Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne årgång 2008

08 räknas som en av de stora årgångarna av champagne och som mognar långsamt.
Oftast ger odlaren/husen ut sin champagne i kronologisk ordning men med 08 har många hus valt och hållt på de och släppt den mer snabb mognande 09 före
Men innebär detta också att vinet fått längre tid på jästfällningen? I annat fall kan jag inte se varför släppen inte skulle ske kronologiskt. Målgruppen är knappast den lokala parkbänken som omgående måste ha något moget att dricka.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Men innebär detta också att vinet fått längre tid på jästfällningen? I annat fall kan jag inte se varför släppen inte skulle ske kronologiskt.
Det är för Dom Pérignon som med Roederer Cristal, där 2009:an släpptes före 2008:an. Du har helt rätt, då har 2008:an fått ungefär två år längre på jästfällningen än 2009:an fick.
Det är inte första gången sådant inträffar. Flera 2003or släpptes före 2002orna, bl.a. Krug och vanlig årgångs-Moët. (Däremot inte Dom Pérignon.)
Målgruppen är knappast den lokala parkbänken som omgående måste ha något moget att dricka.
Man ska inte underskatta hur viktig restaurangmarknaden är för prestigechampagner, relativt vinnördsmarknaden. Många restauranger i toppklass, hotellbarer m.m. säljer senaste årgång snarare än att bunkra upp i flera år. (Kapitalbindning, törstiga sommelierer o.s.v....) Det är då ett litet problem om senaste årgång plötsligt är i mindre tillgänglig stil än vanligt.
 
Det är för Dom Pérignon som med Roederer Cristal, där 2009:an släpptes före 2008:an. Du har helt rätt, då har 2008:an fått ungefär två år längre på jästfällningen än 2009:an fick.
Det är inte första gången sådant inträffar. Flera 2003or släpptes före 2002orna, bl.a. Krug och vanlig årgångs-Moët. (Däremot inte Dom Pérignon.)

Man ska inte underskatta hur viktig restaurangmarknaden är för prestigechampagner, relativt vinnördsmarknaden. Många restauranger i toppklass, hotellbarer m.m. säljer senaste årgång snarare än att bunkra upp i flera år. (Kapitalbindning, törstiga sommelierer o.s.v....) Det är då ett litet problem om senaste årgång plötsligt är i mindre tillgänglig stil än vanligt.
Tack för informativt svar.
 

Wintermute

Medlem
Här är försäljningsvolymen för topp 40 -08:eek:r under 2013--2014. Volymen är i kubikmeter och siffrorna är med reservation för databashygien. Roederer fanns till exempel med två olika namn (det fixade jag till i sammanställningen). Flera vintage-champagner har dessutom inte årtalet utskrivet i namnet (se Pol Roger och Moët och Chandon, i den understa bilden).
08.jpg


08_2.jpg
 
Trådskapare
Christer J

Christer J

Medlem
Henriot Brut Millesime 2008 kommer i småpartier i början på dec, 599kr och antal 2400st.
Det är fint med kompis på SB när man ska planera höstens inköp :)
Vinerna på bilden är dagens hämtning från SB, 2012 Trimbach Clos Ste Hune, och på förslag från @Ekdahl biodynamisk champagne från Leclerc Briant, Cuvée De Reserve Brut för 272 riksdaler som legat och jäst i 3 år, 70% pinot noir och 30% chardonnay (beställningssortiment).

IMG_4503.jpg
 
Trådskapare
Christer J

Christer J

Medlem
Inget om Henriot på magnum detta år, men en Henriot Cuvée Hemera 2005 750ml skall preliminärt släppas i dec. Hemera skall tydligen ersätta Cuvée des Enchanteleurs. Kanske på webbsläpp? Jag har bara små partier framför mig.
Bilden snodd från Decanter Magazine.
upload_2018-10-10_15-31-55.png
 
Last edited:
Henriot Brut Millesime 2008 kommer i småpartier i början på dec, 599kr och antal 2400st.
Det är fint med kompis på SB när man ska planera höstens inköp :)
Vinerna på bilden är dagens hämtning från SB, 2012 Trimbach Clos Ste Hune, och på förslag från @Ekdahl biodynamisk champagne från Leclerc Briant, Cuvée De Reserve Brut för 272 riksdaler som legat och jäst i 3 år, 70% pinot noir och 30% chardonnay (beställningssortiment).

Visa bifogad bild 14501
Henriot-06 köpte jag ett gäng av när det begav sig för cirka ett år sedan. Öppnade en flaska ganska omgående och förstod inte riktigt "hypen". Det fanns en gula plommon-syrlighet jag inte riktigt kunde förlika mig med. Öppnade sedan en flaska i somras och jädra vad bra den då hade blivit. Borta var plommonen och gula äpplen (vill jag minnas) hade i stället äntrar scenen. Jag kommer definitivt köpa.
 
M

Mouton

Henriot Brut Millesime 2008 kommer i småpartier i början på dec, 599kr och antal 2400st.
Det är fint med kompis på SB när man ska planera höstens inköp :)
Vinerna på bilden är dagens hämtning från SB, 2012 Trimbach Clos Ste Hune, och på förslag från @Ekdahl biodynamisk champagne från Leclerc Briant, Cuvée De Reserve Brut för 272 riksdaler som legat och jäst i 3 år, 70% pinot noir och 30% chardonnay (beställningssortiment).

Visa bifogad bild 14501
Ser ut som du har fullständiga listor från sb även stilla viner, bublicera dom på forumet kanske?
 
Trådskapare
Christer J

Christer J

Medlem
Ser ut som du har fullständiga listor från sb även stilla viner, bublicera dom på forumet kanske?
Vet inte om det skulle vara ok, kanske någon av moderatorerna vet mer? @Mattias Schyberg
Annars är det väl bara fråga på ditt SB om de kan skriva ut antar jag. De är dessutom i pappersformat.
 
Last edited:
V

Vincent H

Vet att nån av medlemmarna gjorde så förra hösten.
Det var jag som printade ut dem listorna, de är enkelt tillgängliga för alla som har tillgång till en intern SB dator men jag skulle inte säga att det är något hemligt direkt. Jag visade listorna för kunder hela tiden om kommande släpp, sen är ju inte listorna 100% på datum när det kommer men det är ju kul att kunna planera sina inköp i lite mer tid. Datumen är troligtvis anledningen till varför SB inte publicerar dessa själva tidigare.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Vet inte om det skulle vara ok, kanske någon av moderatorerna vet mer? @Mattias Schyberg
Annars är det väl bara fråga på ditt SB om de kan skriva ut antar jag. De är dessutom i pappersformat.

Vet att nån av medlemmarna gjorde så förra hösten.

Det var jag som printade ut dem listorna, de är enkelt tillgängliga för alla som har tillgång till en intern SB dator men jag skulle inte säga att det är något hemligt direkt. Jag visade listorna för kunder hela tiden om kommande släpp, sen är ju inte listorna 100% på datum när det kommer men det är ju kul att kunna planera sina inköp i lite mer tid. Datumen är troligtvis anledningen till varför SB inte publicerar dessa själva tidigare.

Så länge materialet som läggs ut här på finewines är fritt från reklam, eller på något annat sätt skall vara till en ekonomisk, eller annan fördel för individen som postar inlägget - så är det fritt fram att bidra med listor. Jag tror att merparten av oss som läser här skulle uppskatta en lista på alla viner som är planerade att släppas på SB. Självklart kan ändringar förekomma, men vi får i alla fall ett humm om när och vad som släpps, vilket gör det liiite lättare för oss att planera våra inköp och köpstopp, som sedan ändå bryts! :D
 
Trådskapare
Christer J

Christer J

Medlem
Så länge materialet som läggs ut här på finewines är fritt från reklam, eller på något annat sätt skall vara till en ekonomisk, eller annan fördel för individen som postar inlägget - så är det fritt fram att bidra med listor. Jag tror att merparten av oss som läser här skulle uppskatta en lista på alla viner som är planerade att släppas på SB. Självklart kan ändringar förekomma, men vi får i alla fall ett humm om när och vad som släpps, vilket gör det liiite lättare för oss att planera våra inköp och köpstopp, som sedan ändå bryts! :D
Så det är inga problem för den personal som gav mig detta? Kan den hamna i svårigheter?
Och som jag sa, jag har de i pappersform. Det naturliga skulle ju vara att någon personal från SB eller någon med nära kontakt med sådan skulle kunna lägga ut själva excelfilen där släppen finns.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Så det är inga problem för den personal som gav mig detta? Kan den hamna i svårigheter?
Och som jag sa, jag har de i pappersform. Det naturliga skulle ju vara att någon personal från SB eller någon med nära kontakt med sådan skulle kunna lägga ut själva excelfilen där släppen finns.

Jag tror inte att personalen som gav dig listorna hade gett dig listorna från första början om hen kunde riskera någonting med att ge dig dessa dokument. Så resonerar jag i alla fall. När man väl har gett ut något till en person så får man räkna med att budskapet sprids, men jag kan inte svara något konkret att jag vet. @ChristianB?
 
M

Mouton

Så det är inga problem för den personal som gav mig detta? Kan den hamna i svårigheter?
Och som jag sa, jag har de i pappersform. Det naturliga skulle ju vara att någon personal från SB eller någon med nära kontakt med sådan skulle kunna lägga ut själva excelfilen där släppen finns.
Du verkar gilla att fota, så gjorde Vincent förra året.
 
Toppen