Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne årgång 2008

LarsW

Medlem
Finns det fortfarande vettig 2008, eller är allt prisvärt slut nu, om vi tänker prisklass under tusenlappen?
Om det är SB så är det väl Billecart Salmon (hoppas denna kommer tillbaka), Veuve Clicquot Rose (omdiskuterad), Legras saint vincent (1800 för magnum är dock lite häftigt kanske, finns för runt 70 euro/halvmagnum på andra ställen) och Philliponat grand blanc som jag hade sneglat åt bland 2008.
 

Sigdarve

Medlem
Hon sa att det var något nytt beslut från högre upp tydligen.
Fick samma besked då jag försökte beställa en flaska SWC i början av sommaren. Men jag lyckades ändå beställa en flaska med lite övertalning. Fick sedan en flaska till en butik i U-a som jag inte beställt till och dagen efter kom en flaska till den butik som jag beställde till. Helmysko.
 
Last edited:

Vingubben

Medlem
”Internleverans kan göras om en vara i inköpt sortiment är helt slutanmäld hos leverantören, helt slut på våra varudepåer, samt om det gått minst en vecka sedan lansering. I så fall kan personalen på din butik beställa aktuell vara från närmaste butik och den levereras sedan till beställande butik utan extra kostnad. Tala med personalen i butiken du vill hämta varan i, så hjälper de dig.”

Så här står det på deras hemsida vilket man får förmoda är deras officiella hållning.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
”Internleverans kan göras om en vara i inköpt sortiment är helt slutanmäld hos leverantören, helt slut på våra varudepåer, samt om det gått minst en vecka sedan lansering. I så fall kan personalen på din butik beställa aktuell vara från närmaste butik och den levereras sedan till beställande butik utan extra kostnad. Tala med personalen i butiken du vill hämta varan i, så hjälper de dig.”

Så här står det på deras hemsida vilket man får förmoda är deras officiella hållning.
Och nog är det så att Winston står som "tillfälligt slut" mellan leveransbatcherna? De få gånger jag har fått viner levererade mellan butiker, alltså även ett antal år tillbaka i tiden, har det alltid rört sig om viner/årgångar som verkligen varit slutlevererade.
 

Elvis

Medlem
Är dock mycket intresserad av vilka inköp av Champagne 2008 som ni gjort som ni känner er mest nöjda med? Både vad gäller prestigeflaskor från cirka 8-900 kr och uppåt och "vanlig" årgångschampagne. Vilka är kapen helt enkelt (oavsett om det går att få tag på nu eller ej)?
@Elvis @MartinE @vintomas @Christer J @LarsW @Johan Blom @magnum @Trydebull m fl

Jag skulle vilja nämna tre:
- Louis Roederer Rosé 2008
- Pol Roger 2008 på magnum
- Vilmart Coeur de Cuvée 2008, både på flaska och magnum

Av de 2008-champagner som går att få tag på i Sverige nu skulle jag varmt rekommendera Dompa.
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Jag skulle vilja säga att Salon 08'.

Har följt denna tråd med stort intresse och även själv gjort något enstaka nedslag i 2008-skumpa-djungeln, med några få buteljer som ligger och väntar i vinkällaren. Det är inte lika billigt som att vara intresserad av Muscadet sur lie, det är något jag kunnat konstatera på egen hand.

Är dock mycket intresserad av vilka inköp av Champagne 2008 som ni gjort som ni känner er mest nöjda med? Både vad gäller prestigeflaskor från cirka 8-900 kr och uppåt och "vanlig" årgångschampagne. Vilka är kapen helt enkelt (oavsett om det går att få tag på nu eller ej)?
@Elvis @MartinE @vintomas @Christer J @LarsW @Johan Blom @magnum @Trydebull m fl

Nej, har inte provat Salon 08' :D:p
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Har en Salon 06' hemma, kanske inte den roligaste av årgångar men jag hoppas att den kommer att göra sig bra i framtiden. Tycker dock att det är konstigt att man bakar ihop alla årgångar till en låda. Känns mest som att man vill bli av med överbliven champagne..
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Hittade infon tidigare i tråden.
Men om inte 04 å 06 är svindyra idag så vill de ju ha mer är 30' för en 08 magnum. E den så jäkla bra tror ni?
Nej. Men det är tveksam om jag någonsin får reda på om jag har rätt. Dessutom lär den väl behöva minst 10-20 år till man kan bedöma på allvar hur bra den faktiskt är...
Notera att Salon 2004 respektive 2006 på magnum såldes för 9299 resp 9499 kr i Sverige.
Tycker dock att det är konstigt att man bakar ihop alla årgångar till en låda. Känns mest som att man vill bli av med överbliven champagne..
Endera det (och då har man satt priset för högt...) eller så vill man ha en ursäkt för att frångå normala prissättningsprinciper.
 
Toppen