Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne - De senaste inköpen, diskussioner och tips

FredrikC

Medlem
Eftersom vi blir fler och fler på forumet som dricker och köper champagne så vore det kul att samla allt det i en tråd så man slipper scrolla förbi massa gammal DRC, Petrus osv för att få se era guldkorn.
Vi kan ha kvar vad som dricks i den andra tråden men inköp osv kan vi ha här.
Som trådskapare bidrar jag med ett inköp för några veckor sedan av två guldkorn.
20210726_133941.jpg

Stefan B

Medlem
Snyggt! Har du provat 169 än och vad tycker du isåntfall?
Nej faktiskt inte provat. Killen i butiken frågade om de skulle ner i källaren och jag svarade ja. Sen frågade han när jag skulle poppa den första. Men jag undvek att säga ”10-15 år” för ville inte verka dryg. :) Men tänker att jag kommer köpa någon lös flaska i år iaf att prova. Sen får jag se om jag köper ytterligare en låda. Winston ska jag iaf köpa mins en låda till av. Tänkte bara passa på att säkra några nu så man inte missar den helt ifall den osannolikt nog skulle ta slut.

LeChat

Medlem
DE17C3F5-53E2-48E8-9C96-2FE51FC9B596.jpeg

Hämtade ett gäng ”bra-att-ha-champagner” idag. Goda champagner som man kan lockas att plocka innan de dyrare årgångs- och prestigechampagnerna.
Mycket bra pris på samtliga jämfört med SB. Kände mig t.ex. tvungen att köpa ytterligare ett 6-pack Piper Heidsieck 2012 när jag vann dem för 355:- inkl. frakt.

Sonderlese

Medlem
Visa bifogad bild 24098
Hämtade ett gäng ”bra-att-ha-champagner” idag. Goda champagner som man kan lockas att plocka innan de dyrare årgångs- och prestigechampagnerna.
Mycket bra pris på samtliga jämfört med SB. Kände mig t.ex. tvungen att köpa ytterligare ett 6-pack Piper Heidsieck 2012 när jag vann dem för 355:- inkl. frakt.
Fint kap!
Vad är det för basårgång i Bollinger SC?

Trådskapare
FredrikC

FredrikC

Medlem
Visa bifogad bild 24098
E de från catawiki du köpte eller någon annan auktionsida?

Sonderlese

Medlem
Har faktiskt ingen koll. Roederer hade basårgång 2015 vilket jag kunde kolla upp via en app. Hur gör man med Bollinger?

Om jag minns rätt, finns en kod på flaskhalsfolien?
Saxat från Wineberserkers:

How to decode the approximate disgorgement date from a bottle of Bollinger (any cuvee)

1. On each bottle there is a lot number that is normally found printed on the neck foil of the bottle
2. This code will have the following pattern: L###### where # represents a number
3. These numbers correlate to the following LYDDDBB (L412604) where:
• Y is the last digit in the year; 4 for 2004
• DDD is the day of the year; 126 for the 126th day of the year (early May)
• BB is the batch number for the day; 04 for the 4th batch of the day
• This bottle L412604 was disgorged between January and May of 2004

So why isn’t this the actual disgorgement date? Bollinger actually uses this code to trace the labeling date of the bottle, but it will get you within 3 months of the disgorgement date (meaning the bottles are labeled up to 3 months after disgorgement). To determine the base vintage of the Bollinger NV wines, you can normally take 4 years off of the disgorgement date to get the base vintage, but depending on when the cuvee changes you can sometimes be off by a year (email Bollinger your lot number to ensure correctness).

LeChat

Medlem
Saxat från Wineberserkers:

How to decode the approximate disgorgement date from a bottle of Bollinger (any cuvee)

1. On each bottle there is a lot number that is normally found printed on the neck foil of the bottle
2. This code will have the following pattern: L###### where # represents a number
3. These numbers correlate to the following LYDDDBB (L412604) where:
• Y is the last digit in the year; 4 for 2004
• DDD is the day of the year; 126 for the 126th day of the year (early May)
• BB is the batch number for the day; 04 for the 4th batch of the day
• This bottle L412604 was disgorged between January and May of 2004

So why isn’t this the actual disgorgement date? Bollinger actually uses this code to trace the labeling date of the bottle, but it will get you within 3 months of the disgorgement date (meaning the bottles are labeled up to 3 months after disgorgement). To determine the base vintage of the Bollinger NV wines, you can normally take 4 years off of the disgorgement date to get the base vintage, but depending on when the cuvee changes you can sometimes be off by a year (email Bollinger your lot number to ensure correctness).
Om jag tolkat det rätt så fick flaskan sin etikett i mitten av februari 2021 och borde då blivit degorgerad i slutet av 2020 vilket borde ge basårgång 2016. Eller?

Toppen