Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Blir vin bättre med ålder?

Bearman

a´lea iacta est iterum
Jag vet inte om du har läst hela tråden, men det är nog få som inte håller med om att de flesta kvalitetsviner med lagringspotential blir mer angenäma att dricka med viss mognad. Den dörren var mest troligt vidöppen redan från start, däremot kvarstår frågan om viner blir som bäst i sin slutfas i livet eller om det finns tidigare faser som beroende på preferens och resonemang är mer optimala. :)

Har inte stor erfarenhet av att dricka viner äldre än 20 år, men de jag har provat hade troligen kunde drickas tidigare... inget så många där jag känt att de borde lagras vidare... så jag är av den devisen och åldern att de flesta vinerna jag köper kan drickas innan de når 20 år:)
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Jag förstår dig och din känsla kan mycket väl vara rätt. Få flaskor som intresserar mig brukar överleva såpass länge att det finns vin kvar att utvärdera dag fyra! ;)

Jag håller med till viss del, men vissa viner är så slutna att det inte öppnar sig efter för tidig öppning/oxidering. Hur vissa personer kan ge betyg på dessa viner är över min kunskap... men vissa av dessa viner blir mycket bra efter många år i källaren. Det är kul med vin, unga viner som är slutna i unga år kan bli riktigt bra... de har lagringpotential enligt min ringa erfarenhet, om frukten finns i bakrunden. Ett bra exempel är 2010 både bdx och rhone... inget som jag tyckte var särskilt bra i unga år... många av dessa kommer blir riktigt bra om 5-10 år.. provat några i närtid och de har slutligen börjat att öppna upp sig
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag håller med till viss del, men vissa viner är så slutna att det inte öppnar sig efter för tidig öppning/oxidering. Hur vissa personer kan ge betyg på dessa viner är över min kunskap... men vissa av dessa viner blir mycket bra efter många år i källaren. Det är kul med vin, unga viner som är slutna i unga år kan bli riktigt bra... de har lagringpotential enligt min ringa erfarenhet, om frukten finns i bakrunden. Ett bra exempel är 2010 både bdx och rhone... inget som jag tyckte var särskilt bra i unga år... många av dessa kommer blir riktigt bra om 5-10 år.. provat några i närtid och de har slutligen börjat att öppna upp sig
Håller med. Typ så här brukar jag försöka visualisera saken (diagram från en kåserande artikel som jag har skrivit rörande ämnet):

FF5F31E3-BDFB-472E-AB82-93E9815D111E.jpeg

091BC8AB-E949-4004-A9D7-B496741FE11F.jpeg


Artikeln i sin helhet hittas här.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Håller med. Typ så här brukar jag försöka visualisera saken (diagram från en kåserande artikel som jag har skrivit rörande ämnet):

Visa bifogad bild 17532
Visa bifogad bild 17533

Artikeln i sin helhet hittas här.

jo, så är väl fallet för vissa vin som blir bra efter lagring.. men det är svårare att veta detta på ett ungt stadium... i varje fall för mig. Särskilt om de är slutna (vilket enigt min erfarenhet tyder på lång lagring för att blir bra, vilket inte alltid är fallet)
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Håller med. Typ så här brukar jag försöka visualisera saken (diagram från en kåserande artikel som jag har skrivit rörande ämnet):

Visa bifogad bild 17532
Visa bifogad bild 17533

Artikeln i sin helhet hittas här.

Jag kan hålla med på att i de flesta fall kan man i ett tidigt skede se både kvalitet och lagringpotential i ett vin... men ibland är det svårt och det är väl dessa viner som troligen blir bäst efter många år i källaren. Det är väl så experterna gör :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag kan hålla med på att i de flesta fall kan man i ett tidigt skede se både kvalitet och lagringpotential i ett vin... men ibland är det svårt och det är väl dessa viner som troligen blir bäst efter många år i källaren. Det är väl så experterna gör :)
Antingen finns det parametrar att bedöma ett vin och dess lagringspotential i sin ungdom eller också kan vilket vin som helst bli lika bra oberoende av sina kvaliteter. Om man tror på det senare är det enda man kan göra att vänta tills man blir pensionär för att ta reda på fakta. Ingen i världen kan se in i framtiden, men vi kan alltid spekulera med hjälp av vedertagna termer. :)

Många unga viner med mycket struktur och stram frukt är slutna som unga och kommer troligtvis öppna upp sig med lång lagring. Vin med mer generös frukt och mindre tuff struktur kan vara både goda i sin ungdom, men också utvecklas mycket med lagring, men möjligtvis kan den mjukare strukturen innebära att vinet har en kortare livslängd än de stramare ungdomarna.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Antingen finns det parametrar att bedöma ett vin och dess lagringspotential i sin ungdom eller också kan vilket vin som helst bli lika bra oberoende av sina kvaliteter. Om man tror på det senare är det enda man kan göra att vänta tills man blir pensionär för att ta reda på fakta. Ingen i världen kan se in i framtiden, men vi kan alltid spekulera med hjälp av vedertagna termer. :)

Håller med, många viner man provar har inte en stor potential att bli ett sort vin... men ju mer man går upp i pris ju större blir sannolikheten.. men de som är slutna i sin ungdom som de flesta på provningar inte gillar .... brukar bli bra med ålder... tror experterna i många fall har bra koll, som vi inte alltid har på forumet... särskilt de som bara dricker viner som är yngre än 10 år
 

Mattias Schyberg

Administratör
Håller med, många viner man provar har inte en stor potential att bli ett sort vin... men ju mer man går upp i pris ju större blir sannolikheten.. men de som är slutna i sin ungdom som de flesta på provningar inte gillar .... brukar bli bra med ålder... tror experterna i många fall har bra koll, som vi inte alltid har på forumet...
Varför tror du att experterna vet saker som inte vi eller vetenskapen vet rörande sådant? I de fall de har mer erfarenhet kan det givetvis finnas fog till viss del, men ett vin som är ungt i dag kan ingen ha erfarenhet av som gammalt innan det är där. Om det finns ”objektiva” bedömningskriterier (som inte redan har nämnts) att använda så finns de i vinlitteraturen, om inte är det rena spekulationer baserat på etiketter och tidigare erfarenheter med liknande viner, vilket nog är hur de flesta av oss grundar våra spekulationer. :)
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Varför tror du att experterna vet saker som inte vi vet rörande sånt? I de fall de har mer erfarenhet kan det givetvis finnas fog, men ett vin som är ungt i dag kan ingen ha erfarenhet av som gammalt. Om det finns bedömningskriterier (som inte redan har nämnts redan) att använda så finns dem i vinlitteraturen, om inte är det rena spekulationer baserat på etiketter och tidigare erfarenheter med andra viner. :)

Inom alla områden finns det de som har bättre kunskap än andra... De flesta kända experter har inom just detta område oftast mycket mer kunskap än gemene man och de flesta på detta forum. Att ha provat många viner under lång tid gör att man är bättre lämpad att prognosticera framtida lagringspotential. Men det är inte min poäng, vissa viner är i sin ungdom svåra att bedöma... vilket även borde gälla experterna
 

Pontus

Medlem
Antingen finns det parametrar att bedöma ett vin och dess lagringspotential i sin ungdom eller också kan vilket vin som helst bli lika bra oberoende av sina kvaliteter.
Är det inte mer så att det krävs enorm erfarenhet för att kunna bedöma lagringspotentialen hos en del viner som inte alls är tänkta att konsumeras som unga? Och parametrarna varierar kraftigt beroende på vin/vintyp?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Inom alla områden finns det de som har bättre kunskap än andra... De flesta kända experter har inom just detta område oftast mycket mer kunskap än gemene man och de flesta på detta forum. Att ha provat många viner under lång tid gör att man är bättre lämpad att prognosticera framtida lagringspotential. Men det är inte min poäng, vissa viner är i sin ungdom svåra att bedöma... vilket även borde gälla experterna
Självklart finns det alltid någon som vet bäst inom ett område och det som brukar utmärka de mest kunniga är att de kan förklara hur de resonerar. Ingen ”vet” något utan att ha lärt sig det. När man väl kan något kan man också lära ut metodiken.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Är det inte mer så att det krävs enorm erfarenhet för att kunna bedöma lagringspotentialen hos en del viner som inte alls är tänkta att konsumeras som unga? Dvs parametrarna varierar kraftigt beroende på vin/vintyp?
Men ingen har ju erfarenhet av ett vin som är ungt idag. Om man ska använda sig av kunskap från andra viners utveckling så måste det finnas sensoriska parametrar som kan bedömas även i ett glas som serveras blint, vilket jag förutsätter att det finns.

På vilket vis ska man använda sin ”enorma” erfarenhet om inte genom att bedöma vinets egenskaper och motivera vilka kvalitetsparametrar det har som gör att vinet har lagringspotential? Enbart att det är ”slutet” är ingen kvalitetsparameter, men troligtvis är det ett vanligt fenomen i alldeles för unga, strama och lagringsdugliga viner som utöver bristande komplexitet har andra kvaliteter som utmärker sig och en smakprofil som av erfarenhet kan bedömas bli mer angenäm rent spekulativt med lagring.
 

Pontus

Medlem
Men ingen har ju erfarenhet av ett vin som är ungt nu. Om man ska använda sig av kunskap från andra viner så måste det finnas parametrar som kan bedömas även i ett glas som serveras blint.
Du menar att man inte kan ha erfarenheter av liknande viner?

Edit: Självklart finns parametrarna. Jag menar bara att de varierar kraftigt beroende på vin/vintyp.
 
Last edited:

Bearman

a´lea iacta est iterum
Men ingen har ju erfarenhet av ett vin som är ungt idag. Om man ska använda sig av kunskap från andra viners utveckling så måste det finnas sensoriska parametrar som kan bedömas även i ett glas som serveras blint, vilket jag förutsätter att det finns.

Tror du behöver lagra dina viner lite lägre för att skapa dig kunskap hur viner kan förändras mycket, över inte speciellt mycket tid:D
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tror du behöver lagra dina viner lite lägre för att skapa dig kunskap hur viner kan förändras mycket, över inte speciellt mycket tid:D
Jag ifrågasätter inte att viner förändras med lagring, tvärtom. Jag köper dock inga argument som inte kan beskrivas och förklaras logiskt, speciellt inte om modellen ska överföras på andra (unika) viner där empirisk kunskap ännu saknas. I det fallet spelar det ingen roll hur erfaren den så kallade experten är. Finns det erfarenhet om sensoriska attribut som bidrar med extra bra lagringspotential är det bara att förklara dem så kommer vi förstå om det är logiskt eller om det går att hitta samband i många andra liknande viner.
 

Pontus

Medlem
Vad menar du med det? Anser du att jag saknar kunskap och erfarenhet?
Jag tror för min del att du har enorm erfarenhet, samt ett väldigt utvecklat smaksinne. Det är nog bara det att vi har olika uppfattning i frågan. Vad jag egentligen menar är att jag druckit ett antal viner som unga som jag aldrig i h-e kunde tro skulle kunna utvecklas till något storartat. Det har fått mig att inse att ett vins potential ibland är svårbedömt. Dock är jag övertygad om att det går att sannolikt bedöma potentialen om man har tillräckligt med erfarenhet, särskilt på "vintypsnivå". Även blint.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Jag ifrågasätter inte att viner förändras med lagring, tvärtom. Jag köper dock inga argument som inte kan beskrivas och förklaras logiskt, speciellt inte om modellen ska överföras på andra viner där empirisk kunskap ännu inte finns. I det fallet spelar det ingen roll hur erfaren den så kallade experten är.

Då är vi överens, jag har aldrig sagt att det går att förutse ett vins framtida betyg (min poäng är att vissa vin är svåra), min enda poäng var att vissa viner inte är lätta att veta om de blir bra eller inte.. oavsett expertisen eller vad det smakar när man provar det ungt... alla prognoser av ett ungt vin kan bli fel avsett hur erfaren man är ... men felen blir färre ju mer erfarenhet man har av ett specifikt område/vin
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag tror för min del att du har enorm erfarenhet, samt ett väldigt utvecklat smaksinne. Det är nog bara det att vi har olika uppfattning i frågan. Vad jag egentligen menar är att jag druckit ett antal viner som unga som jag aldrig i h-e kunde tro skulle kunna utvecklas till något storartat. Det har fått mig att inse att ett vins potential ibland är svårbedömt. Dock är jag övertygad om att det går att sannolikt bedöma potentialen om man har tillräckligt med erfarenhet, särskilt på "vintypsnivå". Även blint.
Visst är det svårbedömt och komplext. Bara en sån sak som jag-variationen mellan tillfället när man provade vinet ungt, och dömde ut det, och sedan tio år senare bedömde det igen med en lyrisk slutsats, bör vara ett gigantiskt brus i jämförelsen. Kanske är den skillnaden till och med större än den upplevda skillnaden i kvalitet i vissa fall.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Visst är det svårbedömt och komplext. Bara en sån sak som jag-variationen mellan tillfället när man provade vinet ungt, och dömde ut det, och sedan tio år senare bedömde det igen med en lyrisk slutsats, bör vara ett gigantiskt brus i jämförelsen.

Håller till viss del med men det beror nog på person... jag tror att det går att avgöra hur ett vin utvecklas trots jag variation och tid... tror flaskvariationen har större betydelse.. men det brukar de personer klara som köper många och dricker vinet från ungt tills det är övermoget... Har följt vissa viner över tid och förundrats hur bra det blivit trots ljumt betyg som ungt
 
Toppen