Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne - De senaste inköpen, diskussioner och tips

Hardolph

Medlem
Bollinger RD 08 på Finlandsfärjan. Blev två Agrapart Terroirs också.

20240414_182623.jpg
 

Lennart

Medlem
Någon som har erfarenhet av Drappier Grande Sendrée? Går att köpa 2012 till vad som verkar vara väldigt bra pris och min latenta FOMO säger att jag ska köpa några lådor och lägga i källaren. Mitt rationella jag skulle dock vilja ha lite stöd i beslutet. (Har sökt här på forumet och de få gånger den nämns är det i positiva ordalag.)
 

Thirsty

Smygnykterist
Någon som har erfarenhet av Drappier Grande Sendrée? Går att köpa 2012 till vad som verkar vara väldigt bra pris och min latenta FOMO säger att jag ska köpa några lådor och lägga i källaren. Mitt rationella jag skulle dock vilja ha lite stöd i beslutet. (Har sökt här på forumet och de få gånger den nämns är det i positiva ordalag.)
Helt ok men inte storslagen. Tycke och smak, som vanligt. PW priset ser bra ut.
 

matage

Medlem
Tack Thirsty!
Betyg 93,4 på CT, 9 år på jästen, bra årgång osv, allt det låter bra, men givet dina motorsågningar senast så blev ditt ”helt ok” exakt den trigger jag behövde för att köpa två lådor till priset Moet + 140 kr per flaska
Ytterligare ett bevis på - You Snooze, You Lose!
Priset idag när jag tänkte beställa var inte lika roligt som igår...
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag hade med 2010 på en provning. Tycker Drappier generellt håller hög
lägstanivå. GS är ju väldigt bra prissatt för sin ’spec’ som du säger. Behöver tid för att vakna. Skrev så här som kortnoter för 2010
Visa bifogad bild 31922
Intressant att du tyckte "ungdomlig". Jag tycker att vintage-Drappier ibland mognar/åldras fort, och når "sherrystadiet" tidigare än många andra producenters skumpor. Jag har tänkt att det kan bero på att de är från södern och Pinot-dominerade = lite lägre syra. Sedan gör de ju "sans soufre"-skumpor så jag spekulerar i att de håller ner på svavlet även i de övriga, vilket kanske bidrar till en snabbare mognad. Eller så är de bara mer känsliga för "fullagring"? Nåväl, Pinot-tungt och moget är ju inte direkt det sämsta.
 

Mexikanaren

Medlem
Efter att ha läst på lite om Laherte frères så väcktes sugen och det blev ett inköp på en 3pack av rosén och en 3pack av deras Ultadition.

Ultradition deggades väldigt nyligen (01-24) så behöver nog luftas en hel del innan provning. Rosén deggades 06-23 så inte *riktigt* lika nyligen

20240420_132326.jpg

20240420_132421.jpg
 

Martinski

Medlem
Smakar det så kostar det, prisökningarna blir mer o mer tokiga iaf enligt mig på champagner i detta segment. Ökning på typ 800 kr mellan årgångarna på LGA Rosé, för mig jag betalade 1799kr för den



Vad motiverar dessa prisökningarna.

Man kommer snart bli helt 'outpriced' ifrån sin hobby o intresse.. : /
 
Smakar det så kostar det, prisökningarna blir mer o mer tokiga iaf enligt mig på champagner i detta segment. Ökning på typ 800 kr mellan årgångarna på LGA Rosé, för mig jag betalade 1799kr för den



Vad motiverar dessa prisökningarna.

Man kommer snart bli helt 'outpriced' ifrån sin hobby o intresse.. : /
1995:- för LGA 2015 och 2295:- för rosén hos Winefinder. 2199:- resp. 2599:- på Bolaget.
 

A77

Medlem
Smakar det så kostar det, prisökningarna blir mer o mer tokiga iaf enligt mig på champagner i detta segment. Ökning på typ 800 kr mellan årgångarna på LGA Rosé, för mig jag betalade 1799kr för den



Vad motiverar dessa prisökningarna.

Man kommer snart bli helt 'outpriced' ifrån sin hobby o intresse.. : /
Bollingers prisökningar senaste året har varit grova. Tror inte på liknande prisökningar framöver utan mer som en ”rättelse” då de låg i underkant tidigare.
 
Toppen