Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Är finewines.se för "avancerat"?

anders

Medlem
Jag kan förstå vad du menar, men det handlar väl knappast om vinets pris hoppas jag ;) Men jag håller annars med, det är klart att det bara är givande när det diskuteras vin av den högre skolan, men inte borde det väl vara avskräckande när vin vi faktiskt dricker till vardags diskuteras? Vin vi som medlemmar tycker är intressanta borde såldes diskuteras, detta oavsett pris.
Va!?! Vill du påstå att dina vardagsviner kostar under 1000 spänn?!? :D
Skärpning! :D
Men det jag naturligtvis vill trycka på är att här är ett av de mycket få ställena vi kan läsa om viner i den högre skolan och utbyta ärliga erfarenheter. Om flaskan kostar 1000 spänn och är kass så kommer innehållet att få den välförtjänta slaktning som är motiverad. Finns inga behov av att vara hänsynsfull här. Raka puckar.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Va!?! Vill du påstå att dina vardagsviner kostar under 1000 spänn?!? :D
Skärpning! :D
Men det jag naturligtvis vill trycka på är att här är ett av de mycket få ställena vi kan läsa om viner i den högre skolan och utbyta ärliga erfarenheter. Om flaskan kostar 1000 spänn och är kass så kommer innehållet att få den välförtjänta slaktning som är motiverad. Finns inga behov av att vara hänsynsfull här. Raka puckar.
Jag hoppades att det var så du menade, men var faktiskt lite osäker ;) Jag tycker också vi har högt i tak här, vilket är viktigt för bra dialog.
 

ZQT

Medlem
En diskussion om Bollinger 1998 vs 1999 är ju intressant, Speciellt med tanke på att 1998 aldrig lanserades (om vi nu inte pratar VVF.) :)

Men här skiljer sig ju inte finewines.se mot klocksnack som jag tror att du @JakobZ också hänger på. Är det någon skillnad mellan forumen?

Haha, det är detta jag menar :)

Ja, jo det är helt sant. Men jag tror nog att det snarare beror på att det är få som vet lite mer om vin i förhållande vad generelle man kan om klockor. Intressant diskussion dock. Klockor är dock mer basalt och ofta ligger "våra" diskussioner på nivån: är den här snygg, är den här prisvärd, vad tycker ni om dessa, är detta bra? Vilket utgår mycket från subjektiv smak till skillnad från vin som är en hel kunskap.
 

anders

Medlem
Klockor är dock mer basalt och ofta ligger "våra" diskussioner på nivån: är den här snygg, är den här prisvärd, vad tycker ni om dessa, är detta bra? Vilket utgår mycket från subjektiv smak till skillnad från vin som är en hel kunskap.
Såsom varandes forumets utsände i Schweiz så kan jag säga att efter att ha sett schweizarnas IT-system så har jag inga som helst problem att förstå varför de fortfarande håller sig till mekaniska klockor.
 

Niklas J

Medlem
Sent skall syndaren vakna. Typ när tråden dött ut...

Jag är en av de där "bloggarna" som inte bidrar med så värst mycket kommentarer på finewines forum. Läste tråden igår och har väl i grund och botten inget nytt att tillföra, men tycker det kan vara på sin plats att förstå hur åtminstone jag resonerar...

Punkt 1 - trådens ursprungliga frågeställning

Först och främst; jag gillar all internetverksamhet som uppmuntrar vinintresset. Jag gillar att det finns ett vinforum där möjligheten till hjälp, diskussion och kompisanda främjas. Jag tycker på inga sätt att Finewines ska ändra på sitt nuvarande upplägg och "lägga sig i" för mycket utan man får den typ av inlägg och diskussioner som besökarna vill ha. För mycket fokus på att uppmuntra en ökande trafik genom diverse åtgärder riskerar bara att urvattna forumet. Fokus bör vara på kvalitativa besök istället. Med det menar jag såklart inte blott personer med befintlig kunskap om vin utan mer att den nivå forumet ligger på idag - och ert fina antal besökare - ändå indikerar på att ni gör något rätt. Idag hamnar fokus i allt för många hänseenden på just kvantitet istället för att bibehålla och uppmuntra den befintliga besöksskaran. Tålamod och ödmjukhet är en dygd i denna bransch.

Punkt 2 - sidospåret kring vinbloggar

Jag är i grunden ingen som kommenterar särskilt frekvent, vare sig här eller på vinbloggar. Det är ett medvetet val från min sida. Jag gjorde det tidigare men med facit i hand har det inte gett mig särskilt mycket. Oftast har det mer varit förknippat med en negativ energi. Mer på vinbloggar än här kanske. Att vissa som kommenterar här uppfattar bloggar som farbroderliga och närmast med en 'über' attityd är oerhört trist att läsa. Trist för bloggarna vill säga. Ingen vinner på ett sådant uppkommet scenario. I grunden vill ju en bloggare sprida sin passion och förkärlek vidare (utgår från mig själv nu) till andra, dela med sig av antingen en specialkunskap eller vad man själv går igång på just nu. Det är dock viktigt att detta förmedlas på ett civiliserat vis och inte vad som är rätt och fel. Bloggare utvecklas också. Gå bara bakåt i våra poster och se om vi skriver om samma sak då som nu.

Slutligen; vilket sätt man än kommer i kontakt med vin, skriver om det, kommenterar, diskuterar, jobbar med det, så är en rejäl skopa ödmjukhet något man kommer bra mycket längre på i vinvärlden.

PS. Ska försöka bli lite bättre på att bidra här framöver. Försöka.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Korrekt detta är det nya forumet där mousserande är bättre än orginalet.
...eller det nya forumet där DYRT inte per automatik innebär DET ENDA SOM GÅR ATT DRICKA, och där vi försöker inspirera nya vinintresserade att ta klivet in i de fina vinernas rike. Ett enkelt vin av god kvalitet är inte att förringa så länge det är intressant. Pris är ointressant - det är bara en barriär som tvingar oss att anpassa det vi dricker efter vår plånbok. :)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
...eller det nya forumet där DYRT inte per automatik innebär DET ENDA SOM GÅR ATT DRICKA, och där vi försöker inspirera nya vinintresserade att ta klivet in i de fina vinernas rike. Ett enkelt vin av god kvalitet är inte att förringa så länge det är intressant. Pris är ointressant - det är bara en barriär som tvingar oss att anpassa det vi dricker efter vår plånbok. :)
Mediumwines.se
Jag är ingen knösus med massa miljoner utan jag är en ställningsmontör med 3 barn som knäcker ryggen varje dag för att försörja min familj.
Men tycker ändå att forumet har tappat fokus på vad namnet ger sken för. När det gäller vin så är oftast dyrare bättre. Iaf i mitt tycke. Dock har jag druckit många odlarskumpor som är bättre än vissa prestiger men dom skulle aldrig hålla lika länge i källarn.
 

chambertin

Medlem
Mediumwines.se
Jag är ingen knösus med massa miljoner utan jag är en ställningsmontör med 3 barn som knäcker ryggen varje dag för att försörja min familj.
Men tycker ändå att forumet har tappat fokus på vad namnet ger sken för. När det gäller vin så är oftast dyrare bättre. Iaf i mitt tycke. Dock har jag druckit många odlarskumpor som är bättre än vissa prestiger men dom skulle aldrig hålla lika länge i källarn.
Är det inte lite hårt att döma ut forumet för att det finns med några viner under 200:- på en BYOB ?
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Mediumwines.se
Jag är ingen knösus med massa miljoner utan jag är en ställningsmontör med 3 barn som knäcker ryggen varje dag för att försörja min familj.
Men tycker ändå att forumet har tappat fokus på vad namnet ger sken för. När det gäller vin så är oftast dyrare bättre. Iaf i mitt tycke. Dock har jag druckit många odlarskumpor som är bättre än vissa prestiger men dom skulle aldrig hålla lika länge i källarn.

Namnet må vara finewines.se, men beskrivningen är trots allt "sveriges största vinforum".

Löjligt om det inte skulle finnas utrymme att diskutera billigt plonk, prisvärda fynd, fina viner och astronomiskt dyra prestigeviner.

Ingen hindrar dig från att bara diskutera de två sista alternativen och ignorera totalt de två första.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Är det inte lite hårt att döma ut forumet för att det finns med några viner under 200:- på en BYOB ?
När och hur gjorde jag det?
Namnet må vara finewines.se, men beskrivningen är trots allt "sveriges största vinforum".

Löjligt om det inte skulle finnas utrymme att diskutera billigt plonk, prisvärda fynd, fina viner och astronomiskt dyra prestigeviner.

Ingen hindrar dig från att bara diskutera de två sista alternativen och ignorera totalt de två första.
Prisvärda fynd, fina viner och astronomiska dyra viner är perfekt och det är väl det vi står för i Sveriges största vinforum.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Namnet må vara finewines.se, men beskrivningen är trots allt "sveriges största vinforum".

Löjligt om det inte skulle finnas utrymme att diskutera billigt plonk, prisvärda fynd, fina viner och astronomiskt dyra prestigeviner.

Ingen hindrar dig från att bara diskutera de två sista alternativen och ignorera totalt de två första.
Beskrivning må vara " Sveriges största vinforum" namnet är dock finewines.se
Menar du att viner som kostar mycket pengar inte kan vara prisvärda?
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Beskrivning må vara " Sveriges största vinforum" namnet är dock finewines.se
Menar du att viner som kostar mycket pengar inte kan vara prisvärda?
Givetvis kan dom vara det. Och prisvärdhet är ju väldigt subjektivt och basesas såväl på hur tjock plånbok man har som personligt tycke och smak. Förstår inte vad detta hade med saken att göra?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Givetvis kan dom vara det. Och prisvärdhet är ju väldigt subjektivt och basesas såväl på hur tjock plånbok man har som personligt tycke och smak. Förstår inte vad detta hade med saken att göra?
Jag tolkade det du skrev som att viner med hög prislapp inte kunde vara prisvärt. Prisvärdhet har väl inget med ens plånbok att göra.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
När och hur gjorde jag det?

Prisvärda fynd, fina viner och astronomiska dyra viner är perfekt och det är väl det vi står för i Sveriges största vinforum.
Men då kommer vi återigen tillbaka till beskrivningen av forumet. "Sveriges största vinforum". Vi är väl i första hand ett diskussionforum där vi tillåts diskutera allt som har med vin att göra? Inte en enhetlig konstellation med ståndpunkter. :)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Varför inte bägge?
Jag trodde bara vi skulle diskutera prisvärda, goda och bra viner. ser inte varför man vill diskutera viner som man sätter i en mellanklass.
Många här verkar vara så ensamma att dom skriver om vad som helst för att få lite kontakt.
 
Toppen