Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

namkrad

Medlem
Premiär för mig, Vilmart & Cie Coeur de Cuvee, tillsammans med räkmacka.
Härlig doft av bröd, nästan bagerikänsla med en skön syra och citron som porlar längs gommen.
Sååå bra, 92-93 p.
6324700D-84C1-4456-B0CF-3C2CD80ADCB0.jpeg
6E35959B-A77C-4778-939E-38407076FF8C.jpeg
 
Jag använde mig av a, b, d, e, f, g, h, i, k, l, n, p, r, s, t, u, v, ä & ö. Lycka till med att beskriva vinet utan dessa bokstäver.;)

Efter att Christer dissat ytterligare en flaska så sökte jag på nätet och då kom din blogg upp överst i listan. Blir då något förbryllad.

Du skriver om doften:
"Vi möts av en läcker av gula äpplen, gula plommon, rostat bröd, aprikoser och persika, någon jordgubbe, massor av granit och stendamm samt någon liten diskret ton av kaprifol. Inbjudande! Läckert! Precis så vi vill ha det."

och om smaken:
"Vi kan känna en fin äppelsyrablandning av både gula och röda äpplen, där friskheten finns, men också elegans. I lager på lager upptäcker vi röd citrus av typen mandariner, nötter, brioche, saftiga päron, smultron, mineraler av skolkrita och grus, gula stenfrukter av typen persika och aprikoser. Lång eftersmak, där lite ekfat tonar fram av vanilj och kanel. Små, små delikata nyanser. Det hela avslutas med en liten bitterhet från blodgrape.
Trots den stora friskheten känns den här champagnen både krämig och mjuk. Ja, frukten är nästan lite smeksam.

Sagolikt gott. En Champagne av yppersta klass. En ny favorit-champagne har Vintankar fått!!"

Fetmarkerat är gemensamma beskrivningar. Mandarin glömde jag skriva men kom på att det kände jag med.

Utifrån det är känns det som samma vin om man nu inte är professor i boolesk algebra. Jag identifierade det söta som möjligtvis honung medan du identifierar det med jordgubbar. Slutsatsen om kvalitén skiljer säg åt rejält men det är en annan fråga...

Väntar nyfiket på när du öppnar nästa flaska.:nagelbitare:





Enskilda omdömen är en sak men aggregerade betyg vid blindprovningar är en annan! Vilka var motståndarna?





Sammanfattningsvis står det 3-3 i matchen mellan Dethune 08 och Belackarna. Blir intressant att följa fortsättningen och jag hoppas fler omdömen kommer och att jag får en ny flaska blint i framtiden.

Så öppnade jag en flaska igen av Millésime 2008 från Paul Déthune. Faktiskt min tredje. Kan konstatera precis som @Crist(al)ian 77 att visst finns det många gemensamma attribut som vi hittar, men där han och @Christer J hittar tristhet hittar jag balans och elegans. Nu har ju jag inte alls samma referensram som dessa båda herrar, men i min bok är det en enastående champagne.
Bara att ånyo konstatera att kring vin i alla dess former kan vi ha de mest skilda uppfattningar. Ibland hyllar vi samma flaskor och ibland har vi väsensskilda uppfattningar om dom. Precis som det ska vara och som också gör vinvärlden så fascinerande.
Den här tredje flaskan resulterade i ett blogginlägg, där jag mer utförligt skriver om vinet. Du kan läsa det här
http://jcvintankar.blogspot.com/2019/09/2008-brut-millesime-paul-dethune.html

Jag vet att det inte ska länkas till den egna bloggen, men orkar inte sitta klippa och klistra den här gången.
Admin får stryka eller ta bort om det inte är OK.
 
Last edited:
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Så öppnade jag en flaska igen av Millésime 2008 från Paul Déthune. Faktiskt min tredje. Kan konstatera precis som @Crist(al)ian 77 att visst finns det många gemensamma attribut som vi hittar, men där han och @Christer J hittar tristhet hittar jag balans och elegans. Nu har ju jag inte alls samma referensram som dessa båda herrar, men i min bok är det en enastående champagne.
Bara att ånyo konstatera att kring vin i alla dess former kan vi ha de mest skilda uppfattningar. Ibland hyllar vi samma flaskor och ibland har vi väsensskilda uppfattningar om dom. Precis som det ska vara och som också gör vinvärlden så fascinerande.
Den här tredje flaskan resulterade i ett blogginlägg, där jag mer utförligt skriver om vinet. Du kan läsa det här
http://jcvintankar.blogspot.com/2019/09/2008-brut-millesime-paul-dethune.html

Jag vet att det inte ska länkas till den egna bloggen, men orkar inte sitta klippa och klistra den här gången.
Admin får stryka eller ta bort om det inte är OK.

Tack för uppdateringen!

Underbart och högintressant med så olika slutsatser. Stå på dig.:cool:
 

M.Grape

Medlem

Såg att det blev något rackel med mitt inlägg från den 7 september så jag gör om-gör rätt. Firade 9-årsdag med min fru och drack Charles Heidsieck 2006 till löjrom med råraka. Har inte druckit CH sedan mitten av 00-talet (då NV) då den ofta gick att köpa till bra pris på flygplatser runt om i Europa. Det kändes spännande prova den här då jag sett att det här är ett hus som "är på gång"! Fin fluffig mousse och ett ungt men ändå balanserat och välkomponerat vin. Smaka av grillad citron, överjäst bulldeg, sura gula plommon, vaniljwafers, mandelmassa, vispgrädde, vitklöver, ostronskal och vit cholkad. Passade bra till maten och jag imponerades av hur väl strukturerade smakerna var; syran var fint balanserad men trodde dock att den skulle vara något mer mogen (kanske "killed a baby".) .
20190830_202755.jpg
 

Johan L

Medlem
20190918_234310.jpg

AW med bubbelprovning på jobbet igår. Pongrácz Brut klar vinnare i budgethalvan av provningen. Ca' del Bosco Franciacorta Cuvee Prestige Brut var en trevlig bekantskap för många, men kvällens stjärna var Jacquart Brut Mosaïque Millésimé 2002. Inget häpnadsväckande kanske, men ligger i en väldigt bra mognadsfas för mig och väldigt tillgänglig. Toner av creme caramel, vanilj, väldigt lätta sherrytoner och rostat bröd. Mjuk mousse och bra syra. Ligger i BS för 449 kr. Vet inte hur högt i kurs Jacquart står här på FW men vill man ha tag på en mogen champagne från bra årgång utan att tömma spargrisen är det ett jäkligt bra alternativ tycker jag.

Måste också säga att min sherrystinna kycklinglevermousse som serverades på hemgjorda crostini och toppades med 8-årig balsamvinäger, sauternesgelé, rostade pinjenötter och äpple satt som ett jäkla smäck till Jacquarten.
 

LeChat

Medlem
458C966B-40AF-47FA-9741-FDC000249F70.jpeg
N.V. Charles Heidsieck Brut Réserve
basårgång 2008


Nästan inget plopp och helt rak kork gjorde mig först lite skeptisk men det varade inte länge. För precis som tidigare flaskor så är detta en ruskigt bra NV. Doften är magisk. Framförallt med rostat kaffe, något blommigt och en gnutta hav. Frukten är fet med viss sötma och med en härlig syra som skär rakt igenom. Heidsiecks komplexitet är verkligen inte svår att gilla. Har bara två flaskor kvar nu av 08-basen så får väl vänta ett tag med nästa. Dock svårt...
 
Toppen