Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne - De senaste inköpen, diskussioner och tips

Wintermute

Medlem
Någon som vet något om denna https://www.champagne-bollinger.com/en/wine/cote-enfants-champagne-2012/
Kommer den till Sverige? När?

Juhlin gav den visst 97p i fredags!
Det känns som att det kanske är en trend på gång med "ultraprestige". Där Bollinger fyller på så att VVF slipper vara ensam. Roederer släpper Late Release, som säkert inte kommer att vara billig. Champagne Charlie kommer för första gången på länge osv. Undrar hur många av de större husen som följer på den trenden?
 

Thirsty

Smygnykterist
Det känns som att det kanske är en trend på gång med "ultraprestige". Där Bollinger fyller på så att VVF slipper vara ensam. Roederer släpper Late Release, som säkert inte kommer att vara billig. Champagne Charlie kommer för första gången på länge osv. Undrar hur många av de större husen som följer på den trenden?
Roederer late release finns i handeln. Såg nån reklam, från 260 euro.

Tror absolut att det kommer komma fler exklusiva lanseringar från diverse producenter. Går även fint i linje med att fler släper vingårdsspecifika produkter. Liten kvantitet och stor efterfrågan, lätt att ta ut högre pris.
 
Är inte jättebevandrad bland champagne men drack en Selosse Initial igår vilket jag tyckte var brutalt gott och något helt nytt för mig i champagneväg. Har ni tips på producenter som gör liknande stil som går att få tag på mer regelbundet på systemet?
 

Thirsty

Smygnykterist
Är inte jättebevandrad bland champagne men drack en Selosse Initial igår vilket jag tyckte var brutalt gott och något helt nytt för mig i champagneväg. Har ni tips på producenter som gör liknande stil som går att få tag på mer regelbundet på systemet?
Villkoret att det släpps regelbunder på systembolaget begränsar utbudet, inte öppen för att beställa från näthandlare?
Ulysse Colin som gått i Selosse skolan torde vara nära tillhands men släpps inte på SB.

Oxiderade ekade viner, en paradgren för champagne Yoda aka @Crist(al)ian 77

Edit: Ovan torde flyttas till "Champagne - De senaste inköpen, diskussioner och tips".
 
Näthandel funkar men är ännu inte så fast i träsket att jag är beredd att behöva beställa en låda av premiumbubbel. Jag drack faktiskt Ulysse Colin (Les Maillons) igår och jämförde, tyckte den var betydligt tunnare och mindre nötig?

Sorry för fel tråd, mod får gärna flytta.
 

Thirsty

Smygnykterist
Näthandel funkar men är ännu inte så fast i träsket att jag är beredd att behöva beställa en låda av premiumbubbel. Jag drack faktiskt Ulysse Colin (Les Maillons) igår och jämförde, tyckte den var betydligt tunnare och mindre nötig?

Sorry för fel tråd, mod får gärna flytta.
Enkla svaret är nej, det finns inget motsvarande. Speciellt inte till lägre pris. Ulysse är åt samma håll men inte samma sak. Egly Ouriet Millesime 2012 (alt les Crayeres) var förvånadsvärt lik Ulysse Les Pierrières (deg 2012) när de dracks blint.

Många handlare har inte krav på en låda vid beställning om än att det brukar vara billigare i frakt per flasak vid i vart fall 6 falskor än en enskild. Många tillåter blandlådor dvs olika sorter vilket torde underlätta.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Enkla svaret är nej, det finns inget motsvarande. Speciellt inte till lägre pris. Ulysse är åt samma håll men inte samma sak. Egly Ouriet Millesime 2012 (alt les Crayeres) var förvånadsvärt lik Ulysse Les Pierrières (deg 2012) när de dracks blint.
Håller med, Ulysse Collin är ekad och kraftig, men produceras inte i oxiderad stil så har (som ung) inte Selosse:s sherrytoner.
Vissa delar av R. Poullions sortiment kommer väl däremot ganska nära Selosse-stilen? Men inte längre så lätta att få tag på.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Är inte jättebevandrad bland champagne men drack en Selosse Initial igår vilket jag tyckte var brutalt gott och något helt nytt för mig i champagneväg. Har ni tips på producenter som gör liknande stil som går att få tag på mer regelbundet på systemet?
Eglys riktiga VV "Les Crayeres", Bérèches Reflet d'Antan och Pouillons Solera är det närmaste jag kommit. Två första gångerna jag fick Pouillon gissade jag Selosse men har inte tyckt det efter det. Egly har förut sålts på TS och BS men har inte koll längre. Dessvärre är ingen av nämnda champagner vare sig billiga eller lätta att få tag på. Pouillon Solera går nog fortfarande att köpa för pengar.

Jag får även lite Selossevibbar på andra ekmonster som Larmandier-Berniers Chemin d'Avize.

Har aldrig tyckt Prevost och Ulysse varit lika Selosse men nyligen drack jag en Les Pierrières 2012 och den var väldigt Selosselik. Antagligen för att den fått lite mognadstoner som @vintomas skriver att den saknar från start. Samma gäller en 10-15 år gammal De Sousa Caudalies jag fick blint.

Sedan finns det en uppsjö av riktigt bra ekade odlare; Eric Rodez, Andre Jacqart, De Sousa, Kartongen, Vouette & Sorbée/Clandestin m.fl. Några av dessa brukar finnas i BS.

Gillar du ek bör du även kolla in Bollinger, Krug och Henri Giraud av de större husen.
 
Eglys riktiga VV "Les Crayeres", Bérèches Reflet d'Antan och Pouillons Solera är det närmaste jag kommit. Två första gångerna jag fick Pouillon gissade jag Selosse men har inte tyckt det efter det. Egly har förut sålts på TS och BS men har inte koll längre. Dessvärre är ingen av nämnda champagner vare sig billiga eller lätta att få tag på. Pouillon Solera går nog fortfarande att köpa för pengar.

Jag får även lite Selossevibbar på andra ekmonster som Larmandier-Berniers Chemin d'Avize.

Har aldrig tyckt Prevost och Ulysse varit lika Selosse men nyligen drack jag en Les Pierrières 2012 och den var väldigt Selosselik. Antagligen för att den fått lite mognadstoner som @vintomas skriver att den saknar från start. Samma gäller en 10-15 år gammal De Sousa Caudalies jag fick blint.

Sedan finns det en uppsjö av riktigt bra ekade odlare; Eric Rodez, Andre Jacqart, De Sousa, Kartongen, Vouette & Sorbée/Clandestin m.fl. Några av dessa brukar finnas i BS.

Gillar du ek bör du även kolla in Bollinger, Krug och Henri Giraud av de större husen.

Stort tack! Beställde hem några flaskor från producenterna som fanns på BS, förhoppningsvis är det den kraftiga eken jag gillade (vilket jag märkligt nog inte gillar i vin utan bubblor) då driftkostnaderna blir lite billigare.
 
Trådskapare
FredrikC

FredrikC

Medlem
Blev denna och en Pol Roger 1990.
received_594329155800822.jpeg
 

Jos

Medlem
Du måste visa boardingkort i kassan, och kan bara köpa våtvaror om du flyger utanför EU. Så har det varit så länge jag kan minnas, även på utrikes flygplatser måste man alltid visa boardingkort. (Är väl bl.a. för att personal på flygplatsen inte ska kunna köpa.)
Nja… Visa boardingkortet är för att de reggar alla köp oavsett typ av vara och sen reclaimar de skatten på alla som åker utanför EU. En besparing/intjäning som såklart inte går vidare till dig som konsument ;)
 

Wintermute

Medlem
Det känns som att det kanske är en trend på gång med "ultraprestige". Där Bollinger fyller på så att VVF slipper vara ensam. Roederer släpper Late Release, som säkert inte kommer att vara billig. Champagne Charlie kommer för första gången på länge osv. Undrar hur många av de större husen som följer på den trenden?
En till ultraprestige...
 
Toppen