Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne årgång 2012

buteljen

Medlem
Har bara druckit Pol Roger Rosé blint av förklarliga skäl...

2004/06 :deprimerad:
2008 :död: vaskades
2012 :usch:

Så här skrev jag om 2012 förra året:




Tycker den är väldig spretig och håller inte ihop. Får saignéekänsla på ett negativt sätt. Roederer har ren frukt och rena bär, när det även blir lite rökiga/rostade toner blir det magi även som ung.

När det gäller övriga viner finns det däremot stora likheter mellan Polle och Rödde.
Tack @Crist(al)ian 77 :). Måste nog testa en själv för att se vad jag tycker! Den får ju bra poäng av kritikerkåren (ungefär samma som LR)

Gillar du den vanliga PR 2012 som den baseras på?
 
Last edited:

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Tack @Crist(al)ian 77 :). Måste nog testa en själv för att se vad jag tycker! Den får ju bra poäng av kritikerkåren (ungefär samma som LR)

Gillar du den vanliga PR 2012 som den baseras på?
Kul om du testar!

Blir osäker på om jag verkligen druckit Pol Roger 12 men Polle håller i övrigt alltid hög nivå. 08an är bland det bästa jag druckit från årgången hittills.:cigarr:

Är det samma vita vin i både Vintage och Rosé?

När det gäller poäng så är jag generellt väldig skeptisk till vinskribenter. Bra producent + bra årgång medför väl nästan alltid bra poäng...
 

buteljen

Medlem
Kul om du testar!

Blir osäker på om jag verkligen druckit Pol Roger 12 men Polle håller i övrigt alltid hög nivå. 08an är bland det bästa jag druckit från årgången hittills.:cigarr:

Är det samma vita vin i både Vintage och Rosé?

När det gäller poäng så är jag generellt väldig skeptisk till vinskribenter. Bra producent + bra årgång medför väl nästan alltid bra poäng...
Yes, det är samma:
The Pol Roger Rosé Vintage is based on our Brut Vintage (60% Pinot Noir, 40% Chardonnay) to which we add, before the bottling and second fermentation, approximately 15% of still red wine (Pinot Noir) from the best crus of the Montagne de Reims.
Din favvo Jamie Goode gav 2009an 93 p. Men håller med om att man ju måste prova själv för att ha koll!!
 
Last edited:

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Yes, det är samma
Din favvo Jamie Goode gav 2009an 93 p. Men håller med om att man ju måste prova själv för att ha koll!!
Tack då lärde jag mig något nytt. Får korrigera mig, jag gillar med andra ord 85 % av Rosén.:p

15 % är rätt mycket. Skulle vara intressant att smaka rödvinet för det slår verkligen igenom.

Korrekt. Goode är min absoluta favoritförfattare men jag har noll koll på (även) hans betyg.
 

buteljen

Medlem
Tack då lärde jag mig något nytt. Får korrigera mig, jag gillar med andra ord 85 % av Rosén.:p

15 % är rätt mycket. Skulle vara intressant att smaka rödvinet för det slår verkligen igenom.

Korrekt. Goode är min absoluta favoritförfattare men jag har noll koll på (även) hans betyg.
Det är ju superintressant att de där 15% PN som tillsätts gör vinet odrickbart enligt dig. Men det påverkar väl hela balansen på vinet på ett negativt sätt antar jag. Och ja det vore väldigt intressant att se vad som skiljer PRs PN från LRs PN.
 

Elvis

Medlem
Det är ungefär samma druvblandning i Louis Roederer Rosé och Pol Roger Rosé. Louis Roederer använder macerationsmetoden.

Sedan undrar jag vad det är för kvalitet på rödvinet som Pol Roger häller i sin rosé.

Men @buteljen, testa gärna Louis Roederer Rosé mot Pol Roger Rosé från samma årgång.
 

buteljen

Medlem
Det är ungefär samma druvblandning i Louis Roederer Rosé och Pol Roger Rosé. Louis Roederer använder macerationsmetoden.

Sedan undrar jag vad det är för kvalitet på rödvinet som Pol Roger häller i sin rosé.

Men @buteljen, testa gärna Louis Roederer Rosé mot Pol Roger Rosé från samma årgång.
Nja, det stämmer väl inte att det är ungefär samma druvblandning i LR o PR Rosé?
Louis Roederer Rosé görs på en blend av omkring 63 procent Pinot Noir och 37 procent Chardonnay.
Jag skall absolut försöka testa dem mot varandra. Blir lite klurigt att få tag på samma årgång bara. Men det borde väl funka med PR12 o LR14 (som jag har hemma)

edit: LR Rosé görs på ett helt annat sätt än PR
The 63% Pinot Noir comes from the steep clays of Cumieres, providing an alluring spicy expression to fruit. The remainder is Chardonnay from north facing, chalky slopes of Chouilly. This Rosé is made differently than most in Champagne, using neither blending or saignée, but rather infusion. The Pinot Noir grapes macerate in cool store overnight, then are destemmed and into tank for 7-10 days without fermentation or crushing. When starting to bubble, around 10-12C, the juice is racked and then Chardonnay added and fermentation begins all together as a white wine, with no skins.
 
Last edited:

Elvis

Medlem
Jag skall absolut försöka testa dem mot varandra. Blir lite klurigt att få tag på samma årgång bara. Men det borde väl funka med PR12 o LR14 (som jag har hemma)

Jag har (ett gäng) Louis Roederer Rosé 2012 och är gärna med på en sådan provning.
 

buteljen

Medlem
Jag har (ett gäng) Louis Roederer Rosé 2012 och är gärna med på en sådan provning.
Vi kan kanske dra ihop något när vaccineringen är gjord :).
Jag tvivlar inte alls på att LR är bäst av de två. Det vore dock kul att prova om PR är så usel att den är odrickbar och förstå skillnaderna lite bättre. Har aldrig provat PR rosé.
Provade ju 08 LR, Henriot o Veuve C rosé halvblint för ett tag sedan, och LR var absolut bäst.
https://www.finewines.se/posts/170640/ . Synd att inte PR var med i flighten :).
 

john b

Medlem
Vi kan kanske dra ihop något när vaccineringen är gjord :).
Jag tvivlar inte alls på att LR är bäst av de två. Det vore dock kul att prova om PR är så usel att den är odrickbar och förstå skillnaderna lite bättre. Har aldrig provat PR rosé.
Provade ju 08 LR, Henriot o Veuve C rosé halvblint för ett tag sedan, och LR var absolut bäst.
https://www.finewines.se/posts/170640/ . Synd att inte PR var med i flighten :).


Jag har relativt nyligen druckit blindat LRr 2008 mot PRr 2008 och det var ganska klar vinst för LRr. Mer rostad, mogen komplexitet som fungerade väl ihop med bäriga undertoner.
PRr mycket vaniljig, lätta lingontoner och kändes för sött. Vet inte dosagen dock.

Jag tyckte nog inte PRr var odrickbar. Men den var inte pri***rd
 
Toppen