Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne årgång 2012

magnum

Epernay, Frankrike
Det är väl inte svårare än att olika årgångar får ha olika artikelnummer. Om resten av världen kan skilja på ett vin från den ena årgången till den andra måste väl även Systembolaget kunna göra det. Jag har svårt att se problemet.:)
Det vill man inte!Då måste SB göra en ny upphandling för varje ny årgång.En stor del (hela) av ordinarie sortiment skulle behöva upphandlas/offerteras vid varje årgångbyte i praktiken skulle ordinarie sortiment försvinna! Nu rullar det på årgång efter årgång utan ny upphandling med nackdelen att man/vi inte kan vara säker på rätt årgång i butikssaldot.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Då hade jag ju självklart inte frågat här. Jag vet också nu att Gaga först kommer i ett par tusen flaskor så det dröjer säkert lite.
Verkar som att Sverige är en av få länder som säljer Gaga Edition.. Föll pladask och köpte 2 stycken men fingrar på 6 till...
 

Swedish

Medlem
Nej?
Varför finns då en depå? De har dessutom kylrun för de finare flaskorna. Hade min butik fått leverans direkt från distributör hade mina lådor kommit hela.
Varorna som finns i en butiks sortiment och som åker upp på dess hyllor levereras av distributörerna. Om du däremot beställer en vara som finns i butikers sortiment så kommer det ifrån depån. Beställer du en vara ifrån beställningssortimentet så levereras den av distributör/leverantör
 

Nyllet

Medlem
Det vill man inte!Då måste SB göra en ny upphandling för varje ny årgång.En stor del (hela) av ordinarie sortiment skulle behöva upphandlas/offerteras vid varje årgångbyte i praktiken skulle ordinarie sortiment försvinna! Nu rullar det på årgång efter årgång utan ny upphandling med nackdelen att man/vi inte kan vara säker på rätt årgång i butikssaldot.

https://upphandling24.se/dom-systembolaget-ska-inte-omfattas-av-lou/
Uppgifterna är några år gamla men jag har inte hittat något som tyder på färskare rättsfall. Jag är långt ifrån något proffs på LOU men tänker att det borde vara möjligt att konstruera upphandlingar så att årgångsproblematiken undviks även om Systembolaget skulle vara tvingade att tillämpa LOU.
 

magnum

Epernay, Frankrike
https://upphandling24.se/dom-systembolaget-ska-inte-omfattas-av-lou/
Uppgifterna är några år gamla men jag har inte hittat något som tyder på färskare rättsfall. Jag är långt ifrån något proffs på LOU men tänker att det borde vara möjligt att konstruera upphandlingar så att årgångsproblematiken undviks även om Systembolaget skulle vara tvingade att tillämpa LOU.
Det är är ett EU krav för att behålla monopolet.
SB har nog inget problem med att ha olika varunummer på olika årgångar det hade man tidigare, men byter man varunummer= ny produkt måste ny upphandling ske och samtliga leveratörer ges samma möjlighet (enormt merjobb/kostnad för SB).
 

Nyllet

Medlem
Det är är ett EU krav för att behålla monopolet.
SB har nog inget problem med att ha olika varunummer på olika årgångar det hade man tidigare, men byter man varunummer= ny produkt måste ny upphandling ske och samtliga leveratörer ges samma möjlighet (enormt merjobb/kostnad för SB).

Hur menar du att det är EU-krav? LOU är ju baserad på direktiv, men enligt de färskaste(?) rättsfallen så behöver systembolaget inte tillämpa lagstiftningen.

Även om man upphandlar så skulle man väl inte ens behöva blanda in årgångsangivelser i upohandlingsdokument? Den levererade årgången blir då en icke-fråga, såklart givet att kvalitetskraven uppfylls. Att systembolaget sedan har unika artikelnummer för olika årgångar behöver ju inte innebära mer än att man vill specificera olika leveranser av kvalitetsskäl eller ge kunderna en service.

Jag tror snarare att det handlar om att Systembolaget skiter i det för att det endast är en bråkdel av kunderna som bryr sig. Inte ens våra mer kvalitetsfokuserade importörer med produkter i BS orkar ju uppdatera årgångsinformationen eller benämna produkterna med fullödiga namn i vissa fall.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Hur menar du att det är EU-krav? LOU är ju baserad på direktiv, men enligt de färskaste(?) rättsfallen så behöver systembolaget inte tillämpa lagstiftningen.

Även om man upphandlar så skulle man väl inte ens behöva blanda in årgångsangivelser i upohandlingsdokument? Den levererade årgången blir då en icke-fråga, såklart givet att kvalitetskraven uppfylls. Att systembolaget sedan har unika artikelnummer för olika årgångar behöver ju inte innebära mer än att man vill specificera olika leveranser av kvalitetsskäl eller ge kunderna en service.

Jag tror snarare att det handlar om att Systembolaget skiter i det för att det endast är en bråkdel av kunderna som bryr sig. Inte ens våra mer kvalitetsfokuserade importörer med produkter i BS orkar ju uppdatera årgångsinformationen eller benämna produkterna med fullödiga namn i vissa fall.
Sverige har monopol gällande försäljning av alkohol. EU ställer vissa krav för att detta skall få fortgå. Vid inköp måste samtliga leverantörer erbjudas möjlighet.
Även om man upphandlar så skulle man väl inte ens behöva blanda in årgångsangivelser i upohandlingsdokument?
Och det är precis så det går till! Ingen specifik årgång. Ordet upphandling kanske är fel, offertförfrågan är kanske bättre.
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Jag antar att de kan tjäna en slant via Bukowskis eller Catawiki då deras Wedding edition går för runt €400..
Sen tyckte jag 2010.an var ganska god så blir till att behålla en åtminstone.

Det gick inge bra. Det står på hemsidan att dem skulle ha sju Gaga Edition men när jag kom till butiken så hade dem bara tio vanliga. Blev att lägga en beställning och hoppas på tur.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Det gick inge bra. Det står på hemsidan att dem skulle ha sju Gaga Edition men när jag kom till butiken så hade dem bara tio vanliga. Blev att lägga en beställning och hoppas på tur.
Jag såg samma sak i min butik. Det var 4 vanliga i förrgår, så antog att det var likadant igårkväll. Men med 8 stycken på depån så antog jag att det var Gaga.
 

Maran

Medlem
Jag såg samma sak i min butik. Det var 4 vanliga i förrgår, så antog att det var likadant igårkväll. Men med 8 stycken på depån så antog jag att det var Gaga.
Jag kunde inte motstå frestelsen och åkte till mitt systembolag där dom hade denna :)
 

Attachments

  • IMG_4151.jpg
    IMG_4151.jpg
    48,8 KB · Visningar: 145
Toppen