioner här. Är dock lite dålig på att starta upp dom själv. Bättring! Har som nyårslöfte att jag ska sova mindre. Håller jag det så kanske jag tillför mer.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Faktumet är att vi konkurrerar mot telefoner och till viss del läsplattor. Idag kan du hitta nog med information om ett ämne genom en snabbsökning på din mobiltelefon för att få beslutsunderlag. Och det går snabbt.

Att sätta sig ned och gå in på ett forum, söka, bläddra och läsa är någonting du gör om du har ett intresse.

Så vi måste få hit fler som har ett intresse. Svårigheten blir att lägga en del av innehållet på en nivå som drar in de som står och väger och vill lära sig mera, men inte utarmar materialet för de som redan är aktiva och bidrar.

Klurisch. :)
 
Trådskapare
A
Faktumet är att vi konkurrerar mot telefoner och till viss del läsplattor. Idag kan du hitta nog med information om ett ämne genom en snabbsökning på din mobiltelefon för att få beslutsunderlag. Och det går snabbt.

Att sätta sig ned och gå in på ett forum, söka, bläddra och läsa är någonting du gör om du har ett intresse.

Så vi måste få hit fler som har ett intresse. Svårigheten blir att lägga en del av innehållet på en nivå som drar in de som står och väger och vill lära sig mera, men inte utarmar materialet för de som redan är aktiva och bidrar.

Klurisch. :)

Det är intressant att följa via Google Analytics. Vi har ett stort antal besökare, ganska stor andel nya besökare och får runt 50% av alla besökare via sökmotorer.

För 2-3 år sedan var det mer än 80% av besökarna som kom via PC och liknande, idag är det mer än 50% via mobil och surfplattor. Det som också är intressant att forumet har extremt många sidor som laddas och lång tid per användare. Dock, det stora flertalet läsare läser 5-6 sidor (vilket även det är mer än många andra sidor). Vi sticker ut i förhållande till andra vinsidor med det stora antalet sidor per läsare så klart är att många söker information på finewines.se. Tröskeln att skriva är det som verkar stoppa många.

Sagt det, tycker många av de nya ämnena visar på att det finns mycket att diskutera och att vi är på rätt väg. Ser fram mot den fortsatta resan.
 

Segol

Medlem
Jag har iofs inget belägg mer än en känsla men visst skrivs det mer på forumet nu än det gjorts på länge?
Jag har varit i fjällen några dagar och inte brytt mig om att hänga på nätet alls den tiden, när jag loggade in igår kväll hade jag mängder av olästa inlägg i en stor mängd ämnen.
Idag blir det inte mycket gjort på jobbet om jag ska hinna ikapp med läsningen...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag har iofs inget belägg mer än en känsla men visst skrivs det mer på forumet nu än det gjorts på länge?
Jag har varit i fjällen några dagar och inte brytt mig om att hänga på nätet alls den tiden, när jag loggade in igår kväll hade jag mängder av olästa inlägg i en stor mängd ämnen.
Idag blir det inte mycket gjort på jobbet om jag ska hinna ikapp med läsningen...
Jag upplever att du har helt rätt. Det är avsevärt mer aktivt nu än för bara några veckor sedan. Jag antar att jag har bidragit en del i alla fall :) Det är dock fortfarande en relativt liten andel personer som skriver. Jag tror att fler aktivt kan behöva bidraga för att få igång hjulet även långsiktigt. De som är mest aktiva för tillfället behöver ju kunna lämna över stafettpinnen till andra emellanåt, om inte annat för att få större bredd på det som diskuteras.

För egen del så tycker jag bara det är kul att vända och vrida på olika frågeställningar, men ens egna intresseområden tar ju slut förr eller senare. Men, visst har det börjat bli rejält mycket mer aktivt än på länge, och då har jag följt forumet avsevärt längre tid än jag varit medlem, så jag vet vad jag pratar om.
 

Gurto

Medlem
Mycket tal om hur man ska styra det - skriver man inte om det som intresserar en snarare än vad man tror lockar läsare? Att man vill skriva något man också tror andra är intresserade av att läsa hör väl till men tror det kan bli dumt om man börjar tänka för mycket på att locka fler läsare om det blir på bekostnad av vad man själv tycker är intressabt att skriva om och diskutera

Detta hänger ihop med diskussionen om vilken nivå man ska ligga på - varför begränsa sig? Många här kan mycket mer än mig och det tycker jag bara är bra - då lär man sig ju något. Skulle inte vilja att någon medvetet sänkte sig i nivå.
 

anders

Medlem
Jag får väl räknas som en av de gamla rävarna här även om tiden inte riktigt tillåter mig att vara så aktiv som jag var för några år sedan.
Anledningen till att jag landade här är att jag i ett svagt tillfälle nämnde för A Larsson att jag verkligen saknade Jimmys krönikor i Livets goda. Något senare tipsade Larsson mig om att Jimmy dragit igång det här forumet och på den vägen är det.
Det som lockar mig är den råa men hjärtliga jargongen; den respektlösa tonen som kommer från personer som känner att de inte har något att bevisa.
Det finns redan en kopiös massa olika forum som är ungefär lika roliga och intressanta att läsa som att observera celler regenerera utan ett mikroskop. Det är här och bara här som recensioner kan vara intressanta samtidigt som man lockas till många sköna skratt. Det finns redan ett överflöd av recensioner av viner för 100 spänn. Jag vill att det ska finnas något ställe där jag kan läsa initierade och humoristiska recensioner av viner för 1000 spänn.
Jag har inte sett något liknande i hela världen.
Hellre ser jag att vi förblir en liten spelare i sammanhanget än att vi sänker ribban. Jag fruktar att om detta händer så kommer finewines.se att självdö. De som skriver nu kommer inte att vara intresserade av att bidra längre och varför skulle vi klara av att locka nya medlemmar när de redan har en uppsjö av källor när det gäller billigare viner?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag får väl räknas som en av de gamla rävarna här även om tiden inte riktigt tillåter mig att vara så aktiv som jag var för några år sedan.
Anledningen till att jag landade här är att jag i ett svagt tillfälle nämnde för A Larsson att jag verkligen saknade Jimmys krönikor i Livets goda. Något senare tipsade Larsson mig om att Jimmy dragit igång det här forumet och på den vägen är det.
Det som lockar mig är den råa men hjärtliga jargongen; den respektlösa tonen som kommer från personer som känner att de inte har något att bevisa.
Det finns redan en kopiös massa olika forum som är ungefär lika roliga och intressanta att läsa som att observera celler regenerera utan ett mikroskop. Det är här och bara här som recensioner kan vara intressanta samtidigt som man lockas till många sköna skratt. Det finns redan ett överflöd av recensioner av viner för 100 spänn. Jag vill att det ska finnas något ställe där jag kan läsa initierade och humoristiska recensioner av viner för 1000 spänn.
Jag har inte sett något liknande i hela världen.
Hellre ser jag att vi förblir en liten spelare i sammanhanget än att vi sänker ribban. Jag fruktar att om detta händer så kommer finewines.se att självdö. De som skriver nu kommer inte att vara intresserade av att bidra längre och varför skulle vi klara av att locka nya medlemmar när de redan har en uppsjö av källor när det gäller billigare viner?
Jag kan förstå vad du menar, men det handlar väl knappast om vinets pris hoppas jag ;) Men jag håller annars med, det är klart att det bara är givande när det diskuteras vin av den högre skolan, men inte borde det väl vara avskräckande när vin vi faktiskt dricker till vardags diskuteras? Vin vi som medlemmar tycker är intressanta borde såldes diskuteras, detta oavsett pris.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Mycket tal om hur man ska styra det - skriver man inte om det som intresserar en snarare än vad man tror lockar läsare? Att man vill skriva något man också tror andra är intresserade av att läsa hör väl till men tror det kan bli dumt om man börjar tänka för mycket på att locka fler läsare om det blir på bekostnad av vad man själv tycker är intressabt att skriva om och diskutera

Detta hänger ihop med diskussionen om vilken nivå man ska ligga på - varför begränsa sig? Många här kan mycket mer än mig och det tycker jag bara är bra - då lär man sig ju något. Skulle inte vilja att någon medvetet sänkte sig i nivå.
Du lyfter en viktigt poäng här. Vi skall såklart inte skriva saker bara för att vi tror att det finns intresse. Däremot borde vi inte undvika att skriva saker bara för att det inte är senaste rönet eller för att det rör saker som är på en mer allmän vinkunskapsnivå. Att ha en hög svansföring är bra - det vi borde undvika är att bli elitistiska och uteslutande. Om så blir fallet så tror jag forumet kan självdö, där det enda som återstår är en klubb för inbördes beundran.

Det behövs olika kunskapsnivåer för att få dynamik på ett forum, utan vetgiriga frågeställare så finns inget att diskutera.

Tycker du förövrigt att forumet har gått åt rätt eller fel håll den senaste tiden?
 

Gurto

Medlem
Som svar på ämnets fråga (om forumet är för avancerat) blir mitt svar: Nej

Sen tycker jag inte att man varken bara behöver skriva om viner i de lägre spannen eller bara om de riktigt dyra. Det finns plats att diskutera alla typer av viner. Bara de är intressanta.

Sen skriver ju folk om vad de själva vill och tycker är intressant. Det som är charmen i ett forum (om det inte är benhårt modererat, vilket ju Finewines inte är). Finns det intresse för det som skrivs så läses det och diskuteras. Finns det inget intresse för det så försvinner det i mängden och ingen skada är gjord - det finns ändå många fler viner/ämnen som diskuteras så själva forumet är alltid intressant.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Som svar på ämnets fråga (om forumet är för avancerat) blir mitt svar: Nej

Sen tycker jag inte att man varken bara behöver skriva om viner i de lägre spannen eller bara om de riktigt dyra. Det finns plats att diskutera alla typer av viner. Bara de är intressanta.

Sen skriver ju folk om vad de själva vill och tycker är intressant. Det som är charmen i ett forum (om det inte är benhårt modererat, vilket ju Finewines inte är). Finns det intresse för det som skrivs så läses det och diskuteras. Finns det inget intresse för det så försvinner det i mängden och ingen skada är gjord - det finns ändå många fler viner/ämnen som diskuteras så själva forumet är alltid intressant.
Bra svar! Kunde inte skrivit det bättre själv.
 

Gurto

Medlem
Du lyfter en viktigt poäng här. Vi skall såklart inte skriva saker bara för att vi tror att det finns intresse. Däremot borde vi inte undvika att skriva saker bara för att det inte är senaste rönet eller för att det rör saker som är på en mer allmän vinkunskapsnivå. Att ha en hög svansföring är bra - det vi borde undvika är att bli elitistiska och uteslutande. Om så blir fallet så tror jag forumet kan självdö, där det enda som återstår är en klubb för inbördes beundran.

Det behövs olika kunskapsnivåer för att få dynamik på ett forum, utan vetgiriga frågeställare så finns inget att diskutera.

Tycker du förövrigt att forumet har gått åt rätt eller fel håll den senaste tiden?
Jag tycker det går åt rätt håll. ...eller, det är bra fortfarande ska jag väl säga då jag inte tycker det har varit mindre bra tidigare. Det tillkommer medlemmar, det som skrivs är, och har även tidigare varit,intressant.

Läser forumet dagligen och har gjort så under en lång tid och det säger väl rätt mycket om vad jag tycket om det; 100p på parkerskalan ;)

Kan också tillägga att forumet har betytt väldigt mycket för mitt vinintresse då väldigt få i min umgängeskrets har samma intresse för vin som jag. Mycket av min input kommer därför härifrån.
 
Last edited:
Toppen