Champagne - De senaste inköpen, diskussioner och tips

Diskussion i 'Vin' startad av FredrikC, 26 juli 2021.

Etiketter:
  1. FredrikC

FredrikC Medlem

Eftersom vi blir fler och fler på forumet som dricker och köper champagne så vore det kul att samla allt det i en tråd så man slipper scrolla förbi massa gammal DRC, Petrus osv för att få se era guldkorn.
    Vi kan ha kvar vad som dricks i den andra tråden men inköp osv kan vi ha här.
    Som trådskapare bidrar jag med ett inköp för några veckor sedan av två guldkorn.
    20210726_133941.jpg

Elvis, LeChat, KockJohan och 15 andra gillar detta.
  2. Kul initiativ. Jag fortsätter handla odlarskumpa i rimlig prisklass. Senaste inköpet blev en låda Rosseaux Batteux Les Grandes Voyettes 2016 av Winescout. Har inte poppat någon flaska än, får återkomma med noter. https://winescout.se/produkt/les-grandes-voyettes-2016/

3. Martinski

Martinski Medlem

Känns som denna tråd var på tiden

Sonderlese och FredrikC gillar detta.
  4. Jesper L

Jesper L Medlem

Det har blivit en del inköp av den billigare sorten på auktion.
    6 flaskor Soutiran Brut Signature
    6 flaskor Laherte Freres Ultradition
    6 flaskor Franck Bonville Cuvee Prestige
    6 flaskor Cattier 1er cru
    6 flaskor Cattier Brut Nature

Priset landade på cirka 200kr per flaska :p

5. Nu när semestern börjar nå sin kulmen, restriktionerna lättas upp och fler blir vaccinerade börjar det väl bli dags för en BYOB champagne igen? Hur ser intresset ut?

Jesper L, HerrMelin och FredrikC gillar detta.
  6. Stefan B

Stefan B Medlem

PK-huset levererar.

Winston 2012 x 6
    Krug 169 emé x 6
    099AD384-04A7-46FC-9ADF-6C2A00F4DA9B.jpeg

Wintermute, Daniel Stam, ekman och 8 andra gillar detta.
  7. Nyllet

Nyllet Medlem

Jag fick en trevlig leverans av lite Maillart i veckan. Hoppade på fanwines projekt efter @Crist(al)ian 77 inlägg om Maillart-provningen. Har hunnit testa både rosén och Platine. Blev tyvärr inte så mycket analys men båda var riktigt trevliga. Fin frukt!
    20210728_175919.jpg

Pontus Palmenäs, magnum, FredrikC och 1 annan gillar detta.
  8. FredrikC

FredrikC Medlem

Snyggt! Har du provat 169 än och vad tycker du isåntfall?

9. Stefan B

Stefan B Medlem

Nej faktiskt inte provat. Killen i butiken frågade om de skulle ner i källaren och jag svarade ja. Sen frågade han när jag skulle poppa den första. Men jag undvek att säga ”10-15 år” för ville inte verka dryg. :) Men tänker att jag kommer köpa någon lös flaska i år iaf att prova. Sen får jag se om jag köper ytterligare en låda. Winston ska jag iaf köpa mins en låda till av. Tänkte bara passa på att säkra några nu så man inte missar den helt ifall den osannolikt nog skulle ta slut.

FredrikC gillar detta.
  10. Winerookie

Winerookie Medlem

blev en winston 09:a och NV skumpa idag på bolaget

230605921_316210896869093_359353191592687077_n.jpg

JonasBo, magnum, Wintermute och 3 andra gillar detta.
  11. FredrikC

FredrikC Medlem

Hittade en 09a också för att få till en början till en vertikal med 08, 09 och 12.
    20210808_181847.jpg

Elvis och Kaptenen gillar detta.
  12. Wintermute

Wintermute Medlem

Presidence 2002. För att fylla på med drickfärdigt, så att de yngre kan få lite ro.
    Dessutom är min självtilldelade kvot nu fylld, av alla sorter. Köpstopp till årsskiftet.
    Och lite alkoholfritt, för när det passar bäst.

20210826_174717.jpg

BallyJ, LarsW, LeChat och 1 annan gillar detta.
  13. LeChat

LeChat Medlem

DE17C3F5-53E2-48E8-9C96-2FE51FC9B596.jpeg
    Hämtade ett gäng ”bra-att-ha-champagner” idag. Goda champagner som man kan lockas att plocka innan de dyrare årgångs- och prestigechampagnerna.
    Mycket bra pris på samtliga jämfört med SB. Kände mig t.ex. tvungen att köpa ytterligare ett 6-pack Piper Heidsieck 2012 när jag vann dem för 355:- inkl. frakt.

The Wall, Elvis, Kaptenen och 6 andra gillar detta.
  14. Sonderlese

Sonderlese Medlem

Fint kap!
    Vad är det för basårgång i Bollinger SC?

15. LeChat

LeChat Medlem

Har faktiskt ingen koll. Roederer hade basårgång 2015 vilket jag kunde kolla upp via en app. Hur gör man med Bollinger?

16. Sonderlese

Sonderlese Medlem

Om jag minns rätt, finns en kod på flaskhalsfolien?

17. FredrikC

FredrikC Medlem

E de från catawiki du köpte eller någon annan auktionsida?

18. Sonderlese

Sonderlese Medlem

Saxat från Wineberserkers:

How to decode the approximate disgorgement date from a bottle of Bollinger (any cuvee)

1. On each bottle there is a lot number that is normally found printed on the neck foil of the bottle
    2. This code will have the following pattern: L###### where # represents a number
    3. These numbers correlate to the following LYDDDBB (L412604) where:
    • Y is the last digit in the year; 4 for 2004
    • DDD is the day of the year; 126 for the 126th day of the year (early May)
    • BB is the batch number for the day; 04 for the 4th batch of the day
    • This bottle L412604 was disgorged between January and May of 2004

So why isn’t this the actual disgorgement date? Bollinger actually uses this code to trace the labeling date of the bottle, but it will get you within 3 months of the disgorgement date (meaning the bottles are labeled up to 3 months after disgorgement). To determine the base vintage of the Bollinger NV wines, you can normally take 4 years off of the disgorgement date to get the base vintage, but depending on when the cuvee changes you can sometimes be off by a year (email Bollinger your lot number to ensure correctness).

FredrikC och LeChat gillar detta.
  19. LeChat

LeChat Medlem

Om jag tolkat det rätt så fick flaskan sin etikett i mitten av februari 2021 och borde då blivit degorgerad i slutet av 2020 vilket borde ge basårgång 2016. Eller?

20. Sonderlese

Sonderlese Medlem

Låter rimligt; tack för infon!

Dela sidan