Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bästa restaurangerna i Stockholm?

Jos

Medlem
Ferdinand har stängt vilket är jäkligt trist, det var en grym vinbar.:(

Särskilt trist är också att jag hade en dryg halvflaska -17 Roulot Meursault 1er Cru kvar där :neej:
 

Keen

slan
Ferdinand har stängt vilket är jäkligt trist, det var en grym vinbar.:(

Särskilt trist är också att jag hade en dryg halvflaska -17 Roulot Meursault 1er Cru kvar där :neej:

Hoppas den håller tills de öppnar i höst :D
 

Keen

slan

Attachments

  • AD2C4679-6447-4FA6-96D8-1B8AA5C9AF70.png
    AD2C4679-6447-4FA6-96D8-1B8AA5C9AF70.png
    185,8 KB · Visningar: 231

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Sämsta tänkbara servicen ett ställe kan ha. Inte ett knyst om det till dem som faktiskt BOKAT skiten...
EfTER den 29.e btw.
Ta bort bokningsknappen från hemsidan då!
 
Last edited:

MarkusJ

Medlem
Om någon undrar är svaret föga förvånande följande (med reservation för att vi inte besökt Aira ännu):
Visa bifogad bild 23558
3 välförtjänta stjärnor.
Härligt! För ett år sen var Aira inte i närheten av Frantzén, men dom kanske har höjt sig nu. Såg dock att head chef Westerlind ska flytta till Opera Källaren, efter inte så lång tid. Kan ju betyda massa olika saker...

Men jag skulle säga att om man ska lägga mycket pengar på ett restaurangbesök så är det en no-brainer att lägga någon tusenlapp till och köra Frantzén.
 

The Wall

Medlem
Härligt! För ett år sen var Aira inte i närheten av Frantzén, men dom kanske har höjt sig nu. Såg dock att head chef Westerlind ska flytta till Opera Källaren, efter inte så lång tid. Kan ju betyda massa olika saker...

Men jag skulle säga att om man ska lägga mycket pengar på ett restaurangbesök så är det en no-brainer att lägga någon tusenlapp till och köra Frantzén.
Eller Oaxen som är en av våra favoriter.
 

gece

Man vänjer sig.
Härligt! För ett år sen var Aira inte i närheten av Frantzén, men dom kanske har höjt sig nu. Såg dock att head chef Westerlind ska flytta till Opera Källaren, efter inte så lång tid. Kan ju betyda massa olika saker...

Men jag skulle säga att om man ska lägga mycket pengar på ett restaurangbesök så är det en no-brainer att lägga någon tusenlapp till och köra Frantzén.
Jag håller med om att Frantzén sannolikt är bäst i stan (sett till helhet) men Aira hade en makalös fingerspitzgefühl för smakharmonier när jag var där. Sen är det (väl?) den enda stjärnrestaurang som inte bara erbjuder fast meny utan också à la carte, vilket kan vara intressant i vissa fall.
 

The Wall

Medlem
Jag håller med om att Frantzén sannolikt är bäst i stan (sett till helhet) men Aira hade en makalös fingerspitzgefühl för smakharmonier när jag var där. Sen är det (väl?) den enda stjärnrestaurang som inte bara erbjuder fast meny utan också à la carte, vilket kan vara intressant i vissa fall.
Oaxen hade à la carte för några år sedan, osäker på hur det är nu.
 

Silex

Medlem
Brasserie Astoria. Om man ska ta in en flaska, gärna Champagne. Jag + 2 till som gillar gott vin men inte mer än så.
Vad får jag inte missa?

https://www.brasserieastoria.com/wp/wp-content/uploads/2021/05/Wine-list-0510.pdf

Samma fråga på Hantverket. Samma sällskap.

https://restauranghantverket.se/wp-content/uploads/2021/06/Vinlista-Hemsida-8-juni.pdf
Astoria har en kul lista. Var där för ett par veckor sedan och var jättenöjd med både mat och service. Om jag själv skulle välja skulle jag nog valt antingen Vouette & Sorbée eller något från Ulysse Colin - båda lite svåra att få tag på, kanonbra odlare och ok prissatta. Veror lite på basår på Vouette & Sorbée (kan nog vara lite för vass och syrastinn om den är nydeggad). Om plånboken är stor så tycker jag Guillaume Selosse är ett kul val. Hantverket har en mer begränsad lista men där skulle jag valt Marie-Courtin.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Brasserie Astoria. Om man ska ta in en flaska, gärna Champagne. Jag + 2 till som gillar gott vin men inte mer än så.
Vad får jag inte missa?

https://www.brasserieastoria.com/wp/wp-content/uploads/2021/05/Wine-list-0510.pdf

Samma fråga på Hantverket. Samma sällskap.

https://restauranghantverket.se/wp-content/uploads/2021/06/Vinlista-Hemsida-8-juni.pdf
Instämmer med @Silex med brasklappen att allt är odlare och lägger till:
  • Pol Roger 2008 - lite dyrt men ett av de bästa vinerna på listan rent smakmässigt i dagsläget
  • Henriot 2008 - i yngsta laget men bra prissatt
  • Roederer Rosé 2014 - pålitlig trotjänare som inte gör någon besviken
  • Prevost La Closerie är svår att få tag på och ligger därför nära marknadspriset i handeln
  • av Ulysse Colin skulle jag i första hand välja Maillons (BdN)
  • gillar man ung BdB är PP Oubliee mitt förstaval.
 

Poussard

Medlem
Skulle behöva lite Stockholms-tips! Med två små barn går jag nästan aldrig ut. Bra vinlista är ett plus. Är alltså ute efter en restaurang, ingen vinbar.
 
Toppen