Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Visa bifogad bild 18020 N.V. Charles Heidsieck Brut Réserve
basårgång 2008


Nästan inget plopp och helt rak kork gjorde mig först lite skeptisk men det varade inte länge. För precis som tidigare flaskor så är detta en ruskigt bra NV. Doften är magisk. Framförallt med rostat kaffe, något blommigt och en gnutta hav. Frukten är fet med viss sötma och med en härlig syra som skär rakt igenom. Heidsiecks komplexitet är verkligen inte svår att gilla. Har bara två flaskor kvar nu av 08-basen så får väl vänta ett tag med nästa. Dock svårt...

Kan man se vilka flaskor som har 08-bas?
 
degorgerade 16
Ne heidsieck gör stora skillnader i deg datum men står dock att det gick ner i källaren hos chales 09 på 08 nv.
Vilket gör att man alltid kan följa årgångarna på nv genom att kolla på när de gick ner i källaren o sen dra bort ett år för att få skördeåret.
Dessutom är många olika årgångar ute samtidigt, vet att man för tillfället kan hitta allt från 10-13 som bas årgång.
 

buteljen

Medlem
Ne heidsieck gör stora skillnader i deg datum men står dock att det gick ner i källaren hos chales 09 på 08 nv.
Vilket gör att man alltid kan följa årgångarna på nv genom att kolla på när de gick ner i källaren o sen dra bort ett år för att få skördeåret.
ok så de har degorgerat fler med annan bas 2016?
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Nu när vi ändå pratar om C.H, vilket basår har denna flaska?

Screenshot_20190910-185947_Snapchat.jpg
 

jrick

Medlem
Ne heidsieck gör stora skillnader i deg datum men står dock att det gick ner i källaren hos chales 09 på 08 nv.
Vilket gör att man alltid kan följa årgångarna på nv genom att kolla på när de gick ner i källaren o sen dra bort ett år för att få skördeåret.
Dessutom är många olika årgångar ute samtidigt, vet att man för tillfället kan hitta allt från 10-13 som bas årgång.
Även 2014.

Edit: såg sen att det kommit upp bildbevis på de saken.
 

Wintermute

Medlem
Lallier Collection Memoire 2002.
En av årets bästa champagner. Inte så mycket analys, men gröna äpplen i doften och mördegskakor och snygg beska i smaken. Liiiite sugen på att köpa fler.
Bra till hämtsushi.
På dagen ett år senare. Gröna kartiga äpplen, kanderat socker, citron och skalbeska. Lite baktung med spritpenna i eftersmaken. 86--87 poäng. Jag är inte lika lyrisk som för ett år sedan.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Onsdagsprovning med kemisten, prästen, @Christer J och @feskhandlarn. Så fort Christer fick bekräftat första bonusflaskan kom han som ett skott på hjul.:D

Ytterligare en provning utan anteckningar.

EVS 2019-09.jpg


Selosse Rosé (deg 2016)
Började med denna till pizza i väntan på övriga. Varför inte gå på knock direkt på en onsdag kl 14? Hittade inga typiska vita blommor och skumbanan men fullt med bokna äpplen i vanlig ordning. I bakgrunden lite choklad och kanske lite kaffebönor. Komplext, kraftigt och fatat. Inte bästa jag druckit men ändå kvällens vin.

Christophe Mignon PM
Skum, funkig med doft av tropisk frukt. Torr som fnöske och solklar odlare som kan ha häst... Tänkte först Leclapart men inte ens han kan väl få chardonnay att smaka så här. Slog till på PM vilket var rätt! Har ingen koll på PM-producenter så gissade Prevost.

De Meric Rosé (Nedlagd hus)
Tydligt fatad kraftig rosé med mogna drag i den maskulina skolan. Ordning och reda och riktigt bra men ändå i skuggan av Selosse. Efter bara ha doftat och att Christer skrikit ut Selosse! Var jag lite tveksam men i munnen var det klart något annat. Gissningar Veuve Clicqout 08 och Philipponnat.

Giraud FdC MV10
Efter att ha druckit Selosse uppfattade jag den här vinstilen som reducerad ståltank. Helt fel plus lite till med andra ord.:eek: Var inte så imponerad till min förvåning då jag har gillat FdC tidigare. Har då varit 07,09 och 12 som bas men har å andra sidan aldrig fått det blint...

Bollinger GA 2008
Andra gången jag får vinet blint i år. Även denna gången förleddes jag in på chardonnayspåret och tror jag gissade 04 som första gissning. Efter att ha fel på det kom jag att tänka på att jag upplevde vinet på samma sätt i våras och gissade GA 08. Kommer inte ihåg mer än att jag var betydligt mer imponerad nu. Ungt men ändå så mycket kvalitet. Kvällens näst bästa vin.

Billecart Salmon 2008
Mitt egna bidrag eftersom jag var alltför nyfiken för att vänta. Ung torr nydeggad toppårgång borgar inte för en angenäm upplevelse... Visst var det i torraste och syrligaste laget men ändå en positiv överraskning. Kan bli riktig bra om några år...

Dom Perignon 2002
Krut, lite nötter och svamp. Supertydlig prestige. Tänker direkt på Krug, Comtes, DP eller Dom Ruinart. Grym doft men kanske i svampigaste laget. Tänkte först Krug men ändrade mig eftersom det inte kändes så på syran. Har för mig jag jag gissade Comtes 06. Kemisten identifierade svampen med DP vilket jag lägger på minnet för framtiden.

Bollinger Rött
Fel tråd

Paul Bara Annonciade 2005
Inget kul alls är det ända jag kommer ihåg. Har inte köpt Bara på länge och det kommer inte ändras. Julles makt är stor...

Min rangordning
  1. Selosse Rosé
  2. Bollinger 2008
  3. Billecart 2008
  4. De Meric Rosé
  5. Dom Perignon 2002
  6. Giraud FdC
  7. Paul Bara Annonciade 2005
  8. Charles Mignon PM
Vinnare var DP 2002 med 3 första röster medan GA 08 fick 2 första röster.
 
Last edited:

Thomas

Medlem
Onsdagsprovning med kemisten, prästen, @Christer J och @feskhandlarn. Så fort Christer fick bekräftat första bonusflaskan kom han som ett skott på hjul.:D

Ytterligare en provning utan anteckningar.

Visa bifogad bild 18048

Selosse Rosé (deg 2016)
Började med denna till pizza i väntan på övriga. Varför inte gå på knock direkt på en onsdag kl 14? Hittade inga typiska vita blommor och skumbanan men fullt med bokna äpplen i vanlig ordning. I bakgrunden lite choklad och kanske lite kaffebönor. Komplext, kraftigt och fatat. Inte bästa jag druckit men ändå kvällens vin.

Christophe Mignon PM
Skum, funkig med doft av tropisk frukt. Torr som fnöske och solklar odlare som kan ha häst... Tänkte först Leclapart men inte ens han kan väl få chardonnay att smaka så här. Slog till på PM vilket var rätt! Har ingen koll på PM-producenter så gissade Prevost.

De Meric Rosé (Nedlagd hus)
Tydligt fatad kraftig rosé med mogna drag i den maskulina skolan. Ordning och reda och riktigt bra men ändå i skuggan av Selosse. Efter bara ha doftat och att Christer skrikit ut Selosse! Var jag lite tveksam men i munnen var det klart något annat. Gissningar Veuve Clicqout 08 och Philipponnat.

Giraud FdC MV10
Efter att ha druckit Selosse uppfattade jag den här vinstilen som reducerad ståltank. Helt fel plus lite till med andra ord.:eek: Var inte så imponerad till min förvåning då jag har gillat FdC tidigare. Har då varit 07,09 och 12 som bas men har å andra sidan aldrig fått det blint...

Bollinger GA 2008
Andra gången jag får vinet blint i år. Även denna gången förleddes jag in på chardonnayspåret och tror jag gissade 04 som första gissning. Efter att ha fel på det kom jag att tänka på att jag upplevde vinet på samma sätt i våras och gissade GA 08. Kommer inte ihåg mer än att jag var betydligt mer imponerad nu. Ungt men ändå så mycket kvalitet. Kvällens näst bästa vin.

Billecart Salmon 2008
Mitt egna bidrag eftersom jag var alltför nyfiken för att vänta. Ung torr nydeggad toppårgång borgar inte för en angenäm upplevelse... Visst var det i torraste och syrligaste laget men ändå en positiv överraskning. Kan bli riktig bra om några år...

Dom Perignon 2002
Krut, lite nötter och svamp. Supertydlig prestige. Tänker direkt på Krug, Comtes, DP eller Dom Ruinart. Grym doft men kanske i svampigaste laget. Tänkte först Krug men ändrade mig eftersom det inte kändes så på syran. Har för mig jag jag gissade Comtes 06. Kemisten identifierade svampen med DP vilket jag lägger på minnet för framtiden.

Bollinger Rött
Fel tråd

Paul Bara Annonciade 2005
Inget kul alls är det ända jag kommer ihåg. Har inte köpt Bara på länge och det kommer inte ändras. Julles makt är stor...

Min rangordning
  1. Selosse Rosé
  2. Bollinger 2008
  3. Billecart 2008
  4. De Meric Rosé
  5. Dom Perignon 2002
  6. Giraud FdC
  7. Paul Bara Annonciade 2005
  8. Charles Mignon PM
Vinnare var DP 2002 med 3 första röster medan GA 08 fick 2 första röster.
Ingen rolig läsning när man för några veckor sedan köpte några flaskor Mignon....
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Ingen rolig läsning när man för några veckor sedan köpte några flaskor Mignon....

Gillar du udda hästskumpa utan socker som är så torr att du ler i sällskap med Horace, ja då behöver du inte vara orolig.:p

Unik champagne med karaktär. Intressant men inte min kopp av te. Utgår dock från att vissa går igång på det här. Troligtvis samma personer som gillar Leclapart och roséchampagne som doftar BBQ-sås.:rolleyes:

Alternativt om du har samma smak som jag så dricker du oblint och hoppas att det hjälper. Sista hoppet är att du förväxlat producenterna och köpt Charles och inte Christophe. Det felet gjorde jag som du kan se i inlägget.:)
 
Toppen