Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne - De senaste inköpen, diskussioner och tips

Nyllet

Medlem
Köpte en Bereche & Fils på släppet härförleden, blev nyfiken på att testa den jag köpte för två år sedan (dg. juni 23).
Borde den ligga på korken en stund till eller är den bra att knäcka nu i påsk (har bara en..) undras?
🐣

Det är ju nästan 3 år sedan deg så den kan du öppna med gott samvete enligt mig. Jag har druckit Bereche ett år efter deg och det funkade fint även om jag då skrev att jag skulle avvakta 2 år till nästa flaska.

Johpe

Medlem
Har Bereche et fils Brut Reserve gått från ~2 år till ~3 år på jästfällningen?

20260402_195502.jpg

20260402_195710.jpg
20260402_200114.jpg

L lär väl bara skörde-år eller ev buteljering (LOT enligt google) och sen kommer BSA och sen månad och år för disgorging. På den äldre flaskan är det ~2 år o på de två senaste ~3 år.ä mellan.

mackan92

Medlem
Har Bereche et fils Brut Reserve gått från ~2 år till ~3 år på jästfällningen?

Visa bifogad bild 36380
Visa bifogad bild 36381Visa bifogad bild 36382

L lär väl bara skörde-år eller ev buteljering (LOT enligt google) och sen kommer BSA och sen månad och år för disgorging. På den äldre flaskan är det ~2 år o på de två senaste ~3 år.ä mellan.
Enligt Vinnatur Instagram är det 20 månader på andra jäsningen. Kollar man historiska släpp är det 28 månader. Ex: https://vinnatur.se/privatkund/best...che-fils-74974-bestalls-i-kolli-om-3-flaskor/

1775237587467.png

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör

Foley

Medlem
Passade på att köpa lite Chartogne då de dykt upp hos PdB.

Visa bifogad bild 36412

Les Couarres 2020 och Heurtebise 2022. Samt Sainte Anne;

Visa bifogad bild 36413

Låter även som det är på G hos FVL hos den som föredrar detta,

Visa bifogad bild 36414

Allt gott denna varma vårdag!
FVL släpper sin blandlåda Chartogne Taillet imorgon säger de, men lådan gick bra att beställa redan idag. 3 Sainte Anne, 1 Les Courres 2022, 1 Heurtebois 2022, 1 Hors Serie 2020. Blev en låda för mig. Var länge sedan nu som jag drack något från Chartogne-Taillet

matage

Medlem
FVL släpper sin blandlåda Chartogne Taillet imorgon säger de, men lådan gick bra att beställa redan idag. 3 Sainte Anne, 1 Les Courres 2022, 1 Heurtebois 2022, 1 Hors Serie 2020. Blev en låda för mig. Var länge sedan nu som jag drack något från Chartogne-Taillet
Tack för tipset - jag testade inte ens igår när jag såg länken men min order gick igenom nu på morgonen.
Och för sakens skull så kompletterades ordern med en blandlåda Rose (har inte testat vare sig Shaman eller Rodez) och ett sexpack Vilmart Grand Cellier NV.

Mexikanaren

Medlem
Tack för tipset - jag testade inte ens igår när jag såg länken men min order gick igenom nu på morgonen.
Och för sakens skull så kompletterades ordern med en blandlåda Rose (har inte testat vare sig Shaman eller Rodez) och ett sexpack Vilmart Grand Cellier NV.
Testade shamanen rosé, väldigt josig och öppen direkt från start, känns bara som det finns nedförsbacke med denna (om man försöker lagra den)
Rodez upplever jag som väldigt knuten så den skulle jag nog försökt spara på om möjligheten finns

Toppen