Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Är finewines.se för "avancerat"?

Mattias Schyberg

Administratör
Oj, det var helsike vad trevligt ni verkar ha det här. :)

Mycket bra att få en dialog om forumet som växer så det knakar. Vi kommer aldrig bli ett forum för "pizzaviner" som jag ser det, men inte heller ett forum där det handlar om vinets pris. Allt handlar om trevliga vinupplevelser i alla prisklasser så länge det inte handlar om lågkvalitativt plonk, vilket inte styrs av priset i sig.

Personligen så tycker jag att vi har lyckats få en oerhört bra dynamik, där viner både högt och lågt diskuteras, men alltid med upplevelsen i fokus.

Och nej, Stockholm och Göteborg har inget med saken att göra. Befinner mig för övrigt i storstaden just nu och älskar den!

Jag gillar även att det blir lite eldiga diskussioner då och då så länge ni inte börjar bli elaka mot varann, så håll huvudet högt. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Håll mig också utanför ;) Jag är en inflyttad lantlolla sedan 1998 som drack Guntrum och bodde under mitt skrivbord på mitt dåvarande jobb och endast 25 kronor per dag att överleva på under en jobbig period.
Trist att jag inte hinner att ta mig förbi din butik idag, vilket jag hade tänkt. Blev lite utdragna möten och mitt tåg hem går ca 17:00. Var längesedan jag var där nu. :)
 

Helen

Medlem
Trist att jag inte hinner att ta mig förbi din butik idag, vilket jag hade tänkt. Blev lite utdragna möten och mitt tåg hem går ca 17:00. Var längesedan jag var där nu. :)
Verkligen synd att du inte hinner förbi! Jag hade sett framemot att få bjuda dig på ett glas gottigottgott.
Nästa gång tar du ett senare tåg!
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Detta inlägg tycker jag håller en klass som inte hör hemma på finewines.se varken förr eller nu. Vem är det du tycker är ensam och söker kontakt? Vill du konfrontera någon så är det bättre att tala i klarspråk istället för att antyda nonsens!
Ja trodde vi skulle hålla oss ifrån person angrepp som du så snällt har bett ;-)
 

Vino fino

Medlem
Intressant debatt, om vi kan hålla oss ifrån person och sak. Vilket ofta verkar vara svårt i vinvärlden, mycket personlig prestige tycks läggas vid vad man har för dryckesvanor...

Ska detta (svenska) forum ungefärligt reflektera (den svenska) konsumtionen och konsumenterna? Eller anser vi oss ha ett större ansvar för kulturell bildning och avancemang, dvs. att höja sig över majoritetens ganska påvra konsumtionsmönster? Jag tycker bägge perspektiven har sina argument.

I viss mån är också bägge perspektiven redan representerade. Det pratas mycket italienskt vin här, mycket Champagne, kraftigt överrepresenterade både i Sverige och i detta forum. Trots att dessa två kategoriers andelar av totalen "fint vin" egentligen är mycket mindre än det stora utrymme de får på forumet. Vårt svenska konsumtionsmönster är därmed redan delvis tongivande för forumet.

Å andra sidan tycker jag nog att det finns ett mycket genuint engagemang bland forumets medlemmar till fortbildning och förkovran, att "lyfta sig" bort från boxar och socker, att upptäcka nya saker, att inte begränsa sig till Monopolets utbud och vår allmäna brist på vinhistoria. Många är hjälpsamma med sin kunskap, många försöker framhålla högre kvaliteter och mer nyansrikedom i "finare" viner, många propagerar för formell bildning inom vinets värld och mera objektiva metoder för att bedöma vin. Så visst finns också en stark strömning här för bättre viner, bättre urval, bättre konsumtion, bättre kunskap, mer mångfald.
 

Silenos

Medlem
Orsaken till att det sällan numera pratas om, vad det gamla gardet ser som "finewines", har nog också en hel del att göra med prisutvecklingen på många av dem. En firma som Leroy gör ju faktiskt inte längre vin, utan investeringsobjekt. Personligen tycker jag pavor är en rätt kass vehikel för investeringar och således blir många av de förnämsta tjuten ointressanta att diskutera överhuvudtaget.

Det enda som jag själv tycker är lite synd med det "nya finewines.se", är att icke-champagnegänget är så nya världen-fokuserade (Piemonte undantaget). Var är alla tips på schysta Santenayer, bleka provanceroser och batterisyrestinna muscadeter? :)
 

ChristianB

DipWSET
Den här diskussionen känns lika rimlig som att ett träningsforum skulle se ned på alla som inte lyfter 120 kg i bänkpress och gör 20 pullups. :p

Jag har bara varit här ett år ungefär men det känns som att forumet har växt snabbt på sistone. Detta har kanske medfört att man betar av ämnen som diskuterats för flera år sedan och på så sätt "sänker" nivån på vinerna, diskussionerna och till viss del ändrar vin-inköpen som finns i tråden om de senaste köpen...
Men på andra sidan staketet så har ju också världens utbud av bra viner blivit betydligt större och bättre, vilket medför att man för en rätt bra peng kan komma över lysande PN från Nya Världen istället för schwein-dyr Bggne (kör med förkortningen för att glänsa lite :p ) och märkesdricka sig genom Napa Valley's Bdx-kopior utan att behöva slänga fram tusenlapparna för en enda flaska.
Jag är medveten om att priset inte riktigt diskuteras här, men det känns som att det inte kan lämnas därhän eftersom det gärna kommer på tal när det diskuteras t ex Champagne vs annat bubbel. Pelorus någon? ;) Bara för att det är billigt behöver det ju inte vara dåligt.

Min bild av FW är att det finns medlemmar som gör aktiva val i sitt vindrickande, något som är raka motsatsen till hur den "folkliga" vindrickaren gör; jag ser detta varje dag så tro mig, jag vet hur de ser ut... De köper sex flaskor av ett billigt vin för att de får en trälåda, de vill ha den "bästa boxen!", osv osv. Något sådant finns inte här på FW. För min del är det just det aktiva valet av vilket vin man dricker som skiljer agnarna från vetet. Inte heller räds FW-medlemmen att lägga på en slant extra för att prova någonting som anses vara obligatoriskt att dricka, även om det kanske är lite dyrt egentligen. ;)

Diskussionen är spännande, men kanske aningen dödfödd egentligen...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Orsaken till att det sällan numera pratas om, vad det gamla gardet ser som "finewines", har nog också en hel del att göra med prisutvecklingen på många av dem. En firma som Leroy gör ju faktiskt inte längre vin, utan investeringsobjekt. Personligen tycker jag pavor är en rätt kass vehikel för investeringar och således blir många av de förnämsta tjuten ointressanta att diskutera överhuvudtaget.

Det enda som jag själv tycker är lite synd med det "nya finewines.se", är att icke-champagnegänget är så nya världen-fokuserade (Piemonte undantaget). Var är alla tips på schysta Santenayer, bleka provanceroser och batterisyrestinna muscadeter? :)
Nya världen-fokuserade, du måste skoja? I runda slängar skulle jag vilja påstå att 90 % av alla inlägg handlar om klassiska vindistrikt (eller i alla fall Europa), detta helt utan tvekan. Men oavsett, folk får väl diskutera vad de vill och det som intresserar dem. Nya världen gör viner som på många vis kan utmana de klassiska områderna idag. Självklart har dessa en plats på forumet - allt annat är helgalet!
 

Silenos

Medlem
Nja... skojar gör jag inte, men läser fel, inte omöjligt. Det är mycket spanska (nya v i vinsammanhang (nej, jag vet, knappast en solklar def.)) specialblandningar och grejer. Något som självklart inte är ett problem, för guds skull, kör hårt. Allt som intresserar medlemmarna ska såklart diskuteras, det är ju som sagts förut, bara att inte läsa det som inte intresserar en. Jag efterlyser mer av något, inte mindre av annat. Låt tusen blommor blomma!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nja... skojar gör jag inte, men läser fel, inte omöjligt. Det är mycket spanska (nya v i vinsammanhang (nej, jag vet, knappast en solklar def.)) specialblandningar och grejer. Något som självklart inte är ett problem, för guds skull, kör hårt. Allt som intresserar medlemmarna ska såklart diskuteras, det är ju som sagts förut, bara att inte läsa det som inte intresserar en. Jag efterlyser mer av något, inte mindre av annat. Låt tusen blommor blomma!
Du behöver dock läsa på vad begrepp som "nya världen" och "gamla världen" innebär. Spanien är i allra högsta grad gamla- och klassiska världen. ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Just när det kommer till vin, så är det väl inte helt ovanligt att man brukar bunta ihop det med NV (som en beskrivning av stil). Att Spanien ligger i europa, det visste jag faktiskt :)
I min bok så har aldrig Spanien buntats ihop med NV. Har aldrig hört att man säger annat, men jag har haft fel förr. Men visst kan stilen vara snarlik i vissa fall, men det kan även vin från Frankrike och Nya Zeeland vara. ;)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag gillar att det pratas mer nya världen här på forumet eftersom jag känner mig dummare än en sten så fort vi lämnar Europa och verkligen vill vidga mina vyer.
-Hade det inte varit för tips från medlemmar hade jag nog inte hittat så jäkla bra PN från US, Cab från Sydamerika och kul grejjer från Sydafrika...
Jag hade nog inte heller gått och blivit förtjust i söta viner, eller för den delen fullständigt snöat in på småodlare i Champagne.
-Vet förvisso inte om jag verkligen ska tacka alla champagnetalibaner på forumet eftersom de sabbat min privatekonomi för all framtid...
 
Toppen