Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Årets nyårschampagne

Kostjan

Mot bättre vetande
Om dom levererar så kommer det nog bli så :)
Dom levererade verkligen!
Blev Krug CdM 2000 och Guillaume Selosse Largillier deg 2018.
Krug var lite stum första timmen sen exploderade den av smaker, fullkomligt magisk! Borde nog ha dekkat den innan men trodde den skulle kommit längre i mognad.
G.Selosse är ett kraftpaket, fulla spjäll av pinot-attribut, sherry, fat, röda äpplen, ingefära, väldigt lik sin fars La Cote Faron.
 

Jos

Medlem
Nu blev det inte bara jag med vinintresse längre så det blir lite utökning på drickafronten... canapeer med störkaviar, kalixrom och gåslever först. Tänker Krug GC enbart till kaviarcanapeer först. Sen svårt att välja till övriga... blir inte söta gåslevercanapeer... La Grande Dame 2006 eller Piper H Rare 2006...? Eller kanske Bollinger GA 07 Rosé? Eller Laurent Perrier 2007 på magnum som kan drickas under kvällen också... hmmm... klurigt :rolleyes:
Inställt pga sjukdom... blev många turer o_O

Krug GC 08 bas och Delamotte 2012. Som Elvis nämnt så är 164 något man ska spara... Delamotte var ingen höjdare heller. Kanske för ung. Tyckte 08an var grym tidigare i år.

Brocard Mont Milieu 08 på magnum var däremot grymt bra. Även Olivier Leflive Meursault -15 var riktigt trevlig. Santa Duc Prestige Haut Garrigues -06 på jero var ung men bra också.

Rejält med rysk störkaviar blev det i alla fall :p
 
Last edited:

gece

Man vänjer sig.
Visste ni att de gör bubbel på Bali, med inhemskt odlade druvor (100% Alphonse Lavalle förstås)? Inte jättebra, så att säga, men nog blev man lite i Hatten i alla fall. :cool:
IMG_20191231_221020.jpg
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Dom levererade verkligen!
Blev Krug CdM 2000 och Guillaume Selosse Largillier deg 2018.
Krug var lite stum första timmen sen exploderade den av smaker, fullkomligt magisk! Borde nog ha dekkat den innan men trodde den skulle kommit längre i mognad.
G.Selosse är ett kraftpaket, fulla spjäll av pinot-attribut, sherry, fat, röda äpplen, ingefära, väldigt lik sin fars La Cote Faron.

Liknelsen mellan Kåt dö Farån och Largillier är klockren! Drack Largallier i våras för första gången och älskade den fullständigt från topp till tå. Samma upplevelse i höstas. Jag hade fått för mig att jag inte var så förtjust i Kåt dö Faron men drack den halvblint och föll pladask då med. Kopplade inte ihop vinerna då men nu inser jag varför. Sådan far sådan son... Hedonism på hög nivå gäller för båda vinerna!
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Nyår tillsammans med bland annat @Jesper och @v00alex bjöd på blandad kompott som vanligt när det gäller mat och vin. Temat är en rätt med matchande vin på hög nivå. Ambitionsnivån skrämmer även bort vissa men är man esoterisk är det konsekvenser man får ta.:rolleyes::p

20200101_011052.jpg


Först upp en Billecart Rosé på magnum. Inköpt på plats hösten 2018 så i yngsta laget även om Billes rena fruktdrivna stil funkar att dricka ungt. Bär och fin citrus, hög syra och medel smak. Ingen komplexitet utvecklad men otroligt elegant. Jag prioriterade volym och friskhet här eftersom det skulle passa som apertif och räcka till tolvslaget.:)

Till det snittar av Granny Smith, anklever och valnötter. Locket marinerat i Delamin.
1.jpg

Till första rätten blev det någon för mig okänd Chablis Le Clos 2000. Garanterat några som vet vilken.;) Diskussionen gällde först huruvida den var korkad eller inte. Visst var det lite märkliga dofter och kanske ett uns av simbassäng i bakgrunden men framförallt rotfrukter. Frukten på nedåtgående och med den förvillande ledtråden att bladöppnare användes (bara för att den var nyinköpt tror jag:rolleyes:) gissade jag Chablis 1982. Äldsta chablisen jag druckit och det gav inte mersmak.

Ostronsoppa med champagne (Bille NV).
2.jpg

Efter det kom kvällens vin för mig. William Deutz Rosé 96 som jag tidigare hållit riktigt högt och vars sista minne är att jag blev bestulen på glaset jag sparat för att dofta på av en fyllekaja.:mad: Tydlig husstil med fin ren frukt och bär. Även lite fin nötighet och skogstoner. Härligt komplex med härlig balanserad syra. Snudd på perfekt för mig. Ringade inte rätt omgående och var först inne på Bille 96 men med en ledtråd spikade jag vinet. Hoppas nu 99orna som jag fick tag på håller lika bra eftersom vinet tyvärr inte görs längre.
Tre sorters lax. Varmrökt, kallrökt och rå karamelliserad med lakritspulver.
3.jpg

Efter det blev det varmrätter med rödtjut. Gissade på att värden skulle ha bdx så tanken var att mitt vin skulle toppa det. Conseillante 95 som visade upp sig som typisk mogen bdx. De som fick den blint kände gröna toner medan jag själv kände mer torkad frult, stall, jord och läder. Riktigt gott men tyvärr inga florala toner som jag önskat. Antagligen för gammal eller så är det årgången.

Ravioli med forellrom och ostsvampsås.
4.jpg

Mer bdx som väntat. VCC 1983 som var klockren mogen 80-talsbdx på näsan. Lättare i stilen fick mig att gå på merlot. Gissade 83 eller 86 och Pomerol. Med en ledtråd tog jag även det här vinet även om det var första gången jag druckit det. Ergo nybörjartur. Liknade Conseillante men lite lättare och tunnare. Med det här lilla urvalet lutar jag åt att Pomerol ska drickas yngre än annan bdx. Vad säger @LeChat , @Mouton och @chambertin om det?

Huvudrätten var kronhjort på innerfilé. Bästa viltköttet enligt mig och det här smalt i munnen.
5.jpg

Till sist lite efterrätter med sötviner.
6.jpg 7.jpg

Tolvslaget bjöd på resterna av Bille Rosé och bunkrade raketer.:D
 

Attachments

  • 8.jpg
    8.jpg
    51,2 KB · Visningar: 202

Kostjan

Mot bättre vetande
Liknelsen mellan Kåt dö Farån och Largillier är klockren! Drack Largallier i våras för första gången och älskade den fullständigt från topp till tå. Samma upplevelse i höstas. Jag hade fått för mig att jag inte var så förtjust i Kåt dö Faron men drack den halvblint och föll pladask då med. Kopplade inte ihop vinerna då men nu inser jag varför. Sådan far sådan son... Hedonism på hög nivå gäller för båda vinerna!
Samma här!
Selosse skumpor på pinot är grymma!
Och i och med 07 har dom börjat pytsa i pinot i årgångsvinet.
 

chambertin

Medlem
Mer bdx som väntat. VCC 1983 som var klockren mogen 80-talsbdx på näsan. Lättare i stilen fick mig att gå på merlot. Gissade 83 eller 86 och Pomerol. Med en ledtråd tog jag även det här vinet även om det var första gången jag druckit det. Ergo nybörjartur. Liknade Conseillante men lite lättare och tunnare. Med det här lilla urvalet lutar jag åt att Pomerol ska drickas yngre än annan bdx. Vad säger @LeChat , @Mouton och @chambertin om det?

Får nog stämma in i det med förbehållet att med "annan Bdx" då menas företrädesvis viner från Medoc.
 
Toppen