Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bästa restaurangerna i Stockholm?

Trådskapare
Omar Khayyam

Omar Khayyam

Medlem
Det blev en fantastisk kväll på Adam/Albin igår kväll med min härliga hustru. Tog dock inga bilder då vi la mobilerna åt sidan denna gång. En havskräfta med ibericokind, en vit sparrishistoria, bra råbiff, tuna tartar etc etc var minnesvärd. Inga missar, härlig stämning, snygg restaurang och perfekt avvägd meny. Riktigt riktigt bra. Mycket fokus på olika krämer, röror, mousse och fylliga örtiga såser. Och en hel del smakrika pulver typ mortlade och frystorkade chilis, lakrits, fänkål, spetskål.
Till det ett glas var av piuze instegschablis, leroux bourgogne rouge, en savennieres från dom de closel, trousseau gris från Jolie laide.
Tack alla för alla bra tips.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
En riktig höjdare som jag drack en fantastisk Barbaresco till, så pass bra att jag beställde ett kolli direkt; Elio Sandri Dolcetto d'Alba 2013
Nu är jag inte med alls, var det en Barbaresco eller en Dolcetto d'Alba du drack? I övrigt tack för en bra rapport!
 

mmh

Medlem
Hakar på denna tråd för att fråga om lite tips. Jag och min fru skall ha ett barnfritt veckoslut i Stockholm I början av november. Vi älskar god mat och vin (duh!) och har inte varit I Stockholm på typ 6-7 år även om staden annars är mycket bekant sedan förr (vi har precis flyttat hem till Finland efter sex år i London). Således har vi ingen koll på restaurangerna i stan för tillfället.

Efter att ha läst tipsen ovan bokade jag Operakällaren för middag lördag kväll. Vi har inte ätit där förut och på basen av era kommentarer verkar det ju mycket bra. Ifall någon trots allt har ännu bättre förslag är det bara att säga till.

Men var skall man äta lunch på söndagen? Alla restauranger som det tipsats om i denna tråd verkar ju ha stängt på söndagar! Behöver inte vara fine dining men gott skall det vara;)

Vårt flyg landar efter kl 20 på fredagen så vi orkar inte med en lång middag den kvällen, men ifall det finns tips på bra, snabba restauranger eller vinbarer i närheten av Mornington hotel på Nybrogatan, så tar jag mer än gärna emot tips.

Tack på förhand!
 

Helen

Medlem
Hakar på denna tråd för att fråga om lite tips. Jag och min fru skall ha ett barnfritt veckoslut i Stockholm I början av november. Vi älskar god mat och vin (duh!) och har inte varit I Stockholm på typ 6-7 år även om staden annars är mycket bekant sedan förr (vi har precis flyttat hem till Finland efter sex år i London). Således har vi ingen koll på restaurangerna i stan för tillfället.

Efter att ha läst tipsen ovan bokade jag Operakällaren för middag lördag kväll. Vi har inte ätit där förut och på basen av era kommentarer verkar det ju mycket bra. Ifall någon trots allt har ännu bättre förslag är det bara att säga till.

Men var skall man äta lunch på söndagen? Alla restauranger som det tipsats om i denna tråd verkar ju ha stängt på söndagar! Behöver inte vara fine dining men gott skall det vara;)

Vårt flyg landar efter kl 20 på fredagen så vi orkar inte med en lång middag den kvällen, men ifall det finns tips på bra, snabba restauranger eller vinbarer i närheten av Mornington hotel på Nybrogatan, så tar jag mer än gärna emot tips.

Tack på förhand!
Jag gillar att hänga på Sturehof på söndagar.
Glöm inte att titta in till mig i min affär. Den ligger mitt över Mornington Hotell. Bry er inte om mina öppettider, jag öppnar upp för er när det passar er.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Vårt flyg landar efter kl 20 på fredagen så vi orkar inte med en lång middag den kvällen, men ifall det finns tips på bra, snabba restauranger eller vinbarer i närheten av Mornington hotel på Nybrogatan, så tar jag mer än gärna emot tips.
Shibumi kan man boka till 21.30. Där kan man äta hur lite / mycket man vill bland delade rätter och ta en flaska eller nåt gott på glas. En av Sthlms klart bästa restauranger idag och på lagom promenadavstånd från Nybrogatan.
 

mmh

Medlem
Jag gillar att hänga på Sturehof på söndagar.
Glöm inte att titta in till mig i min affär. Den ligger mitt över Mornington Hotell. Bry er inte om mina öppettider, jag öppnar upp för er när det passar er.

Shibumi kan man boka till 21.30. Där kan man äta hur lite / mycket man vill bland delade rätter och ta en flaska eller nåt gott på glas. En av Sthlms klart bästa restauranger idag och på lagom promenadavstånd från Nybrogatan.

Tack @Helen och @petterkalle för dessa fina tips! Mycket möjligt att vi följer upp med båda två...och vi skall definitivt titta in i affären.
 

mmh

Medlem
Har någon förresten ätit på Kasai? Ligger nära vårt hotell så kunde vara lämpligt för en sen middag fredag kväll.
 

mmh

Medlem
Fredag kväll sen middag på Shibumi, lördag middag på Operakällaren och söndag lunch på Sturehof låter helt klockrent i mina öron! Ni kanske kan klämma in en lunch på Lisa Elmqvist på lördagen också?

Detta är ett enkelt sätt att bli nöjd på. Go for it.

Sturehof bokat till söndagen. Shibumi är definitivt ett bra alternativ till fredagen men tror vi inte bokar bord då vi inte vet exakt när vi är i stan och hur trötta vi är. Tack för tipset med Lisa Elmqvist också, låter mycket bra!
 

mmh

Medlem
Jag fortsätter fråga er om stockholmstips...Min fru kommer antagligen att vilja shoppa på lördagen, men för att det inte skall bli allt för jobbigt (för mig;) skulle en liten champagnepaus kunna sitta fint. Tips på vinbar eller annat ställe med bra utbud av champagne per glas?
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag fortsätter fråga er om stockholmstips...Min fru kommer antagligen att vilja shoppa på lördagen, men för att det inte skall bli allt för jobbigt (för mig;) skulle en liten champagnepaus kunna sitta fint. Tips på vinbar eller annat ställe med bra utbud av champagne per glas?

19 Glas, Eriks Vinbar eller Fooli har jag hört ska vara bra. Endast testat 19 glas som imponerade. Osäker på öppettider.
 
  • Like
Reactions: mmh
Toppen