Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne - De senaste inköpen, diskussioner och tips

Thirsty

Smygnykterist
Ville bara kolla om det är någon som har något tips på lite roligare champagner till bra priser på PdB?

Är ganska sugen på att beställa hem en Fleur de Passion magnum och tänkte att det är lika bra man beställer med lite extra när man ändå kommer betala frakten.

Så alla tips är varmt välkomna :)
Ingen rabattkod som täcker frakten?
 

JonasBo

Medlem
Denna champagne avnjöts med @Mattias Schyberg och @Joakim Scholtz för.en vecka sedan och jag beställde direkt hem en låda genom PI av importören Wine Scout.

Famille Delouvin Meunier Perpétuel.
100% Pinot Meunier, Solera från 1992 och framåt.

Riktigt härlig, med mycket smak av rött äpple, lite pomerans.

499:-/flaska känns som ett klipp!
 

Attachments

  • IMG_20221215_184753554.jpg
    IMG_20221215_184753554.jpg
    35 KB · Visningar: 88
  • received_1210256206595205.jpeg
    received_1210256206595205.jpeg
    37,2 KB · Visningar: 90

Martinski

Medlem
Vad är åsikterna om Diebolt-Vallois Vieillissement Prolongé, 2011? Vet ju att årgång 2011 inte är nå toppen direkt, men har äldsta pojken som är född det året. Eller ska man vänta på något annat som kommer senare? Kommer det så mycket mer, det är ju trots allt 2011?

Tror det kan vara ett bra och intressant köp, fick 92 av både Alf Tumble (fjärde bästa champagne efter LGA 2014, DP 2012 o Krug GC 170 från 2022) och 92 pt från Juhlin. Köpte 2 flaskor själv varav en åker med till Nyår. Comtes 2011 jämförelsevis har 91 pt av Juhlin.

Juhlin skrev om den att den påminner en del om Egly ekighet och R.D autolys.

Blev även 2x Orpale 2008.
 

mackan92

Medlem
En fråga från novis som långt ifrån testat alla prestige och eller champagner i högre prisklass men står inför ett problem, eller problem och problem... Fick precis erbjudande om nytt jobb och det ska ju såklart firas när att är signerat och så vidare. Med det vill jag ju såklart ha champagne. Så min fråga är då vilken av ex Dom Perignon eller Krug är mest lämplig att drickas ung? (om man då måste välja)? Eller ska jag gå på något annat i samma prisklass? Har PK-Huset som butik att utgå ifrån.
 
Trådskapare
FredrikC

FredrikC

Medlem
En fråga från novis som långt ifrån testat alla prestige och eller champagner i högre prisklass men står inför ett problem, eller problem och problem... Fick precis erbjudande om nytt jobb och det ska ju såklart firas när att är signerat och så vidare. Med det vill jag ju såklart ha champagne. Så min fråga är då vilken av ex Dom Perignon eller Krug är mest lämplig att drickas ung? (om man då måste välja)? Eller ska jag gå på något annat i samma prisklass? Har PK-Huset som butik att utgå ifrån.
Jag tycker krug 170eme som är på bolaget nu är riktigt trevlig och rekommenderar den varmt.
 

HerrMelin

Medlem
En fråga från novis som långt ifrån testat alla prestige och eller champagner i högre prisklass men står inför ett problem, eller problem och problem... Fick precis erbjudande om nytt jobb och det ska ju såklart firas när att är signerat och så vidare. Med det vill jag ju såklart ha champagne. Så min fråga är då vilken av ex Dom Perignon eller Krug är mest lämplig att drickas ung? (om man då måste välja)? Eller ska jag gå på något annat i samma prisklass? Har PK-Huset som butik att utgå ifrån.
Smaksak såklart, men jag skulle alla gånger välja Krug då det är en MV och i mitt tycke känns mer redo för konsumtion än DP -12, även om 2012 som årgång många gånger visat sig väldigt tillgänglig som ung. Oavsett så är det riktigt gott :) Grattis till nya jobbet!
 

Kalle A

Medlem
Någon som vet när Dom P 2013 kan förväntas komma ut på bolaget? I Norge (där jag bor) är det 2013 som är ute nu men ser att det är 2012 i Sverige.
//
 

Martinski

Medlem
Så släpptes aldrig en special ed av 2012’an.. lite konstigt då nästan alla årgångar verkar få en..

Roligare fynda en sån till samma pris som vanlig på bolaget ju. Men får väl slå till på dn 2012a då innan bytet går igenom helt.
 

Sonderlese

Medlem
Släpper Bille 2005 nu efter 2006?!? Förvirrad.. :confused:

Visa bifogad bild 28285

Visa bifogad bild 28284

Vinmakare släpper viner när de tycker de är redo*, och då händer lite omkastning i den kronologiska tidslinjen. Paul Sugot släppte 2008 efter 2006 och har (till mitt vetskap) inte släppt 2007 ännu.

* Sen spelar ekonomi och platsbrist in; gud veta alla gånger man har tyckt en vinmakare INTE borde ha släppt ett vin...
 
  • Like
Reactions: Jos
Toppen