Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vinovum var leverantör för Jacquesson och säljer förmodligen ut sitt kvarvarande lager, FVL är numera officiell importör i Sverige och säljer således allt "nytt" från Jacquesson. Vet dock inte om de tänker köra via BS eller bara via sin egna webshop. I Småpartier lär det ju dyka upp också men det är ju SB som styr vad de vill ha in där och importören som bockar och niger.
Jacquesson tycker jag själv är tillräckligt etablerade och med etablerad stil bland de (knappt) mellanstora husen för att de borde finnas i ett komplett champagnesortiment. Åtminstone 700-cuvéen finns det väl tillräckligt av för att räcka till båda kanalerna. Måste erkänna att jag på senare år mest har köpt dem i Frankrike.
Ska man vara petig heter leverantören Netterberg & Co vid försäljning SB (och restaurang) medan Franska vinlistan enbart är distanshandlare. Det ena är ett svenskt aktiebolag och det andra är ett franskt dito (SARL). Det verkar just nu bara finnas tre skumpor levererade av Netterberg på SB. En vardera från Mailly, Legras & Haas och Vilmart.
 

Christer J

Medlem
Champagne således.

Thomas Perseval Grande Cuvée 2012, lika delar av pinot noir, meunier och chardonnay. Deg 16 så några välgörande år på korken som det heter. Ekfatslagrad och malo. Köpt av Vin och Natur via BS.

Mycket trevligt vin med komplexa dofter av fina ektoner, honung och krut. Verkligen en underbar doft i min mening, blint hade jag nog gissat på en ekfatslagrad ren chardonnay med lite ålder!
Smaken fyllig, rund och frisk. Mandarin och apelsin med en liten fin trevlig beska i avslut.
Så har jag det på kontoret en sådan här kväll.

SKÅL!!
IMG-7731.JPG
 
När man är på Stockholm Beer and Whisky Festival dricker man såklart champagne (också). Blev glad när jag såg Michel Arnould Mémoire de Vignes 2012 för ynka 160 kr glaset!

Doften domineras av röda äpplen, hasselnötter, brioche och en bakomliggande örtighet. Smaken upplevs som komplex med toner av bland annat röda äpplen, aprikos, nötter, citrus och rostat bröd. Den är väldigt ung men har fin syra, bra frukt och en oerhörd kraft och koncentration! Jag har själv en flaska hemma som jag ska låta ligga i flera år till, även om han som serverade av någon anledning rekommenderade att dricka den inom ett år!
 

Pontus

Medlem
NV Bonnaire Blanc de Blanc Grand Cru (degorgeringsdatum okänt, inköpt 2012). Öppnar upp direkt med doft av citrus, mogna äpplen och hav. Ganska pigg fortfarande. Citrusdominerad smak, ganska fin mineralitet. Hästlängder bättre nu än som ung. 90.

2008 Michel Turgy Grand Cru Millesime Brut Blanc de Blanc. Drack denna ung och den var då som jag minns det ganska krävande med hög syra. Utvecklingen har gått åt rätt håll, nu är allt i balans! Massiv frukt balanseras av en hög syra. Fina mognadstoner i doft och smak ger skön komplexitet. Doft av mogna äpplen, tropiska frukter, selleri och nötter. Smak av mogna äpplen, citrus och nötter. Viss kryddighet. Wow! 93.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jacquesson tycker jag själv är tillräckligt etablerade och med etablerad stil bland de (knappt) mellanstora husen för att de borde finnas i ett komplett champagnesortiment. Åtminstone 700-cuvéen finns det väl tillräckligt av för att räcka till båda kanalerna. Måste erkänna att jag på senare år mest har köpt dem i Frankrike.
Ska man vara petig heter leverantören Netterberg & Co vid försäljning SB (och restaurang) medan Franska vinlistan enbart är distanshandlare. Det ena är ett svenskt aktiebolag och det andra är ett franskt dito (SARL). Det verkar just nu bara finnas tre skumpor levererade av Netterberg på SB. En vardera från Mailly, Legras & Haas och Vilmart.
Pratade med Netterberg idag i annat ärende och passade på att fråga vad som gäller.
SB har köpt 400 st 742 till lansering i TS 8 November vilket är en hyfsat stor del av allokeringen för Sverige. Övriga flaskor säljs via Franska Vinlistan. Flaskorna på franska vinlistan har ett något lägre pris än de som släpps på SB eftersom man inte betalar Systembolagets fasta avgifter men kommer då med kollikrav på 6 flaskor.
 

LeChat

Medlem
8A5988A5-DF52-4E73-B5B4-5DF48E38F779.jpeg

2004 Françoise Bedel Champagne Comme Autrefois

Den här champagnen smakade jag första gången som en bonus framtagen av @Christer J på en provning där vi drack Krug 163, DP 2008, Selosse Initial, Egly-Ouriet 2002 och Comte 2007. Tufft sällskap, men Comme Autrefois 2004 behövde verkligen inte skämmas. I princip halva priset men var en av kvällens bästa flaskor.

Doften öppnar upp med en god överdos av smörade popcorn. I smaken utmärker sig mogen citron och honung mest. Smaken är mäktig och generös och med en skön syra. Mycket harmonisk och med komplexa mognadstoner som tilltar med luft. Det här är en riktig höjdarchampagne!

4F8782D3-F583-43D8-BED7-9B9E25A06D10.jpeg

Oumbärlig champagne-sax för maximal upplevelse :D
 
Claude
20191011_221043.jpg
Cazals 2008


Doft av vit persika,aprikos,vita blommor,vit choklad,lätta brioche toner.
I munnen möts jag av livliga bubblor viss beska,citrus som inte riktigt är mogen,lång efter smak,nötter,grape,vit persika.
Väldigt god idag,men känns som den har mer o ge.
tror den har potential att bli fantasktiskt inom 5 år och kan nog nå 93-94 p.
Idag stannar vid 91 vid kvällens sista glaset som är de bästa.
 
Last edited:

buteljen

Medlem
Visa bifogad bild 18144
2004 Françoise Bedel Champagne Comme Autrefois

Den här champagnen smakade jag första gången som en bonus framtagen av @Christer J på en provning där vi drack Krug 163, DP 2008, Selosse Initial, Egly-Ouriet 2002 och Comte 2007. Tufft sällskap, men Comme Autrefois 2004 behövde verkligen inte skämmas. I princip halva priset men var en av kvällens bästa flaskor.

Doften öppnar upp med en god överdos av smörade popcorn. I smaken utmärker sig mogen citron och honung mest. Smaken är mäktig och generös och med en skön syra. Mycket harmonisk och med komplexa mognadstoner som tilltar med luft. Det här är en riktig höjdarchampagne!

Visa bifogad bild 18145
Oumbärlig champagne-sax för maximal upplevelse :D
Den där saxen måste jag ha tag på :D - årets julklapp!!! Har du tips på var den finns att köpa?
 

buteljen

Medlem
AA6E71E2-9DB6-4023-85C9-B71B9E50F697.jpeg

Jacques Selosse Initial

Deg aug/14 (basårgångar 2008-2009-2010?)

Gyllengul färg. Stor, kraftfull, komplex doft. Oxiderade toner, kryddor, bakade äpplen, äppelmos, kanderad citrusfrukt, rostade nötter, hyacint, ingefära, honung. Underbar doft.
Balanserad, stor krämig kropp. Syran väldigt väl integrerad, först blir jag förvånad att den inte presenterar sig mer men sen känner man att den balanserar upp alla andra komponenter på ett otroligt bra sätt. Väldigt bredaxlad och stadig. Lång finish med en kryddig mörk citrus som hänger med ända till slutet.
 
Last edited:

magnum

Epernay, Frankrike
Visa bifogad bild 18170
Jacques Selosse Initial

Deg aug/14 (basårgångar 2008-2009-2010?)

Gyllengul färg. Stor, kraftfull, komplex doft. Oxiderade toner, kryddor, bakade äpplen, äppelmos, kanderad citrusfrukt, rostade nötter, hyacint, ingefära, honung. Underbar doft.
Balanserad, stor krämig kropp. Syran väldigt väl integrerad, först blir jag förvånad att den inte presenterar sig mer men sen känner man att den balanserar upp alla andra komponenter på ett otroligt bra sätt. Väldigt bredaxlad och stadig. Lång finish med en kryddig mörk citrus som hänger med ända till slutet.
Tror att 2008/2007/2006 är de årgångar som är i flaskan!
 
Toppen