Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne årgång 2008

Christer J

Medlem
Många har ju släppt sina viner från denna årgång dock finns det en del producenter som ännu ej släppt sina 2008or.
Kanske kan vi tillsammans skapa en lista på de producenter och vin som återstår så man får lite koll på det. För de som har ett nyvaknat intresse för champagne är ju detta en chans att kunna köpa viner från ett exceptionellt år (även om inte bolaget förstår det) och om ekonomin tillåter det.
Stor kunskap och villighet att dela den finns här, det vet vi sen tidigare!

Jag tänker på Egly-Ouriet. (ser nu på cellartracker att den ska vara släppt, både rosén och Grand Cru Tradition)

Cellartracker listar dessa champagner om man väljer champagne som region och 2008 som vintage, sorterat på score, fallande. Hoppas länken funkar!

https://bit.ly/2C2RlHI
 
Last edited:

LarsW

Medlem
Vill ha (sen får vi se vad man har råd med)!
Krug!
Pol Roger Winston Churchill
Bollinger Grande Anné och R.D.
Veuve Clicqout La Grande Dame
Billecart salmon nicolas françois
Selosse
Dom Ruinart
Fleury
Jacquesson

Kanske intressant (obs min subjektiva åsikt):
Dom Perignon
Comtes de Champagne

Släppta utanför Sverige som jag gluttar på:
Guy Charlemagne Mesnillésime
Henriot vintage
 
Last edited:

magnum

Epernay, Frankrike
Vill ha (sen får vi se vad man har råd med)!
Krug!
Pol Roger Winston Churchill
Bollinger Grande Anné och R.D.
Veuve Clicqout La Grande Dame
Billecart salmon nicolas françois
Selosse
Dom Ruinart
Fleury
Jacquesson

Kanske intressant (obs min subjektiva åsikt):
Dom Perignon
Comtes de Champagne

Släppta utanför Sverige som jag gluttar på:
Guy Charlemagne Mesnillésime
Henriot vintage
Om jag minns rätt kommer det ingen Dom Ruinart 2008!
 

LarsW

Medlem
Eftersom det här är en favorit för mig vill jag tillägga:
2008 Jacquesson rosé släpptes 2015, och är nog svår att få tag på idag.
NV Jacquesson no. 736 D.T. finns ute nu! Sendegorgerad variant av "instegs"skumpan med 08-bas.
Vet du hur det är med deras BdN ? Såg att Vauzelle Terme fanns som 05a..
.
 
Last edited:

Wintermute

Medlem
43400789_2160605670638794_2730085421852655616_o.jpg

Det är lite jobbigt att följa Pol Roger Portfolio på fejjan.
 

Daniel A

Administratör
Vet du hur det är med deras BdN ? Såg att Vauzelle Terme fanns som 05a..
.
De har uttryckligen sagt att de väntar med både 08 och 09 av lieux-dits (utom rosén, där 2011an precis släpptes) eftersom båda är exceptionella årgångar. Väntat när det kommer till 08, men spännande att de även väntar med 09. När de kommer vet jag inte.
 

Ekdahl

Medlem
Mycket är nämnt redan.
Men följande standard-millesimer tror inte är släppta av följande hus (än mindre deras prestiger):
- Charles Heidsieck
- Pommery
- Laurent-Perrier
- Billecart-Salmon
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Är det någon som har någon info gällande släppet av Bollingers GA 08? Måste veta hur länge man skall spara!
 

Elvis

Medlem
Själv tycker jag att Bollinger GA är alldeles för dyr. Jag köper hellre Pol Roger 2008 och Roederer 2008 för nästan halva priset.
 
Toppen