Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Anlita firma för byggande av komplett vinkällare

jrick

Medlem
Jag har precis flyttat in i ett hus där jag kan använda en del av källaren till att bygga min drömvinkällare. Jag har redan tagit in en offert på bygget som skulle innebära en totalentreprenad där ett rum delas av, ny dörr sätts in, visst bilningsarbeter, rummet isoleras, det byggs in aktiv kylning och vackra hyllor och belysning och det blir superfint... problemet är bara att det blir så mycket dyrare än jag hade förväntat mig. Bygger en källare för drygt 2000 flaskor i denna plan och priset är betydligt över min tänkta budget, typ 100% över... Jag har tagit in offerten från vinlagring.se som samarbetar med en snickarifirma för allt arbete.

Undrar därför om andra har erfarenhet av att anlita något företag på totalentreprenad eller, åtminstone nära på, i Stockholm och kan rekommendera. Gärna om ni kan säga något om vad ni har byggt och var priset hamnade.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Tittade på vinlagrings hemsida och såg att det aggregat jag köpte 2017 hade gått upp från 46 till 61 tusen. Branschen går tydligen bra?
Du kanske ska vända dig direkt till några snickare och be dem komma med offerter? Att installera själva aggregatet är enkelt.
 
Last edited:

Pontus

Medlem
Jag har precis flyttat in i ett hus där jag kan använda en del av källaren till att bygga min drömvinkällare. Jag har redan tagit in en offert på bygget som skulle innebära en totalentreprenad där ett rum delas av, ny dörr sätts in, visst bilningsarbeter, rummet isoleras, det byggs in aktiv kylning och vackra hyllor och belysning och det blir superfint... problemet är bara att det blir så mycket dyrare än jag hade förväntat mig. Bygger en källare för drygt 2000 flaskor i denna plan och priset är betydligt över min tänkta budget, typ 100% över... Jag har tagit in offerten från vinlagring.se som samarbetar med en snickarifirma för allt arbete.

Undrar därför om andra har erfarenhet av att anlita något företag på totalentreprenad eller, åtminstone nära på, i Stockholm och kan rekommendera. Gärna om ni kan säga något om vad ni har byggt och var priset hamnade.
Ungefär vad landar det på enligt offert?
 
Trådskapare
jrick

jrick

Medlem
Måste ta igen corona året?
Låter som ett riktigt hycklande.
Så klart inte helt rättvist att bedöma korrektheten i prissättning på den korta infon jag ger, men det är mycket pengar och lite otydligt för mig exakt vad som kostar så mycket och varför det gör det. Ska försöka få in en ytterligare offert från minst en annan firma. Kanske slutar med att jag köper flera vinskåp istället och rustar upp rummet där de står till ett provningsrum.
 

Thirsty

Smygnykterist
Så klart inte helt rättvist att bedöma korrektheten i prissättning på den korta infon jag ger, men det är mycket pengar och lite otydligt för mig exakt vad som kostar så mycket och varför det gör det. Ska försöka få in en ytterligare offert från minst en annan firma. Kanske slutar med att jag köper flera vinskåp istället och rustar upp rummet där de står till ett provningsrum.
Låter spontant väldigt högt. Är det mycket arbete förutom sätta upp väggar, golv och isolering? En överslagsräkning torde du kunna göra på materialet, resterande är timmar (ca 500-700 kr/h plus avgifter för bil etc).
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Snarare tvärtom - byggbranschen har gått bra under Corona. Det finns gott om jobb, så det går nog att ta i när man skriver offerter. Får man inte jobbet finns det alltid något annat.
För 400.000 så låter det verkligen som att någon har tagit i. Men såklart, hade aldrig fått samma ryggradslösa prisoffert i Norr här uppe som i stekar-sthlm. ;)
 

Johan L

Medlem
Be dem specificera offerten så det framgår vad som kostar vad.

Vackra hyllor kan ju gå loss på en del, kollade snabbt på färdiga vinställ på wineandbarrels.com och 50-100 kr/flaskplats är ju inget konstigt. Man kan säkert få en hygglig mängdrabatt när man ska köpa så många, men ändå blir ju hyllorna en ganska stor del av kostnaden om man går den vägen. Även belysningslösningar kan ju dra iväg ganska mycket.
 

buteljen

Medlem
Kanske slutar med att jag köper flera vinskåp istället och rustar upp rummet där de står till ett provningsrum.
För 160 000 får du skåp för ca 2000 flaskor. Gissar att du kan få ner priset till 120 000 med mängdrabatt ( på vinkylen).
 
Last edited:

sunqan

Vinös
Även om det är fastpris, måste arbete på plats särredovisas från övrigt, annars får de inte igenom rotansökan, men det är ju på fakturan...

Men arbetskostnaden är enkelt uträknad så länge ni inte hamnar över taket för rot
(pris före rot - pris efter rot)/0,7

Sen ska man vara medveten om att virkespriserna minst fördubblats sedan 2019 (20m2 trall hos byggmax har ökat från 2100 till 4200 som exempel...)
 

buteljen

Medlem
Dock en sämre produkt. 2.000 flaskor fördelade på typ 8 vinkylar känns inte så kul ur något perspektiv.
Det beror väl på vad man har för preferenser? Jag är mest intresserad av kylkapacitet för mina flaskor, så för mig så skulle det absolut vara ett alternativ. Var ju inne och roddade i detta för någon månad sedan och fick några bra kontakter för kylaggregat men bestämde mig till slut för att köpa ytterligare två vinlagringsskåp. Det blev den absolut bästa lösningen för mig :)
 

Pontus

Medlem
Det beror väl på vad man har för preferenser? Jag är mest intresserad av kylkapacitet för mina flaskor, så för mig så skulle det absolut vara ett alternativ. Var ju inne och roddade i detta för någon månad sedan och fick några bra kontakter för kylaggregat men bestämde mig till slut för att köpa ytterligare två vinlagringsskåp. Det blev den absolut bästa lösningen för mig :)
Tror nog de flesta föredrar en riktig källare framför 8 skåp... Kul för dig att du är nöjd!
 

buteljen

Medlem
När jag tittade på detta för någon månad sedan så fick jag ett bra tips av en kille på Kinnan i Enköping. De hade installerat detta kylaggregat i ett vinrum på ca 25 m2 https://www.panasonicproclub.com/uploads/SE/catalogues/SV A4 PACI WINE CELLAR 15 LR.pdf
Du kan se vinrummet här: https://www.instagram.com/p/Bb7gk0pAP5K/?utm_medium=copy_link
Jag är osäker på om dom hjälpte till med att bygga hela rummet eller om de bara installerade aggregatet. Han verkade kunnig så han kanske kan hjälpa dig med mer input. Vill du ha kontaktuppgifter till den jag talade med så PMa.
 
Toppen