Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Årets nyårschampagne

matage

Medlem
Även om jag inte står för nyårsskumpan i år (mitt bidrag är Gaja Barbaresco -98 + matlagning) så är jag betrodd med att välja ur källaren så just nu står det mellan Winston Churchill -90 och Dom Perignon -85 där jag just nu lutar åt DP... med WC som backup.
Det vore ju trist om man står där med en trött flaska vid lunchen ;)
 
För egen del så har jag ett par olika alternativ som jag funderar över beroende på sällskap.

Vintage:
Bollinger LGA 07’/08’
Jacquart Brut Mosaïque 02’
Comte Audoin de Dampierre 02’
Nicolas Feuillatte Palmes D'Or Champagne 06’

NV:
Jacques Selosse Initial
Bernard Tornay Palais des Dames
Pierre Péters Cuvée de Réserve
 

Jos

Medlem
Eftersom vi inte har något särskilt planerat och sambon dricker noll alkohol nu så ser det ut som en halvflaska Krug GC med -08 bas kan ligga pyrt till... Antagligen något mer också... Men det brukar inte planeras allt för mycket utan man rycker väl något man är sugen på :p
 

gece

Man vänjer sig.
Försöker alltid hitta ett tema. Tänkte nyår och svenskt, Första skumpan alla kände till var Gula Änkan. Så i år blir det (om än inte halvsöta varianten), Veuve Clicquot 1980, 1982, 1990, 1995, 1996, 1998 och 2002. Ska bara hitta på en lämpligt passande mattema/meny också
Tema "folkligt nyår"? Räkcocktail till förrätt, gratinerad hummer som varmrätt, och lite är-jag-ironisk-eller-inte After Eight-päron till efterrätt bubblar omedelbart upp i huvudet. Gör man lite fria tolkningar kan det nog till och med bli rätt gott (även om jag alltid tyckt gratinering är ett väl grymt öde för en hummer).
 
Toppen