Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Sigdarve

Medlem
Min första Bollinger 2008. Föll inte mig i smaken. Kan inte identifiera doften/smaken jag stör mig på, men det är fr.a. något i doften som jag upplever som unket. Vad är det första, ni som druckit skumpan, känner då ni stoppar nosen i glaset? I min näsa känns det inte angenämt.
Visa bifogad bild 17931
Smakade och doftade bättre idag. Men den här passade mig bättre. Dög bra i sommarstuga.
pålle.jpg
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Jag och min fru har kommit fram till att vi gillar champagne med relativt hög andel PN. Vi hade tänkt åka förbi Epernay. Har ni några tips på producenter/viner med relativt hög andel PN som ni tycker är bra? Tänkte boka in några besök.

Har ni även tips på bra producenter i Pfalz, Alsace, Mosel som ni tycker vi inte borde missa, så är även det uppskattat.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag och min fru har kommit fram till att vi gillar champagne med relativt hög andel PN. Vi hade tänkt åka förbi Epernay. Har ni några tips på producenter/viner med relativt hög andel PN som ni tycker är bra? Tänkte boka in några besök.

Har ni även tips på bra producenter i Pfalz, Alsace, Mosel som ni tycker vi inte borde missa, så är även det uppskattat.
Sväng förbi Paul Detune i Ambonnay några minuter från Epernay och njut av deras Blanc De Noir! Supertrevliga människor och ett grymt vin för den som gilla extra allt BDN. En av mina absoluta favoriter.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Sväng förbi Paul Detune i Ambonnay några minuter från Epernay och njut av deras Blanc De Noir! Supertrevliga människor och ett grymt vin för den som gilla extra allt BDN. En av mina absoluta favoriter.

Låter som en utmärkt förslag. Provade den på en FVL provning för något år sedan och tyckte den var bra
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Min första Bollinger 2008. Föll inte mig i smaken. Kan inte identifiera doften/smaken jag stör mig på, men det är fr.a. något i doften som jag upplever som unket. Vad är det första, ni som druckit skumpan, känner då ni stoppar nosen i glaset? I min näsa känns det inte angenämt.
Visa bifogad bild 17931

Mina noteringar från LGA 08':

Aromen är komplex och det man först möts av är en söt och fräsch doft av rosbukett, vita blommor, gula äpplen, apelsin, nougat och rostat bröd. Smaken är komplex och elegant med inslag av friska röda äpplen, mineral, subtil fänkål och brioche.
 

Sigdarve

Medlem
Mina noteringar från LGA 08':

Aromen är komplex och det man först möts av är en söt och fräsch doft av rosbukett, vita blommor, gula äpplen, apelsin, nougat och rostat bröd. Smaken är komplex och elegant med inslag av friska röda äpplen, mineral, subtil fänkål och brioche.
Jag möttes dock inte av dessa smak/doftnoter. Fanns inget i doften jag gillade. Tänk hur olika man kan tycka. Men så finns det olika uppfattningar om surströmming också.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Det var en rolig jämförelse... jag är en rödvinskille som börjat ändra vanor, men surströmmings luft får mig att kräkas... tror skillnaden mellan att börja gilla champagne o/e surströmming, är att champagne kan man börja uppskatta efter att man blivit 20 år gammal :)

Skämt och sido, har du funderat på vilka champagner du gillar och vilka druvor som ingår och hur moget bubblet är?
 
Last edited:

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Låter som en utmärkt förslag. Provade den på en FVL provning för något år sedan och tyckte den var bra
De tar bara bokade besök, berätta att du är Svensk och har provat deras Champagner i Sverige när de var där. Sophie Detune är väldigt förtjust i Svenskar så förhoppingsvis får ni ett besök över det vanliga.
Sen är det ju nästan lag på att man måste boka en lunch på Selosse hotell i Avize om man ändå är i närheten :)
 
Jag och min fru har kommit fram till att vi gillar champagne med relativt hög andel PN. Vi hade tänkt åka förbi Epernay. Har ni några tips på producenter/viner med relativt hög andel PN som ni tycker är bra? Tänkte boka in några besök.

Har ni även tips på bra producenter i Pfalz, Alsace, Mosel som ni tycker vi inte borde missa, så är även det uppskattat.
Bollinger i Ay som är precis nästgårds från Epernay om jag inte minns fel. I Bouzy och Verzenay som ligger 30 minuter bort har du producenter som Paul Bara, Camille Saves, Mailly. Kul med Alsace! kolla in http://www.warfvinge.net för bra tips.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag och min fru har kommit fram till att vi gillar champagne med relativt hög andel PN. Vi hade tänkt åka förbi Epernay. Har ni några tips på producenter/viner med relativt hög andel PN som ni tycker är bra? Tänkte boka in några besök.

Har ni även tips på bra producenter i Pfalz, Alsace, Mosel som ni tycker vi inte borde missa, så är även det uppskattat.

Utöver de som nämnts:
Ambonnay - Eric Rodez och Egly-Ouriet. Grands Vintages och Vielles Vignes är två riktigt bra viner från respektive producent i den ekade oxiderade skolan med reservviner. VV är min favorit-BdN och bland det bästa man kan dricka. Om Selosse är kungen av ekad chardonnay så är Egly kungen av ekad pinot!:cool: Har tänkt besöka båda själv i höst och vinmässigt trumfar båda Dethune utan svårigheter vinmässigt.

Bouzy - Benoît Lahaye. Letar du svärmorsskumpa kanske Barnaut kan vara intressant. Butiken ligger i rondellen och det är bara att gå in och prova.

Verzenay - Mailly är inte mitt första val här men däremot Michel Arnould.

Av de större husen har du Philipponnat och Veuve Clicqout som kör tung klassisk stil. Veuve Clicquot är öppet för allmänheten.

Alsace - Zind-Humbrecht är allt som behövs...
 

magnum

Epernay, Frankrike
Utöver de som nämnts:
Ambonnay - Eric Rodez och Egly-Ouriet. Grands Vintages och Vielles Vignes är två riktigt bra viner från respektive producent i den ekade oxiderade skolan med reservviner. VV är min favorit-BdN och bland det bästa man kan dricka. Om Selosse är kungen av ekad chardonnay så är Egly kungen av ekad pinot!:cool: Har tänkt besöka båda själv i höst och vinmässigt trumfar båda Dethune utan svårigheter vinmässigt.

Bouzy - Benoît Lahaye. Letar du svärmorsskumpa kanske Barnaut kan vara intressant. Butiken ligger i rondellen och det är bara att gå in och prova.

Verzenay - Mailly är inte mitt första val här men däremot Michel Arnould.

Av de större husen har du Philipponnat och Veuve Clicqout som kör tung klassisk stil. Veuve Clicquot är öppet för allmänheten.

Alsace - Zind-Humbrecht är allt som behövs...
Även Selosse gör några ekade Pinot Noir champagner....
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Måndagslunch och en studie i människans irrationalitet med @Christer J.


20190902_204743.jpg

Vilmart Grand Cellier 2012
Inga anteckningar och kommer inte ihåg vad jag kände bara att jag gissade chardonnaydominerad ung ekad odlare från 08, 10 eller 12. Christer drog till med nässlor för att beskriva vinet. Bra lovande vin hursomhelst.

Krug GC 167e (11-bas)

Klassisk krugparfym av skog, svamp, krut och med ett uns kaffe och choklad i bakgrunden. I munnen knuten och vresig som Krug oftast är nysläppt. Påminner om den svaga GC med 08-bas. Behöver ligga några år men blir nog inte många till för egen del.

Bernard Hatté SC 2004

Mogen skumpa i toppform! Röda/bokna äpplen, nöt, torkad frukt, fikon och bröd. Lång smak och ett riktigt kraftpaket i den matiga stilen. Bästa Special Club jag druckit och kanske för all framtid. Tror detta var sista årgången innan Hatté lämnade klubben.

20190903_184014.jpg


Jacquesson 739

Efter måndag kommer tisdag... Stilren, torr korrekt champagne som inte sticker ut åt något håll alls. Svårt att beskriva den här. Lite citrus, jälst och vita (jasmin?) blommor på doften. Lätt, elegant eller snarare asketisk stil. Blommorna gjorde att jag gissade ekfat men smaken och färgen gav inga indikationer på ek. Stilmässigt mer reduktiv än oxiderad och jag kände inga mognadstoner av reservvin alls. Gissade helt fel här och Jacquesson fanns aldrig på kartan även om det i efterhand känns som ett självklart alternativ. Väldigt välbalanserad och lättdrucken för att vara så ung men lämnar inget avtryck. Skänker ingen njutning förutom ruset... Tots det så är det den bästa Jacquesson NV jag druckit. Begriper mig fortfarande inte på grejen med Jacquesson men ger inte upp. Besök inbokat!
 
Toppen