Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Anlita firma för byggande av komplett vinkällare

Pontus

Medlem
Jag kommer eventuellt få till min med två ytterväggar och två mot övrig källare. Hörnan ligger suterrängdelen så ytterväggarna ligger under mark till 80-85%. Kommer lägga golvvärme när vi renoverar hela källaren men funderar på om man kan strunta i det i vinkällaruyrymmet och i princip lägga klinker direkt på plattan och få kyla från marken. Om man då isolerar väggar, tak och sätter in en isolerad ytterdörr kanske det räcker utan kylanläggning…? Nån som har koll?
Som du beskriver det är jag relativt säker på att det fungerar hyfsat utan kylning om du isolerar väl. Golvet ligger så djupt att temperaturen på detta är relativt kanstant över året. Du borde kunna hålla det under ca 16 grader även juli/augusti förutsatt att du inte är där och botaniserar alltför ofta. Oktober till maj är det nog möjligt att hålla ner emot 12 grader eller lägre. Dörren är den svaga punkten. I min gamla källare utan kylning hade jag ytterdörr + isolerad innerdörr (luftspalt emellan).
 

Jos

Medlem
Som du beskriver det är jag relativt säker på att det fungerar hyfsat utan kylning om du isolerar väl. Golvet ligger så djupt att temperaturen på detta är relativt kanstant över året. Du borde kunna hålla det under ca 16 grader även juli/augusti förutsatt att du inte är där och botaniserar alltför ofta. Oktober till maj är det nog möjligt att hålla ner emot 12 grader eller lägre. Dörren är den svaga punkten. I min gamla källare utan kylning hade jag ytterdörr + isolerad innerdörr (luftspalt emellan).
Ok tack, ska man isolera ytterväggarna också? Vi ska dränera där nu också.

Eller du menar väl bara isolering mot övriga källaren samt tak mot övervåning som har golvvärme gissar jag?
 

Pontus

Medlem
Ok tack, ska man isolera ytterväggarna också? Vi ska dränera där nu också.

Eller du menar väl bara isolering mot övriga källaren samt tak mot övervåning som har golvvärme gissar jag?
Precis! Angående ytterväggarna borde du inte behöva isolera dessa:

http://www-vaxten.slu.se/marken/marktemperatur.htm

Ett tips kan vara att mäta temperatur på golv och väggar idag för att få en uppfattning om vad som väntar. Eller skärma av en mindre volym med lite frigolit eller liknande och kolla temp i det avskärmade utrymmet.
 
  • Like
Reactions: Jos
Trådskapare
jrick

jrick

Medlem
Jag kommer eventuellt få till min med två ytterväggar och två mot övrig källare. Hörnan ligger suterrängdelen så ytterväggarna ligger under mark till 80-85%. Kommer lägga golvvärme när vi renoverar hela källaren men funderar på om man kan strunta i det i vinkällaruyrymmet och i princip lägga klinker direkt på plattan och få kyla från marken. Om man då isolerar väggar, tak och sätter in en isolerad ytterdörr kanske det räcker utan kylanläggning…? Nån som har koll?
För att vara tydlig så är det faktiskt så det ser ut för mig också, att rummet är 80-85-% under mark med ett litet källarfönster.
 
  • Like
Reactions: Jos

Jos

Medlem
För att vara tydlig så är det faktiskt så det ser ut för mig också, att rummet är 80-85-% under mark med ett litet källarfönster.
Då har vi samma, det finns faktiskt ett litet fönster högst upp på ena ytterväggen i mitt utrymme också. Det är igensatt idag men inte isolerat så det får man väl i alla fall sätta igen ordentligt.
 
Trådskapare
jrick

jrick

Medlem
Då har vi samma, det finns faktiskt ett litet fönster högst upp på ena ytterväggen i mitt utrymme också. Det är igensatt idag men inte isolerat så det får man väl i alla fall sätta igen ordentligt.
I min plan så sätts kylfläkten där samtidigt som fönstret i övrigt sätts igen. Man behöver ju någon form av ventilationsöppning för kylaggregatet vad jag förstår (?).
 
  • Like
Reactions: Jos

Jos

Medlem
I min plan så sätts kylfläkten där samtidigt som fönstret i övrigt sätts igen. Man behöver ju någon form av ventilationsöppning för kylaggregatet vad jag förstår (?).
Jamen precis, blir ju smidigt när hål redan finns. Jag la en termometer på golvet igår i hörnan som idag är en bastu så det är i alla fall en glasdörr där nu. 14.9 grader nu när jag kollade och det var typ 18 ute samtidigt. Borde funka rätt bra med att isolera upp mot omgivande källare och i alla fall börja utan aggregat så får man se. Luftfuktigheten var 74
 
Kan ju med facit i hand rekommendera att satsa på kylskåp efter ha fått hela källaren översvämmad med regnmängderna under natten i Gävle....
 

Jos

Medlem
Kan ju med facit i hand rekommendera att satsa på kylskåp efter ha fått hela källaren översvämmad med regnmängderna under natten i Gävle....
Ajdå, låter inte kul! Men hur hade det hjälpt? Skulle inte kylskåpen ha gått sönder av översvämningen?
 

rs14

Medlem
Kan ju med facit i hand rekommendera att satsa på kylskåp efter ha fått hela källaren översvämmad med regnmängderna under natten i Gävle....

Fasiken så tråkigt att höra. Drabbades av samma sommaren 2010 så jag vet hur det känns. Hoppas det löser sig till det bästa.
 

StefanK

Medlem
Om du tar in en snickare på timbasis måste det bli billigare att göra själva rummet i alla fall. vinställen kan lösas på annat sätt med allt från svetsat armeringsjärn till platsbyggda grejor av samma snickare. Lek med tanken att han bygger rummet på 1v. 40h a 600kr = 24000kr ex rot och material.
 

sunqan

Vinös
Tänkte mer på att man inte är beroende av att ha det i källaren då utan kan ha ett rum i övriga huset.
Först - Beklagar eländet!

En vinkyl är ok, men om man tänker sig plats för 2000 flaskor, då blir det en annan sak... säg att man får in 250 flaskor per kyl... då blir det åtta kylar att placera. 560cm brett, 70 djupt. Inte direkt lättplacerat :)

Men hur hanterar man praktiskt översvämningsrisken om man bygger i källaren? Går det ens?
 

Johan L

Medlem
Men hur hanterar man praktiskt översvämningsrisken om man bygger i källaren? Går det ens?

Nedersta hyllplanen 40-50 cm upp från golvet? Minst viktiga flaskor alternativt icke-viner längst ner? Sätt plastpåsar kring flaskorna på de nedersta hyllorna? Märk alla flaskor med en vattenresistent märkning så man vet vad en flaska innehåller även om etiketten vattenskadas? Skyddsvall runt vinkällaren?
 

Sebban

Medlem
Jag har precis flyttat in i ett hus där jag kan använda en del av källaren till att bygga min drömvinkällare. Jag har redan tagit in en offert på bygget som skulle innebära en totalentreprenad där ett rum delas av, ny dörr sätts in, visst bilningsarbeter, rummet isoleras, det byggs in aktiv kylning och vackra hyllor och belysning och det blir superfint... problemet är bara att det blir så mycket dyrare än jag hade förväntat mig. Bygger en källare för drygt 2000 flaskor i denna plan och priset är betydligt över min tänkta budget, typ 100% över... Jag har tagit in offerten från vinlagring.se som samarbetar med en snickarifirma för allt arbete.

Undrar därför om andra har erfarenhet av att anlita något företag på totalentreprenad eller, åtminstone nära på, i Stockholm och kan rekommendera. Gärna om ni kan säga något om vad ni har byggt och var priset hamnade.
Tja! Är du intresserad av platsbyggd förvaring, släng iväg ett PM så kan vi talas vid. Så har du något att jämföra med, då vet du om du kalkyl är tokig eller inte ;)
 
Har precis varit igenom samma tankeprocess som dig @jrick och @Jos för ett liknande utrymme. Svårt att få bra råd tyckte även jag. Efter en hel del research och input från olika håll bröt till slut ned projektet i delar, lite som föregående poster indikerar;
Klart
- riv ut allt
- ta bort dåliga väggmaterial (dålig puts i mitt fall), golv (bila bort dålig betong i mitt fall) och takmaterial (nöjd med mitt innertak)
- stäng all ventilation (för du vill ju ha det som "kylrum" och vinerna gillar fuktigheten ändå)
- fixa till väggar och golv (putsa / flytspackla i mitt fall) & måla väggar & tak
- isolera alla väggar ovan mark utvändigt (använde xps som är lätthanterligt, tåligt och välisolerande)
Kvarstår
- sätta in dörr med lämpligt U-värde motsvarande resten av rummets konstruktion (10v leveranstid :()
- bygga inredning (blir något egenbyggt av lösvirke eller stående sten + liggande skivor eller bara skivor, men har inte bestämt mig än)
- se vilken temperatur du får och värdera sedan om du behöver extra kylning. I mitt fall kan jag välja mellan frikyla från bergvärme, köpa en "riktig" luft/luftpump avsedd för kyla (inte bara komfortkyla), eller köpa ett kylaggregat. Inköpskostnad vs driftskostnad vs behov av lägre temp & "konstant" temp.

Min slutsats av allt letande var att första göra rummet väl avsett för ändamålet (=isolerat & "stängt"), därefter inreda (i mitt fall mer som @Jos, enklare hyllor) och sist fundera på om kylning behövs eller inte när man kan mäta temperaturen olika årstider. Så kan du säkert få din offert nedbruten så att du vet vad du betalar för vad. Isolering vill man inte gärna fuska med, men inredning och kylning går ju lätt att anpassa efter budget o behov. Hör av dig om du vill bolla vidare och lycka till med projektet. Kanske borde hyra ut lådförvaring hemma för att finansiera bygget :p:cool:
 

Thirsty

Smygnykterist
Har precis varit igenom samma tankeprocess som dig @jrick och @Jos för ett liknande utrymme. Svårt att få bra råd tyckte även jag. Efter en hel del research och input från olika håll bröt till slut ned projektet i delar, lite som föregående poster indikerar;
Klart
- riv ut allt
- ta bort dåliga väggmaterial (dålig puts i mitt fall), golv (bila bort dålig betong i mitt fall) och takmaterial (nöjd med mitt innertak)
- stäng all ventilation (för du vill ju ha det som "kylrum" och vinerna gillar fuktigheten ändå)
- fixa till väggar och golv (putsa / flytspackla i mitt fall) & måla väggar & tak
- isolera alla väggar ovan mark utvändigt (använde xps som är lätthanterligt, tåligt och välisolerande)
Kvarstår
- sätta in dörr med lämpligt U-värde motsvarande resten av rummets konstruktion (10v leveranstid :()
- bygga inredning (blir något egenbyggt av lösvirke eller stående sten + liggande skivor eller bara skivor, men har inte bestämt mig än)
- se vilken temperatur du får och värdera sedan om du behöver extra kylning. I mitt fall kan jag välja mellan frikyla från bergvärme, köpa en "riktig" luft/luftpump avsedd för kyla (inte bara komfortkyla), eller köpa ett kylaggregat. Inköpskostnad vs driftskostnad vs behov av lägre temp & "konstant" temp.

Min slutsats av allt letande var att första göra rummet väl avsett för ändamålet (=isolerat & "stängt"), därefter inreda (i mitt fall mer som @Jos, enklare hyllor) och sist fundera på om kylning behövs eller inte när man kan mäta temperaturen olika årstider. Så kan du säkert få din offert nedbruten så att du vet vad du betalar för vad. Isolering vill man inte gärna fuska med, men inredning och kylning går ju lätt att anpassa efter budget o behov. Hör av dig om du vill bolla vidare och lycka till med projektet. Kanske borde hyra ut lådförvaring hemma för att finansiera bygget :p:cool:
En fundering på dörr, varför inte installera en ytterdörr med ok säkerhetsklass för att öka på skalskyddet?

PS: Kommer teckna guldmedlemskap hos Vinkällaren Champagne_per_se! För visst ingår disponering av terassen och möjlighet att beställa mat från köket!? :D ;)
 

Pontus

Medlem
Har precis varit igenom samma tankeprocess som dig @jrick och @Jos för ett liknande utrymme. Svårt att få bra råd tyckte även jag. Efter en hel del research och input från olika håll bröt till slut ned projektet i delar, lite som föregående poster indikerar;
Klart
- riv ut allt
- ta bort dåliga väggmaterial (dålig puts i mitt fall), golv (bila bort dålig betong i mitt fall) och takmaterial (nöjd med mitt innertak)
- stäng all ventilation (för du vill ju ha det som "kylrum" och vinerna gillar fuktigheten ändå)
- fixa till väggar och golv (putsa / flytspackla i mitt fall) & måla väggar & tak
- isolera alla väggar ovan mark utvändigt (använde xps som är lätthanterligt, tåligt och välisolerande)
Kvarstår
- sätta in dörr med lämpligt U-värde motsvarande resten av rummets konstruktion (10v leveranstid :()
- bygga inredning (blir något egenbyggt av lösvirke eller stående sten + liggande skivor eller bara skivor, men har inte bestämt mig än)
- se vilken temperatur du får och värdera sedan om du behöver extra kylning. I mitt fall kan jag välja mellan frikyla från bergvärme, köpa en "riktig" luft/luftpump avsedd för kyla (inte bara komfortkyla), eller köpa ett kylaggregat. Inköpskostnad vs driftskostnad vs behov av lägre temp & "konstant" temp.

Min slutsats av allt letande var att första göra rummet väl avsett för ändamålet (=isolerat & "stängt"), därefter inreda (i mitt fall mer som @Jos, enklare hyllor) och sist fundera på om kylning behövs eller inte när man kan mäta temperaturen olika årstider. Så kan du säkert få din offert nedbruten så att du vet vad du betalar för vad. Isolering vill man inte gärna fuska med, men inredning och kylning går ju lätt att anpassa efter budget o behov. Hör av dig om du vill bolla vidare och lycka till med projektet. Kanske borde hyra ut lådförvaring hemma för att finansiera bygget :p:cool:
Det är inte fel att kunna öppna en eller flera ventiler vid behov. Fuktighet över 75-80% är inte bra för något organiskt material. Men visst, "vet" man att utrymmet är torrare än så är det naturligtvis ok. Och det går alltid att avfukta dessutom.
 
Toppen