Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne årgång 2008

MartinE

Medlem
Det är naturligtvis olika åsikter även om Salon. Personligen har jag haft min hittills största Champagneupplevelse med en Salon. Jag har inte regelrätt skrivit poäng och omdömen under speciellt många år men det är också den upplevelse med Champagne som jag ser kommit närmst 100 poäng. Och jag tror fortfarande att en systerflaska till den jag drack skulle kunna rendera i 100 poäng från min sida om fem år, eller så. Salon 96 var det, jag drack den (blev bjuden på den) över ca 10 timmar i mellandagarna för ett halvår sedan...

Och då var den – det som fanns kvar i flaskan efter att du gått hem – ännu bättre en timme senare! ;)

Salon i allmänhet och 96:an i synnerhet är verkligen ett stort vin! Men – med den charmiga 97:an som gyllene undantag – den behöver tid, mycket tid, för att komma till sin rätt. De allra flesta som dissar Salon har druckit den alldeles för tidigt eller för snabbt. För att sätta det i perspektiv: de 10-12 timmar som @Trydebull och jag spenderade med ovan nämnda flaska var egentligen också för kort tid! Och @Trydebull, ditt lyriska omdöme i all ära, men det här var inte den bästa flaskan av de jag druckit! :p

Just Salon 1996 har jag haft förmånen att dricka fem gånger. Jag tyckte den var fantastisk redan 2014, den är ännu bättre idag och jag är helt övertygad om att den fortfarande har sina bästa år framför sig!
 

Trydebull

Medlem
@Trydebull, ditt lyriska omdöme i all ära, men det här var inte den bästa flaskan av de jag druckit

Jag vet! Och det låter helt sjukt för det var verkligen fantastiskt redan från första sniffen!

Just Salon 1996 har jag haft förmånen att dricka fem gånger. Jag tyckte den var fantastisk redan 2014, den är ännu bättre idag och jag är helt övertygad om att den fortfarande har sina bästa år framför sig!
Absolut! Jag hoppas ju fortfarande att du har en låda till och att jag får är äran att vara med på dem, och att vi dricker en vart tredje till femte år...:rolleyes:

Frågan är bara vad fasiken jag ska matcha dem med...? Hallå! De säljer Cava här borta!;)
 

MartinE

Medlem
Absolut! Jag hoppas ju fortfarande att du har en låda till och att jag får är äran att vara med på dem, och att vi dricker en vart tredje till femte år...:rolleyes:
:ängel:

Frågan är bara vad fasiken jag ska matcha dem med...? Hallå! De säljer Cava här borta!;)
Möjligen hittar du det svaret i ditt tidigare inlägg:

Jag kommer åtminstone att kolla vad priset landar på för Salon är verkligen något att lägga ner i källaren - och sedan hälla upp i glaset...
Jag ser emot att dela den 2008:an med dig – om si så där femton-tjugo år! Med eller utan 96:an som sällskap. :)
 

Jona A

Medlem
Blir nog ändå köpte Salon även om den kommer med andra årgångar.
Får hoppas man bara hittar någon sida sen som säljer :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
För er som sitter och suktar efter Salon 2008, väl medvetna om att den kommer att bli dyr men ändå hoppas på att den kan komma att rymmas inom en hyfsat rimlig vinbuffert... Well, think again! Den kommer att bli ännu dyrare än vad ni kan föreställa er!

Inte nog med att den endast släpps på magnum och att den totala produktionen uppgår till 8 000 exemplar; den kommer dessutom att endast säljas i en box tillsammans med 2 x 3 sendegorgerade flaskor (halvmagnum) av årgångarna 2004, 2006 och 2007. Jag vågar inte ens spekulera i vad den lådan kommer att gå lös på...
Spekulera kan man väl alltid?
Salonpriser på SB:
2007: 3999 kr
2006: 3799 kr, magnum 9499 kr (magnumpremium 25%)
2004: 3409 kr, magnum 9299 kr (magnumpremium 36%)

Låt oss anta att 2007-2004 säljs för samma pris som 2007, att 2008 i grunden säljs 10% dyrare än 2007 och att magnumpremien är 25%. Då hamnar 2008 på magnum på 11000 kr och de övriga 6 flaskorna på 4000 kr/st. Således 35000 kr för lådan. Men jag är å andra sidan känd som en optimist. ;)
Men frågan är väl om hela lådor kommer att gå att köpa i Sverige, eller om lådorna hackas upp i smådelar och hamnar på webblansering i form av lösa flaskor?
 

MartinE

Medlem
Gissar pris på mellan 40 och 50K...:oops:

Spekulera kan man väl alltid?
Salonpriser på SB:
2007: 3999 kr
2006: 3799 kr, magnum 9499 kr (magnumpremium 25%)
2004: 3409 kr, magnum 9299 kr (magnumpremium 36%)

Låt oss anta att 2007-2004 säljs för samma pris som 2007, att 2008 i grunden säljs 10% dyrare än 2007 och att magnumpremien är 25%. Då hamnar 2008 på magnum på 11000 kr och de övriga 6 flaskorna på 4000 kr/st. Således 35000 kr för lådan. Men jag är å andra sidan känd som en optimist. ;)
Jag tror dessvärre du är för stor optimist i det här fallet, @vintomas! :) Det har gått viss tid sedan ovanstående priser sattes samtidigt som sendegorgerade prestigechampagner brukar rendera en viss prispremie i sig. Sedan har ju vår kära valuta tappat 10-15 procent mot euron de senaste åren, vilket vi också får ta med i beräkningarna! Och slutligen tror jag vi behöver lägga på ytterligare en premie i sig för själva paketet... Så, min gissning är att gissningen från @LarsW ligger närmare sanningen. :nagelbitare:

Men frågan är väl om hela lådor kommer att gå att köpa i Sverige, eller om lådorna hackas upp i smådelar och hamnar på webblansering i form av lösa flaskor?
Det låter som en fullt rimlig lösning och då skulle också vi få en värdering av respektive flaska.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag tror dessvärre du är för stor optimist i det här fallet, @vintomas! :) Det har gått viss tid sedan ovanstående priser sattes samtidigt som sendegorgerade prestigechampagner brukar rendera en viss prispremie i sig.
Hmmm.... frågan är om Salon-Delamotte vill släppa en "bättre" version av Salon i sendegorgerat skick, eller om de redan för flera år sedan kommit fram till att de skulle hålla tillbaka flaskor för att jämna ut lanseringstakten. De fick ju inte bara den märkliga idén att bara göra 2008 på magnum, utan har hoppat över åtminstone årgångarna 2009-2012. (Förvånad över att 2010 och 2012 drabbades av detta öde.)
Det borde påverka om de tar ut en prispremie för dessa flaskor eller ej. Marknadsföringsmässigt kan det ju vara en avvägning mellan att hålla kunderna i spänd väntan på nästa Salonårgång, och att bli "ja det var den där prestigechampagnen som fanns förr, men som de verkar ha slutat med". ;)

Jag hittar förresten en artikel i The Drinks Business från 2014, vid releasen av Salon 2002, där de pratat med chefen Didier Depond. Då påstods det att de skulle vänta länge med att släppa Salon 2008 på magnum:
However, he will be keeping the magnums of Salon 2008 in house’s cellars for a “minimum of 15-16 years” before release.
Jag antar att bilden på lådan tyder på att dess release är någorlunda nära förestående (d.v.s. efter 11 år), snarare än att den kommer först 2023-2024? Frågan är om den mognat snabbare än de tänkt, eller om de bara släpper en liten del av 2008orna nu, och resten om ett antal år?
 
Last edited:

Elvis

Medlem
Snart blir det min första Dompa, en 2008. Håller ni med om betygen? Om inte, varför?
https://www.klwines.com/p/i?i=1344996

Det är en extremt bra ung Dompa och den bästa 2008:an jag druckit hittills, men jag nöjde mig själv med att sätta 95 poäng. Det är högre än jag gett Winston Churchill 1998 (94 poäng) och Jacques Selosse 2002 (94 poäng) senaste månaderna. Alltså väldigt njutbar redan nu!

Allvarligt talat. Ni som druckit Salon. Är den godare/bättre än annan prestigeskumpa av samma årgång?

Nej. För mig är Salon klart överskattad. Visst är det är ett bra vin men Krug, Cristal och Winston Churchill från samma år är alltid bättre (för att nämna några). Då har jag ändå provat rätt många årgångar av Salon, inklusive en perfekt lagrad 1976:a på magnum.
 

MartinE

Medlem
Jag antar att bilden på lådan tyder på att dess release är någorlunda nära förestående (d.v.s. efter 11 år), snarare än att den kommer först 2023-2024? Frågan är om den mognat snabbare än de tänkt, eller om de bara släpper en liten del av 2008orna nu, och resten om ett antal år?
Den kommer att släppas i slutet av året.
 

Raste

Medlem
Lite off topic. Men ni som dricker samma flaska under lång tid eller tillochmed under ett par dagar. Hur försluter och förvarar ni flaskan under tiden? Vakuum/vanlig stopp? Finns det några bubblor kvar? Har ni något tips på förslutare isåfall? :)
 

jrick

Medlem

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Lite off topic. Men ni som dricker samma flaska under lång tid eller tillochmed under ett par dagar. Hur försluter och förvarar ni flaskan under tiden? Vakuum/vanlig stopp? Finns det några bubblor kvar? Har ni något tips på förslutare isåfall? :)
Det som spelar roll är inte hur länge man sparar (förutsatt att förslutningen funkar), utan hur många gånger man öppnar flaskan och vilken vätskenivå som då finns kvar. Varje gång flaskan öppnas blir man ju av med allt övertryck, och sedan tappar den återstående vätskan ytterligare koldioxid när trycket långsamt byggs upp igen. D.v.s. tar man ett glas åt gången med t.ex. en dag mellan, är det inte alltför imponerande mousse kvar i det näst sista glaset och knappt någon i det sista. Om man däremot delar upp en flaska i "två sittningar" spelar det, enligt min erfarenhet, ingen roll om man sparat den en dag eller en vecka.
 

jrick

Medlem
Det som spelar roll är inte hur länge man sparar (förutsatt att förslutningen funkar), utan hur många gånger man öppnar flaskan och vilken vätskenivå som då finns kvar. Varje gång flaskan öppnas blir man ju av med allt övertryck, och sedan tappar den återstående vätskan ytterligare koldioxid när trycket långsamt byggs upp igen. D.v.s. tar man ett glas åt gången med t.ex. en dag mellan, är det inte alltför imponerande mousse kvar i det näst sista glaset och knappt någon i det sista. Om man däremot delar upp en flaska i "två sittningar" spelar det, enligt min erfarenhet, ingen roll om man sparat den en dag eller en vecka.
Intressant. Har sällan vågat/velat vänta längre än ett dygn.
 
Toppen