Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne årgång 2008

Wintermute

Medlem
Häromdagen blev mina noter såhär.
Citron, lime, grapefrukt. Fikon och mandelkubb i eftersmaken. Bra balans och längd. 93p.
Bubblorna följdes av en sorglig Sauvignion Blanc box. Kontraster.
15 månader senare. Damien Hugot Extra Brut 2008. Koncentrerad, komplex och lång. Lime, grapefrukt, gröna äpplen, knäck, bränt socker, ek och kryddor. Kanske inte lika insmickrande som senast, men fortfarande strålande! 91p
 

FredrikC

Medlem
Vad hoppas du ska vara annorlunda, att den inte vilat på jästen längre och/eller lägre dosage jämfört med LGA? :rolleyes:
Annorlunda mot tidigare rd jag druckit såklart?...
Och därav att 08 är ett bra mycket bättre år än tidigare släppta rds jag druckit så därför hoppas jag den är annorlunda trots längre tid på jäst osv.
Hade jag kunnat gjort smileys från mobilen hade en som slår sig själv med handen i ansiktet suttit perfekt här.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag hoppas verkligen det också. Aldrig gillat rd så hoppas denna är annorlunda.
Har du druckit mogen RD?

Jag tycker sällan RD levererar när den är ung till skillnad från GA. Efter 10 år närmar sig RD men ärligt talat har jag ändå föredraget GA när jag provat båda blint jämte mot varandra. Fast med mognad är båda fantastiska viner. Vägar man in prisskillnaden och nuvarande lanseringspriser på prestige från 2008 så är RD inte ett måste för mig.
 

FredrikC

Medlem
Har du druckit mogen RD?

Jag tycker sällan RD levererar när den är ung till skillnad från GA. Efter 10 år närmar sig RD men ärligt talat har jag ändå föredraget GA när jag provat båda blint jämte mot varandra. Fast med mognad är båda fantastiska viner. Vägar man in prisskillnaden och nuvarande lanseringspriser på prestige från 2008 så är RD inte ett måste för mig.
Tyvärr har jag inte gjort det. Kanske bör göra det istället för en 08a.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
2008 verkar vara populärt så här kommer lite info om Billecart-Salmon som jag fått från importören Lively Wines.

360 flaskor Elisabeth släpps oktober i TS för 1600 kr. Vill man inte köa eller panikklicka finns den att köpa från Gourmet Hunters för ungefär samma pris. Tror tyvärr det blir svårt att få den billigare. Billecarts viner har ökat rätt rejält senaste åren.

Lanseringsdatum för NF och Louis är preliminärt Q1 2022.
Uppdatering från importören gällande NF och Louis. Nytt preliminärt lanseringsdatum är Q1 2023.

Antar att Billecart vill sälja slut på 07orna först och sedan höja priset till nya 08a-standarden.:eek:
 
Toppen