Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Anlita firma för byggande av komplett vinkällare

sunqan

Vinös
Kostnaden för en vinkällare beror ju på vad man köper helentreprenad med specialbyggd inredning kan bli i princip hur dyrt som helst. Nöjer man sig med färdigställande av rummet, är det förmodligen liiite billigare. Sen kan man ju göra allt själv och då kostar det egen tid samt material...

Hittade denna - https://dinvinguide.se/anders/egen-vinkallare/ där är priset 250-300 k för 4 kvadrat med plats för 400-500 flaskor...

Sen denna https://www.byggahus.se/bygga/bygga-vinkallare där bygga hus skrivit en artikel med hjälp av nån Johan Magnusson.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Sen denna https://www.byggahus.se/bygga/bygga-vinkallare där bygga hus skrivit en artikel med hjälp av nån Johan Magnusson.
Utifall att Johan Magnusson faktiskt är okänd (ser ingen smiley som markerar ironi?), är det han som står bakom Magnusson Fine Wine (kommersiell vinlagring i huvudstaden på samma Östermalmsgata som Grappe, för de som tycker Grappe är lite för brett och folkligt ;)) och han har skrivit två böcker (möjligen ungefär samma bok i två upplagor?) om att bygga vinkällare: Så bygger du din vinkällare (2007), Konsten att bygga en vinkällare (2012). Han jobbade tidigare på Grappe och har varit värderingsman för vinauktionerna.
 
Trådskapare
jrick

jrick

Medlem
Låter spontant väldigt högt. Är det mycket arbete förutom sätta upp väggar, golv och isolering? En överslagsräkning torde du kunna göra på materialet, resterande är timmar (ca 500-700 kr/h plus avgifter för bil etc).
Nej, det är extra arbete för att koppla kylfläkt till bergkyla men jag tycker att den beräknade kostnaden för VVS och elektriker också är förvånande hög. Bergpumpen står i rummet bredvid så ingen jättelång dragning.
 
Trådskapare
jrick

jrick

Medlem
Kostnaden för en vinkällare beror ju på vad man köper helentreprenad med specialbyggd inredning kan bli i princip hur dyrt som helst. Nöjer man sig med färdigställande av rummet, är det förmodligen liiite billigare. Sen kan man ju göra allt själv och då kostar det egen tid samt material...

Hittade denna - https://dinvinguide.se/anders/egen-vinkallare/ där är priset 250-300 k för 4 kvadrat med plats för 400-500 flaskor...

Sen denna https://www.byggahus.se/bygga/bygga-vinkallare där bygga hus skrivit en artikel med hjälp av nån Johan Magnusson.
Tack för tips. Tror denna Göran är den jag redan mailat om att få en offert utöver min första, låter ju inte som att den blir billigare då kanske men möjligen coolare utförande eftersom jag tror de jobbar mer platsbyggt och inte med färdiga moduler med de begränsningar det innebär.
 
Trådskapare
jrick

jrick

Medlem
Tror nog de flesta föredrar en riktig källare framför 8 skåp... Kul för dig att du är nöjd!
Jag föredrar också en riktig vinkällare men precis som @buteljen skriver misströstar jag lite när det blir så dyrt. Jag vill helst ha en vinkällare men mest av allt vill jag kunna ha alla mina flaskor hemma och inte i externt förvar.

Uppskattar för övrigt alla svar! Hoppas dock att hitta någon som faktiskt har byggt en källare på totalentreprenad.
 

Jos

Medlem
Jag är i samma situation och tänker typ ”isolera ett rum, ordna med kyla och platsbygga enklast möjliga hållbara hyllor alt köpa enkelt färdigt och ev anpassa”. Tänker material för tusenlappar, söder om 30 i alla fall för själva hyllorna. Har inget intresse av en ”flashig” vinkällare utan bara effektiv förvaring med balans mellan mesta möjliga lagring per m2 och möjligheten att hitta…

Så kanske inte ute efter samma sak men kommer följa denna tråd med stort intresse! :)
 
Trådskapare
jrick

jrick

Medlem
Jag är i samma situation och tänker typ ”isolera ett rum, ordna med kyla och platsbygga enklast möjliga hållbara hyllor alt köpa enkelt färdigt och ev anpassa”. Tänker material för tusenlappar, söder om 30 i alla fall för själva hyllorna. Har inget intresse av en ”flashig” vinkällare utan bara effektiv förvaring med balans mellan mesta möjliga lagring per m2 och möjligheten att hitta…

Så kanske inte ute efter samma sak men kommer följa denna tråd med stort intresse! :)
Att bygga ett isolerat rum med aktiv kylning och billigare hyllor, ingen flashig belysning och så vidare kan också vara ett alternativ. Dela gärna med dig av hur du gör och vad det kostar, om du vill och orkar.
 
  • Like
Reactions: Jos

Jos

Medlem
Att bygga ett isolerat rum med aktiv kylning och billigare hyllor, ingen flashig belysning och så vidare kan också vara ett alternativ. Dela gärna med dig av hur du gör och vad det kostar, om du vill och orkar.
Har inte rummet klart ännu, alltså inte ens på papper(inte ritat) så vet inte var i huset den hamnar. Är mao på idéstadiet och kollar lite lösningar. Hade helst velat ha såna nedan eller liknande med fack men de är inte jätteeffektiva då de är 20 djupa så man kan inte lägga dubbelt när det behövs. Så nu tänker jag vanliga reglar istället.

09A4DA46-2D5F-48E3-B785-EAE56B183326.jpeg
 
Trådskapare
jrick

jrick

Medlem
Har inte rummet klart ännu, alltså inte ens på papper(inte ritat) så vet inte var i huset den hamnar. Är mao på idéstadiet och kollar lite lösningar. Hade helst velat ha såna nedan eller liknande med fack men de är inte jätteeffektiva då de är 20 djupa så man kan inte lägga dubbelt när det behövs. Så nu tänker jag vanliga reglar istället.

Visa bifogad bild 24020
Kan man inte ställa dem i dubbelt djup då, om man vill ha det djupare?
 
  • Like
Reactions: Jos

Jos

Medlem
Kan man inte ställa dem i dubbelt djup då, om man vill ha det djupare?
Jo såklart, helt rätt. Men tyckte det blev lite pricey… Men det var när jag såg dem för 1000 spänn styck. Finns ju mycket billigare på Blocket så det är ju absolut ett alternativ.

Tänkte att man kanske kan bygga av såna här, då kan man ju köra helt rumsanpassat upp till tak med exakt den storlek på hyllorna man vill ha. 40 djup också så det blir perfekt för dubbla lager
https://www.bauhaus.se/lattbetong-plattor-50x400x600mm#go-to-description
 
Trådskapare
jrick

jrick

Medlem
Jo såklart, helt rätt. Men tyckte det blev lite pricey… Men det var när jag såg dem för 1000 spänn styck. Finns ju mycket billigare på Blocket så det är ju absolut ett alternativ.

Tänkte att man kanske kan bygga av såna här, då kan man ju köra helt rumsanpassat upp till tak med exakt den storlek på hyllorna man vill ha. 40 djup också så det blir perfekt för dubbla lager
https://www.bauhaus.se/lattbetong-plattor-50x400x600mm#go-to-description
Vilket sjukt överpris de tar på vinlagring för de där Le Bloc Cellier - kan köpas direkt i Frankrike för 30 euro styck i tiopack eller från en annan säljare i Sverige för 390 kr och kostar som du säger 999 kr där på vinlagring.se…
 

Sundbom

Medlem
Har Le bloc Cellier vilket funkar utmärkt för mig i dagsläget. Men det finns lösningar som sväljer mer flaskor, helt klart.

Btw så låter 400 000 otroligt saftigt. Kan du inte bestämma dig för inredning och enbart ta offerter för rumindelning och kyldragning och fixa resten själv?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
@Jos, om Vinpröjsarn fortfarande säljer sina ställ (som de egna källarna är inredda med), kanske de kan vara ett alternativ? De är flexibla och sväljer väldigt mycket. Webbplatsen verkar vara borta, men han driver ju fortfarande sin lagringsverksamhet.
 
  • Like
Reactions: Jos

sunqan

Vinös
Utifall att Johan Magnusson faktiskt är okänd (ser ingen smiley som markerar ironi?), är det han som står bakom Magnusson Fine Wine (kommersiell vinlagring i huvudstaden på samma Östermalmsgata som Grappe, för de som tycker Grappe är lite för brett och folkligt ;)) och han har skrivit två böcker (möjligen ungefär samma bok i två upplagor?) om att bygga vinkällare: Så bygger du din vinkällare (2007), Konsten att bygga en vinkällare (2012). Han jobbade tidigare på Grappe och har varit värderingsman för vinauktionerna.
Det framgår rätt tydligt i artikeln. Jag vulle bara väcka intresse :)
 

sunqan

Vinös
Jag är i samma situation och tänker typ ”isolera ett rum, ordna med kyla och platsbygga enklast möjliga hållbara hyllor alt köpa enkelt färdigt och ev anpassa”. Tänker material för tusenlappar, söder om 30 i alla fall för själva hyllorna. Har inget intresse av en ”flashig” vinkällare utan bara effektiv förvaring med balans mellan mesta möjliga lagring per m2 och möjligheten att hitta…

Så kanske inte ute efter samma sak men kommer följa denna tråd med stort intresse! :)
Jag tror det ginns en del "bygga vinkällare"-trådar på byggahus forum också. Om du inte varit in där redan, kan jag rekommendera det :)
 
  • Like
Reactions: Jos

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag har precis flyttat in i ett hus där jag kan använda en del av källaren till att bygga min drömvinkällare. Jag har redan tagit in en offert på bygget som skulle innebära en totalentreprenad där ett rum delas av, ny dörr sätts in, visst bilningsarbeter, rummet isoleras, det byggs in aktiv kylning och vackra hyllor och belysning och det blir superfint... problemet är bara att det blir så mycket dyrare än jag hade förväntat mig. Bygger en källare för drygt 2000 flaskor i denna plan och priset är betydligt över min tänkta budget, typ 100% över... Jag har tagit in offerten från vinlagring.se som samarbetar med en snickarifirma för allt arbete.

Undrar därför om andra har erfarenhet av att anlita något företag på totalentreprenad eller, åtminstone nära på, i Stockholm och kan rekommendera. Gärna om ni kan säga något om vad ni har byggt och var priset hamnade.
Instämmer med övriga att det låter snuskigt dyrt. Tänk på att man oftast betalar dubbelt så mycket eller mer för prefixet "vin". Således är vinhyllor, vinkylskåp och vinhantverkare väsentligt dyrare än hyllor, kylskåp och hantverkare.:p

Följ @Patrik Sellin s råd och ta in en offert från en "vanlig" snickare. För 100 000 kr får du 1-2 veckors arbetstid och rätt mycket eklimfog för att platsbygga hyllor. För inspiration se snickare @Sebban s hemmaygge.

Efter det skulle jag göra en prioritetslista om du inte kan få allt du vill ha. Vad är viktigast, perfekt klimat eller en snygg inredning?

  • Eftersom du bygger vinrummet i en källare så kanske det räcker med att isolera innerväggarna och dörren för att sedan utnyttja markkylan och acceptera årstidens långsamma variationer i vinkällaren (normalt 6-20 grader). I så fall kan du i ett första skede satsa allt krut på inredningen och bara förbereda för ett aggregat.
  • Är du nojig för klimatet så satsa istället allt krut på isolering och ett riktigt aggregat. Som inredning kan du exempelvis istället välja Ikeas IVAR lagerhyllor tills du uppgraderar. Inte snyggt men funktionellt.

Till sist finns det en hel del medlemstrådar om vinkällarbyggen. Kolla in dessa för inspiration om du inte redan gjort det. Finns det inga prisuppgifter så skicka PM så får du säkert svar.:)
 
Trådskapare
jrick

jrick

Medlem
@Crist(al)ian 77 tack för jättefin input. Jag har helt klart mycket att fundera på.

Det där med att bara isolera innerväggarna var jag först inne på, pratade med en besiktningsman som trodde att det skulle räcka men så klart kan man inte räkna med ett stabilt 12-14-gradigt klimat då, men huruvida det är nödvändigt är väl ett av de mer omtvistade områdena för diskussion bland oss vinentusiaster. Hade 19 grader och 70% luftfuktighet vid ett mättillfälle förra veckan då det var 24 och 50% på våningen över, så ganska lovande.
 

Thirsty

Smygnykterist
@Crist(al)ian 77 tack för jättefin input. Jag har helt klart mycket att fundera på.

Det där med att bara isolera innerväggarna var jag först inne på, pratade med en besiktningsman som trodde att det skulle räcka men så klart kan man inte räkna med ett stabilt 12-14-gradigt klimat då, men huruvida det är nödvändigt är väl ett av de mer omtvistade områdena för diskussion bland oss vinentusiaster. Hade 19 grader och 70% luftfuktighet vid ett mättillfälle förra veckan då det var 24 och 50% på våningen över, så ganska lovande.
Inredning är lätt att uppgradera senare om så önskas. Som andra har nämnt ta in en separat firma om det ska platsbyggas. Material och utformning på hyllorna spelar såklart stor roll, stor skillnad i arbetet om flaskorna ska ligga en och en eller fack.

Det som är jobbigt att ändra senare är isolering, kyla etc. Kostnaden för att isolera alla väggar torde vara relativt begränsad i sammanlagt. Trist att ångra sig senare.
 
Trådskapare
jrick

jrick

Medlem
Inredning är lätt att uppgradera senare om så önskas. Som andra har nämnt ta in en separat firma om det ska platsbyggas. Material och utformning på hyllorna spelar såklart stor roll, stor skillnad i arbetet om flaskorna ska ligga en och en eller fack.

Det som är jobbigt att ändra senare är isolering, kyla etc. Kostnaden för att isolera alla väggar torde vara relativt begränsad i sammanlagt. Trist att ångra sig senare.
Det som oroar mig med att isolera ytterväggarna är att fukten ska ta vägen någon annanstans, men det kanske inte är en berättigad oro om isoleringen är gjord korrekt med reglar och luftspalt.
 
  • Like
Reactions: Jos

Jos

Medlem
Jag kommer eventuellt få till min med två ytterväggar och två mot övrig källare. Hörnan ligger suterrängdelen så ytterväggarna ligger under mark till 80-85%. Kommer lägga golvvärme när vi renoverar hela källaren men funderar på om man kan strunta i det i vinkällaruyrymmet och i princip lägga klinker direkt på plattan och få kyla från marken. Om man då isolerar väggar, tak och sätter in en isolerad ytterdörr kanske det räcker utan kylanläggning…? Nån som har koll?
 
Toppen