Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bästa restaurangerna i Stockholm?

Elvis

Medlem
Jag ska på middagsdate med frun nästa onsdag och vill ha tips på någon bra restaurang med 1) bra mat och 2) bra stämning. Vill inte sitta i ett hörn och äta avsmakningsmeny utan vi vill känna lite ”puls” också. Typ Riche men med bättre mat. Vad rekommenderar ni?
 

Jos

Medlem
Jag ska på middagsdate med frun nästa onsdag och vill ha tips på någon bra restaurang med 1) bra mat och 2) bra stämning. Vill inte sitta i ett hörn och äta avsmakningsmeny utan vi vill känna lite ”puls” också. Typ Riche men med bättre mat. Vad rekommenderar ni?
Inte helt lätt med 1 och 2 i kombo men L’Aventura är ju klart trevlig stämning, särskilt med tanke på nuvarande situation. Maten är absolut bra men inte topp... Coco o Carmen har klart vassare mat och kan även ha mer party men det är kanske lite mer stök också... AG är ju annars alltid bra
 

Jos

Medlem
Tack @Jos, jag hoppades att du skulle svara!

:)
Såg nu att det är onsdag och då är det med Corona kanske svårt med lite roligare stämning generellt men tror ändå på de två.

Skulle kunna lägga till ART också. Där har ni, i alla fall pre-Corona, riktigt hög puls och kul stämning. Maten var lite varierande för en månad sen. Hög ambition men några rätter kanske inte nådde hela vägen medan sparrisen var världsklass.
 
Last edited:

Boletus

Medlem
Jag ska på middagsdate med frun nästa onsdag och vill ha tips på någon bra restaurang med 1) bra mat och 2) bra stämning. Vill inte sitta i ett hörn och äta avsmakningsmeny utan vi vill känna lite ”puls” också. Typ Riche men med bättre mat. Vad rekommenderar ni?
Inte helt hundra på vad "puls" innebär, men Lilla Ego känns som ett bra alternativ, maten är strålande och pulsen bra. Kanske svårt att frammana ett bord på så kort varsel. AG:s och Rolfs Kök också bra alternativ. Bra vinlistor överlag på samtliga ställen. Chef's Table på AGs är en jäkla upplevelse.
 

Thirsty

Smygnykterist
Inte helt hundra på vad "puls" innebär, men Lilla Ego känns som ett bra alternativ, maten är strålande och pulsen bra. Kanske svårt att frammana ett bord på så kort varsel. AG:s och Rolfs Kök också bra alternativ. Bra vinlistor överlag på samtliga ställen. Chef's Table på AGs är en jäkla upplevelse.
En av få fördelar med Covid är just att det är lätt att få bord. Förra helgen gick det få bord, spontant på kvällen, på Lilla Ego.
 

The Wall

Medlem
Jag ska på middagsdate med frun nästa onsdag och vill ha tips på någon bra restaurang med 1) bra mat och 2) bra stämning. Vill inte sitta i ett hörn och äta avsmakningsmeny utan vi vill känna lite ”puls” också. Typ Riche men med bättre mat. Vad rekommenderar ni?
Farang har bra (asiatisk) mat, men kanske inte den buzz som efterfrågas. Jag gillar även Adria (italienare) i ungefär samma kvarter. Michele på Adria kan man prata vin med och han har dessutom Testamatta. Eller iaf hade nyligen, kolla vinlistan eller ring och kolla för säkerhets skull.

I övrigt är tidigare förslag fullkomligt lysande.
 

Elvis

Medlem
Väcker liv i den här tråden för igår var jag på restaurang Mancini som jag tycker är värd att hyllas här. En riktigt bra italienare som ligger på Tunnelgatan 1A i centrala Stockholm.

Jag åt:

Prosciutto Crudo di Parma “Antica Corte Pallavicina” (24-månaders prosciutto med buffelmozzarella)
Raviolo (pastakuddar fyllda med karljohansvamp, serverade med en svart tryffelcrème)
Costata di Vitello (grillad gödkalvskotlett)


Mycket bra råvaror och bra tillagat och till det drack vi Massolino Langhe Chardonnay 2018 och sedan en helt underbar Le Macchiole Paleo 2016. Den sistnämnda måste jag försöka köpa. Kan någon som har betal-Winesearcher hjälpa mig? Billigaste jag hittat är 77 euro per flaska.

Mancini hade rimliga påslag på vinerna tycker jag. Le Macchiole Paleo kostade 1500 kr vilket inte är så farligt för ett vin som kostar närmare tusenlappen i butik. Massolino Langhe Chardonnay kostade 600 kr (199 kr i BS).

Bra och trevlig service också. Jag kommer definitivt gå tillbaka!
 

Boletus

Medlem
Väcker liv i den här tråden för igår var jag på restaurang Mancini som jag tycker är värd att hyllas här. En riktigt bra italienare som ligger på Tunnelgatan 1A i centrala Stockholm.

Jag åt:

Prosciutto Crudo di Parma “Antica Corte Pallavicina” (24-månaders prosciutto med buffelmozzarella)
Raviolo (pastakuddar fyllda med karljohansvamp, serverade med en svart tryffelcrème)
Costata di Vitello (grillad gödkalvskotlett)


Mycket bra råvaror och bra tillagat och till det drack vi Massolino Langhe Chardonnay 2018 och sedan en helt underbar Le Macchiole Paleo 2016. Den sistnämnda måste jag försöka köpa. Kan någon som har betal-Winesearcher hjälpa mig? Billigaste jag hittat är 77 euro per flaska.

Mancini hade rimliga påslag på vinerna tycker jag. Le Macchiole Paleo kostade 1500 kr vilket inte är så farligt för ett vin som kostar närmare tusenlappen i butik. Massolino Langhe Chardonnay kostade 600 kr (199 kr i BS).

Bra och trevlig service också. Jag kommer definitivt gå tillbaka!

Paleo är vi många som gillar :) Drack 2012 på Rolfs Kök i somras och de tog mycket facila 1200.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Väcker liv i den här tråden för igår var jag på restaurang Mancini som jag tycker är värd att hyllas här. En riktigt bra italienare som ligger på Tunnelgatan 1A i centrala Stockholm.

Jag åt:

Prosciutto Crudo di Parma “Antica Corte Pallavicina” (24-månaders prosciutto med buffelmozzarella)
Raviolo (pastakuddar fyllda med karljohansvamp, serverade med en svart tryffelcrème)
Costata di Vitello (grillad gödkalvskotlett)


Mycket bra råvaror och bra tillagat och till det drack vi Massolino Langhe Chardonnay 2018 och sedan en helt underbar Le Macchiole Paleo 2016. Den sistnämnda måste jag försöka köpa. Kan någon som har betal-Winesearcher hjälpa mig? Billigaste jag hittat är 77 euro per flaska.

Mancini hade rimliga påslag på vinerna tycker jag. Le Macchiole Paleo kostade 1500 kr vilket inte är så farligt för ett vin som kostar närmare tusenlappen i butik. Massolino Langhe Chardonnay kostade 600 kr (199 kr i BS).

Bra och trevlig service också. Jag kommer definitivt gå tillbaka!
Kul att Mancini fortfarande levererar. Har inte besökt dom på säkert över 10 år så kanske dags för ett återbesök.
 

Helen

Medlem
Väcker liv i den här tråden för igår var jag på restaurang Mancini som jag tycker är värd att hyllas här. En riktigt bra italienare som ligger på Tunnelgatan 1A i centrala Stockholm.

Jag åt:

Prosciutto Crudo di Parma “Antica Corte Pallavicina” (24-månaders prosciutto med buffelmozzarella)
Raviolo (pastakuddar fyllda med karljohansvamp, serverade med en svart tryffelcrème)
Costata di Vitello (grillad gödkalvskotlett)


Mycket bra råvaror och bra tillagat och till det drack vi Massolino Langhe Chardonnay 2018 och sedan en helt underbar Le Macchiole Paleo 2016. Den sistnämnda måste jag försöka köpa. Kan någon som har betal-Winesearcher hjälpa mig? Billigaste jag hittat är 77 euro per flaska.

Mancini hade rimliga påslag på vinerna tycker jag. Le Macchiole Paleo kostade 1500 kr vilket inte är så farligt för ett vin som kostar närmare tusenlappen i butik. Massolino Langhe Chardonnay kostade 600 kr (199 kr i BS).

Bra och trevlig service också. Jag kommer definitivt gå tillbaka!

Vad härlig att de levererar . Hade ni med era barn? Jag har hört att de inte är så roade av att ha barn där, även om barnen kan uppföra sig och är vana vid stjärnrestauranger och andra betydligt finare restauranger.
 

Elvis

Medlem
Paleo är vi många som gillar :) Drack 2012 på Rolfs Kök i somras och de tog mycket facila 1200.

Hittade Paleo 2016 i beställningssortimentet för 893 kr och har lagt en beställning!

Kul att Mancini fortfarande levererar. Har inte besökt dom på säkert över 10 år så kanske dags för ett återbesök.

Absolut!

Vad härlig att de levererar . Hade ni med era barn? Jag har hört att de inte är så roade av att ha barn där, även om barnen kan uppföra sig och är vana vid stjärnrestauranger och andra betydligt finare restauranger.

Vi hade inte med barnen men paret vi gick dit med har haft med sig sina barn till Mancini flera gånger och det har funkat jättebra.
 

Indre By

Medlem
Finns det något bättre än en riktigt lång vinlunch, gärna på en (normal) arbetsdag? Pandemin har ju effektivt stängt ned hela Köpenhamn så efter drygt tre månader utan ett vettigt krogbesök (take-away från en- och tvåstjärniga ställen duger inte längre) får det bli en tur till Frantzén nästa vecka. Sex timmar njutning och Frosterud får förhoppningsvis jobba med källaren.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Hej!

Jag skall till Stockholm med fru och barn i slutet på Maj.
Skulle vilja ut och käka en bra middag som inte behöver vara Michelin... Men väldigt gärna ha gedigen vinlista med bra priser i alla kategorier. Några rekommendationer där man kan hitta några kap?
 
Toppen