Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bästa restaurangerna i Stockholm?

gece

Man vänjer sig.
Eriks vinbar (Slussen, Södermalm) och Folii (Södermalm) som @Deppodi nämnde eller Gaston (Gamla Stan), Tyge&Sessil (3 gator från Nybrogatan), Dryck (Mariatorget, Södermalm).
Går förbi Dryck varje dag men har inte lyckats gå in där än. Är det nåt att ha?

@mmh även Burgundy (Yxsmedsgatan, Gamla Stan, samma ställe som Djuret/Tweed/mfl) har bra drycker på glas. Var tänker frugan din shoppa nånstans, tro?
 
  • Like
Reactions: mmh

mmh

Medlem
19 Glas, Eriks Vinbar eller Fooli har jag hört ska vara bra. Endast testat 19 glas som imponerade. Osäker på öppettider.

Eriks vinbar (Slussen, Södermalm) och Folii (Södermalm) som @Deppodi nämnde eller Gaston (Gamla Stan), Tyge&Sessil (3 gator från Nybrogatan), Dryck (Mariatorget, Södermalm).

Går förbi Dryck varje dag men har inte lyckats gå in där än. Är det nåt att ha?

@mmh även Burgundy (Yxsmedsgatan, Gamla Stan, samma ställe som Djuret/Tweed/mfl) har bra drycker på glas. Var tänker frugan din shoppa nånstans, tro?

Tusen tack än en gång för alla fina tips! Vet inte exakt var vi kommer att röra oss men med dessa alternativ har vi tillräckligt med spridning för att alltid ha något ställe i närheten då vi är törstiga. Framförallt 19 glas och Eriks vinbar har jag läst mycket om här på forumet så de lockar nog allra mest.
 

Alpha

Medlem
Det blev en fantastisk kväll på Adam/Albin igår kväll med min härliga hustru. Tog dock inga bilder då vi la mobilerna åt sidan denna gång. En havskräfta med ibericokind, en vit sparrishistoria, bra råbiff, tuna tartar etc etc var minnesvärd. Inga missar, härlig stämning, snygg restaurang och perfekt avvägd meny. Riktigt riktigt bra. Mycket fokus på olika krämer, röror, mousse och fylliga örtiga såser. Och en hel del smakrika pulver typ mortlade och frystorkade chilis, lakrits, fänkål, spetskål.
Till det ett glas var av piuze instegschablis, leroux bourgogne rouge, en savennieres från dom de closel, trousseau gris från Jolie laide.
Tack alla för alla bra tips.

Låter riktigt trevligt, ska hem till Sverige en snabbis om två veckor så passade på och bokade en middag där efter att ha läst alla positiva omdömen i denna tråd. Finewines levererar :D
 
Trådskapare
Omar Khayyam

Omar Khayyam

Medlem
Middag igår på Agrikultur på Roslagsgatan. Mycket New Nordic Gastronomy för pengarna.Tänk "Fäviken Light" med lingon, granris, messmör, samiska namn på sprängtickan i efterrätten, dovhjort, grillad eller syrad kål i olika former, skogssvamp. Verkligen en genomtrevlig upplevelse!

Stället liknar en del högklassiga små hål i väggen i de stora huvudstäderna, med färre antal bord, där man sparat in på lull-lull och hamnar därför utanför Michelin-gängets ramar (även om den diskret etsade och polerade stålplattan med restaurangens logga och namn utanför vittnar om höga ambitioner). Kul att Stockholm nuförtiden även rymmer denna typ av restauranger!

Litet minus för att vi inte fick komma in i restaurangen när vi anlände tolv minuter före utsatt tid (inget utrymme för stående gäster!) trots att det regnade: "ni kan väl ta en liten promenad och komma tillbaka om tio minuter?". Och ibland litet väl lång tid mellan vissa av rätterna. Känslan av att vara på nyårsmiddag hemma hos en kompis i en alltför liten etta med väldigt många gäster gjorde sig påmind då någon av kockarna var tvungna att tända/vrida ner eller upp belysningen efter varje gång en gäst tog sin ytterrock från galgarna och kom åt dimmern. Rätt charmigt intryck på det stora hela. För vem vill egentligen äta middag i tyst museal perfektion? Inte jag.

Som sagt, verkligen värt ett besök. Skön attityd hos hela kocklaget som stolt men lagom avslappnat presenterar mestadels supersmaskiga och genomgående roligt kreativa smårätter som tillsammans blir en perfekt symfoni av nordiska smaker, (lagom mängd) proteiner och gröna grejer. Såg bara det gastrokulturella [mästrande och alltför intima] lillfingret hovra ovanför maten någon enstaka gång vid grannbordet.

Vinlistan då? Märklig blandning av några intressanta idiosynkratiska små avstickare ut i det okända och en hel del stora och dyra klassiker. Få riktigt intressanta viner på glas. Det började starkt med ett glas R. pouillon brut reserve som var mörkgul i färgen (källarlagrad?) och med vidöppen brödig näsa och mycket vinös känsla i munnen. Riktigt bra. En gruner som var trevlig men alltför timid och kanske egentligen litet låg syra för att hantera den syrliga och rökiga maten perfekt. Följt av en Ribeira Sacra som var bärig och litet trevligt rökig men också hade litet väl enkel, extraherad och alkoholpepprig finish. Godkänt utan tvekan men där finns utvecklingspotential. Stort plus i kanten för trevlig och chose-fri sommelier. Som sagt - fantastiskt trevlig atmosfär och hög ambitionsnivå. Och inget behov av att ta sig till Fäviken om man är på en tajt budget: börja resan på agrikultur!
 
Last edited:

mmh

Medlem
Den barnfria helgen i Stockholm är förbi och här kommer en liten sammanfattning. Först och främst vill jag tacka för alla tipsen! Tack vare dem har vi ätit fantastiskt gott hela helgen.

Resan började på Wine&View vinbaren på Helsingfors-Vanda. Chateau Musar 2009 var en fullträff, en av de bästa unga Musarerna jag druckit. Påminner mig om 2002 som ung (den hade också en doft som då fick mig och flera andra på en blindprovning att tro att det var Barolo). Chateau d’yquem 1993 däremot var en besvikelse. God, visst, men lite trött och kort.

Vi hade ju inte tänkt oss någon lång middag på fredagen då vi anlände så sent, men jag bokade trots allt bord på Shibumi. Det var helt klart rätt beslut! Då taxin släppte av oss på Kungsstensgatan undrade vi om vi kommit fel. Det var helt folktomt och vi såg inga spår av restaurangen, men efter en liten stund hittade vi den anspråkslösa dörren bakom hörnet. Stämningen var härligt avlappnad, servicen var ypperlig och maten helt fantastisk. Vi tog in 7 st små rätter och nästan alla var otroligt bra (den japanska kycklingcurryn var dock sådär…dominerades av gurkmeja som körde över allt annat). Laxtartaren var bådas favorit och vi beställde faktiskt en till portion som avslutning på middagen istället för efterrätt;). Vi drack Varnier-Fannier brut samt en Grigniolino (tror jag) som jag glömt namnet på men som var riktigt god och funkade med maten.

Vi åt en sen och riklig (och riktigt god) hotellfrukost så vi skippade lunchen på lördagen. Middagen på Operakällaren var riktigt lyckad. Flera av rätterna tyckte vi att vinner över de flesta 1 och 2 stjärniga restaurangerna vi ätit på i London...och vi har ätit på ganska många. Servicen var också bra, lite stel i början kanske, men mot slutet blev det mera avslappnat. Matsalen är ju en sevärdhet i sig, och vinlistan var massiv. Tog några olika viner per glas men inget som känns värt att rapportera om, förrutom att vi båda älskade operakällarens Andre Jacquart på magnum. Det är en av våra favoritproducenter och vi hade inte druckit denna cuvee förut.

På söndagen åt vi igen en relativt sen frukost, så lunchen på Sturehof kändes lite onödig. Men vi gick tappert dit och blev nöjda. Riktigt fräsha skaldjur, men råbiffen hade inte en chans mot Shibumis oxtartar. Vi började med 2009 Pol Roger BdB och 2009 Louis Roederer. Båda var förstås för unga men PR var redan nu riktigt bra! Massolino’s Barolo 2011 gillade jag också skarpt. Extra plus får Sturehof för sin intressanta Coravin lista. Därifrån tog vi Dario Princic’s Pinot Grigio (2014 om jag inte minns helt fel) som var riktigt bra, men inte riktigt lika bra som en annan årgång vi drack i London för ett par år sedan. Min fru tog en Chardonnay av Stags Leap (sorry, kommer inte ihåg årgången eller exakta namnet) som hon gillade men som var lite för maffig för min smak.

En riktigt lyckad resa alltså, tack för mig!
 

LarsW

Medlem
Halloj vinvänner! :)

Dags att bumpa denna tråd då jag behöver råd om bra ställen i Stockholm. Var ordentligt många år sen jag själv var ute och åt där så har inte mkt pejling.

Fadern fyller 75 den 7e mars och vi letar ngt trevligt ställe att gå ut på. Han började titta på alternativ nyligen många var redan uppbokade men måste ju finnas mycket mer och inte allt hittas vid en enkel googling.
Tänkte att här på forumet finns det nog mycket kunskap!

Mål är typ fine-dining och en bra vinlista, vinfokus garanterat mer åt det klassiska än det experimentella.

Tacksam för alla förslag! :)
 
Halloj vinvänner! :)

Dags att bumpa denna tråd då jag behöver råd om bra ställen i Stockholm. Var ordentligt många år sen jag själv var ute och åt där så har inte mkt pejling.

Fadern fyller 75 den 7e mars och vi letar ngt trevligt ställe att gå ut på. Han började titta på alternativ nyligen många var redan uppbokade men måste ju finnas mycket mer och inte allt hittas vid en enkel googling.
Tänkte att här på forumet finns det nog mycket kunskap!

Mål är typ fine-dining och en bra vinlista, vinfokus garanterat mer åt det klassiska än det experimentella.

Tacksam för alla förslag! :)

Djuret?
 

Gradin

Medlem
Halloj vinvänner! :)

Dags att bumpa denna tråd då jag behöver råd om bra ställen i Stockholm. Var ordentligt många år sen jag själv var ute och åt där så har inte mkt pejling.

Fadern fyller 75 den 7e mars och vi letar ngt trevligt ställe att gå ut på. Han började titta på alternativ nyligen många var redan uppbokade men måste ju finnas mycket mer och inte allt hittas vid en enkel googling.
Tänkte att här på forumet finns det nog mycket kunskap!

Mål är typ fine-dining och en bra vinlista, vinfokus garanterat mer åt det klassiska än det experimentella.

Tacksam för alla förslag! :)

Flickan
Adam/Albin
 

Boletus

Medlem
Halloj vinvänner! :)

Dags att bumpa denna tråd då jag behöver råd om bra ställen i Stockholm. Var ordentligt många år sen jag själv var ute och åt där så har inte mkt pejling.

Fadern fyller 75 den 7e mars och vi letar ngt trevligt ställe att gå ut på. Han började titta på alternativ nyligen många var redan uppbokade men måste ju finnas mycket mer och inte allt hittas vid en enkel googling.
Tänkte att här på forumet finns det nog mycket kunskap!

Mål är typ fine-dining och en bra vinlista, vinfokus garanterat mer åt det klassiska än det experimentella.

Tacksam för alla förslag! :)
Djuret, mycket bra käk, svårslagen vinlista.
 

MartinE

Medlem
Mål är typ fine-dining och en bra vinlista, vinfokus garanterat mer åt det klassiska än det experimentella.

Tacksam för alla förslag! :)
Jag håller med om att vinlistan på Djuret/Flickan/et al är lysande. Men annars tycker jag alltid att Mathias Dahlgren Matbaren är ett bra alternativ och där har du, utöver Matbarens egen mer moderna lista, även tillgång till Grand Hotels klassiska och tjocka vinlista!
 
Matbaren har alltid varit bra när jag varit där, AG kanske inte finedining men bra mat för vindrickande. Ett annat tips är att ta en lördagslunch på Bobergs Matsal, mycket trevlig restaurang högst upp på NK som drivs av Frantzen.
Operakällarens matsal kan väl också vara ett alternativ, jag har dock inte ätit där men de ska ha en bra vinlista av klassisktsnitt.
 
Flickan
Adam/Albin
Var på flickan i helgen. Helt suveränt, men äta över disk, musik på inte bara bakgrundsvolym mm gör det väl svårrekommenderat för en 75-årsmiddag, i synnerhet om man är sällskap över 2 pers (vilket inte framgick om de va fler)
 

Jesper L

Medlem
Var på Stockholm Fisk i helgen och det var riktigt bra. Trevlig atmosfär, bra service och fantastisk mat. Tyvärr kommer jag inte ihåg i detalj vad som fanns på vinlistan...
 

Gradin

Medlem
Var på flickan i helgen. Helt suveränt, men äta över disk, musik på inte bara bakgrundsvolym mm gör det väl svårrekommenderat för en 75-årsmiddag, i synnerhet om man är sällskap över 2 pers (vilket inte framgick om de va fler)

Jo det stämmer ju absolut, tur att jag aldrig hann skriva Punk Royale då ;)
 

Fixfred

Medlem
Kan tipsa om Brasseriemaison i Abrahamsberg ( Väldigt partisk då det är jag som äger den)

Brasserie masion serverar vällagad franskinspirerad.
Vi roterar menyn flitigt men exempel på mat vi serverar:
Moules frites
Escargot
Boef bourguignon
Bouillabaisse
Crème brûlée

Kolla gärna in https://www.instagram.com/brasseriemaison/ där det finns bilder på vår mat.

När det kommer till vinlistan kan jag tipsa om:
Philipponnat clos de goisses 2008 som vi säljer för 1695kr :O
Château-Fuissé Pouilly-Fuissé Tête De Cru 2016
Domaine Marcel Deiss Alsace Blanc 2017
Domaine Santa Duc Gigondas Aux Lieux-Dits 2015

Tar gärna emot önskemål om vin
 

Attachments

  • IMG_1394.jpeg
    IMG_1394.jpeg
    56,7 KB · Visningar: 195
  • IMG_2752.jpeg
    IMG_2752.jpeg
    92,6 KB · Visningar: 211
  • IMG_2748.jpeg
    IMG_2748.jpeg
    99,1 KB · Visningar: 199

The Wall

Medlem
Oaxen Krog brukar vara bra. Slipen är visserligen bra, men lite mer stimmig.
Även Operakällaren är helt ok, hygglig vinlista och bra service, men kanske lite mörk och murrig inredning. Dags att passa på innan byggnaden bommar igen för renovering? Dessutom, som 75-åring lär han tillhöra yngsta gästerna, iof om man inleder kvällen tidigt.
Aloë kanske ett intressant alternativ?
Även Lilla ego är värd att nämna. Krångligt att få bord dock.
 
Toppen