Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne årgång 2008

FredrikC

Medlem
Det var tydligen fler som ringt lilla bolaget i Hörby ;D
enligt dem var det en beställning som kommit fel. Har Winston 08 gått att beställa nyligen?
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Det var tydligen fler som ringt lilla bolaget i Hörby ;D
enligt dem var det en beställning som kommit fel. Har Winston 08 gått att beställa nyligen?
Nope det har den inte. Jag har dubbelkollat nästan varje dag, och jag väntar på bevakning.
 

Thirsty

Smygnykterist
En förlupen flaska Winston 08 kan vara bland det största som hänt i Hörby hittills i år. Kommer att vara en snackis länge!
F93AB12F-1F94-47E3-A5C5-08C34844E19C.jpeg
 

chambertin

Medlem
Samma uppståndelse som när en sällsynt gråhuvad vipa syntes i Väse i Värmland tidigare i år.
Man vet dessutom att man är en bit från Kungliga Hufvudstaden när rubriksättaren slår till med "megasällsynt"!;)
Han har nog bara läst Bill Oddies "Little Black Bird Book" några ggr för mycket kan jag tänka.:)
En gråhuvad vipa i Sverige måste väl betraktas som ett MCMFT (Mega Cosmic Mind Fu..ing Tick) ändå.
 

MartinE

Medlem
För er som sitter och suktar efter Salon 2008, väl medvetna om att den kommer att bli dyr men ändå hoppas på att den kan komma att rymmas inom en hyfsat rimlig vinbuffert... Well, think again! Den kommer att bli ännu dyrare än vad ni kan föreställa er!

Inte nog med att den endast släpps på magnum och att den totala produktionen uppgår till 8 000 exemplar; den kommer dessutom att endast säljas i en box tillsammans med 2 x 3 sendegorgerade flaskor (halvmagnum) av årgångarna 2004, 2006 och 2007. Jag vågar inte ens spekulera i vad den lådan kommer att gå lös på...

Tillägg: För er som gillar förpackningar: men det är i alla fall en fin låda! ;)
 
Last edited:

Kostjan

Mot bättre vetande
För er som sitter och suktar efter Salon 2008, väl medvetna om att den kommer att bli dyr men ändå hoppas på att den kan komma att rymmas inom en hyfsat rimlig vinbuffert... Well, think again! Den kommer att bli ännu dyrare än vad ni kan föreställa er!

Inte nog med att den endast släpps på magnum och att den totala produktionen uppgår till 8 000 exemplar; den kommer dessutom att endast säljas i en box tillsammans med 2 x 3 sendegorgerade flaskor (halvmagnum) av årgångarna 2004, 2006 och 2007. Jag vågar inte ens spekulera i vad den lådan kommer att gå lös på...

Tillägg: För er som gillar förpackningar: men det är i alla fall en fin låda! ;)

Såg det också :eek:
Vi kan väl dela på lådan? Du får många fina flaskor från olika årgångar, så tar jag bara en tråkig magnum?
Fair?
 

sunqan

Vinös
Jag har druckit "S" en gång (1997 för inte så länge sen). Min spontana reaktion var - är inte denna väldigt lik SWC?
Jag är ingen utpräglad champagneälskare (3% av alla flaskor) så jag kan konstatera att om inte min andra 1997a är "wow", så blir det mer till er andra.
 

Trydebull

Medlem
Allvarligt talat. Ni som druckit Salon. Är den godare/bättre än annan prestigeskumpa av samma årgång?

Det är naturligtvis olika åsikter även om Salon. Personligen har jag haft min hittills största Champagneupplevelse med en Salon. Jag har inte regelrätt skrivit poäng och omdömen under speciellt många år men det är också den upplevelse med Champagne som jag ser kommit närmst 100 poäng. Och jag tror fortfarande att en systerflaska till den jag drack skulle kunna rendera i 100 poäng från min sida om fem år, eller så. Salon 96 var det, jag drack den (blev bjuden på den) över ca 10 timmar i mellandagarna för ett halvår sedan (man ska dock absolut ta mina Champagne-omdömen lite lättare - det är inte från Champagne jag släpat hem flest flaskor direkt):

Färgen är mörkare rapsoljefärgad i tonen.

Doften – det första jag sa var ”oj! – "Det här är någonting verkligt speciellt". "Det här är något stort!" Otroligt lyxigt i doften från första sniffen – till sista slattarna för kvällen sisådär 10-11 timmar efter den första sniffen (flaskorna stod i kylen när vi inte nallade av dem – men den här kakan ville man verkligen både äta upp och ha kvar!!!). Något mer empiriskt då – Smörkolaton! Smält smör (80%-igt såklart), sommarhonung, ringblomma (orange) samt rapsblommor lite där bakom.

Lite senare kommer än mer av allt som redan nämnts. Än tydligare. Plus lite härligt nyrostad fet kaffeton och smöriga popcorn. Än lite senare framträder redan nämnda kafffeton ytterligare.

Smaken då – Smörig, lätt och fint syrliga äpplen, gräddig mousse, lätt touch av grillad väl mogen citron och röd rabarber.
Jag skrev inte mer men ”tjatade” om det här glaset som var nummer 4 av kvällens 5, hela kvällen, och lovade dyrt och heligt att sätta allt jag äger och har på att det här var något riktigt, riktigt bra! Vad? Ingen aning sådär rakt upp och ner. Borde betyda att jag aldrig druckit det…

Jag satte kanske inte direkt betyg under kvällen men här har jag i små siffror skrivit 98. Jag kan ju inte fega från det nu, det var en sagolik Champagne! Hur som helst – jag tror att den här flaskan, om den inte fått sätta korken till i slutet av nådens år 2018, hade kunnat nå upp till 100 poäng från mig, om jag hade fått den om fem år. Jag kan verkligen inte begära speciellt mycket mer av en flaska Champagne. Sagolikt!

98 poäng, som sagt.

Efter 10-12 timmar startade "avtäckningen" och efter några gissningar kom jag fram till att etiketten hade en koppling till Stålmannen. Så den här gången var verkligen något som "borde" vara stort, möjligen till och med än större än så!

Jag kommer åtminstone att kolla vad priset landar på för Salon är verkligen något att lägga ner i källaren - och sedan hälla upp i glaset...
 
Toppen