Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Årets nyårschampagne

Tema "folkligt nyår"? Räkcocktail till förrätt, gratinerad hummer som varmrätt, och lite är-jag-ironisk-eller-inte After Eight-päron till efterrätt bubblar omedelbart upp i huvudet. Gör man lite fria tolkningar kan det nog till och med bli rätt gott (även om jag alltid tyckt gratinering är ett väl grymt öde för en hummer).
Vaccad 169:- oxfilé provencal på det
 
Någon här som testat årets Nobelchampagne, Taittinger Les Folies de la Marquetterie (81232, 659 kr)?
Ska själv dricka den på nyårsafton - till svensk hummer m sauce Maxime - men vore kul med en förhandsglimt...
 

Thirsty

Smygnykterist
Härligt utbud på intressant Champagne, tack Arlanda.. :vägg:
Aja, resans slutdestination är ju Champagnes hemland så det torde lösa sig på plats. :nagelbitare:

273F6126-1B29-4D43-8407-B867972447CC.jpeg
 

IsKr

Medlem
Eftersom jag börjar 0500 på jobbet hela nästa vecka så öppnas det ingen skumpa alls. Det flyttas helt enkelt till ett senare tillfälle. Då blir det nog André Jacquart NV blanc de blanc till någon form av skaldjur vill jag tro.
 

Jos

Medlem
Nu blev det inte bara jag med vinintresse längre så det blir lite utökning på drickafronten... canapeer med störkaviar, kalixrom och gåslever först. Tänker Krug GC enbart till kaviarcanapeer först. Sen svårt att välja till övriga... blir inte söta gåslevercanapeer... La Grande Dame 2006 eller Piper H Rare 2006...? Eller kanske Bollinger GA 07 Rosé? Eller Laurent Perrier 2007 på magnum som kan drickas under kvällen också... hmmm... klurigt :rolleyes:
 
Trådskapare
Borjes_bubblor

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Efter lite tvivel och diverse omtankar så ligger min lott just nu på att det blir en Bollinger La Grande Année 2007. Men än finns det tid att ändra sig.. :D
 
Enkel men slagfärdig plan: F. Savart till klassisk skaldjursdominerad meny med bl a halstrad tonfisk och pilgrimsmussla, hummer, Langoustiner. (L'ouverture, L'accomplie och bulle de rosé). Jolie Laide Pinot gris till en pasta med Bottarga, förmodligen några belgiska fin-öl därutöver (gissningsvis från detta urval) och så Contratto 2013 till tolvslaget.

Gott nytt år önskas alla livsglada forumiter!
 
Last edited:
Toppen