Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Carlini-1.jpg

2002 Jean-Yves de Carlini
Jean-Yves de Carlini är en liten producent med det goda omdömet att släppa sendegorgeraede champagner för drygt femhundra kronor. Fler borde följa efter.
Vinifiering
Detta är en 50/50-blend på pinot noir och chardonnay med druvor från Verzenay och Verzy. Okänd dosage och degorgeringsdatum men är lagrad på jästen i minst 10 år.
Bedömning
Som helhet är detta en prisvärd, sendegorgerad matchampagne med framträdande honung och vissa angenäma skogssmaker.
Doften är mineralrik åt skaldjur- och fiskhållet men innehåller också gula äpplen och honung.
Smaken är lång och relativt komplex. Inte alls samma mineralitet som i doften utan istället mogna gula äpplen, uns av tropiska frukter, svamp och en antydan till tryffel i eftersmaken. Skulle gärna sett lite högre fruktighet på bekostnad av dosage. Medelhög syra.
Glasutvecklingen ger röda äpplen, vanilj och champinjoner.
Fin matchampagne som står emot det mesta, men gärna till något som matchar skogsaromerna.
Karaktär
  • Intensitet: 82
  • Komplexitet: 82
  • Längd: 83
Betyg
82 (82) poäng
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Carlini-1.jpg

2002 Jean-Yves de Carlini
Jean-Yves de Carlini är en liten producent med det goda omdömet att släppa sendegorgeraede champagner för drygt femhundra kronor. Fler borde följa efter.
Vinifiering
Detta är en 50/50-blend på pinot noir och chardonnay med druvor från Verzenay och Verzy. Okänd dosage och degorgeringsdatum men är lagrad på jästen i minst 10 år.
Bedömning
Som helhet är detta en prisvärd, sendegorgerad matchampagne med framträdande honung och vissa angenäma skogssmaker.
Doften är mineralrik åt skaldjur- och fiskhållet men innehåller också gula äpplen och honung.
Smaken är lång och relativt komplex. Inte alls samma mineralitet som i doften utan istället mogna gula äpplen, uns av tropiska frukter, svamp och en antydan till tryffel i eftersmaken. Skulle gärna sett lite högre fruktighet på bekostnad av dosage. Medelhög syra.
Glasutvecklingen ger röda äpplen, vanilj och champinjoner.
Fin matchampagne som står emot det mesta, men gärna till något som matchar skogsaromerna.
Karaktär
  • Intensitet: 82
  • Komplexitet: 82
  • Längd: 83
Betyg
82 (82) poäng

Jag säger det igen bara för att jag måste, men jag älskar bilderna i dina inlägg! Fantastiskt fina! =)
 

mnor

Medlem
Selosse Initial deg 2014 till lite löjrom och skagen. Kraft och skyhög syra, en bra Bourgogne med bubblor?
Bäst dag tre fast då dessvärre utan bubblor. Tror nog mina resterande Initial ska få ligga betydligt längre.
Visa bifogad bild 7909
Drack Selosse Initial deg Augusti 2014 för cirka en vecka sedan. Jag tycker mer att det var en läskande syra. Är man syratorsk så är man. Smaken dominerades av äpple, citrus toner av grapefrukt, bröd och tropisk frukt.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Drack Selosse Initial deg Augusti 2014 för cirka en vecka sedan. Jag tycker mer att det var en läskande syra. Är man syratorsk så är man. Smaken dominerades av äpple, citrus toner av grapefrukt, bröd och tropisk frukt.
Har heller inga problem med höga syror utan gillar det men ska man försöka vara lite objektiv tror jag nog ändå man ska beskriva syran som hög. För en oinvigd lär den åtminstone få tungan att krulla sig :)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
6VYbxhU.jpg

2006 Dehours Champagne Extra Brut Brisefer
Helt klart en Champagne i min stil. Maffig, stor doft med mycket vit Bourgogne-vibbar. Smör, mogen citrusfrukt, röda äpplen, fatkryddor med en touch av dill och honung. Väldigt bra i munnen, med mjuk rund syra och ett torrt avslut (2g/l dosage). Skall jag klaga på något så är det möjligen att den kanske lite intensitet och kropp för att matcha den väldigt generösa doften. Riktigt bra för (med Champagne-mått mätt) ynka 450kr. Finns nog några flaskor kvar på Bolis.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
6VYbxhU.jpg

2006 Dehours Champagne Extra Brut Brisefer
Helt klart en Champagne i min stil. Maffig, stor doft med mycket vit Bourgogne-vibbar. Smör, mogen citrusfrukt, röda äpplen, fatkryddor med en touch av dill och honung. Väldigt bra i munnen, med mjuk rund syra och ett torrt avslut (2g/l dosage). Skall jag klaga på något så är det möjligen att den kanske lite intensitet och kropp för att matcha den väldigt generösa doften. Riktigt bra för (med Champagne-mått mätt) ynka 450kr. Finns nog några flaskor kvar på Bolis.
Låter intressant, såg att det fanns en annan vingårdsskumpa med. Har du testat den också och hur står sig Brisefer mot Giraud FdC som vi båda fallit för?
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Låter intressant, såg att det fanns en annan vingårdsskumpa med. Har du testat den också och hur står sig Brisefer mot Giraud FdC som vi båda fallit för?
Tyckte nog FdC MV07 var ett par snäpp bättre, men stilmässigt ligger dom nära varandra. Var betydligt bättre tryck i intensiteten och kroppen i FdC, men då får man också betala 300kr till.

Provade faktiskt 3 st av Dehours lieu-dits på Champagnedagen (den officiella), och då tyckte jag Brisefer var riktigt bra, men den svagaste i trion. Tyvärr minns jag inte vilka dom två andra var, men mest troligt var en av dom Genevraux 2006 som ligger i BS (tyvärr verkar den vara slut).

Fick vid samma tillfälle prova ett par andra ur deras sortiment, men tyckte inte då att dom var i riktigt samma stil och klass som lieu-dit-vinerna.
 

Mattias Schyberg

Administratör
6VYbxhU.jpg

2006 Dehours Champagne Extra Brut Brisefer
Helt klart en Champagne i min stil. Maffig, stor doft med mycket vit Bourgogne-vibbar. Smör, mogen citrusfrukt, röda äpplen, fatkryddor med en touch av dill och honung. Väldigt bra i munnen, med mjuk rund syra och ett torrt avslut (2g/l dosage). Skall jag klaga på något så är det möjligen att den kanske lite intensitet och kropp för att matcha den väldigt generösa doften. Riktigt bra för (med Champagne-mått mätt) ynka 450kr. Finns nog några flaskor kvar på Bolis.
Jävligt läcker bild dessutom!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Drack skumpa med lite nördar här om veckan och fick en hög sköna viner blint.
Första flaskan kom från @CH och här möttes man av världens skönaste näsa som dessvärre visade sig vara ett vin som la sig ganska platt i munnen. Gissningarna flög vilt omkring men ingen gissad förstås på att det var en Derot-Delugny på 100% Pinot Gris. Kanske inte det första man gissar på. Mer intressant än bra.

Nästa vin kändes ack så bekant med rejäl mognadskarraktär och massvis med bokna äpplen, något som jag numera lär mig att förknippa med Camille Saves när den fått lite ålder och i detta fallet en Camille från 2002.

Tredje vinet slog dock alla med häpnad, här var alla överens om att det var något ungt och fräsch men av mycket hög kvalité. Härlig näsa,otroligt fräsch med pigg syra... Någon ung prestige kanske?
Vinet visade sig tvärt emot alla gissningar ha bra med ålder i form av 1995 Roederer som enligt utsago skall ha lagrats under perfekta förhållanden. Vilket jäkla vin, hade säkert klarat 20 år till i källaren utan att blinka.

Sist men inte minst dök det upp en 2008 Vilmart CDC som jag faktiskt lyckades gissa blint med mer tur en skicklighet. Har ju druckit den ett par gången nu och insåg att det var något jag druckit förut och kände igen när jag fick den i glaset. Gillar den verkligen även om det fortfarande är ungt, kommer nog vänta lite med att ploppa mina första rara CDC nollåttor även om det förstås lockar när det är så jäkla bra redan nu.
20160812_103043[1].jpg
 
Löderup-2.jpg

Vinifiering
Detta är fjärde utgåvan av Duval-Leroys prestigechampagne, efter 1990, 1995 och 1996. Blenden varierar en del mellan årgångarna men för 2000 gäller 95% chardonnay och 5% pinot noir från grand cru-lägen i Avize, Chouilly, Oger, Le Mesnil och Bouzy.
25% jäsning på gamla ekfat.
Okänt degorgeringsdatum men skall ligga åtminstone 10 år på jästen. Dosage på 6 gram per liter.

Bedömning
Duval-Leroys prestigechampagne är en mycket elegant skapelse som dock delar ett problem med många andra prestigechampagner. Den är inte prisvärd. Speciellt tydligt blir detta då den provas mot andra kvalitetschampagner i prisklassen 350-500:-. Rimligt pris är runt 600:-.
Doften är blommigt aromatisk men innehåller också markörer för dyr kvalitetschampagne: snusk och champinjoner. Även krusbär går att hitta.
Smaken är tvådimensionell med en köttig pinot-inledning som tvärt går över i grape och tonic. En blommig lätthet ligger över den imponerande längden på eftersmaken. Medelhög till hög syra. Glasutveckling ger sekundäraromer av nötter och smör.
På grund av dess schizofrena komplexitet dricker jag den helst som den är, utan mat.

Karaktär

  • Intensitet: 80
  • Komplexitet: 90
  • Längd: 91
Betyg
88 (90) poäng
 

MartinE

Medlem
Låter intressant, såg att det fanns en annan vingårdsskumpa med. Har du testat den också och hur står sig Brisefer mot Giraud FdC som vi båda fallit för?

Provade faktiskt 3 st av Dehours lieu-dits på Champagnedagen (den officiella), och då tyckte jag Brisefer var riktigt bra, men den svagaste i trion. Tyvärr minns jag inte vilka dom två andra var, men mest troligt var en av dom Genevraux 2006 som ligger i BS (tyvärr verkar den vara slut).
Som jag brukar tjata om emellanåt håller Dehours vingårdschampagner hög kvalitet! Jag misstänker starkt att de båda andra du provade var Genevraux och Maisoncelle. Personligen brukar jag tycka att Maisoncelle är bäst! Men även La Côte en Bosses och La Croix Joly förekommer.

Fick vid samma tillfälle prova ett par andra ur deras sortiment, men tyckte inte då att dom var i riktigt samma stil och klass som lieu-dit-vinerna.
Jag håller med! De enklare vinerna håller inte alls samma klass och jag misstänker att det förekommer en del andrapressning i de flaskorna.
 

Elvis

Medlem
Jag är väldigt glad över SAS nya business class-skumpa: Charles Heidsieck Brut Réserve. När jag flög till Hongkong häromdagen hade de till och med skrivit ut basårgången (2008) i vinlistan. Ett härligt vin som säkert skulle kunna misstas för en prestige på en blindprovning. Det fanns till och med lite kolatoner som i Blanc des Millénaries 1995.

Jag ska köpa på mig ett par lådor av det här vinet och lägga i min tomma källare. Dock från någon billigare källa än Systembolaget.
 

lukastollig

Pudelfantast
image.jpeg

Dracks i helgen till öring bakad i folie direkt på glöden. Note från CT:

2007 Marie Courtin Efflourescense Extra Brut
This is still quite youthfull with intially some light toast, elderberryblossom, lime and citrus on the nose. With time and rising temperature we get som pretty red berries, a touch of custard and just a hint of ripe apples. On the palate intially quite tight and mineral with high acid and loads of ripe citrus (no bitterness to speak of) but evolving in a similar direction as on the nose. It gets richer, frutier and overall more generous while remaining very dry with tons of minerals. Really, really good. Could probably benefit from further cellaring. Can't wait to taste the 2008.

92-93 poäng
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag är väldigt glad över SAS nya business class-skumpa: Charles Heidsieck Brut Réserve. När jag flög till Hongkong häromdagen hade de till och med skrivit ut basårgången (2008) i vinlistan. Ett härligt vin som säkert skulle kunna misstas för en prestige på en blindprovning. Det fanns till och med lite kolatoner som i Blanc des Millénaries 1995.

Jag ska köpa på mig ett par lådor av det här vinet och lägga i min tomma källare. Dock från någon billigare källa än Systembolaget.
Kul, bokade precis en sväng till HK senare i höst. Blir att hålla sig vaken alla 12 timmarna och tokpimpla Heidsieck dårå.
...Fast då får man ju ingen nytta av sängläget i nya kabinen... :neej:
 
Moncuit-1.jpg

2004 Pierre Moncuit Grand cru Blanc de blancs

Vinifiering
Detta är en blanc de blancs från grand cru-druvor i Le Mesnil. Vinifiering i ståltank och ligger på jästen i sju år. Degorgerad i mars 2012 med dosage på 7 gram per liter.

Bedömning
En sofistikerad champagne som erbjuder tre olika smakfaser i munnen - mycket raffinerat.
Doften är kraftig av tuttifrutti, päron, smör och, konstigt nog, ek.
Smaken består av tre faser, en inledande fruktighet med mycket pigga bubblor följt av en läcker krämighet och en avslutning där syran och mineraliteten kommer fram. Champagnen kräver en kvart i glaset för att få fram hela smakspektrat och temperaturen bör ligga på 10-11 grader. Vid kallare temperatur kommer fruktigheten inte riktigt fram.
Mycket champagne för pengarna.

Karaktär
  • Intensitet: 80
  • Komplexitet: 83
  • Längd: 87
Betyg
83 (85) poäng
 

Elvis

Medlem
Kul, bokade precis en sväng till HK senare i höst. Blir att hålla sig vaken alla 12 timmarna och tokpimpla Heidsieck dårå.
...Fast då får man ju ingen nytta av sängläget i nya kabinen... :neej:

Jag hällde i mig tre glas och sov sedan gott. Nya inredningen är kanon!
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Jag är väldigt glad över SAS nya business class-skumpa: Charles Heidsieck Brut Réserve. När jag flög till Hongkong häromdagen hade de till och med skrivit ut basårgången (2008) i vinlistan. Ett härligt vin som säkert skulle kunna misstas för en prestige på en blindprovning. Det fanns till och med lite kolatoner som i Blanc des Millénaries 1995.

Jag ska köpa på mig ett par lådor av det här vinet och lägga i min tomma källare. Dock från någon billigare källa än Systembolaget.

Härligt!
Jag delade en flaska med några häromkvällen och instämmer helt med dig vad gällandes att den enkelt kan förväxlas med en betydligt dyrare och högre status-skumpa om man får den serverad blint! Jag har köpt på mig ganska många Plus de Bulles som oftast säljer den för 130-150:- mindre än bolaget här hemma!
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Visa bifogad bild 7999
Dracks i helgen till öring bakad i folie direkt på glöden. Note från CT:

2007 Marie Courtin Efflourescense Extra Brut
This is still quite youthfull with intially some light toast, elderberryblossom, lime and citrus on the nose. With time and rising temperature we get som pretty red berries, a touch of custard and just a hint of ripe apples. On the palate intially quite tight and mineral with high acid and loads of ripe citrus (no bitterness to speak of) but evolving in a similar direction as on the nose. It gets richer, frutier and overall more generous while remaining very dry with tons of minerals. Really, really good. Could probably benefit from further cellaring. Can't wait to taste the 2008.

92-93 poäng

Wow vilken härlig bild!
 
Toppen