Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne årgång 2008

Magikern

Medlem
Ja med glädje. Alkohol är inte det viktigaste för mig. Kanske finns det en korrelation mellan att gilla årgångskrug vid släpp och Pol Roger Rosé...


Syfta du på något jag skrivit?

Nej Krug 03 var inte drickbar tidigt och har samma drickfönster som Pol Roger Rosé 08, dvs aldrig.

Förväxlade dig med en annan, sorry . Krug 03 är kanske det bästa exemplet på en prestigechampagne man garanterat kan skippa oavsett gissar jag (samtliga på forumet som provat håller troligen med).
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Förväxlade dig med en annan, sorry . Krug 03 är kanske det bästa exemplet på en prestigechampagne man garanterat kan skippa oavsett gissar jag (samtliga på forumet som provat håller troligen med).
njaaa jag tycker nog hellre man avstår Dompa 03
 

Magikern

Medlem
njaaa jag tycker nog hellre man avstår Dompa 03

Bra att veta. ;)

När det gäller 2008:eek:r med ett maxpris på 800 pix flaskan (med max 6o % chard.) Vilket är den bästa som finns att få tag på i Sverige? Nätet eller bolaget spelar ingen roll.

Frågar delvis för att jag har en känsla av att allt som är bra kommer att vara slut inom en månad eller så.
 

LarsW

Medlem
Bra att veta. ;)

När det gäller 2008:eek:r med ett maxpris på 800 pix flaskan (med max 6o % chard.) Vilket är den bästa som finns att få tag på i Sverige? Nätet eller bolaget spelar ingen roll.

Frågar delvis för att jag har en känsla av att allt som är bra kommer att vara slut inom en månad eller så.
Henriot 2008 på SB för 609 kr torde vara ett stabilt köp.
Jag gillar Veuve Clicquot, deras rose 2008 finns för 66 euro på plus de bulles.
Lite över pris men Roederer 2008 på magnum för 178 euro... också på plus de bulles.
 

Ejdern

Medlem
Bra att veta. ;)

När det gäller 2008:eek:r med ett maxpris på 800 pix flaskan (med max 6o % chard.) Vilket är den bästa som finns att få tag på i Sverige? Nätet eller bolaget spelar ingen roll.

Frågar delvis för att jag har en känsla av att allt som är bra kommer att vara slut inom en månad eller så.
Som LarsW säger Henriot 2008 för 609 kr. Den är riktigt bra och till en schysst pris. Har druckit 2 flaskor nu och de levererar stabilt. Bästa är att man kan fylla på med nya :D
 
  • Like
Reactions: Poa

marckus

Medlem
Måste ändå älska subjektiva Ct-poäng
SBJM WROTE:60 points
30 april 2021 - Deep golden color
Woody/ spicy nose although not strong

Taste: spicy/tart but short finish. J notes it tastes thin and not complex.
Tart is a bit overwhelming and drowning out other notes although would not describe as off putting. S finds it more off putting to drink

Perhaps it is just very young and will age to mellow
 

Magikern

Medlem
Som LarsW säger Henriot 2008 för 609 kr. Den är riktigt bra och till en schysst pris. Har druckit 2 flaskor nu och de levererar stabilt. Bästa är att man kan fylla på med nya :D

Jag kanske mer syftar på de viner som kommer att ta slut inom en snar framtid och om de finns att få tag på internationellt kommer de att vara betydligt dyrare. Självklart får min finna sig i att lägga någon hundring mer än 800 det är jag medveten om. :)
 

jrick

Medlem
Jag drack en Larmandier-Bernier Terre de Vertus 2008 på en tillställning i torsdags där det öppnades många flaskor så jag har inga detaljerade noteringar men jag blev förvånad över hur långt gången den var, den hade en dålig mousse och väldigt karamellig ton. Degorgerad juni 2012 men tyckte ändå inte den borde ha gått så långt som den gjort. Hade bara en flaska köpt på auktion så kan säkert har varit en sämre flaska, det får jag nog aldrig veta. Men kan vara bra att känna till om någon annan har flera flaskor av denna. Den var ganska god ändå men hade förväntningar om mer fräschör än vad vi fick.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Jag drack en Larmandier-Bernier Terre de Vertus 2008 på en tillställning i torsdags där det öppnades många flaskor så jag har inga detaljerade noteringar men jag blev förvånad över hur långt gången den var, den hade en dålig mousse och väldigt karamellig ton. Degorgerad juni 2012 men tyckte ändå inte den borde ha gått så långt som den gjort. Hade bara en flaska köpt på auktion så kan säkert har varit en sämre flaska, det får jag nog aldrig veta. Men kan vara bra att känna till om någon annan har flera flaskor av denna. Den var ganska god ändå men hade förväntningar om mer fräschör än vad vi fick.
Lustigt, låter som tveksam flaskhantering där kanske?
jag ska snart testa en flaska som jag haft på 12grader sedan 2014, återkommer med mina anteckningar om den!
 

jrick

Medlem
Lustigt, låter som tveksam flaskhantering där kanske?
jag ska snart testa en flaska som jag haft på 12grader sedan 2014, återkommer med mina anteckningar om den!
Vore kul om du återkom och berättade! Håller tummarna för att din flaska är mer som väntad.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Absolut,men med 08 hype o krug skulle de kunna ta ut 5 siffrigt o ändå sälja slut
Nej, jag tror inte att det går att höja priset 400-500% eller mer från en årgång till en annan och vara säker på att det säljer, såvida inte 5-siffrigt avser en magnum i begränsad upplaga som det nog går att lura på en mindre mängd folk utan någon form av vett och sans. ;) Krug brände sig ju med prissättningen på första årgången (1995) av Clos d'Ambonnay. Sedan dess har ju Clos du Mesnil successivt pumpats upp i pris (men aldrig i jättesteg per årgång) medan Clos d'Ambonnay efter hand tvingats släppas senare än CdM & vanliga Krug Vintage eftersom den helt enkelt inte säljer slut, fast priset ungefär legat still sedan lanseringen. Jag har fortfarande inte sett någon yngre Clos d'Ambonnay än 2002, under den tiden som 2003, 2004 och 2006 släppts av de övriga. Så nej, data från verkligheten visar att Krug inte säljer till vilket pris som helst, inte ens när det bara finns några tusen flaskor.
 
Toppen