Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Blir vin bättre med ålder?

Mattias Schyberg

Administratör
Syra förändras väl aldrig?
Helt rätt, syran är svår att ge sig på som en enskild parameter. Brukar bli många känslomässiga, subjektiva spekulationer, lite som upplevd sötma. Det man kan säga är att mätbar hög syra, alkohol, tanniner och socker är bra ur ett lagringsperspektiv och att syran mest troligt känns tydligare i ett vin i takt med att fruktintensiteten, mulliga söta fattoner, tanniner och annat avtagit i styrka och/eller rundats av, vilket i ett upplevelsebaserat smakdiagram innebär en relativ ökning. Hypotetiskt vill säga, det är knappast några sanningar. Vet exempelvis fall där riktigt mogna viner nästan får en rotfruktsliknande sötma.

Att just syran håller sig intakt är en viktig del i hur balansen upplevs efter lagring. För dominant syra är inte nödvändigtvis positivt om balansen tar skada och om inte övriga parameter har kraft nog att hänga med.
 

Sebran

Medlem
Inspirerad av denna tråd mailade jag faktiskt Guigal och frågade om drickfönstret och "tunneln" för deras Cote-Rotie Chateau d'Ampuis 2015 samt Saint Joseph Vignes de l'Hospice 2015. Nu har jag fått svar också :)

"Thank you for your email and interest in our wines.
Both Côte-Rôtie “Chateau d’Ampuis” and Saint Joseph “Vignes de l’Hospices” can be kept for many years.
2015 is a very concentrated vintage with massive tannins able to age for a decade at minimum.

We totally agree with this “closed time” for the wines of the Northern Rhone :
Usually after1 or 2 years in bottle , the wines are closed for 5 to 7years (depending of the vintages)

You can read below the comments wrote by Joe Czerwinsky, Robert Parker.com

We agree with the drink date 2025 for “Chateau d’Ampuis”, and would recommend the same for “Vignes de l’Hospices”.

Best regards,

Jacques DESVERNOIS"

Kul när producenten tar sig tid för att svara på såna här frågor.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
på detta tema kan jag verkligen rekommendera Endo Shusakus "Foreign Studies" från 1965. Ett litet mästerverk.
Håller som bäst på med den, är på tredje delen med Tanaka. Än så länge håller jag första delen högre men får se hur det hela slutar. Intressant berättarteknik, både framåtdrivande och positivt men samtidigt ångestladdat. Som en dag på jobbet :D
 

Wintermute

Medlem
.
Screenshot_20191009-194048_Chrome.jpg
 
Toppen