Årets nyårschampagne

Diskussion i 'Vin' startad av Borjes_bubblor, 11 december 2019.

1. namkrad

namkrad Medlem

Vi börjar med Vilmart Coeur de Cuvée 2010 eller 2011, sedan Philipponnat 2008 men tolvslaget vet jag inte ännu.

Elvis gillar detta.
  2. tobbe81

tobbe81 Medlem

Någon måste jobba och och tillreda maten för våra hotellgäster så jag får fira den 30/12 istället. Har inte bestämt ännu vad det blir men troligen någon vintage om jag känner mig själv.

Gradin, Rasmus Åkesson och Hardolph gillar detta.
  3. matage

matage The drinker formerly known as Padawan

Även om jag inte står för nyårsskumpan i år (mitt bidrag är Gaja Barbaresco -98 + matlagning) så är jag betrodd med att välja ur källaren så just nu står det mellan Winston Churchill -90 och Dom Perignon -85 där jag just nu lutar åt DP... med WC som backup.
    Det vore ju trist om man står där med en trött flaska vid lunchen ;)

Elvis, Rasmus Åkesson, namkrad och 4 andra gillar detta.
  4. jrick

jrick Medlem

Som du säljer.

Kostjan, Ch. Bass, Elvis och 2 andra gillar detta.
  5. Closdumesnil

Closdumesnil Medlem

Tänkte prova en Billecart-Salmon 2008, något tidigt kanske men nyfiken :)

Ejdern och Elvis gillar detta.
  6. Whateverwine

Whateverwine Medlem

7. Wintermute

Wintermute Medlem

Kanske Palmer 2002 på magnum. Eller de sista Pol Roger 04/06.

Mats Petri, ChristianB och FredrikC gillar detta.
  8. Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77 50 Shades of Grape

Det gör du rätt i. Väldigt ung men också väldigt bra redan nu...

Closdumesnil gillar detta.
  9. Silow

Silow Medlem

Vilmart Coeur de Cuvée 2009 och Billecart-Salmon 2008, men egentligen är jag mer intresserad av de andra vinerna. Jag har alltid tyckt minst om de mousserande vinerna.

namkrad, magnum och Elvis gillar detta.
  10. Carlsson

Carlsson Medlem

Blir en flaska Pol Roger 2002, och kanske att jag poppar min sista flaska av Pol Roger BdB 2002. Senare på kvällen så har jag 2 flaskor Charles Heidsieck Brut Reserve att tillgå.

jrick, namkrad, FredrikC och 3 andra gillar detta.
  11. Kolsyra

Kolsyra Kolsyra

Palmer 2012 till förrätten. Cava vid 12 slaget när smaklökarna är slut och man röker en petit corona

12. FredrikC

FredrikC Medlem

Kommer nog inte vara med så många champagnenördar så hade varit perfekt om Pol Roger 2012 magnum kom hem tills dess.

Sigdarve gillar detta.
  13. Johlar

Johlar Medlem

Egly-Ouriet Blanc de Noirs Grand Cru Vieilles Vignes blir det till att börja med, grymt bra champagne tycker jag.

14. Sigdarve

Sigdarve Medlem

Inte för att jag är nån expert. Men det känns lite bortkastat att dela finskumpa med nån som har noll koll. Eller?

Last edited: 23 december 2019
  15. FredrikC

FredrikC Medlem

Jag tänkte att det är slöseri att ha med Winston, Krug, Cristal osv som alla ska smaka av så en (för mig) enklare PR magnum 12a blir perfekt till mig själv :)

thunberg, Gladekocken, Hardolph och 3 andra gillar detta.
  16. Hardolph

Hardolph Medlem

Förmodligen Legras & Haas 08 på magnum. Eller Pierre Gimonnet dito årgång och buteljstorlek. Eller bägge.

17. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite.

Försöker alltid hitta ett tema. Tänkte nyår och svenskt, Första skumpan alla kände till var Gula Änkan. Så i år blir det (om än inte halvsöta varianten), Veuve Clicquot 1980, 1982, 1990, 1995, 1996, 1998 och 2002. Ska bara hitta på en lämpligt passande mattema/meny också

Fussen, MartinE, Gradin och 4 andra gillar detta.
  18. Borjes_bubblor

Borjes_bubblor Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor

Får man komma?

Anders Landström gillar detta.
  19. Jos

Jos Medlem

Eftersom vi inte har något särskilt planerat och sambon dricker noll alkohol nu så ser det ut som en halvflaska Krug GC med -08 bas kan ligga pyrt till... Antagligen något mer också... Men det brukar inte planeras allt för mycket utan man rycker väl något man är sugen på :p

Vinocognito och Elvis gillar detta.
  20. gece

gece Man vänjer sig.

Tema "folkligt nyår"? Räkcocktail till förrätt, gratinerad hummer som varmrätt, och lite är-jag-ironisk-eller-inte After Eight-päron till efterrätt bubblar omedelbart upp i huvudet. Gör man lite fria tolkningar kan det nog till och med bli rätt gott (även om jag alltid tyckt gratinering är ett väl grymt öde för en hummer).

Anders Landström, Emanuel och Dan gillar detta.

Dela sidan