Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne Damien Hugot

Trådskapare
Cavisten Vinhandel

Cavisten Vinhandel

Leverantör
Här kommer lite uppdatering på Damien Hugot-fronten.
  • Fick precis veta att Millésime 2006 är på upphällningen hos Damien och vi får 60 flaskor ytterligare (som kommer in runt mitten december). I nuläget finns ca 140fl kvar av 2006 på vårt lager.
  • För Millésime 2008 så är situationen liknande förutom att vi köpte på oss lite fler flaskor i höstas så lagret är 400flaskor.
  • För N/V på 1/2-magnum som vi har nu så är ju basårgången 2012 i den och de vi har på lager (knappt 50) blir de sista med den basen. Vid nästa leverans i december så blir det basårgång 2013.
  • För N/V på magnum så är basårgången 2008 och den är också slut hos Damien så när den kommer in igen (vi har 30 på lager) så kommer den att ha 2010 som bas.
  • Millésime 2012 degorgerades nyligen och den första batchen kommer att finnas tiilgänglig om ca 6mån. Har inte provat den ännu men det har kanske @magnum ?
Lovar att säga till när vi byter bas på N/V. Får tyvärr inte till den infon än på baksidesetiketten men skall försöka övertyga Damien om det kloka i det.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Här kommer lite uppdatering på Damien Hugot-fronten.
  • Fick precis veta att Millésime 2006 är på upphällningen hos Damien och vi får 60 flaskor ytterligare (som kommer in runt mitten december). I nuläget finns ca 140fl kvar av 2006 på vårt lager.
  • För Millésime 2008 så är situationen liknande förutom att vi köpte på oss lite fler flaskor i höstas så lagret är 400flaskor.
  • För N/V på 1/2-magnum som vi har nu så är ju basårgången 2012 i den och de vi har på lager (knappt 50) blir de sista med den basen. Vid nästa leverans i december så blir det basårgång 2013.
  • För N/V på magnum så är basårgången 2008 och den är också slut hos Damien så när den kommer in igen (vi har 30 på lager) så kommer den att ha 2010 som bas.
  • Millésime 2012 degorgerades nyligen och den första batchen kommer att finnas tiilgänglig om ca 6mån. Har inte provat den ännu men det har kanske @magnum ?
Lovar att säga till när vi byter bas på N/V. Får tyvärr inte till den infon än på baksidesetiketten men skall försöka övertyga Damien om det kloka i det.
Överlag är 2012 BdB en årgång full av charm och harmoni, tror DH 2012 blir en champagne som många kommer att gilla, härlig frukt och vänliga syror!
En kul provning är NV av 2012 och 2013 köp några NV 2012 nu och sen några 2013 när den kommer.
 
Last edited:
Hej!
Hämtade precis 3 flaskor Grand Crû Vieilles Vignes Blanc de Blancs. Vad säger expertisen? När skall dessa konsumeras? Är dom bra nu, eller bör de ligga några år till? Tack på förhand!
 

Pontus

Medlem
Hej!
Hämtade precis 3 flaskor Grand Crû Vieilles Vignes Blanc de Blancs. Vad säger expertisen? När skall dessa konsumeras? Är dom bra nu, eller bör de ligga några år till? Tack på förhand!
Har bara druckit denna en gång och tyckte då att den behövde tid även om den var klart njutbar. Men detta är en smaksak! Eftersom du har 3 flaskor, poppa en blir mitt råd. Spara lite till dag 2 och se vad du tycker då.
 

Silenos

Medlem
Hur mycket flaskvariation tycker ni er ha märkt hos Hugot?

Själv köpte jag på mig ett knippe 08;or efter att testflaskan var så där härligt ren, hård och spänstig; spetsig och bred samtidigt. Någon ställde, i tråden eller annorstädes, den retoriska frågan "vem köper detta för att dricka nu?". Svaret är jag, just så här gillar jag champagne. Sedan dess har jag stött på flaskor som varit mycket mjukare och mer utvecklade. Också de goda, men inte närheten av den första fullträffen. Jag tror jag knäck fyra flaskor hittills, två har varit unga och två har varit mjukare. Jag har åtta kvar, så jag lär väl få svar på frågan tids nog, men trots allt är jag lite besviken över att inte kunna lita på vad jag kommer få i glaset...
 

Pontus

Medlem
Hur mycket flaskvariation tycker ni er ha märkt hos Hugot?

Själv köpte jag på mig ett knippe 08;or efter att testflaskan var så där härligt ren, hård och spänstig; spetsig och bred samtidigt. Någon ställde, i tråden eller annorstädes, den retoriska frågan "vem köper detta för att dricka nu?". Svaret är jag, just så här gillar jag champagne. Sedan dess har jag stött på flaskor som varit mycket mjukare och mer utvecklade. Också de goda, men inte närheten av den första fullträffen. Jag tror jag knäck fyra flaskor hittills, två har varit unga och två har varit mjukare. Jag har åtta kvar, så jag lär väl få svar på frågan tids nog, men trots allt är jag lite besviken över att inte kunna lita på vad jag kommer få i glaset...
Kan bara svara för 06orna där jag druckit tre flaskor och inte märkte någon skillnad alls mellan flaska ett och två. Flaska tre var aningen mer utvecklad (men inte sämre i min smak).
 
Trådskapare
Cavisten Vinhandel

Cavisten Vinhandel

Leverantör
Hej!
Hämtade precis 3 flaskor Grand Crû Vieilles Vignes Blanc de Blancs. Vad säger expertisen? När skall dessa konsumeras? Är dom bra nu, eller bör de ligga några år till? Tack på förhand!
Jag ligger nog ganska mycket i linje med @Pontus ide att detta vin har en hel del till att ge.
Har själv druckit det över både två och tre dagar vid några tillfällen och utvecklingen har varit klart positiv.
Nu är ju detta en ren 2009 men eftersom druvmaterialet är från mkt gamla rankor (planterade på 20- och 50-talet) så får årgångsuttrycket mindre genomslag.
 
Trådskapare
Cavisten Vinhandel

Cavisten Vinhandel

Leverantör
Hur mycket flaskvariation tycker ni er ha märkt hos Hugot?

Själv köpte jag på mig ett knippe 08;or efter att testflaskan var så där härligt ren, hård och spänstig; spetsig och bred samtidigt. Någon ställde, i tråden eller annorstädes, den retoriska frågan "vem köper detta för att dricka nu?". Svaret är jag, just så här gillar jag champagne. Sedan dess har jag stött på flaskor som varit mycket mjukare och mer utvecklade. Också de goda, men inte närheten av den första fullträffen. Jag tror jag knäck fyra flaskor hittills, två har varit unga och två har varit mjukare. Jag har åtta kvar, så jag lär väl få svar på frågan tids nog, men trots allt är jag lite besviken över att inte kunna lita på vad jag kommer få i glaset...

Nu kanske det inte direkt var en fråga till mig som importör men jag tar mig friheten att ge mina synpunkter ändå.
Först beklagar jag att du är besviken över variationen på flaskorna. Hade jag haft en förklaring till det eller upplevt samma sak själv så hade jag delat det med er här. Alla de -06 och -08 vi har köpt in har varit från samma degorgeringstillfälle (och därmed hanterade på exakt samma sätt hos Damien vg dosage, svavling, lagring m.m.) Det enda som kan vara en skillnad är att vi tog in en första batch i Maj (som vi började sälja på BS i Juli) och sedan fyllde vi på med nya flaskor i September. Jag vet inte exakt när du beställde dina 12fl @Silenos men eftersom -08 var slut i Augusti och nya sen kom in i September så kan dina flaskor knappast vara en mix från dessa sändningar. Inga av transporterna skedde heller under några extrema temperaturer och vårt lager är i ett bergrum som är svalt och bra även på sommaren.

Damien degorgerade en batch med -08 i början av 2015 (som vi dock inte köpte ifrån) som han sa innehöll väsentligt mindre svavel vid degorgeringen och dessa flaskor har utvecklat sig klart snabbare än de som degorgerades i Juni -15 (vilka är de som vi köpt av).

Med tanke på din beskrivning av hur du gillar din champagne så tror jag att du kommer att gilla den nya N/V (med bas -13) som kommer snart. Den har väldigt pigga syror och är livliig med massor av citrus/lime-zest. Väldigt Cramant-lik trots 2/3 Chouilly + 1/3 Cramant.

Tag gärna kontakt med mig via PM så skall jag se om vi kan byta dina flaskor (eller ngt annat som passar dig) på ngt sätt.
 

Silenos

Medlem
@Cavisten Vinhandel , stort tack för ditt svar. Nej, något byte är absolut inte nödvändigt! En bet som har utfallen klockren, eller bara god, den fortsätter jag gärna göra. Och med tanke på din egen erfarenhet, så ökar hoppet om att en majoritet av flaskorna skall vara spänstiga. Jag beställde förvisso vinet i några olika omgångar, och det är ju möjligt att SB handhaft dem olika. Men det bör ha varit under en sådan kort tid i så fall, så det borde inte spela någon roll.

Skriv gärna en rad här i tråden när ovannämnda NV finns att beställa. Den låter absolut som något i min smak.
 
Trådskapare
Cavisten Vinhandel

Cavisten Vinhandel

Leverantör
Först ett Gott Nytt År till alla på finewines och tack för alla fina omdömen om Damien Hugots champagner !
Lovade ju er att säga till när det byts basårgång på N/V Damien Hugot Blancs de Blanc och det har hänt idag.
Så från och med ordrar som levereras ut i morgon så kommer N/V:n att ha bas från 2013.
Vi kan tyvärr inte se när ngn har lagt ordern på sitt SB utan bara när den kommer in till vår distributör och lagerhållare.
Om det är ngn som är osäker så kan jag med ledning av vilken SB som lagt ordern se vad som levererats.
 

kimnyblom

Medlem
Först ett Gott Nytt År till alla på finewines och tack för alla fina omdömen om Damien Hugots champagner !
Lovade ju er att säga till när det byts basårgång på N/V Damien Hugot Blancs de Blanc och det har hänt idag.
Så från och med ordrar som levereras ut i morgon så kommer N/V:n att ha bas från 2013.
Vi kan tyvärr inte se när ngn har lagt ordern på sitt SB utan bara när den kommer in till vår distributör och lagerhållare.
Om det är ngn som är osäker så kan jag med ledning av vilken SB som lagt ordern se vad som levererats.

Tack för info, grym service! Är det fortfarande 2008 bas på de NV magnum som redan är beställda men ej leverade av SB ännu?
 
Toppen