Bästa restaurangerna i Stockholm?

Diskussion i 'Mat & Dryck, Restaurangbesök' startad av Omar Khayyam, 14 april 2017.

1. AdamST

AdamST Medlem

Hon är en liten matälskare, så hon uppskattade det lika mycket som jag :)

PIC, Helen och Mattias Schyberg gillar detta.
  2. Omar Khayyam

Omar Khayyam Medlem

Det blev en fantastisk kväll på Adam/Albin igår kväll med min härliga hustru. Tog dock inga bilder då vi la mobilerna åt sidan denna gång. En havskräfta med ibericokind, en vit sparrishistoria, bra råbiff, tuna tartar etc etc var minnesvärd. Inga missar, härlig stämning, snygg restaurang och perfekt avvägd meny. Riktigt riktigt bra. Mycket fokus på olika krämer, röror, mousse och fylliga örtiga såser. Och en hel del smakrika pulver typ mortlade och frystorkade chilis, lakrits, fänkål, spetskål.
    Till det ett glas var av piuze instegschablis, leroux bourgogne rouge, en savennieres från dom de closel, trousseau gris från Jolie laide.
    Tack alla för alla bra tips.

Martin Hansson, MagnusH70, PIC och 6 andra gillar detta.
  3. thunberg

thunberg Flaskfantast Moderator

Nu är jag inte med alls, var det en Barbaresco eller en Dolcetto d'Alba du drack? I övrigt tack för en bra rapport!

4. AdamST

AdamST Medlem

Jag blandade ihop vinerna, det fanns en barbaresco på menyn som jag inte tog :) Dolcetto ska det vara och inget annat!

thunberg gillar detta.
  5. Tomas Lindblom

Tomas Lindblom fd Deppodi Moderator

6. Mouton

Mouton Proffs drickare (volym mässigt då)

Japp, även om det var ett par år sen minns jag maten som bra, servicen mycket bra och en vinlista som var strålande. Tyckte faktiskt priserna var hanterbara, och i vinlistan fanns det t.o.m fynd, främst då på en och annan gammal bdx.

Tomas Lindblom gillar detta.
  7. Elvis

Elvis Medlem

Var på Shibumi igår. Jag har alltid varit nöjd med mat och service där men igår var maten bättre än någonsin!

Keen, Daniel B, gece och 3 andra gillar detta.
  8. mmh

mmh Medlem

Hakar på denna tråd för att fråga om lite tips. Jag och min fru skall ha ett barnfritt veckoslut i Stockholm I början av november. Vi älskar god mat och vin (duh!) och har inte varit I Stockholm på typ 6-7 år även om staden annars är mycket bekant sedan förr (vi har precis flyttat hem till Finland efter sex år i London). Således har vi ingen koll på restaurangerna i stan för tillfället.

Efter att ha läst tipsen ovan bokade jag Operakällaren för middag lördag kväll. Vi har inte ätit där förut och på basen av era kommentarer verkar det ju mycket bra. Ifall någon trots allt har ännu bättre förslag är det bara att säga till.

Men var skall man äta lunch på söndagen? Alla restauranger som det tipsats om i denna tråd verkar ju ha stängt på söndagar! Behöver inte vara fine dining men gott skall det vara;)

Vårt flyg landar efter kl 20 på fredagen så vi orkar inte med en lång middag den kvällen, men ifall det finns tips på bra, snabba restauranger eller vinbarer i närheten av Mornington hotel på Nybrogatan, så tar jag mer än gärna emot tips.

Tack på förhand!

Helen gillar detta.
  9. Helen

Helen Medlem

Jag gillar att hänga på Sturehof på söndagar.
    Glöm inte att titta in till mig i min affär. Den ligger mitt över Mornington Hotell. Bry er inte om mina öppettider, jag öppnar upp för er när det passar er.

Wintermute gillar detta.
  10. petterkalle

petterkalle I rescued some wine. It was trapped in a bottle.

Shibumi kan man boka till 21.30. Där kan man äta hur lite / mycket man vill bland delade rätter och ta en flaska eller nåt gott på glas. En av Sthlms klart bästa restauranger idag och på lagom promenadavstånd från Nybrogatan.

gece gillar detta.
  11. mmh

mmh Medlem

Tack @Helen och @petterkalle för dessa fina tips! Mycket möjligt att vi följer upp med båda två...och vi skall definitivt titta in i affären.

Helen gillar detta.
  12. mmh

mmh Medlem

Har någon förresten ätit på Kasai? Ligger nära vårt hotell så kunde vara lämpligt för en sen middag fredag kväll.

Helen gillar detta.
  13. Helen

Helen Medlem

Ja, jag har ätit där. Bättre om ni går till Miss Voon, Brasseri Godot, Lisa Elmqvist,Un Poco, H.E.L eller KB-Konstnärsbaren.

Alpha och mmh gillar detta.
  14. mmh

mmh Medlem

Wow, tack för dessa intressanta alternativ!

Helen gillar detta.
  15. Elvis

Elvis Medlem

Fredag kväll sen middag på Shibumi, lördag middag på Operakällaren och söndag lunch på Sturehof låter helt klockrent i mina öron! Ni kanske kan klämma in en lunch på Lisa Elmqvist på lördagen också?

mmh, petterkalle, Alpha och 1 annan gillar detta.
  16. Alpha

Alpha Medlem

Detta är ett enkelt sätt att bli nöjd på. Go for it.

mmh och Helen gillar detta.
  17. mmh

mmh Medlem

Sturehof bokat till söndagen. Shibumi är definitivt ett bra alternativ till fredagen men tror vi inte bokar bord då vi inte vet exakt när vi är i stan och hur trötta vi är. Tack för tipset med Lisa Elmqvist också, låter mycket bra!

Helen gillar detta.
  18. mmh

mmh Medlem

Jag fortsätter fråga er om stockholmstips...Min fru kommer antagligen att vilja shoppa på lördagen, men för att det inte skall bli allt för jobbigt (för mig;) skulle en liten champagnepaus kunna sitta fint. Tips på vinbar eller annat ställe med bra utbud av champagne per glas?

19. Tomas Lindblom

Tomas Lindblom fd Deppodi Moderator

19 Glas, Eriks Vinbar eller Fooli har jag hört ska vara bra. Endast testat 19 glas som imponerade. Osäker på öppettider.

mmh gillar detta.
  20. thunberg

thunberg Flaskfantast Moderator

Eriks vinbar (Slussen, Södermalm) och Folii (Södermalm) som @Deppodi nämnde eller Gaston (Gamla Stan), Tyge&Sessil (3 gator från Nybrogatan), Dryck (Mariatorget, Södermalm).

mmh och Tomas Lindblom gillar detta.

Dela sidan