Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne årgång 2008

Thirsty

Smygnykterist
Diverse info om RD 2008:
- 71 % PN och 29 % Chardonnay
- 14 år på jästen vs 7 år för LGA
- 3 g/l vs 8 g/l för LGA 2008
- 4 månader på korken innan försäljning vs 12 månader för LGA
- Ytterligare två deggningar kommer göras, den andra omgången troligen under oktober 2023 och den tredje omgången troligen under oktober 2024.
- Riktpris i UK 350 £
- Riktpris i US 440 $
- Enligt Cyril är den en "masterpice", såklart..
;)
Hm, 400 euro blir med den katastrofalt kassa SEK ca 4.500 kr. Känns ju rätt ovärt i jämförelse med LGA. :stendumt:
 

Martinski

Medlem
Är det för att lga 08 var så bra eller för att rd07 var så dålig?
Jag gillar lga08 riktigt mycket men inte alls de rd jag druckit.

R.D är ju extra brut o har ju typ hälften så mycket dosage som lga. Kanske inte gillar den lägre dosagen?

Jag är själv inget större fan av brut natur/ zero dosage champagne.
 

FredrikC

Medlem
R.D är ju extra brut o har ju typ hälften så mycket dosage som lga. Kanske inte gillar den lägre dosagen?

Jag är själv inget större fan av brut natur/ zero dosage champagne.
Mycket möjligt.

Nu har priset kommit på philipsson: 4120kr vid köp av 3st. Lite dyrare om man bara tar 1st.

Priset på systembolaget borde väll inte vara över 3000kr när den släpps?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Nu har priset kommit på philipsson: 4120kr vid köp av 3st. Lite dyrare om man bara tar 1st.

Priset på systembolaget borde väll inte vara över 3000kr när den släpps?
Jag blir inte förvånad om priset på SB hamnar lite under det rekommenderade priset på andra marknader (ovan angavs £ 350, $ 440). Men det låter lite optimistiskt att priset skulle bli minst 33% lägre?
Jag vet inte om Philipsons pris är ett ordinarie pris eller ett särskilt lanseringspris. När det gäller Bolly LGA har väl Philipsons lanseringserbjudanden alltid legat under SB-priset? Å andra sidan har ju DKKSEK-kursen på senare tid varit besvärlig.
 

FredrikC

Medlem
Jag blir inte förvånad om priset på SB hamnar lite under det rekommenderade priset på andra marknader (ovan angavs £ 350, $ 440). Men det låter lite optimistiskt att priset skulle bli minst 33% lägre?
Jag vet inte om Philipsons pris är ett ordinarie pris eller ett särskilt lanseringspris. När det gäller Bolly LGA har väl Philipsons lanseringserbjudanden alltid legat under SB-priset? Å andra sidan har ju DKKSEK-kursen på senare tid varit besvärlig.
Jag tänker på att 07 släpptes för 2099kr. De kan ju inte dubbla priset så tänkte att 50% kanske är rimligt? Men du tror snarare närmre 4000kr? Kul när rd 09, 10, 11 om de nu görs släpps för det priset haha.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag tänker på att 07 släpptes för 2099kr. De kan ju inte dubbla priset så tänkte att 50% kanske är rimligt? Men du tror snarare närmre 4000kr? Kul när rd 09, 10, 11 om de nu görs släpps för det priset haha.
Det lär väl inte dyka upp någon RD-årgång om det inte gjordes någon LGA, där 08 följdes av 12?
 
Är det för att lga 08 var så bra eller för att rd07 var så dålig?
Jag gillar lga08 riktigt mycket men inte alls de rd jag druckit.
Båda har presterat väldigt svagt på blindprovningar jag varit på. Jag ska ge LGA08 en chans till, men upplevde den mest som oxiderad och trött. Kan ju vara inne i en stängd period, men jag kände inte att det fanns så mycket bakom heller. Då är LGA12 bra mycket bättre.
 

Lennart

Medlem
Mycket möjligt.

Nu har priset kommit på philipsson: 4120kr vid köp av 3st. Lite dyrare om man bara tar 1st.

Priset på systembolaget borde väll inte vara över 3000kr när den släpps?

3 420 kr nu

F5B91F99-96D0-46DE-803B-4BB6F49B169F.png
 
Toppen