Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne årgång 2012

Elvis

Medlem
Håller med om att Pol Roger Vintage 2012 är bra men nu är det årgång 2013 som säljs på Systembolaget. Det kan säkert stå kvar några 2012or på hyllan någonstans men jag har inte sett någon på ett bra tag.
 

Vera Wind

In vini veritas?
Hur är det med Pol Roger rosé 2012?
Den har ju sympatiskt nog samma pris som vintage 2012/13, och finns fortfarande kvar.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Hur är det med Pol Roger rosé 2012?
Den har ju sympatiskt nog samma pris som vintage 2012/13, och finns fortfarande kvar.
Har inte druckit den själv (och kommer inte spendera pengarna på den heller), men det dissas rätt rejält här på forumet om jag inte läst fel...
 

Elvis

Medlem
Hur är det med Pol Roger rosé 2012?
Den har ju sympatiskt nog samma pris som vintage 2012/13, och finns fortfarande kvar.

Jag har inte provat den årgången av Pol Roger Rosé men flera andra och det brukar vara ett riktigt svagt vin. Pol Roger är ändå ett av mina favorithus - deras rosé är en udda fågel i ett i övrigt starkt utbud. Jag vet inte varför - det verkar som om rosé inte passar Pol Rogers stil helt enkelt.

Louis Roederer Rosé, däremot, är alltid bra!
 

Vera Wind

In vini veritas?
Jag har inte provat den årgången av Pol Roger Rosé men flera andra och det brukar vara ett riktigt svagt vin. Pol Roger är ändå ett av mina favorithus - deras rosé är en udda fågel i ett i övrigt starkt utbud. Jag vet inte varför - det verkar som om rosé inte passar Pol Rogers stil helt enkelt.

Louis Roederer Rosé, däremot, är alltid bra!
Tack! Då kan jag lägga mina slantar på annat. :)
 

buteljen

Medlem
Jag har inte provat den årgången av Pol Roger Rosé men flera andra och det brukar vara ett riktigt svagt vin. Pol Roger är ändå ett av mina favorithus - deras rosé är en udda fågel i ett i övrigt starkt utbud. Jag vet inte varför - det verkar som om rosé inte passar Pol Rogers stil helt enkelt.

Louis Roederer Rosé, däremot, är alltid bra!
Vad är det för aspekter som PR misslyckas med jmfrt med LR när det gäller rosén?
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Hur är det med Pol Roger rosé 2012?
Den har ju sympatiskt nog samma pris som vintage 2012/13, och finns fortfarande kvar.

Har bara druckit Pol Roger Rosé blint av förklarliga skäl...

2004/06 :deprimerad:
2008 :död: vaskades
2012 :usch:

Så här skrev jag om 2012 förra året:

...
Pol Roger Rosé 2012
Ett vin som jag i en tidigare tråd sa att jag inte skulle dricka frivilligt. Nu deltog jag frivilligt i en blind BYOB så då uppstår frågan om jag drack vinet frivilligt. Efter att ha funderat på den filosofiska frågan under rusets makter i en timma somnade jag gott.:D

Kemisk godisdoft, typ Brio. Knepig och inte alls kul. Om smaken skrev jag torr, kort och blä. Kändes att den var väldigt ung och jag gissade 2012. Brukar inte notera färgen men den här såg ut som min Amour med karamellfärg.:p Odrickbar och gav upp efter några klunkar. Kvällens och förhoppningsvis årets sämsta vin. Kändes som ett hus och med tanke på kvalitén föll mitt val på Pol Roger. Kan alltså med gott samvete stå fast vid mina tidigare sågningar av Pol Rogers Rosé. Nu har jag fått 06, 08 och 12 blint och har totalsågat det samtliga gångar.

Min ranking:
  1. Bille NF 00
  2. William II Rosé 99
  3. Damien Hugot VV 09
  4. Pol Roger 04
  5. Damien Hugot 08
  6. William I Rosé 99
  7. Jacquesson Avize 97
  8. Pol Roger Rosé 12

Vad är det för aspekter som PR misslyckas med jmfrt med LR när det gäller rosén?
Tycker den är väldig spretig och håller inte ihop. Får saignéekänsla på ett negativt sätt. Roederer har ren frukt och rena bär, när det även blir lite rökiga/rostade toner blir det magi även som ung.

När det gäller övriga viner finns det däremot stora likheter mellan Polle och Rödde.
 

mackan92

Medlem
Jag köpte en 2012 Rosé för ett tag sedan baserat på rekommendation från Champagnesweden, har ännu inte provat.

upload_2021-4-15_13-28-43.png
 
Toppen