Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bästa restaurangerna i Stockholm?

The Wall

Medlem
Utan barn. Tack, ska kolla in Astoria!
Även Oaxen Slip brukar vara pålitlig. Har för mig att de delar vinkällare med Oaxen Krog.
Sen finns de gamla vanliga misstänkta som är lite krångligare att få bord på, men då hamnar man i nästa prisgalax och jag anar att det är inte riktigt det som du är ute efter.
 

Poussard

Medlem
Även Oaxen Slip brukar vara pålitlig. Har för mig att de delar vinkällare med Oaxen Krog.
Sen finns de gamla vanliga misstänkta som är lite krångligare att få bord på, men då hamnar man i nästa prisgalax och jag anar att det är inte riktigt det som du är ute efter.
Låter rimligt. Går man ut så sällan så kommer det vara gott även utan en stjärna.
 

Jos

Medlem
Brasseri Godot är en restaurang som jag ständigt återkommer till, härlig vinlista, bra drinkar, superfin service och bra mat. Astoria tycker jag inte alls var bra.
Tråkigt att höra, tycker Astoria var kanon när vi var där. Däremot hade vi en trist upplevelse på Dagmar med allt förutom vinlistan och sommelieren
 

Helen

Medlem
Vad ogillade du med Astoria? Fick en fantastisk trevlig upplevelse vid mitt besök. :)

Maten var det största problemet för oss. Vi tog en förrätt med Frikassé på gödkalvbräss, sniglar & grillad korallticka
Ankleversås, stekt färsk lök & spritade körsbär , ingen större hit och alldeles för många smaker på en och samma talrik. Varmrätten var en väldigt fin stekt Anka frites,
Anka från Challandais, Parmesan- & vitlökspommes frites & brynt smörhollandaise för nästan 500 kronor, gillade inte de kryddstarka pommes fritten eller brynta smörhollandaisen ( den var förlik smöret man fick till brödet). En flaska rödvin Santanay 2010 från en superduktig vinproducent Marc Colin för endast 1100 kr var det bästa med hela besöket. Ok personal men inget wow. Kände mig bara tom när jag lämnade stället, speciellt när vi tokälskar Franzen så mycket.
 

zippan

Medlem
Vingården, enkel första plats följt av Astoria och sedan hantverket. Dagarnas kvällsnöjen.

Service, viner och mat. Vingården har allt. Mycket bra!

Servicen på Hantverket var det sämsta jag varit med om. Servicen på Astoria inte bra men mycket bättre. Maten bra på samtliga. Rejäla priser på Astoria överlag.
 

Nyllet

Medlem
Håller med om att Vingården är trevligt med fin atmosfär, trevlig personal och kul viner på glas. Vi upplevde dock vissa ganska irriterande brister när vi var där i början på juli. Jag serverades en kylskåpskallt glas Bordeaux och entrecoten var fläckvis helt förkolnad i ytan.

Har dock inte hört någon annan som varit missnöjd så det var säkert bara lite otur under mitt besök.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag serverades en kylskåpskallt glas Bordeaux
Personligen besväras jag sällan av för svala rödviner då det snabbt värms upp utomhus i sommarvärmen.

Tvärtom däremot. Fesljummet rödtjut där det framgår tydligt att vinet inte förvaras korrekt och man behöver be om en ishink för att hamna rätt i temperatur. :sluta:

Men, men – kylskåpskallt låter extremt och likaså övergrillat kött. :neej:
 

Nyllet

Medlem
Personligen besväras jag sällan av för svala rödviner då det snabbt värms upp utomhus i sommarvärmen.

Tvärtom däremot. Fesljummet rödtjut där det framgår tydligt att vinet inte förvaras korrekt och man behöver be om en ishink för att hamna rätt i temperatur. :sluta:

Men, men – kylskåpskallt låter extremt och likaså övergrillat kött. :neej:

Jag håller absolut med. Hellre för svalt så att man inte riskerar att det hinner bli varmt under middagen men det här var tyvärr jättekallt och hann inte komma upp i temp innan middagen var avslutad vilket var lite tråkigt.

Hursomhelst sannolikt något av en engångshändelse. Har i övrigt bara hört gått om Vingården och jag skulle själv gärna gå tillbaka igen.
 

The Wall

Medlem
Väldigt bra, den andra stjärnan borde inte dröja särskilt länge. Bra smaker, bra viner, bra alkoholfria drycker, bra kombinationer, bra service och bra miljö. Återbesök är givet.
454BE5ED-B70D-49E3-810F-C707E2397119.jpeg
 

Jos

Medlem
Instämmer ang Aira. Åt bästa maten, kanske någonsin, där i vintras, - ruskigt gott. Förutom en Putinkramare till servitör som bröt in i vår diskussion och förklarade att kriget inte var så konstigt med tanke på hur Nato expanderat sista tiden så var allt perfekt.

 

Silex

Medlem
Har varit två gånger på Aira sista året och håller helt med. Fantastisk mat, underbara smakkombinationer! Har kört vinpaket båda gångerna och allt var väldigt bra kombinerat. Rekommenderas varmt. Och vi har inte råkat ut för några politiska inhopp av servicepersonalen som ovan. Däremot blev sommelieren lite småsur när jag råkade ställa en fråga som hon inte riktigt kunde svara på. Tror nog hon uppfattade det som att jag ifrågasatte när jag bara frågade av rent intresse, och i så fall var väl hennes reaktion lite mer berättigad. Hur som - väl värt ett besök och de går snarare mot fler stjärnor än färre.
 

Jos

Medlem
Har varit två gånger på Aira sista året och håller helt med. Fantastisk mat, underbara smakkombinationer! Har kört vinpaket båda gångerna och allt var väldigt bra kombinerat. Rekommenderas varmt. Och vi har inte råkat ut för några politiska inhopp av servicepersonalen som ovan. Däremot blev sommelieren lite småsur när jag råkade ställa en fråga som hon inte riktigt kunde svara på. Tror nog hon uppfattade det som att jag ifrågasatte när jag bara frågade av rent intresse, och i så fall var väl hennes reaktion lite mer berättigad. Hur som - väl värt ett besök och de går snarare mot fler stjärnor än färre.
Nu när du nämner det, hon var inte superproffsig faktiskt… Hon skulle servera lite roliga glas till mig men blev stött när jag ville veta vad de kostade innan. Jag Misstänkte nämligen att en Bourgogne GC hon föreslog inte skulle vara gratis precis… Mycket riktigt så var det norr om 2k per glas. Jag frågade om fler priser och när jag märkte att hon tyckte jag var pinsam så förklarade jag att min fru bjuder och jag kan inte beställa vad som helst… Då sken hon upp och tyckte plötsligt att jag var omtänksam istället och blev mycket mer hjälpsam.
 

Dejzan

Medlem
Nu när du nämner det, hon var inte superproffsig faktiskt… Hon skulle servera lite roliga glas till mig men blev stött när jag ville veta vad de kostade innan. Jag Misstänkte nämligen att en Bourgogne GC hon föreslog inte skulle vara gratis precis… Mycket riktigt så var det norr om 2k per glas. Jag frågade om fler priser och när jag märkte att hon tyckte jag var pinsam så förklarade jag att min fru bjuder och jag kan inte beställa vad som helst… Då sken hon upp och tyckte plötsligt att jag var omtänksam istället och blev mycket mer hjälpsam.
Om man försöker sälja på en gäst ett glas vin som kostar mer än hela vinpaketet skulle jag påstå att det är tjänstefel att inte informera om priset innan.
Varför skulle det vara pinsamt att fråga om vad saker kostar, oavsett vem som betalar?

Jag känner att jag blir orimligt irriterad över beteendet ni bägge beskriver...
 

The Wall

Medlem
Om man försöker sälja på en gäst ett glas vin som kostar mer än hela vinpaketet skulle jag påstå att det är tjänstefel att inte informera om priset innan.
Varför skulle det vara pinsamt att fråga om vad saker kostar, oavsett vem som betalar?

Jag känner att jag blir orimligt irriterad över beteendet ni bägge beskriver...
Jag pratade mest italienska bilar med sommelieren och det var väldigt trevligt. ”Vår” servitör rekommenderade en ovanlig Chartreuse (efter att jag själv kommit in på det spåret) och ursäktade sig snabbt för en dubbelkoll ”att jag inte säljer på dig något som kostar två galaxer” (ungefär). Klart bra initiativ, och det var ingen större fara; 85 kr/cl istf 65 är inget som spränger banken så länge man håller sig till ensiffriga volymer.
 
Toppen