Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bästa restaurangerna i Stockholm?

vilka är era favoritrestauranger i Stockholm? I födelsedagspresent fick jag ett besök med min härliga hustru på valfri restaurang i Stockholm (där vi bor och kan skaffa barnvakt helt enkelt). tänker att detta fantastiska forum borde kunna skaka fram en konsensus på en möjlig topp tiolista som man sen får försöka boka bord på. Kan vara både riktigt dyr fine dining eller nya trendiga utmanare i något lägre prisklasser.
 

Elvis

Medlem
Om du väljer någon av Michelinkrogarna så skulle jag rekommendera Operakällaren. Miljön är oslagbar och maten håller hög klass.

Högst på min lista står annars Mathias Dahlgrens nya vegetariska restaurang Rutabaga (som säkert kommer att ha en stjärna om ett år). Dit tänkte jag gå med min fru på vår bröllopsdag i maj.

Om du vill äta lite billigare kan jag varmt rekommendera Shibumi, systerrestaurang till Esperanto.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Adam o Albin: modern mat med modern tänk med grymma smaker, min favvo just nu.
Aloé: Fine dining i Frantzen-klass fast för halva pengen.
AG: Bästa köttet i stan, men tycker faktiskt dom glänser nästan mer med veggo och fisk rätterna.
Oaxen Bistro: Skön bra mat i stjärnklass.
Pubologis Chef table: Har inte besökt senaste versionen, men är den bara hälften så bra som senast så är det en go-go.
 

Keen

slan
Om du väljer någon av Michelinkrogarna så skulle jag rekommendera Operakällaren. Miljön är oslagbar och maten håller hög klass.

Högst på min lista står annars Mathias Dahlgrens nya vegetariska restaurang Rutabaga (som säkert kommer att ha en stjärna om ett år). Dit tänkte jag gå med min fru på vår bröllopsdag i maj.

Om du vill äta lite billigare kan jag varmt rekommendera Shibumi, systerrestaurang till Esperanto.

Har du hört något om Rutabaga? Alla de recensioner och omdömen jag läst har sågat det ganska rejält.
 

Jos

Medlem
Har du möjlighet att boka Oaxen så gör det, helt fantastiskt när jag var där i februari.

För halva priset kan man annars äta på Punk Royale och det var galet bra sist när vi åt deras nyårsmiddag. Bl.a. bästa hummern och havskräftan jag ätit.

Har ni inte ätit på Operakällaren förut så är det annars en höjdare med klassiskt finkäk i klassisk miljö, - väldigt bra!
 

Johan_L

Medlem
Operakällaren är helt klart bra. God vällagad mat och riktigt bra viner i vinpaketen. Och vill man inte ha vinpaketet har de en rejäl vinlista att botanisera i.
 

Jerobaum

Medlem
Punk Royale alla dagar. Den upplevelsen hittar du inte någon annanstans. Gå dit med öppna sinnen. Se till att ta höjd för att vara lite bakis dagen efter.
AG jättebra kött, Adam och Albin, Skaldjur på sturehof (bästa i stan tycker jag), Oaxen krog fantastiskt bra. Oaxen Slip medel. Derelict har jag hört väldigt bra om. Esperanto var klart överreklamerat i min bedömning. Väldigt stel servering (Förutom sommeliern som var väldigt personlig och trevlig) och kan bara minnas 2-3 rätter som jag faktiskt tyckte var goda! Resten av rätterna var knepiga och smakade "intressant". Prislappen var den högsta jag betalat någonstans så jag tycker inte det var värt det alls.

Frida Ronges takbar med japanskt fokus vore kul att testa.

Finns många fler ställen att nämna. Stockholm har otroligt bra utbud just nu
 
Trådskapare
Omar Khayyam

Omar Khayyam

Medlem
Tack alla för utmärkta förslag och tips! AG är ju en gammal favorit, liksom oaxen slipen, och pubologi. Jag tyckte esperanto var riktigt bra, men visst fanns det något av performance art över det hela. Mina favoritrestaurangupplevelser i Stockholm i närtid (förutom mina tre återkommande favoriter ovan) har varit på gastrologik, Shibumi och Nook. Har också besökt Ekstedt och det var mycket bra men ett besök räcker för tillfället, litet som på esperanto.

Har inte ätit på Adam&Albin, oaxen krog, aloe, faktiskt aldrig blivit av att besöka Operakällaren heller. De är alla högst tänkbara alternativ. Samt är nyfiken på punk royal och derelict. Vad gäller rutabaga har jag läst sågningarna, så skulle nog inte chansa för en kväll med hustrun ute på stan, utan tänker nog matbaren i så fall. Fler tips mottages tacksamt!
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Tack alla för utmärkta förslag och tips! AG är ju en gammal favorit, liksom oaxen slipen, och pubologi. Jag tyckte esperanto var riktigt bra, men visst fanns det något av performance art över det hela. Mina favoritrestaurangupplevelser i Stockholm i närtid (förutom mina tre återkommande favoriter ovan) har varit på gastrologik, Shibumi och Nook. Har också besökt Ekstedt och det var mycket bra men ett besök räcker för tillfället, litet som på esperanto.

Har inte ätit på Adam&Albin, oaxen krog, aloe, faktiskt aldrig blivit av att besöka Operakällaren heller. De är alla högst tänkbara alternativ. Samt är nyfiken på punk royal och derelict. Vad gäller rutabaga har jag läst sågningarna, så skulle nog inte chansa för en kväll med hustrun ute på stan, utan tänker nog matbaren i så fall. Fler tips mottages tacksamt!

Tänkte höja ett varningens finger för Punk Royale, dock endast av anledningen att man bör/måste känna till att det inte är ett besök som på en vanlig restaurang om man går dit! Har ni för avsikt att kunna sitta i lugn och ro och avnjuta maten under en trevlig konversation så ska ni välja något annat ställe. Med det sagt vill jag även instämma i lovorden över Punk Royale; det är en på gränsen till galen men fantastisk matupplevelse, med betoning på upplevelse. Det är ett enda stort spektakel utöver det vanliga, men som sagt inte (i mina ögon) en plats för en romantisk middag!

Jag skulle vilja slå ett slag för Speceriet också, som är Gastrologiks bakficka. Det är såklart inte lika lyxigt som många andra ställen och som Gastrologik, men det håller mycket hög nivå på matlagningen och det är en väldigt hemtrevlig lokal. Det är bara att ta in en av varje smårätt och sen fortsätta med de man tycker var godast tills man är mätt! Tartaren på fjällko är fantastiskt, men den har nog fått ge plats för något annat säsongsbetonat på menyn just nu!
 
Trådskapare
Omar Khayyam

Omar Khayyam

Medlem
Punk Royale får bli för en kväll med grabbarna. Operakällaren för en jämn födelsedag med någon äldre i familjen. Aloe ligger för långt ut för att hustrun ska vilja dit en sällsynt fredagkväll med bara oss två. Rutabaga får testas av mer gastronomiskt erfarna än jag själv innan jag vågar mig på det. Och hur mycket jag än bara vill gå till shibumi, nook, pubologi, flying elk, slipen, djuret, Rolfs kök, 19 glas eller något annat av de vattenhål jag oftast frekventerar, är det nog ändå läge att prova något nytt. Har smalnat ner till följande:
Adam&Albin, matbaren, oaxen krog, agrikultur, derelict, speceriet, lilla ego, Agnes + andra roliga tips som kan hinna komma denna vecka.
 

Haglund

Medlem
Var på Adam och Albin i lördags och rekommenderar det starkt! Ett plus att man får välja en av tre rätter i fyra serveringar, sedan tillkommer deras egna mellanrätter som inte är valbara. Var inte någon rätt som var medioker utan gick från jättegott till löjligt gott. Relativt kort men trevlig vinlista. Se till att få sitta vid ett ensamt bord när ni bokar och inte vid de stora matsalsborden.
 

gece

Man vänjer sig.
Var på Adam och Albin i lördags och rekommenderar det starkt! Ett plus att man får välja en av tre rätter i fyra serveringar, sedan tillkommer deras egna mellanrätter som inte är valbara. Var inte någon rätt som var medioker utan gick från jättegott till löjligt gott. Relativt kort men trevlig vinlista. Se till att få sitta vid ett ensamt bord när ni bokar och inte vid de stora matsalsborden.
Jag går till A&As bakficka (eller vad man ska kalla det) Tvätteriet och äter lunch ibland och det är verkligen kanon. Står högt på min lista att besöka riktiga stället. (Även om det knappt är mer inomtulls än Älvsjö, men men)
 

AdamST

Medlem
Käkar ute mycket, och tycker personligen att utbudet just nu är oslagbart bra :) Jag kan redan nu skriva att jag aldrig haft möjlighet att äta på Operakällaren eller Esperanto. Jag är övertygad om att det är otroligt bra, men när man får två-tre middagar på Matbaren eller Lilla Ego har jag väldigt svårt att motivera att gå dit. Min högsta referensram är däremot Osteria Francescana i Modena (skrivande stund nr två i världen) så jag vågar säga att jag ändå ätit riktig fine dining i mina dagar :)

Ekstedt var jag på senast för ett drygt år sedan, då var maten väldigt bra och bemötandet likaså. Inga bilder att notera, men jag tycker inte det är prisvärt om än väldigt gott. Jag kallar det stureplansgruppensyndromet, och det drabbar mången restaurang.

Bästa lunchen (om ni vill ha en heldag) i Stockholm intas på Adam & Albins systerrestaurang Tvätteriet. Senast var jag där i slutet på februari.
IMG_5121.JPG

I bild deras comfort bowl med sushiris, kimchi, knaprig och färsk kål, grillad svensk biff, sojamajonnäs, och ett 63-gradigt ägg
IMG_5124.JPG

Dessert körde jag deras pannkaka gjord på IPA, stekt i massor av brynt smör, toppad med lönnsirap och friterat rågbröd. Mjölkglass på sidan av.

En av mina personliga favoriter är Studio Frantzen. Det är restaurant Frantzens testkök som är öppet några dagar i månaden och erbjuder en fri meny av mellanrätter. Kan vara jävligt att få bord om man inte som undertecknad sitter och spammar F5, men det är väl värt det. Från senaste besöket i mars:
IMG_5443.JPG

French toast med tryffel och silverlökskräm
IMG_5444.JPG

Friterad Havskräfta från Fjällbacka med smörmajonnäs och pulver på krondill.
IMG_5442.JPG

Deras signaturrätt om någon; lök- och mandelsoppa med lakrits
IMG_5446.JPG

"Biff Wellington" gjord på kalvbräss, serverad med rödvinsås på märg och murklor
IMG_5453.JPG

Ångad torsk med en beurre blanc gjord på tre sorters kaviar och stekt spenat
IMG_5452.JPG

Grodlår med blomkål, pistasch, och curry

Min absoluta favorit är dock överlägset Lilla Ego. För mig är det en perfekt restaurang, avslappnad, personlig och så jävla bra mat
IMG_5088.JPG

Här deras hummer med torkad tomat, mandel, brödflarn, mm
IMG_5092.JPG

Rensadel med svamp, knaprig potatis, parmesankräm, och svampsmör.

Lilla Ego är vansinnigt uppkäftigt utan att vara påfrestande. Menyerna på extrarätter och dessert sitter upptejpade på väggen med kirurgtejp och är felstavade, den enda drinken de erbjuder är en grogg på gin och sockerdricka (galet bra!), och de har en av Sveriges bästa sommerlierer och väldigt humana vinpriser på bra viner; en Krug NV kostade ca 1999 kr om jag inte minns fel.

Jag ska till Matbaren nu på fredag, och om det är lika bra som jag minns det kan jag säga då. Om så är fallet är det mellan Matbaren och Lilla Ego för min del :)
 

AdamST

Medlem
Ok Matbaren håller fortfarande sin nivå :) Sen jag var där sist känns det lite mer avskalat på ett positivt sätt, råvarorna talar mer för sig själv
IMG_5734.JPG

Knäckebröd med svenskt smör (kom också ett fantastiskt rågbröd)
IMG_5736.JPG

Steamed Pork bun med spiskummin, koriander och jalapeno. Väldigt god, men köttet var lite salt. Fortfarande bra
IMG_5741.JPG

Kolgrillat lamm med puré på ärtor och mynta, samt smörstekt och rå vit sparris. En riktig höjdare som jag drack en fantastisk Barbaresco till, så pass bra att jag beställde ett kolli direkt; Elio Sandri Dolcetto d'Alba 2013
IMG_5743.JPG

Lillasyster åt en grym tartar med shitaakke och champinjon, samt rökt soja. Till det matchade hon med fanta ;)
IMG_5748.JPG

Sen åt jag matjessill med löjrom, äpple, gräddfil, lök på två vis och brynt smör. Jävla bra om man gillar sill
IMG_5752.JPG

Efterrätten; lingonsorbet, mjölkglass, varm vaniljmaräng (krämen i mitten), hela lingon, maränger, och massor av brynt smör. Verkligen kvällens rätt, och det säger jag som inte gillar sötsaker så mycket. Magisk!
IMG_5754.JPG

Sen kaffesnacks, löjligt goda :)

De ska också ha credd för att på eget bevåg halvera min systers (9 år) nota men serverade henne fullstora rätter. En glad överraskning när notan kom, vilket resulterades i extra dricks :) Sevicen var exemplarisk och varm genomgående
 
Trådskapare
Omar Khayyam

Omar Khayyam

Medlem
Ok Matbaren håller fortfarande sin nivå :) Sen jag var där sist känns det lite mer avskalat på ett positivt sätt, råvarorna talar mer för sig själv
Visa bifogad bild 9927
Knäckebröd med svenskt smör (kom också ett fantastiskt rågbröd)
Visa bifogad bild 9928
Steamed Pork bun med spiskummin, koriander och jalapeno. Väldigt god, men köttet var lite salt. Fortfarande bra
Visa bifogad bild 9929
Kolgrillat lamm med puré på ärtor och mynta, samt smörstekt och rå vit sparris. En riktig höjdare som jag drack en fantastisk Barbaresco till, så pass bra att jag beställde ett kolli direkt; Elio Sandri Dolcetto d'Alba 2013
Visa bifogad bild 9930
Lillasyster åt en grym tartar med shitaakke och champinjon, samt rökt soja. Till det matchade hon med fanta ;)
Visa bifogad bild 9931
Sen åt jag matjessill med löjrom, äpple, gräddfil, lök på två vis och brynt smör. Jävla bra om man gillar sill
Visa bifogad bild 9932
Efterrätten; lingonsorbet, mjölkglass, varm vaniljmaräng (krämen i mitten), hela lingon, maränger, och massor av brynt smör. Verkligen kvällens rätt, och det säger jag som inte gillar sötsaker så mycket. Magisk!
Visa bifogad bild 9933
Sen kaffesnacks, löjligt goda :)

De ska också ha credd för att på eget bevåg halvera min systers (9 år) nota men serverade henne fullstora rätter. En glad överraskning när notan kom, vilket resulterades i extra dricks :) Sevicen var exemplarisk och varm genomgående
Fin rapport! Och cool att ta med lillasyster på matbaren!
 
Toppen