Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne årgång 2008

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Uppdatering för Comtes 08 i UK hos min återförsäljare (priser in bond).

Hi xxxxx,
Taittinger update! At long last we have a release date for the UK. It should be 1st October (all things going to plan). We're expecting the price to be around £495/6 though we won't know for sure until the actual day. Extremely likely to be over subscribed so pre-order/wish list is highly recommended.
Vilken återförsäljare handlar det om? :rolleyes:
 

v_skogh

Medlem
Ja och ja. Framförallt om du bjuder i framtiden.;)

Men det finns flera roligare viner om du vill dricka ungt.
Övertyga mig så ska jag köpa :D
Kom precis på att jag beställt en låda halv-magnum men den har inte kommit?
Skumt, helt glömt.

  • 2020-06-12 22:01:09Behandlas
  • 2020-06-12 22:00:24Registrerad
Borde den inte blivit makulerad efter så lång tid?
 

Ejdern

Medlem
Övertyga mig så ska jag köpa :D
Kom precis på att jag beställt en låda halv-magnum men den har inte kommit?
Skumt, helt glömt.

  • 2020-06-12 22:01:09Behandlas
  • 2020-06-12 22:00:24Registrerad
Borde den inte blivit makulerad efter så lång tid?
Den bör ha makulerats, men det går att beställa halv-magnum idag så lägg en ny order istället. :)
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Vilka är roligare ? (så jag vet vad jag skall köpa :))

Roederer Vintage, Rosé och Pol Roger Vintage är pålitliga trotjänare oavsett årgång. Pratar vi unga champagner på bolaget har jag inte så bra koll men De Sousa Caudalies slår det mesta medan Andre Jacquart Vertus och Egly Tradition är riktigt bra NV.

Är det specifikt 08or som åsyftas i samma prisklass så Fleury Robert, Hugot, St Vincent, Gratien Paradis, Philipponnat 1522 samt nämnda Roederer och Pol Roger men de flesta är nog rätt dyra idag. Bättre bang for the buck att köpa 12 eller 13 istället. Framförallt 13...

Får även erkänna att jag fick ett vin blint som jag aldrig skulle köpa själv. Pertois-Moriset Ostron 2011 som var riktigt trevligt och förvånansvärt utvecklad för att vara ståltanks-BdB. Gissade BdB 06. Prickade åtminstone druvan och att det var ett skitår.:p
 
Last edited:

Stefan J

Medlem
Roederer Vintage, Rosé och Pol Roger Vintage är pålitliga trotjänare oavsett årgång. Pratar vi unga champagner på bolaget har jag inte så bra koll men De Sousa Caudalies slår det mesta medan Andre Jacquart Vertus och Egly Tradition är riktigt bra NV.

Är det specifikt 08or som åsyftas i samma prisklass så Fleury Robert, Hugot, St Vincent, Gratien Paradis, Philipponnat 1522 samt nämnda Roederer och Pol Roger men de flesta är nog rätt dyra idag. Bättre bang for the buck att köpa 12 eller 13 istället. Framförallt 13...

Får även erkänna att jag fick ett vin blint som jag aldrig skulle köpa själv. Pertois-Moriset Ostron 2011 som var riktigt trevligt och förvånansvärt utvecklad för att vara ståltanks-BdB. Gissade BdB 06. Prickade åtminstone druvan och att det var ett skitår.:p

Tack för att du tog dig tid att dela med dig av dina funderingar. Alltid intressant ! :)

Sitter bra på det vad gäller LR 08,12,13 (även bdb 08,13) samt PR 08 och 12 (även bdb). Har bommat Fleaury och Hugot (går det att få tag på den sistnämnda ? ) men har bra med St Vincent08 och Gratien Paradis08 (gillar vekligen dessa !)

Av de övriga du nämner så gillar jag De Sousa Caudalies. Egly är en av mina absoluta favoriter så där är det väl beställt med mina mått mätt vad gäller vintage och bdn :)

Det här med 12 vs 13 är intressant tycker jag. Rätt många uttrycker att de tycker att 13 är väl så bra som 12. Känns som det kommit smygande. Vad tycker du skiljer dem åt i typ/stil ? Jag har provat för lite så här långt för att ha en bestämd åsikt.
 

Poussard

Medlem
Det här med 12 vs 13 är intressant tycker jag. Rätt många uttrycker att de tycker att 13 är väl så bra som 12. Känns som det kommit smygande. Vad tycker du skiljer dem åt i typ/stil ? Jag har provat för lite så här långt för att ha en bestämd åsikt.
Också intresserad av detta. Fått för mig att 13 är bättre för Chardonnay och vice versa men det kan mycket väl vara falskt.
 

Dovberg

Medlem

Ejdern

Medlem
Beställde sex flaskor prick kl 10 igår. Verkar ha gått bra, men ropar aldrig hej förrän man får det där messet. Någon som vet hur många flaskor som leverantören fick in? Hoppas inte att det var lika högt tryck som när de släppte Cristal 2008 för andra gången. Där handlade ju allt om bråkdelar av en sekund.
Härligt! La också en beställning på 2 st vid klockan 10:00 så man får hålla tummarna att allt gått bra. De fick in 120 st flaskor.
Hur många har vi här på FW bokat?
Dovberg: 6 st
Jag själv: 2 st
Greven: 2 st
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Beställde sex flaskor prick kl 10 igår. Verkar ha gått bra, men ropar aldrig hej förrän man får det där messet. Någon som vet hur många flaskor som leverantören fick in? Hoppas inte att det var lika högt tryck som när de släppte Cristal 2008 för andra gången. Där handlade ju allt om bråkdelar av en sekund.
10.00.10 var min beställning igenom. Är den slut nu? Kanske måste lägga till en när enbart 120 flaskor kom... :p
Härligt! La också en beställning på 2 st vid klockan 10:00 så man får hålla tummarna att allt gått bra. De fick in 120 st flaskor.
Hur många har vi här på FW bokat?
Dovberg: 6 st
Jag själv: 2 st
Greven: 2 st
Jag 1 flaska
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag kollade igenom de 2008 jag druckit hittills för att se vilka jag gillat bäst. Har ännu en del av toppcuvéerna kvar att prova så listan kommer med största sannolikhet att förändras. Noterbart är att i år har jag ännu inte lyckats pricka in en topp-10 placering. Hoppas på en bra höst/vinter.

Topp 10 årgång 2008 (datum)
Paul Dethune Champagne Grand Cru Brut Cuvée à l'Ancienne (2017-09)
Alfred Gratien Champagne Cuvée Paradis (2018-09)
Camille Savès Champagne Grand Cru Brut Millésimé Bouzy (2017-07)
Pol Roger Champagne Cuvée Sir Winston Churchill (2019-01)
Marc Hébrart Champagne Grand Cru Rive Gauche / Rive Droite Extra Brut (2016-12)
Paul Bara Champagne Grand Cru Spécial Club Rosé (2018-03)
Olivier Horiot Champagne 5 Sens Les Riceys (2017-04)
Taittinger Champagne Brut Millésimé (2017-01)
Deutz Champagne Demi-Sec (2019-03)
Collin-Guillaume Champagne (2016-03)

Nu blev jag inspirerad att kolla i CT om ser hur min 2008-topplista ser ut just nu (med CT-poäng inom parentes):
  1. Louis Roederer Rosé 2008 (95)
  2. Dom Pérignon 2008 (95)
  3. Cristal 2008 (94)
  4. Charles Heidsieck 2008 (94)
  5. Jacquesson Avize Champ Cain (93)
  6. Pol Roger Vintage Brut 2008 (92)
  7. Vilmart Coeur de Cuvée 2008 (92)
  8. Henri Giraud Argonne Brut 2008 (91)
  9. Larmand-Bernier Vieille Vigne du Levant Extra Brut 2008 (91)
  10. Michel Arnould & Fils Mémoire de Vignes 2008 (91)

Vad gäller Winston Churchill 2008 så har jag faktiskt inte provat den än. Men jag har en oöppnad låda i källaren.

Listor är alltid kul och dessutom kan man gå tillbaka några år senare och se hur flaskorna utvecklats. Generellt omdöme om 08 är att den för det mesta är charmig även ung med några få undantag, framförallt på prestigesidan. För mig första hypade årgången sedan 95 (om inte 04 räknas) som jag gillar det mesta av även när det är ungt.

Här kommer topp 10 ur minnet:
  1. Pol Roger Vintage
  2. Amour de Deutz
  3. Henri Giraud Argonne
  4. Roederer Rosé
  5. Roederer Vintage
  6. Dom Pérignon
  7. De Sousa Caudalies
  8. Fleury Robert
  9. Gratien Paradis
  10. Philipponnat 1522
Sovandes titaner som måste lagras minst 5 år:
  1. Belle Epoque
  2. Cristal
  3. FdP
  4. André Jacquart
  5. Winston
Utan räddning som ska säljas:
  1. Charles Heidsick
  2. Comtes även om jag inte provat än...:rolleyes:
 
Last edited:

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Tack för att du tog dig tid att dela med dig av dina funderingar. Alltid intressant ! :)

Sitter bra på det vad gäller LR 08,12,13 (även bdb 08,13) samt PR 08 och 12 (även bdb). Har bommat Fleaury och Hugot (går det att få tag på den sistnämnda ? ) men har bra med St Vincent08 och Gratien Paradis08 (gillar vekligen dessa !)

Av de övriga du nämner så gillar jag De Sousa Caudalies. Egly är en av mina absoluta favoriter så där är det väl beställt med mina mått mätt vad gäller vintage och bdn :)

Det här med 12 vs 13 är intressant tycker jag. Rätt många uttrycker att de tycker att 13 är väl så bra som 12. Känns som det kommit smygande. Vad tycker du skiljer dem åt i typ/stil ? Jag har provat för lite så här långt för att ha en bestämd åsikt.
Du har bra smak!:D

Också intresserad av detta. Fått för mig att 13 är bättre för Chardonnay och vice versa men det kan mycket väl vara falskt.

Vad gäller 12 vs 13 är min uppfattning att 13 är väldigt underskattat. Har inte druckit vare sig en dålig eller tråkig 13 än i alla fall. För mig är syran mer behaglig och integrerad medan 12 är mer typisk "toppårgång". D.v.s. tydlig markerad syra som behöver tid för att integreras med vinet.

Jag liknar 12 med 96 och 13 med 95. Både i stil och med att ena årgången hamnar i kölvattnet av den andra. Skillnaden är att den här gången ska jag inte göra om misstaget att bara köpa av "toppårgången".

Hur mycket den här analysen är värd vet jag inte riktigt än, eftersom jag trots allt bara druckit ett fåtal flaskor från varje årgång och inte så mycket blint.

Mest erfarenhet i ämnet har nog @magnum åtminstone om det gäller BdB.:D
 
Toppen