Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne årgång 2008

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Ok, men om man redan har ett gäng DP08 så är det bara etiketten?? Hur mycket mer brukar dessa öka i värde till skillnad från en vanlig med samma innehåll?
Du får nog säkert mer pengar för LK edition om du säljer dem. Sen är det ju begränsad"" upplaga som de säger så fint. Men på vinsidor utanför Sverige ligger en LK på 3495:-
 

Ejdern

Medlem
Är det rusning efter den, och varför? Investeringsobjekt?
Kan inte svara för alla, men 2008 har ju varit ett toppen år för champagne och när det kommer Dompa 08 i limiterade designer/utgåvor så tenderar värdet att stiga lite mer än "normala designer" och har historiskt visat sig att vara bra investeringar. Även "normal" Dompa 08 kommer vara en fin investering.
 

Dovberg

Medlem
Du får nog säkert mer pengar för LK edition om du säljer dem. Sen är det ju begränsad"" upplaga som de säger så fint. Men på vinsidor utanför Sverige ligger en LK på 3495:-
Jag förstår verkligen inte hypen kring alla dessa specialeditions. Ser på FB och insta att hela flödet fylls med folk som stolt visar upp sina inköp av Bollinger 2011 007 edition (som släpptes idag?). Fantastiskt och imponerande hur Bollinger lyckas kränga sina 2011 (som ju är ett riktigt svagt år) till överpris med denna "lilla" justering. Etikettsdrickare har fått en helt annan innebörd för mig.

Samtidigt kan jag ändå förstå att folk går igång på det om man är JB-fan. Va fan, jag får väl bara vara glad över att inte alla (även om det kändes som det) slängde sig över bl.a. Charles Heidsieck 08 och Cristal 08 för då hade jag kanske stått lottlös idag. :cool:
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Jag förstår verkligen inte hypen kring alla dessa specialeditions. Ser på FB och insta att hela flödet fylls med folk som stolt visar upp sina inköp av Bollinger 2011 007 edition (som släpptes idag?). Fantastiskt och imponerande hur Bollinger lyckas kränga sina 2011 (som ju är ett riktigt svagt år) till överpris med denna "lilla" justering. Etikettsdrickare har fått en helt annan innebörd för mig.

Samtidigt kan jag ändå förstå att folk går igång på det om man är JB-fan. Va fan, jag får väl bara vara glad över att inte alla (även om det kändes som det) slängde sig över bl.a. Charles Heidsieck 08 och Cristal 08 för då hade jag kanske stått lottlös idag. :cool:
Det håller jag med om. Det är samma innehåll, och en Bollinger 2011 för 1499 var inget som var intressant för mig.. Dompan är väl värd sina pengar och kommer bli grym att dricka. Sen kan man ju alltid av intresse sälja mot förmodan om priset är rätt.
 
Du får nog säkert mer pengar för LK edition om du säljer dem. Sen är det ju begränsad"" upplaga som de säger så fint. Men på vinsidor utanför Sverige ligger en LK på 3495:-
Jag var en sväng i London genom arbetet i veckan och flög hem via Heathrow. De kör just nu DP 08 Lenny Kravitz för 122 GBP / flaska. Dessutom 20% när man kommer över 600 GBP.

Det blev:
8x DP 08 LK
1x DP P2 2002 (265 GBP minus 20%)

För egen del tänkte jag behålla några och sälja av resten om en 5-7 år gissningsvis.

DP08 Lenny.jpg
 

LarsW

Medlem
Jag förstår verkligen inte hypen kring alla dessa specialeditions. Ser på FB och insta att hela flödet fylls med folk som stolt visar upp sina inköp av Bollinger 2011 007 edition (som släpptes idag?). Fantastiskt och imponerande hur Bollinger lyckas kränga sina 2011 (som ju är ett riktigt svagt år) till överpris med denna "lilla" justering. Etikettsdrickare har fått en helt annan innebörd för mig.

Samtidigt kan jag ändå förstå att folk går igång på det om man är JB-fan. Va fan, jag får väl bara vara glad över att inte alla (även om det kändes som det) slängde sig över bl.a. Charles Heidsieck 08 och Cristal 08 för då hade jag kanske stått lottlös idag. :cool:
Detta är inte en Grande Année med special etikett. Det är en Bland de Noirs Grand Cru med druvor enbart från Aÿ.
Tror själv inte den är värd sitt pris då jag styr undan alla 2011 men ett unikt vin är det ju trots allt om inte Bolly släpper fler årgångar.
Undrar om druvorna från deras Vieilles Vignes Françaises lägen hamnade i dessa flaskor..?

Edit: Kom just på att det ju inte är helt unikt då VVF också är en BdN GC från Aÿ... :oops:
 
Last edited:

Vingubben

Medlem
Detta är inte en Grande Année med special etikett. Det är en Bland de Noirs Grand Cru med druvor enbart från Aÿ.
Tror själv inte den är värd sitt pris då jag styr undan alla 2011 men ett unikt vin är det ju trots allt om inte Bolly släpper fler årgångar.
Undrar om druvorna från deras Vieilles Vignes Françaises lägen hamnade i dessa flaskor..?

Edit: Kom just på att det ju inte är helt unikt då VVF också är en BdN GC från Aÿ... :oops:
Bara lådan är ju värd hela slanten:D
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Detta är inte en Grande Année med special etikett. Det är en Bland de Noirs Grand Cru med druvor enbart från Aÿ.
Tror själv inte den är värd sitt pris då jag styr undan alla 2011 men ett unikt vin är det ju trots allt om inte Bolly släpper fler årgångar.
Undrar om druvorna från deras Vieilles Vignes Françaises lägen hamnade i dessa flaskor..?
Ja kanske, om kvaliteten ansågs för dålig för att producera en VVF (vilket vi i och för sig inte vet än?). De lär ju inte slänga druvorna i dessa årgångar. Dock så har Bollinger betydligt större innehav i Aÿ än de två små clos som producerar VVF, bl.a. La Côte aux Enfants som används till deras rödvin (som även ingår i La Grande Année Rosé). Det verkar inte ha släppts någon 2011 av den.
Eftersom de flesta 2011 jag har provat är mer eller mindre glesa i smaken och ack så ofta har gröna inslag, lär årgångskaraktären "jobba emot" den typiska Aÿ-Pinot-karaktären, så jag skulle inte förvänta mig något särskilt kraftigt med generös frukt av en Aÿ-2011.
 

Champagne99

Medlem
Jag har två flaskor Sir Winston Churchill 08 på ett systembolag i centrala Stockholm som ska hämtas ut senast imorgon och ytterligare två flaskor på ett annat systembolag i närheten som ska hämtas ut senast på torsdag som jag inte kommer att hämta ut.

Om någon vill hämta ut dessa flaskor så skriv privat till mig så får ni mitt namn och vilka systembolag flaskorna finns på. Förhoppningsvis kan det glädja någon här som inte har fått tag på flaskor tidigare eller vill utöka samlingen med fler. Först till kvarn.
 
Toppen