Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne årgång 2008

LarsW

Medlem
120 Winston och
144 DP (Kravitz edition?) släpptes precis i webblagret för södra Sverige.
Tack!
Far har tittat efter Winston ett tag nu så han blev glad över besked att den kommit in igen.
Själv har jag länge velat över Dompan men en 08-samling känns inte helt komplett utan denna så fick bli några flaskor till mig också till slut.
 

buteljen

Medlem
Men det här med att det finns två olika lager, och att (det kan vara så att) den ena halvan av Sverige får access tidigare till flaskorna än andra halvan. Som igår t.ex med Winston, jag hade inte access förrän idag. Alltså, har det alltid varit så :confused:? Kan man stämma dem i Europadomstolen? Typ? :rolleyes:
 

Stefan B

Medlem
Men det här med att det finns två olika lager, och att (det kan vara så att) den ena halvan av Sverige får access tidigare till flaskorna än andra halvan. Som igår t.ex med Winston, jag hade inte access förrän idag. Alltså, har det alltid varit så :confused:? Kan man stämma dem i Europadomstolen? Typ? :rolleyes:

Enligt mina undersökningar borde det finnas minst 3 olika webblager, om jag tittar på Dom Perignon för Umeå, Stockholm och Huskvarna så får jag olika saldo. Vet i allafall att en varudepå ligger i Örebro och den servar Jönköping med omnejd och kanske andra delar av södra Sverige. Övriga depåer tror jag finns i Kungsängen-Brunna och Sundsvall. Den rimligaste förklaringen är att saldot för de olika depåerna uppdateras först när varorna anländer till respektive depå och att det därför kan skilja en eller ett par dagar.

Umeå
Screenshot 2019-12-11 at 14.06.41.png


Stockholm
Screenshot 2019-12-11 at 14.06.09.png


Huskvarna
Screenshot 2019-12-11 at 14.07.05.png
.
 

buteljen

Medlem
Enligt mina undersökningar borde det finnas minst 3 olika webblager, om jag tittar på Dom Perignon för Umeå, Stockholm och Huskvarna så får jag olika saldo. Vet i allafall att en varudepå ligger i Örebro och den servar Jönköping med omnejd och kanske andra delar av södra Sverige. Övriga depåer tror jag finns i Kungsängen-Brunna och Sundsvall. Den rimligaste förklaringen är att saldot för de olika depåerna uppdateras först när varorna anländer till respektive depå och att det därför kan skilja en eller ett par dagar.

Umeå
Visa bifogad bild 18574

Stockholm
Visa bifogad bild 18575

Huskvarna
Visa bifogad bild 18576 .
Tack, hade ingen aning om detta.
 
En kväll med några av Sveriges dryckesprofiler som besöker oss i vårt hem Vad gör man med det? Provar vin, javisst, men vad då? Blev lite botaniserande i källaren, något besök till Systembolaget, panikartade samtal till vänner med mer kompetens inom matområdet. Men efter förberedelserna, som helhet, en riktigt bra, avslappnad kväll med mycket goda viner (mycket pga generösa vänner) och trevliga diskussioner

Vi började lite lätt med ett konsumenttest då jag ändå hade köpt flaskorna. Blint serverades 2011 Ricossa Barbaresco 99 SEK på det svenska monopolet. Det är ett korrekt vin,näsan visar tydligt på ursprunget. Har någon obehaglig antydan till TCA men samma doft finns i två olika flaskor. Korrekt smak men saknar kanske lite attityd och har en lätt platt smak. Slutade som grytvin. För pengarna får man inte mycket bättre Barbaresco men för samma pengar får man bättre vin.

Visa bifogad bild 378

Lite tilltugg, anlever på smörstek bröd kompletteras med 2008 Vilmart Grand Cellier d'Or Degad oktober 2012 och inköpt på plats. Vilmarts husstil har aldrig varit i linje med min smak. För mycket o-integrerad ek som döljer mycket av det fina druvmaterial de har. Det här vinet är ett lysande undantag som förenar en fantastisk årgång med ett mer varsamt hanterade av eken. Visst finns den där men den är mer integrerad och flyter inte ovanpå. Skön , lätt brödig näsa med lite sötma och päron. Ung , syradominerad smak men ändå balans och elegans. Vinner på lagring men går absolut att dricka nu
Krug Rosé Kork märkt V561. Sluten för att vara en Krug Rosé med lite ålder. Stram doft med typiska bär , bröd och exotisk frukt. Syrarik smak som är fortsatt återhållsam. Det är intressant hur långlivat det här vinet kommer att bli. En av de mer slutna och yngre rosé jag druckit. Med facit i hand skulle jag ha dekanterat vinet

Visa bifogad bild 379

Till förrätten, Carpaccio på tonfisk dricker vi 1989 Philipponnat Clos des Goisses Kvällen vin. En otypisk 1989, inte alls så rostad som många från det året. Tillsammans med Billecart-Salmon Grande Cuvée en av de bästa 1989or jag druckit. Mareuil-sur-Aÿ sticker ut. Där den förra gången var bråkigt och lite ostyrig så är det här vinet balanserat. Frukten är lite mer i bakgrunden och kaffe och choklad har tagit överhanden i en smörig symfoni. Syran finns kvar och kompletterar ett stort vin. Något svag mousse men inte på något sätt störande.
1985 Pol Roger Mörkt färgad, lite oxideringstendens, mogen doft , mycket kaffe och rostade toner. Blinda gissningar på äldre vin men Pol Roger kommer fram tidigt. Spänstig mousse , mogen smak, får en känsla att vinet legat något varmt och som typisk 85a är vinet svårbedömt åldersmässigt. Klart på eller något förbi peak

En liten paus var helt på sin plats vid den här tidpunkten och under tiden glasen rundas av så förbereds Osso Buco med stekt polenta som ska serveras till 2007 Sylvain Cathiard Vosne-Romanée 1er Cru Aux Malconsorts Fungerade perfekt som matvin. Riktigt kryddigt som nästan tar överhanden men till maten så vävs det samman .Idag lättillgängligt och inte alls för intensivt eller överväldigande i smaken.Inget som jag tycker behöver eller ska lagras utan drick nu. 1970 Massolino Barolo Vigna Rotonda Fantastiskt doftvin. Dekanterades. Vinet levererar lager efter lager med dofter av moget vin. Det finns fortfarande frukt, mogna körsbär ovanpå mylla, vit albatryffel och mörk choklad. Det var nog på sin topp för en 5 år eller så, då smaken har börjat att tappa lite av spänsten. Det är inte trött men saknar lite skärpa. Det gör egentligen inget då ett vin som är 43 år och från en svagare årgång har så mycket att leverera fortfarande är en upplevelse.Kan bara gissa hur 71an måste smaka.

Efterrätt är ett måste så marängbakelser med lite syrliga bär till en duo av söta drycker, 2004 Markus Molitor Brauneberger Mandelgraben Eiswein Lättflytande honung med mogen rieslingdoft. Sötman är påtaglig och syran ligger mer i bakgrunden. Bra balanserat vin som fyller ut munnen på ett imponerande sätt. Kommer att fortsätta utvecklas men just nu så är det precis så som jag vill att en mogen riesling av den här sorten ska vara. Önskar att jag hade ett gäng av dessa i källaren 2012 Brännland Apple Iscider. Svenskt och gott. I dagens läge är det här ett av de mer kompetenta drycker som kommer från en svensk producent. Fint gul färg. Doft som domineras av äpplen som fått mogna, söta citroner och lite honung. Smaken påminner mig om de vinteräpplen som vi köpte då jag var ung med en friskt , påtaglig syra och hög sötma. Ett intressant och roligt alternativ till importerade effterrättsviner. Rekommenderas

Choklad avslutar middagen tillsammans med 1992 D'Oliveiras Madeira Malvazia Colheita Hur bedömer man en Maderia med den lilla erfarenhet jag har av den vinsorten? Kan bara konstatera att jag njutit av det här vinet under flera dagar. Inte alls vad jag förväntade mig och ett vin mer i min smak än exempelvis port. Väldigt mjukt, karamelliserat vin som innehåller smak och dofter av kraftig choklad, russin och söta apelsiner som simmar i en söt , syrlig komposition. Ett perfekt vin att ta efter maten.

Som sagt, en riktigt bra kväll. Nästan genomgående mycket bra viner där 1989 CdG stod lite i en klass för sig själv och de tre söta som de största överraskningarna. Extra kul att en svensk cider håller i den här klassen av drycker
2008orna imponerade tidigt :-I
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Kan inte va rätt? köpte cristal vintage 06 för 1250kr ?
Jag tycker det stämmer bra. Diagrammet visar år inte årgångar.

Cristal 2000 - 1450 kr inköpt 2008?
Cristal 2002 - 1600 kr inköpt 2011?

enligt mina anteckningar. Att 2006 skulle kosta 1250 kr på bolaget stämmer inte. I så fall har du fått rabatt.;) Däremot kostade WC 06 1260 kr om jag minns rätt.
 
Antar att Winston är slut nu? Fick tag på en låda vid lunchtid idag. Ringde innan då det fanns 33 flaskor kvar i morse, han som svarade trodde de var slut men blev förvånad när han såg att 14 flaskor var kvar. Lite bökigt att handla där bara med bil, hur gör folk normalt? Medtager egen pirra? Beställer en Uber utanför?
 

FredrikC

Medlem
Antar att Winston är slut nu? Fick tag på en låda vid lunchtid idag. Ringde innan då det fanns 33 flaskor kvar i morse, han som svarade trodde de var slut men blev förvånad när han såg att 14 flaskor var kvar. Lite bökigt att handla där bara med bil, hur gör folk normalt? Medtager egen pirra? Beställer en Uber utanför?
Parkera så nära man kan sen e de bara å bära. Polaren har gått därifrån med 3 lådor Winston å nere i Malmö knallade jag omkring med dubbla lådor Lenny 08 folk kollar lite men men :D
 

Jos

Medlem
Hämtade upp några Krug 2006 igår då min trevliga systembolagspolare tipsade om att nån hade struntat att hämta ut sina Winston 2008. Jag har redan köpt de jag ska ha men de ligger på förvaring nu så jag knep en för att kanske pröva inom närtid. Någon som druckit på sistone? Sist jag prövade var över ett år sen
 
Toppen