Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne årgång 2008

Daniel A

Administratör
Hur funkar det? Kan man välja att få mail när något finns i lager?

Nä, jag läste bara inläggen här i rätt ögonblick. Möjligt att det går att ställa in så att du får mail när någon skriver i en tråd du bevakar, förvisso. Men då kommer det ju verkligen rassla till i inkorgen.
 
Trådskapare
Christer J

Christer J

Medlem
Nä, jag läste bara inläggen här i rätt ögonblick. Möjligt att det går att ställa in så att du får mail när någon skriver i en tråd du bevakar, förvisso. Men då kommer det ju verkligen rassla till i inkorgen.
ah, du tänker så, en ny bevakningstjänst baserad på inlägg här :)
 

FredrikC

Medlem
Ja, det kallas bevakning, du ska se det när du är inloggad på sb.
Men den är behäftad med svagheter på så sätt att den aldrig fungerar.
Bättre att sitta här ständigt och jämt.
Aa då är de samma jag har men min har haft en tendens att inte funka typ 10 gånger i rad..
 

Stefan B

Medlem
Ang. dagens lansering av SWC så stod det sen i söndags att den kommer åter i lager 2019-11-26. Av erfarenhet vet jag att vin som har den statusen vanligtvis brukar komma in när som helst mellan ca: 07:00-10:30 på förmiddagen. Jag hade förberett min varukorg på Systembolagets hemsida och sedan satte jag en auto-reload plugin i Chrome som laddade om varukorgs sidan var 5:e minut och så tittade jag på sidan då för att se om det gick att lägga beställningen. Första gången jag såg att den blev tillgänglig fanns det 121st i lager. Det rasslade dock till fort (innan jag skrev mitt förra inlägg här) så jag antar att andra också satt beredda och uppdaterade kontinuerligt.

Jag köper vin för att lagra, innan jag konsumerar det om 5-20 år. För att kunna dricka en flaska med ett par års mellanrum köper jag en eller ett par lådor. Skulle det mot förmodan bli något över så kanske man kan sälja det på Bukowskis. Att det skulle bli något över som man inte vill dricka upp har dock hittils aldrig inträffat...:)
 

Elvis

Medlem
Ni som köper lådvis med t.ex. SWC, är det en långsiktig investering, lyxkonsumtion eller till restaurang/bar? Är lite nyfiken :)

Till att börja med köper jag bara viner jag gillar. Jag avstod till exempel helt från Bollinger GA 2008 och jag provade Dompa 2008 innan jag köpte. Favoriter som Winston Churchill och Vilmart Coeur de Cuvée köper jag dock varje årgång av.

Jag köper för konsumtion under många år framöver men med baktanke att jag alltid kan sälja om jag behöver pengarna eller helt enkelt tycker att vinerna blivit ”för dyra för att drickas”.
 

Elvis

Medlem
Får man fråga varför du avstod Bollinger GA? köpte på mig några flaskor nyligen men har inte öppnat någon än, är den inte bra?

Det är säkert en jättebra årgång av GA, men jag gillar inte hur stilen på Bollinger GA har utvecklats. De var bättre förr, tycker jag.

Dessutom tycker jag att de blivit alldeles för dyra. För mig är GA ett ”vanligt” årgångsvin, inte ett prestigevin, och bör jämföras med Pol Roger 2008 och Louis Roederer 2008, inte med Winston Churchill och Cristal. Men prismässigt ligger GA nu nära konkurrenternas prestigeviner.
 

Thirsty

Smygnykterist
Ni som köper lådvis med t.ex. SWC, är det en långsiktig investering, lyxkonsumtion eller till restaurang/bar? Är lite nyfiken :)
Om man har möjlighet att bunkra upp av en bra årgång nu så kommer man säkert bli glad över det på 30 och 40-talet dvs under många år. En side effect blir dock på alla BYOB då när man då får höra ”kom nu inte släpande på de där 2008:eek:rna, igen”. :eek::D

Sedan försöker jag övertyga mig själv att det även är klokt ur preppersynvinkel dvs om en katastrof kommer så har man säkerställt god vätska. :rolleyes:
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Wine Advocate Robert Parker : 90/100
Andréas Larsson : 93/100
Wine Enthusiast : 91/100
Vinum : 17/20
Gault et Millau : 17/20
Le Point : 16/20
Om det hjälper dig något?

Hittade det där också. Menade mer om någon har en personlig erfarenhet av huset :)
 
Toppen