Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne - De senaste inköpen, diskussioner och tips

Foley

Medlem
Ska man starta med en flaska Henriot 2008 till ett gäng mer eller mindre vinintresserade, om man har 3 flaskor och vill börja med lite wow-effekt? Eller bör man vänta 2-3 år då? Alternativen är Taittinger 2012, Roederer 2012, Vouette et Sorbee R18 eller Hure Freres Caviste release med 2004-bas. Har druckit alla utom den sistnämnda, men det var ett par år sen.
 

Magikern

Medlem
Ska man starta med en flaska Henriot 2008 till ett gäng mer eller mindre vinintresserade, om man har 3 flaskor och vill börja med lite wow-effekt? Eller bör man vänta 2-3 år då? Alternativen är Taittinger 2012, Roederer 2012, Vouette et Sorbee R18 eller Hure Freres Caviste release med 2004-bas. Har druckit alla utom den sistnämnda, men det var ett par år sen.

Kör för Henriot det hade jag gjort. :)
 

Sonderlese

Medlem
Drack Orpale i sommar och den var riktigt bra.
Gôtt att höra!
Jag köpte nyligen hem ytterligare en magnum 2008 Orpale.
IMG_0122.jpeg
 

Jos

Medlem
Ska man starta med en flaska Henriot 2008 till ett gäng mer eller mindre vinintresserade, om man har 3 flaskor och vill börja med lite wow-effekt? Eller bör man vänta 2-3 år då? Alternativen är Taittinger 2012, Roederer 2012, Vouette et Sorbee R18 eller Hure Freres Caviste release med 2004-bas. Har druckit alla utom den sistnämnda, men det var ett par år sen.
Mest wow på Roederer 2012 enligt mig men har inte prövat R18
 

Foley

Medlem
Alright, då har jag snävat in urvalet. Tack! Vouette et Sorbee R18 tyckte jag var typisk odlarskumpa med bra tryck, röda äpplen, jäst och lite funkig, men fortfarande väldigt ung, när jag drack den innan sommaren. Har nog inte hänt så mkt sen dess, så den får vila lite till.
 
Trådskapare
FredrikC

FredrikC

Medlem
I Krug diskussionen. Är planerat:
9/11 Krug 03 magnum, 54 flaskor, 8996kr
30/11 Rosé 27th, 200 flaskor, 3719
Clos du Mesnil 06, 42 flaskor, 13500kr
Clos d'Ambonnay 06, 6 flaskor, 27500kr
Tackar!
intressant pris på 03 magnum. Någon som druckit 03 och gillat den?
 

MarkusJ

Medlem
En kollega skulle åka Eckerölinjen så jag passade på att lägga en liten beställning. Bollinger La Grande Année 2014 för 1149 kr vs 1899 kr på SB - taget. När han först gick och kollade på hyllan var det tomt varpå han frågade personalen som då sa att det är väldigt få som dom får in, men precis då rullade det in en vagn med påfyllning 🥳

bollinger-2014.jpg
 

Foley

Medlem
Kör för Henriot det hade jag gjort. :)
Blev Henriot 2008 och den var mkt bra! dryckesfönstret har öppnat, även om den klarar ett antal år till på rygg. Rund och fin, med begynnande mognadstoner. Klassiska henriot markörer med mandel, brioche och citrus. Saknar lite kraft för att nå de högsta höjderna, men det går kanske inte att vänta sig av vanliga vintage.
 
Toppen